Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
NYC schreef:
29-09-2019 22:13
Misschien was het zelfs wel minder bedenk ik me, het waren iig 2 van die grote filets. Op zich nog best te delen met een derde volwassene maar dan dus idd nog wel met wat erbij. En dat vind ik dan dus zo moeilijk.

Bij mij speelt ook een soort gevoel van schaamte mee. Wij eten tamelijk eenvoudig maar iedereen eet redelijk goed. Maar ik heb niet heel graag dat het onverwacht gezien wordt (de wraps, stamppot, standaard avg, penne arrabiata etc).
Heb je altijd groente op voorraad? Het makkelijkst is natuurlijk om gewoon wat extra groenten ergens bij te maken.

Ik heb eigenlijk altijd wel van die standaardgroenten die overal doorheen kunnen op voorraad. Paprika stoplicht of zak buitenbeentjes, courgette, champignons, uien, tomaten, komkommer en blikjes mais. Dat kan eigenlijk overal wel doorheen, daar kan je AGV mee aanvullen (lekker champignons en uien bakken bij het vlees bijvoorbeeld, of je gewone groenten roerbakken met paprika, uien, courgette en mais), maar ook pasta saus mee vullen, of Mexicaans mee aanvullen, of ratatouille als extra groente erbij maken, of een rijkgevulde salade erbij maken.
Am Yisrael Chai!
redbulletje schreef:
29-09-2019 22:20
Dan rij je zelf langs de snackbar op je weg naar huis. Als je geen afspraak tot mee eten hebt vind ik eigenlijk dat je gewoon op moet stappen als een gezin gaat eten. Dat lijkt me sowieso een soort spitsuur en niet echt relaxt om dan te blijven hangen.
Ik zeg nergens dat degene die mij vlaai aanbiedt me ten allen tijde avondeten moet aanbieden.😀
Wil alleen zeggen dat vlaai niet “zwaar” is zoals slagroomtaart ofzo.
NYC schreef:
29-09-2019 22:20
Met dien verschille: jouw gasten lusten dat. ;-)
Jouw kinderen lusten toch wel wraps met kipfilet die je roerbakt met paprika, ui en mais? Desnoods doe je ipv Mexicaanse kruiden gewoon ketchup of van die milde wrap tomatensaus uit een potje erdoor.
Am Yisrael Chai!
Ik heb bijna geen groente in huis. Wat ik niet op eet is het diner voor mijn konijnen ;-D
whateverever schreef:
29-09-2019 22:25
Ik zeg nergens dat degene die mij vlaai aanbiedt me ten allen tijde avondeten moet aanbieden.😀
Wil alleen zeggen dat vlaai niet “zwaar” is zoals slagroomtaart ofzo.
Dat klopt, maar ik zou om 17 uur nog geen trek in avondeten hebben als ik om 15 uur vlaai heb gehad en er geborreld wordt met hartige hapjes.
redbulletje schreef:
29-09-2019 22:26
Dat klopt, maar ik zou om 17 uur nog geen trek in avondeten hebben als ik om 15 uur vlaai heb gehad en er geborreld wordt met hartige hapjes.
Met de hapjes erbij ben ik het met je eens, die vullen wel goed.
NYC schreef:
Misschien was het zelfs wel minder bedenk ik me, het waren iig 2 van die grote filets. Op zich nog best te delen met een derde volwassene maar dan dus idd nog wel met wat erbij. En dat vind ik dan dus zo moeilijk.

Bij mij speelt ook een soort gevoel van schaamte mee. Wij eten tamelijk eenvoudig maar iedereen eet redelijk goed. Maar ik heb niet heel graag dat het onverwacht gezien wordt (de wraps, stamppot, standaard avg, penne arrabiata etc).

Er is echt helemaal niks mis met eenvoudig eten! Voor alle koks raad ik het boekje van Sylvia Witteman aan: armeluiseten Met heel veel echt lekkere recepten, voor weinig geld, met seizoensgroenten en vaak redelijk weinig ingredienten.

Enne, de suggestie voor een toetje was voor ná het eten, hè, niet ervoor.
redbulletje schreef:
29-09-2019 22:26
Ik heb bijna geen groente in huis. Wat ik niet op eet is het diner voor mijn konijnen ;-D
De meeste mensen met kinderen hebben vast wel groenten in huis :) . Goede voorbeeld geven enzo ;-).
Am Yisrael Chai!
NYC schreef:

Waarom zou je je daar in vredesnaam voor schamen?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 22:29
De meeste mensen met kinderen hebben vast wel groenten in huis :) . Goede voorbeeld geven enzo ;-).
Hier eet zoon van klein af aan liever en meer groente en fruit dan ik. Omgekeerde wereld.🙂
fashionvictim schreef:
Jouw kinderen lusten toch wel wraps met kipfilet die je roerbakt met paprika, ui en mais? Desnoods doe je ipv Mexicaanse kruiden gewoon ketchup of van die milde wrap tomatensaus uit een potje erdoor.
Zeker. En ik en mijn vrouw ook. :) Bedoelde meer: als ik van plan was wraps te maken vind ik het zelf moeilijk om dan ineens te denken: oh maar dit valt niet in de smaak dus hoe maak ik hiervan wederom avg terwijl we dat al 5 dagen gehad hebben. Doordeweek vind ik het al vaak lastig/niet leuk met ieders voorkeuren en allergieen rekening te houden, met een onverwachte gast vind ik dat nog moeilijker.

Groenten en kruiden altijd meer dan genoeg op voorraad. Extra moeten toevoegen vind ik niet het lastige. Eerder het moeten weglaten/apart houden.
fashionvictim schreef:
Ben ik de enige die écht niks moet weten van Mexico?

Ik zou héél hard wegrennen van al je maïs, Mexicaanse kruiden en eventueel bruine-bonen-gedoe.

En die 6 wraps die hier elders worden genoemd steekt man toch écht in zijn holle tand :-D.
Ik voorzie altijd minstens een wrap of 10 à 12 voor ons 2, anders heb ik zelf niks.

En dan zijn er dus in 't beste geval 2 wraps over voor een onverwachte gast.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:36
6.01% gewijzigd
NYC schreef:
29-09-2019 22:33
Zeker. En ik en mijn vrouw ook. :) Bedoelde meer: als ik van plan was wraps te maken vind ik het zelf moeilijk om dan ineens te denken: oh maar dit valt niet in de smaak dus hoe maak ik hiervan wederom avg terwijl we dat al 5 dagen gehad hebben. Doordeweek vind ik het al vaak lastig/niet leuk met ieders voorkeuren en allergieen rekening te houden, met een onverwachte gast vind ik dat nog moeilijker.

Groenten en kruiden altijd meer dan genoeg op voorraad. Extra moeten toevoegen vind ik niet het lastige. Eerder het moeten weglaten/apart houden.
Oh, dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je niet wist hoe je er meer van moest maken, maar het probleem was dat er iemand was die wraps te exotisch vond en AGV wilde?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 22:31
Waarom zou je je daar in vredesnaam voor schamen?
Idd nergens voor nodig.
Je zou het weekmenu van mijn ouders moeten zien, in vergelijking daarmee is het extreem gevarieerd.
whateverever schreef:
29-09-2019 22:28
Met de hapjes erbij ben ik het met je eens, die vullen wel goed.
Die zet ik wel neer maar ik ben de enige die dan ervan pakt. Dus voel me dan bezwaard dat ik geen zin heb (deels principieels) om ijs of snoep neer te zetten. Mogen de kinderen ook niet. Die krijgen om 16.30 ook olijven of reepjes paprika.

Maar ergens wel ongastvrij omdat het vanuit mijzelf geredeneerd is.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 22:35
Oh, dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je niet wist hoe je er meer van moest maken, maar het probleem was dat er iemand was die wraps te exotisch vond en AGV wilde?
Ja. Of liever nog: friet met snacks. Maar dat ga ik niet maken/halen als ik al wat heb uitgelegd en/of wij dat de dag ervoor al aten.
NYC schreef:
29-09-2019 22:37
Die zet ik wel neer maar ik ben de enige die dan ervan pakt. Dus voel me dan bezwaard dat ik geen zin heb (deels principieels) om ijs of snoep neer te zetten. Mogen de kinderen ook niet. Die krijgen om 16.30 ook olijven of reepjes paprika.

Maar ergens wel ongastvrij omdat het vanuit mijzelf geredeneerd is.
Wat jij lust mag ook op tafel.
Sowieso voor jou en misschien pikt een ander toch eens iets mee. Je weet maar nooit.
whateverever wijzigde dit bericht op 29-09-2019 23:02
Reden: Edit vanwege off topic vraag.
22.98% gewijzigd
Marnamai schreef:
29-09-2019 22:34
Ben ik de enige die écht niks moet weten van Mexico?

Ik zou héél hard wegrennen van al je maïs, Mexicaanse kruiden en eventueel bruine-bonen-gedoe.

En die 6 wraps die hier elders worden genoemd steekt man toch écht in zijn holle tand :-D.
Ik voorzie altijd minstens een wrap of 10 à 12 voor ons 2, anders heb ik zelf niks.

En dan zijn er dus in 't beste geval 2 wraps over voor een onverwachte gast.
Ja, je bent de enige. Dus zit niet zo te zeuren zeg. Dan vreet je man een keer wat minder. Je zit echt dingen te zoeken nu.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:51
Reden: verkeerde naam
0.49% gewijzigd
Ik heb niet alles gelezen, maar elke keer als ik een paar pagina’s lees gaat het alleen maar over eten. Grappig. Gastvrij zijn zit niet alleen maar in eten en drinken toch, of wel?
Nitflex schreef:
29-09-2019 22:50
Ja, je bent de enige. Dus zit niet zo te zeuren zeg. Dan vreet je man een keer wat minder. Je zit echt dingen te zoeken nu.
6 wraps per persoon is idd erg veel. Zoon van 18 en ik krijgen samen van 6 stuks 4 op.
Maar het kan, sommige mensen hebben zoveel eten nodig.
Miss-Pippilotta schreef:
29-09-2019 22:52
Ik heb niet alles gelezen, maar elke keer als ik een paar pagina’s lees gaat het alleen maar over eten. Grappig. Gastvrij zijn zit niet alleen maar in eten en drinken toch, of wel?
Niet alleen nee, zeker niet.
Miss-Pippilotta schreef:
29-09-2019 22:52
Maar het is toch wel een uiterst belangrijke schakel binnen 't sociaal proces.

Zolang je geen deephouse of hard metal draait is er bijvoorbeeld geen mens die gaat zeuren over de muziek die al dan niet op staat als je ergens op bezoek bent.
whateverever schreef:
29-09-2019 22:55
6 wraps per persoon is idd erg veel. Zoon van 18 en ik krijgen samen van 6 stuks 4 op.
Maar het kan, sommige mensen hebben zoveel eten nodig.
Dan smeer je nog even een boterham als de gasten weg zijn.

Gastvrijheid is nou eenmaal je best doen om het voor een ander prettig te maken. Dus zet je geen zware klassieke muziek op als je weet dat de gast daar niet van houdt. Je vraagt of iemand het koud of warm heeft. Je bent geïnteresseerd in de gast. En ga zo maar door. Je maakt het gezellig. Dat is wat mij betreft niet star vasthouden aan je eigen ritme en dingen die je normaal zou doen als iemand er niet was geweest.

Ik was eens bij iemand waarvan de man niet eens gedag zei toen we binnenkwamen. Vervolgens zette hij de tv extra hard want hij kon het niet verstaan door ons gepraat. Hij pakte voor zichzelf snacks en bemoeide zich niet met het bezoek van zijn vrouw. Echt een warm bad, wat voelden wij (collega’s van vrouw) ons welkom. Wat een hork zeg. Ook al stel je het bezoek van je vrouw niet op prijs, je gedraagt je en later praat je het na vertrek van de gasten uit met je vrouw.

Inmiddels is deze vrouw van deze lompe beer af gelukkig. Ik ken hem verder niet, maar gastvrij is hij niet in ieder geval. We hebben het bezoek kort gehouden.
Nitflex schreef:
29-09-2019 23:02
Dan smeer je nog even een boterham als de gasten weg zijn.

Gastvrijheid is nou eenmaal je best doen om het voor een ander prettig te maken. Dus zet je geen zware klassieke muziek op als je weet dat de gast daar niet van houdt. Je vraagt of iemand het koud of warm heeft. Je bent geïnteresseerd in de gast. En ga zo maar door. Je maakt het gezellig. Dat is wat mij betreft niet star vasthouden aan je eigen ritme en dingen die je normaal zou doen als iemand er niet was geweest.

Ik was eens bij iemand waarvan de man niet eens gedag zei toen we binnenkwamen. Vervolgens zette hij de tv extra hard want hij kon het niet verstaan door ons gepraat. Hij pakte voor zichzelf snacks en bemoeide zich niet met het bezoek van zijn vrouw. Echt een warm bad, wat voelden wij (collega’s van vrouw) ons welkom. Wat een hork zeg. Ook al stel je het bezoek van je vrouw niet op prijs, je gedraagt je en later praat je het na vertrek van de gasten uit met je vrouw.

Inmiddels is deze vrouw van deze lompe beer af gelukkig. Ik ken hem verder niet, maar gastvrij is hij niet in ieder geval. We hebben het bezoek kort gehouden.
Eens wat de boterhammen betreft, dat is dan idd ook een optie.

Wat die man betreft, wat een hork.
Hij had ook even kunnen groeten en in de tuin kunnen gaan werken of in een andere kamer zijn gaan zitten als hij niet van bezoek houdt.
Het zal wel een of andere passief agressieve actie van hem geweest zijn naar zijn vrouw toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven