Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
impala schreef:
28-09-2019 14:27
Ik heb geen vleesvoorraad in de vriezer. Het duurt me veel te lang voor dat ontdooid is en vers is altijd lekkerder.
Ik heb altijd wel iets van aardappelschijfjes, of aardappelkroketjes, en iets van vis of die grote gepaneerde schnitzels uit de vriezer van de Lidl. ( hoeven niet te ontdooien en zijn prima ) .
Ik zelf zou het heel gek vinden als ik zou zeggen “ blijf je gezellig mee eten ? Tot over een half uur, hier heb je de krant....ik ben naar de winkel “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
SHIFTY schreef:
28-09-2019 14:38
Mee eens, ik denk ook niet aan profiteren. Ik vind het gewoon heel normaal dat je even laat weten als je langs wil komen.

Ik heb een vriendin die woont 1 straat achter me. Als ik vanaf de winkel of mijn werk naar huis ga, dan denk ik soms “ o, ik kijk even of
X thuis is “ . Dat komt vaak pas bij me op zodra ik langs rijd. Is ze thuis en komt het niet uit rijd ik meteen weer weg. Soms heeft ze nog een kwartier voor ze de deur uit moet. Dat wordt gewoon aangegeven. En mijn normale etenstijd en die van haar, daar zit uren tussen ivm sport. Dus wiens tijd is dat leidend en hoe lang van te voren zou je dan nergens aan mogen komen volgens jou ?

En ik vind het normaal dat je niet zo maar rond etenstijd langs komt, of blijft plakken, zonder dat je even met elkaar kort sluit of dat wel uitkomt.

Ik vind het helemaal terecht wat je zegt; iedereen wil graag gastvrij zijn, maar dat betekent ook dat je als gast een verantwoording hebt om te verifiëren of het wel uitkomt dat je te gast bent. Het is ook wel erg lomp Toe maar als je zo maar langs komt zoals het je zelf uit komt en het aan de gastheer of gastvrouw over laat om je de deur te wijzen als het niet uit komt. Ook al vind je dat zelf niet erg.

Ik vind dat laatste een vreemd principe: ik dring me op tot jij stop roept, want ik kan het wel hebben als jij stop roept en zolang jij geen stop roept is het jouw probleem aangezien je stop kan roepen.
-Darkside- schreef:
25-09-2019 10:25
Het zou van beleefdheid getuigen als onverwachte gasten zelf wat meenamen.
In Nederland heerst nou eenmaal niet de zoete inval cultuur, dus de meesten rekenen niet op onverwachte eters.
Ik kan wel van alles erbij maken of halen op zo'n moment, maar echt leuk vind ik dat niet.
Aha nu snap ik dat het waarschijnlijk door mijn buitenlandse voorouders (vaders kant) komt dat ik altijd wat meeneem als ik naar vrienden ga en dat hier iedereen welkom is haha. Alhoewel mijn typische uber Hollandse moeder was en is ook altijd zo. Misschien een uitzondering? (zaten we met oud en nieuw ineens met 4 buitenlanders in huis die aanbelde om de weg te vragen (ik was denk ik 10 jaar) :hyper: :biggrin: :hello: )
Spontane eters komt hier eigenlijk nooit voor. Die enkele keer dat het gebeurt dan bestellen we gewoon pizza of Chinees oid. Maar voor de spontane koffiedrinkers, borreldrinkers etc heb ik altijd wel wat in huis. Sowieso altijd wel een pak ‘grote’ koeken. En er ligt voor bij de borrel altijd wel chips, nootjes, worst, kaas, etc.
Meestal liggen er ook nog wel hapjes voor in de airfryer in de diepvries. En er ligt altijd wel frisdrank, wijn, bier in de koelkast.
Ik woon alleen met mijn zoon van 18 maar kook meestal voor ongeveer 4 man.
Ik kan niet voor 2 koken, maak gerechten die zich daar niet voor lenen.
Als mijn zoon bezoek heeft mogen ze mee eten, anders hou ik eten over, ook prima, heb ik de dag erna lunch of zoon een beetje warm eten na school. Maar goed, vader van zoon is een Marokkaan en ik heb dat ook van hem meegekregen, mijn moeder kookt afgepast voor 2, Hollandse pot.
Als ik een keer agv maak is het ook meer afgepast, dat is ook makkelijker.
Maar ik vind zelf eters ook gezellig, ook al zijn het maar mijn zoons vrienden.
blijfgewoonbianca schreef:
28-09-2019 21:01
Ik heb een vriendin die woont 1 straat achter me. Als ik vanaf de winkel of mijn werk naar huis ga, dan denk ik soms “ o, ik kijk even of
X thuis is “ . Dat komt vaak pas bij me op zodra ik langs rijd. Is ze thuis en komt het niet uit rijd ik meteen weer weg. Soms heeft ze nog een kwartier voor ze de deur uit moet. Dat wordt gewoon aangegeven. En mijn normale etenstijd en die van haar, daar zit uren tussen ivm sport. Dus wiens tijd is dat leidend en hoe lang van te voren zou je dan nergens aan mogen komen volgens jou ?

Dus als jij nachtdienst hebt kan jij ook ineens niet meer bedenken wat een normale tijd is om iemand te bellen?

Jij en je vriendin snappen elkaar en als het een probleem zou zijn dat je zo maar langs komt dan zou je dat al wel weten. Dat is de vraagstelling niet. De vraag is wat gangbaar/normaal/te verwachten is als je dat niet weet. En als je het niet weet (en ook niet weet wat etenstijd is) dan is het normaal dat je gewoon even bij de ander peilt of het wel gelegen komt.
SHIFTY schreef:
28-09-2019 21:37
Dus als jij nachtdienst hebt kan jij ook ineens niet meer bedenken wat een normale tijd is om iemand te bellen? Huh ?

Jij en je vriendin snappen elkaar en als het een probleem zou zijn dat je zo maar langs komt dan zou je dat al wel weten. Dat is de vraagstelling niet. De vraag is wat gangbaar/normaal/te verwachten is als je dat niet weet. En als je het niet weet (en ook niet weet wat etenstijd is) dan is het normaal dat je gewoon even bij de ander peilt of het wel gelegen komt.
Ja en dat doe ik dus als ik om 4 uur ‘ s middags al op de stoep sta. Niet een week van te voren met de vraag hoe lang ik mag blijven als ik om 4 uur per Gods gratie mag komen.
piepp schreef:
28-09-2019 21:18
Spontane eters komt hier eigenlijk nooit voor. Die enkele keer dat het gebeurt dan bestellen we gewoon pizza of Chinees oid. Maar voor de spontane koffiedrinkers, borreldrinkers etc heb ik altijd wel wat in huis. Sowieso altijd wel een pak ‘grote’ koeken. En er ligt voor bij de borrel altijd wel chips, nootjes, worst, kaas, etc.
Meestal liggen er ook nog wel hapjes voor in de airfryer in de diepvries. En er ligt altijd wel frisdrank, wijn, bier in de koelkast.
Als je dat allemaal altijd in huis hebt, en dus ook vaak eet, moet je wel erg veel geluk hebben met je stofwisseling om niet dik te worden. Hoe ouder ik word, hoe minder ik van dat spul kan eten en drinken. En mijn visite maak ik er ook niet echt blij meer mee.
.
28-09-2019 21:55
Ja en dat doe ik dus als ik om 4 uur ‘ s middags al op de stoep sta. Niet een week van te voren met de vraag hoe lang ik mag blijven als ik om 4 uur per Gods gratie mag komen.

Prima, dan heb jij dus bij haar een bijzondere status waarbij je onaangekondigd op de stoep kan staan. En als je dan op de stoep staat dan peil je of het wel uit komt. Dat lijkt mij een doodnormale situatie.

Maar ik vind het maar vreemd dat als je een vriendin hebt waarbij je altijd zo maar binnen kan lopen dat je/men op basis daarvan de stelling aan neemt dat het normaal is dat je bij vriendinnen dus altijd zomaar binnen kan lopen. En als iemand die niet zit te wachten op onverwachte binnenlopers dan niet gastvrij is of niet de juiste vriendinnen heeft.

Ik heb een mattie die ik liefkozend klootzak noem. Ik denk niet dat het normaal is om je vrienden klootzak te noemen. Ik denk ook niet dat het noodzakelijk is om je vrienden klootzak te noemen en ik denk ook niet dat als je je vrienden geen klootzak noemt je eigenlijk geen echte vrienden hebt.
impala schreef:
28-09-2019 21:58
Als je dat allemaal altijd in huis hebt, en dus ook vaak eet, moet je wel erg veel geluk hebben met je stofwisseling om niet dik te worden. Hoe ouder ik word, hoe minder ik van dat spul kan eten en drinken. En mijn visite maak ik er ook niet echt blij meer mee.
Ik zie hier vaak genoeg tieners fruit eten, nu ben ik er zelf ook echt niet gek op, daarom verbaast dat me nog meer.
Ze eten, zonder morren, ook gerechten met 200 gram groente pp erin verwerkt.
Dat heb ik moeten leren na mijn 20ste, zoveel groente aten we thuis nooit.
SHIFTY schreef:
28-09-2019 22:05
Prima, dan heb jij dus bij haar een bijzondere status waarbij je onaangekondigd op de stoep kan staan. En als je dan op de stoep staat dan peil je of het wel uit komt. Dat lijkt mij een doodnormale situatie.

Maar ik vind het maar vreemd dat als je een vriendin hebt waarbij je altijd zo maar binnen kan lopen dat je/men op basis daarvan de stelling aan neemt dat het normaal is dat je bij vriendinnen dus altijd zomaar binnen kan lopen. En als iemand die niet zit te wachten op onverwachte binnenlopers dan niet gastvrij is of niet de juiste vriendinnen heeft.

Hoho, beter lezen dan. Als je zooooo niet blij wordt van vriendinnen die je afzeiken, ongezellig zijn, etc dan is “ zoek leukere vriendinnen “ geen achterlijk advies. Van vrienden en vriendinnen zou je blijer moeten worden, niet ongelukkiger. En ja: voor mij is dat normaal om dat zo te doen bij vrienden. Als dat niet zou kunnen werden dat soort mensen ook mijn vrienden niet omdat dat niet past met hoe ik in het leven sta. .

Ik heb een mattie die ik liefkozend klootzak noem. Ik denk niet dat het normaal is om je vrienden klootzak te noemen. Ik denk ook niet dat het noodzakelijk is om je vrienden klootzak te noemen en ik denk ook niet dat als je je vrienden geen klootzak noemt je eigenlijk geen echte vrienden hebt.
Nee, maar je noemt mij net wel lomp omdat ik dus zomaar ergens op de stoep sta.
Het is wel bijzonder, Blijfgewoonbianca, zelfs mijn zoon, die echt veel vrienden heeft, kent hooguit 2 mensen die op die basis met hem omgaan, met zijn uitdrukkelijke toestemming.
whateverever schreef:
28-09-2019 22:18
Het is wel bijzonder, Blijfgewoonbianca, zelfs mijn zoon, die echt veel vrienden heeft, kent hooguit 2 mensen die op die basis met hem omgaan, met zijn uitdrukkelijke toestemming.
Uitdrukkelijke toestemming ? Hoe moet ik dat voor me zien ? Dat hij zegt “ vanaf nu mag jij spontaan bij me langskomen “ ?
whateverever schreef:
28-09-2019 22:18
Dus omdat jij maar 3 mensen kent IS het bijzonder. Bijzonder.
28-09-2019 22:23
Uitdrukkelijke toestemming ? Hoe moet ik dat voor me zien ? Dat hij zegt “ vanaf nu mag jij spontaan bij me langskomen “ ?
Nou nee, dat is te sterk uitgedrukt idd.
Ik weet niet hoe hij dat duidelijk maakt, ik zie gewoon dat maar 2 mensen dat doen en de anderen zich aankondigen.
SHIFTY schreef:
28-09-2019 22:05

Ik vind dat je in deze en nog een andere post de situatie goed samenvat, geeft mij een nieuw perspectief.
28-09-2019 22:25
Dus omdat jij maar 3 mensen kent IS het bijzonder. Bijzonder.
Ik ken veel meer mensen dan 3.
Ben niet meer zo scherp.🙂
whateverever schreef:
28-09-2019 22:26
Nou nee, dat is te sterk uitgedrukt idd.
Ik weet niet hoe hij dat duidelijk maakt, ik zie gewoon dat maar 2 mensen dat doen en de anderen zich aankondigen.
Waarom zou dat liggen aan toestemming van je zoon ? Kan toch ook zijn dat die twee ook van de spontane bezoekjes zijn en de rest dat nou net niet zijn, of toch een ietsss afstandelijkere of een andere band hebben ( met sommigen spreek je altijd af in een kroeg,of ga je altijd iets actiefs doen, en met anderen zit je een avond thuis te kletsen oid ) ?
28-09-2019 22:30
Waarom zou dat liggen aan toestemming van je zoon ? Kan toch ook zijn dat die twee ook van de spontane bezoekjes zijn en de rest dat nou net niet zijn, of toch een ietsss afstandelijkere of een andere band hebben ( met sommigen spreek je altijd af in een kroeg,of ga je altijd iets actiefs doen, en met anderen zit je een avond thuis te kletsen oid ) ?
Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat Shifty gewoon een punt heeft? En dat doorgaans, normaal gesproken, de meeste mensen niet zitten te wachten op onaangekondigd bezoek? En dat die ene vriendin van jou een uitzondering is?
.
28-09-2019 22:30
Mijn zoon is de spil van de
groep en heel vaak ontmoeten ze elkaar ook op zijn kamer.
Marana schreef:
28-09-2019 20:26
Ik vind het altijd zo frappant dat visite van schoonouders, of dat nu onverwacht is of aangekondigd, altijd vervelend is, en over visite van eigen ouders hoor je helemaal niets.
Op het onverwacht verdraag ik mijn schoonmoeder véél beter dan mijn ouders.

Zij mag hier gerust zonder afspraak voor de deur staan, mijn ouders moeten toch écht bellen.

En nope, ik moet haar eigenlijk niet en zie haar maar 3 keer per jaar.
Maar als ze hier voor de deur staat is ze van harte welkom en speel ik wel weer een keer de ideale schoondochter.
(Bij haar andere schoondochter is ze niet welkom en haar dochter spreekt ze al 10 jaar niet meer, dus ik kreeg die titel nogal snel van haar.)

Alleen zijn er geen koekjes te krijgen en is mee-eten al helemaal geen optie.
Maar ze houdt van wijn en dat is hier altijd wel in huis :-).

Mijn ouders verdraag ik dan weer als ze hun komst minstens 3 dagen tot een week vooraf aankondigen.
Want ik heb 3 dagen nodig om het huis in een staat te brengen dat zij geen hart-verzakking krijgen.
En ik heb tijd nodig om die 3 dagen in te plannen in mijn agenda.
Gezeur dat het "niet goed genoeg is" krijg ik dan weer wel élke keer.

Ze wonen gelukkig zo'n eind weg dat ze het niet in hun hoofd halen om onverwacht langs te komen.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 22:45
19.66% gewijzigd
impala schreef:
28-09-2019 22:33
Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat Shifty gewoon een punt heeft? En dat doorgaans, normaal gesproken, de meeste mensen niet zitten te wachten op onaangekondigd bezoek? En dat die ene vriendin van jou een uitzondering is?
Ik weet niet of dat bij “ de meeste mensen “ zo is. Viva forummers zijn nou niet bepaald leidend in hun mening, is mijn ervaring.

En het gaat niet “ om die ene vriendin van mij “ : zo heb ik er zeker drie. En dan reken ik schoondochters die zo binnenvallen, zoons, ouders en schoonouders al niet eens mee.
whateverever schreef:
28-09-2019 22:34
Mijn zoon is de spil van de
groep en heel vaak ontmoeten ze elkaar ook op zijn kamer.
Eh...ja ? Hoe zit dat nou met die toestemming ?
28-09-2019 22:47
Eh...ja ? Hoe zit dat nou met die toestemming ?
Ik kan dat niet zo makkelijk uitleggen maar hij houdt de groep bij elkaar, zijn kamer is de ontmoetingsplek en sommige mensen bellen of ze mogen langskomen, anderen appen alleen even en 2 man staan spontaan de deur.
Hoe hij dat handhaaft, geen idee, vast met meer charme dan ik het zou doen.
whateverever schreef:
28-09-2019 22:55
Ik kan dat niet zo makkelijk uitleggen maar hij houdt de groep bij elkaar, zijn kamer is de ontmoetingsplek en sommige mensen bellen of ze mogen langskomen, anderen appen alleen even en 2 man staan spontaan de deur.
Hoe hij dat handhaaft, geen idee, vast met meer charme dan ik het zou doen.
Maar...blijft mijn vraag staan : mag de rest dat niet, dat spontane, of zijn die twee van nature anders dat ze dat wel spontaan doen? Is dat spontane ooit afgesproken / is daar naar gevraagd en toestemming voor gegeven is dat s p o n t a a n ontstaan ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven