Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Mijn jongste kreeg dus twee weken geleden een drie voor de coopertest.
Hij kwam nog net niet in tranen thuis. Had de dag ervoor bij badminton wat overbelast en moest de dag erna opeens rennen
Wennas schreef:
18-10-2019 10:55
Wij hadden ook de coopertest en later de piepjes test. Ik ging altijd tot ik een 3 had, dan vond ik het wel weer genoeg en kelderde mijn gemiddelde niet te hard. Wij kregen geen cijfer voor inzet.

Het is zo jammer dat je op school altijd diezelfde domme sporten moet uitvoeren, terwijl er zoveel sporten zijn die ook daadwerkelijk leuk zijn om te doen. Waarbij vaak mensen die altijd als laatste gekozen worden juist eens uitblinken.
Wij deden allemaal super leuke dingen, waterskiën, duiken, en ook honkbal, softbal, volleybal en weet ik het.
-jolijn- schreef:
18-10-2019 11:16
Ik ben zelf van mening dat de gymles op school zijn doel compleet voorbijschiet.

Wat je wil is dat mensen meer gaan bewegen - en dat doe je voor een groot deel door sporten leuk te maken.

De gymles op school zit zo in elkaar dat mensen die goed zijn in sport er lol in hebben en blijven sporten (maar dat deden ze al), terwijl de mensen die er niet zo goed in zijn juist dusdanig getraumatiseerd worden dat ze daarna écht geen zin meer hebben in sporten. Die worden structureel als laatste gekozen, komen die rondjes om het sportveld niet zonder kotsen of ademnood door, worden daarna gepest in de kleedkamer.

Daar zou eens over nagedacht moeten worden door beleidsmakers.
Ze kunnen wel keer op keer dezelfde mensen hetzelfde 'oordeel' geven ('matig' in geval van mijn kinderen), maar hoe is dat lesgeven, wat wordt er gedaan om die kinderen aan te leren hoe zij beter kunnen sporten? Welke oefeningen worden op maat gegeven voor die kinderen die het niet spontaan ineens kunnen omdat er harder geroepen wordt dat het moet?

Is niet meer wat de gymdocenten van nu leren op hun opleiding hoor. Die moeten echt voor elk wat wils bieden.

Verder is mopperen op die stomme gymdocent voor (pre)pubers natuurlijk ook wel een leuk tijdverdrijf. Dan kijk je in de gymzaal en zijn ze allemaal leuk en lekker bezig. Dan dan na afloop hoor je verhalen over die zelfde les die geheel het tegendeel lijken te beweren.
Wojak schreef:
18-10-2019 11:51
Gebeurt dat eigenlijk nog steeds, dat twee kinderen (altijd de popies, bij ons althans) de groepjes laten maken bij teamsporten zodat altijd dezelfden als laatste overblijven?
Oh! Dat was erg he? Daar had ik veel meer moeite mee dan met de oefeningen. Ik voel me daar nog staan met al mijn onzekerheden. Brrr..
Tegenwoordig doen ze dat wel anders, vertelde de vakdocentgym mij. Ze bepalen als docent zelf de groepen, van te voren al op papier, of er wordt genummerd naar het aantal teams.
Daarmee voorkom je niet Oh nee, wij hebben Nina, maar je bent dan als docent wel bij machte om daar dan op in te grijpen en de pestkoppen tot de orde te roepen.
Janesnow schreef:
18-10-2019 10:44
Ze moeten die test gewoon afschaffen. Een voldoende krijgen omdat je in 12 min 2 km kan rennen. Rot toch op man (ja mijn gym trauma zit diep ja). Gym zou moeten gaan om bewegen op een manier die voor iedereen leuk is, zonder cijfers.
Of je leert je kind dat niet alles in het leven leuk hjoeft te zijn maar dat sommige dingen nu eenmaal 'moeten'. Daar heb je je verdere leven nog veel aan, die les....
Of denk je dat iedere dyslect spelling leuk vindt?
Die heeft ook geen aanleg, maar niema d zegt laat maar zitten...
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken.
Dan heeft je kind een keer een onvoldoende voor gym... nounou... zou school aanklagen.
ninanoname schreef:
18-10-2019 11:23
Wat ik nou niet snap. De vakken die we niet zo belangrijk vinden, moeten leuk zijn. Van Nederlands, scheikunde, economie, geschiedenis enz. hoor je nooit dat het leuk moet zijn voor de kinderen. Leuk is niet bepaald een criterium als je de naamvallen moet leren. Je moet er doorheen met Duits.
Waarom gelden er dan voor muziek, gym en tekenen opeens andere criteria? Waarom moet dat leuk zijn?
Er zijn nu eenmaal dingen die moeten. En helaas, gymles hoort erbij. En dat is maar beter ook, gezien de hoeveelheid dikke kinderen.

Eens! Handvaardigheid ook zoiets, het moet leuk zijn, maar in de praktijk komen er vaak betere ideeën voort uit lichte frustratie. En verder moeten kinderen ook gewoon dingen leren hierin, of in ieder geval mee kennis maken. Ze hoeven niet de beste van de klas te zijn, als ze maar verbetering boeken ten opzichte van het voorgaande jaar.

En dat is bij die coopertest ook zo, zolang je maar min of meer gelijk blijft of jezelf verbetert is het prima!
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
18-10-2019 10:50
wat ouderwets en idioot dat ze dit mee rekenen in een rapportcijfer.
Ik doe ook weleens een grammaticatoets. Is ook ouderwets en idioot om mee te rekenen.
Suðri schreef:
18-10-2019 11:34
Een sport die je zelf goed beheerst is met gym vaak helemaal niet leuk.
We deden veel buiten: rugby, kastiebal, hockey, tennis, voetbal, korfbal etc. Maar eigen sportvelden bij de school en grote zalen.

Inderdaad, een van mijn eigen kinderen heeft vreselijk gefaald op school in zijn eigen sport. Hij is daarin verder dan de rest van zijn klas, waardoor anderen moeite hadden zijn ballen te vangen, of ze speelden veel langzamer dan hij, waardoor scoren ook niet echt lukte. Mavo 3 speelt het spel ongeveer op het niveau van een E-team, terwijl mijn zoon selectie A speelde.
Maolmoire schreef:
18-10-2019 12:00
Had er nooit zo'n moeite mee, vond het juist wel leuk om voor de 10 te gaan, want dan kon je een broodje gezond winnen :').

Waar ik wél een schurfthekel aan had waren de kinderen die een onvoldoende haalden, en dan een hoog punt voor inzet, en dan vervolgens gemiddeld hetzelfde cijfer kregen als ik. Deze frustratie komt overigens voort uit het feit dat we ooit een rapport kregen waarbij ik voor gym op dat moment alleen nog maar tienen had gehaald, en dus ook een 10 (voor het eerst) op mijn rapport verwachtte. Maar nee, daar stond een 7,5 ofzo. Toen ik daarmee naar de leraar ging zei hij dat inzet ook telde. Ik had het uitgerekend en dat kwam er op neer dat ik een onvoldoende voor inzet had, terwijl ik toch écht de longen uit m'n lijf liep voor die tienen. Daar was ik dus goed pissig om. Bij wiskunde of Frans waar ik toen meer moeite mee had kreeg ik ook geen punt voor inzet.
Wat naar en oneerlijk zeg!

Je hoort toch wel vaak dat mensen haast een trauma van de gymles overhouden en dat is wel echt jammer. Ik heb een jaar een leraar gehad en die was echt geweldig. Veel verschillende sporten, vaak 2 of 3 per les voor enkele weken waarbij iedereen ook daadwerkelijk verbeterde. Die het ook voor elkaar dat iedereen elkaar hielp en aanmoedigde. De rest kwam niet veel verder dan hardlopen en honkbal. Of trefbal op de basisschool, dat vond ik al helemaal verschrikkelijk.
Oh, trefbal vond ik geweldig. Vooral als je een fort mocht bouwen met de matjes ;-D
¡Apagando las luces!
Andersom schreef:
18-10-2019 12:16
Eens! Handvaardigheid ook zoiets, het moet leuk zijn, maar in de praktijk komen er vaak betere ideeën voort uit lichte frustratie. En verder moeten kinderen ook gewoon dingen leren hierin, of in ieder geval mee kennis maken. Ze hoeven niet de beste van de klas te zijn, als ze maar verbetering boeken ten opzichte van het voorgaande jaar.

En dat is bij die coopertest ook zo, zolang je maar min of meer gelijk blijft of jezelf verbetert is het prima!
Juist omdat er zoveel kinderen overgewicht hebben moet gym leuk zijn. Met die 1x per week kom je er niet. Ze zouden eigenlijk nog 2 a 3 keer per week in hun vrije tijd moeten sporten. Dat gaan ze nooit doen als ze een hekel hebben aan gym! Kinderen associëren sport namelijk met sport. Het zou juist zo mooi zijn als ze er met gym achterkomen dat ze een bepaalde sport heel leuk vinden en zich gelijk aanmelden bij de plaatselijke vereniging.

En ja, dan nog moeten ze heus een keer een sport doen die ze vreselijk vinden! Maar daar gaan ze inderdaad niet dood aan.
zecora schreef:
18-10-2019 12:15
Of je leert je kind dat niet alles in het leven leuk hjoeft te zijn maar dat sommige dingen nu eenmaal 'moeten'. Daar heb je je verdere leven nog veel aan, die les....
Of denk je dat iedere dyslect spelling leuk vindt?
Die heeft ook geen aanleg, maar niema d zegt laat maar zitten...
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken.
Dan heeft je kind een keer een onvoldoende voor gym... nounou... zou school aanklagen.
En dan later weer mopperen dat iedereen een schurfthekel heeft aan sport.
Kinderen moeten van alles, gym lijkt me vooral iets waarbij je kunt leren hoe leuk bewegen is.
Maar dat leer je niet op school.

Maar goed, ik vind ook dat je bij wiskunde zou moeten leren hoe leuk wiskunde is.

Alleen snap ik van wiskunde nog dat dat sowieso ergens goed voor is, ook al gebruik je het nooit meer. Van gym snap ik dat niet, want als je zo vaak iets moet doen waar je een hekel aan hebt ga je dat later niet ineens alsnog doen.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
18-10-2019 12:31
En dan later weer mopperen dat iedereen een schurfthekel heeft aan sport.
Kinderen moeten van alles, gym lijkt me vooral iets waarbij je kunt leren hoe leuk bewegen is.
Maar dat leer je niet op school.

Maar goed, ik vind ook dat je bij wiskunde zou moeten leren hoe leuk wiskunde is.

Alleen snap ik van wiskunde nog dat dat sowieso ergens goed voor is, ook al gebruik je het nooit meer. Van gym snap ik dat niet, want als je zo vaak iets moet doen waar je een hekel aan hebt ga je dat later niet ineens alsnog doen.
Precies.

Bij ons op school was het toch ook wel zo dat hij de leuke leraren de gemiddelde cijfers een stuk hoger lagen dan bij leraren waaraan eigenlijk iedereen een hekel had. Dat is niet voor niets, de toetsen ed waren voor iedereen hetzelfde. Waarom zou iets stom moeten zijn als het ook leuk kan zijn?
Wennas schreef:
18-10-2019 12:35
Precies.

Bij ons op school was het toch ook wel zo dat hij de leuke leraren de gemiddelde cijfers een stuk hoger lagen dan bij leraren waaraan eigenlijk iedereen een hekel had. Dat is niet voor niets, de toetsen ed waren voor iedereen hetzelfde. Waarom zou iets stom moeten zijn als het ook leuk kan zijn?
Precies.

Ik krijg altijd een beetje het idee dat mensen die vinden dat kinderen ook moeten leren dat niet alles leuk is een zwaar leven hebben.

Daarbij: kinderen moeten zóveel, er is altijd wel iets bij wat ze niet leuk vinden. Proberen zo veel mogelijk dingen wel leuk te maken lijkt mij juist goed voor kinderen.
Leer ze dat het prima is om ergens plezier in te hebben.
Wennas schreef:
Precies.

Dat gerucht gonsde bij ons op school ook bij een bepaalde vaksectie. Dat heeft de school tien uitgebreid onderzocht en er bleek geen enkel verschil in becijfering te zijn.
vind punten voor sport maar stom moest ze nu naar een sportschool is dat anders maar op een gewone school. ik haatte dat ook de coopertest, we moesten dan in de gymzaal rennen op muziek.
Het doel van wiskunde is dat je de stof beheerst. Zodat je dat later kunt toepassen.
Het doel van gym is dat je leert dat bewegen leuk is. Zodat je dat later kunt toepassen.

Eigenlijk zou gym op school eigen niveauklassen moeten hebben, zodat je meer op maat kunt werken.

En voor degene die net aangaf dat 'dat allang niet meer zo is': mijn dochter heeft de afgelopen drie jaar een 'matig' op haar rapport gehad voor motoriek - ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat er íets is gedaan om haar motoriek te verbeteren. En haar zegt het helemaal niets - ze heeft geen idee waar ze aan zou moeten voldoen om beter te scoren, of wat ze zou kunnen oefenen. Piepjonge docent, was in de brugklas net van de opleiding.
ninanoname schreef:
18-10-2019 11:09
Kinderen vinden de Duitse naamvallen ook stom, en Franse onregelmatige werkwoorden. En bij economie vinden ze het idioot dat ze het verschil moeten weten tussen Kaines en de klassieken en bij scheikunde is er geen kind dat het lollig vind om het periodiek systeem te leren.
Tja, het hoort erbij, net zoals de coopertest bij gym. Het is een vak, er is een curriculum voor opgesteld en daar zullen ze het mee moeten doen.

Als ze een alternatief weten dat net zo goed de conditie meet als de coopertest, en ze vinden die wel leuk, en het is haalbaar op school, dan moeten ze die eens onder de aandacht brengen van de gymleraren. Maar dan wel op een geschikt moment, en niet als het zover is. Maar ja, plannende pubers, vooruit zien...

Ik had er trouwens ook een broertje dood aan, en ik werd als laatste gekozen. Maar ik geloof niet dat mijn ouders er verder woorden aan vuil maakten.

Maar wat ik dus nooit begrepen heb is waarom je bij alle andere vakken uitleg krijgt zodat je jezelf kunt verbeteren en bij de gymles niet. Er werd niet gekeken naar het individu. Er werd ook geen uitleg gegeven in groepjes op verschillende niveaus. Hoe moet je dan als 12 tot 17-jarige 'zomaar' weten hoe iets moet als je dat nog nooit gedaan hebt? Dus dan modder je maar wat aan en doe je maar wat. En vervolgens wordt je beoordeeld op je onkunde, zonder ooit fatsoenlijke uitleg te hebben gehad wat je anders kunt doen ter verbetering.

Je geeft toch ook geen Duitse toets zonder dat die stof van tevoren in de les behandeld is? Duitse naamvallen leren vond ik ook niet echt leuk, maar er werd dus wel uitleg gegeven en geoefend. En toetsen werden nagekeken en besproken, zodat je kon zien wat je fout had gedaan en waarom. Zo kon ik mezelf verbeteren.

Dat van dat zingen tijdens muziekles is zo'n zelfde iets als dat rennen in de gymles. Dat moest je ook maar gewoon uit het niets kunnen. In mijn beleving is zang gewoon een vak waarvoor je vaardigheden moet leren.

Bij handvaardigheid liep de docent gewoon rond en keek bij iedereen of het goed ging. Als iemand niet zo creatief was, dan werd er extra input gegeven in de vorm van voorbeelden of aanknopingspunten. Als iemand dan niet zo handig bezig was met het materiaal, dan werd er ter plekke voorgedaan hoe het moest of beter kon. Zo kon degene zich verbeteren en als het werd opgepakt, dan werd dat gewoon meegenomen in de beoordeling.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 13:13
0.04% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Wennas schreef:
Precies.

Het hoeft niet juist stom te zijn van mij. Het is alleen nooit voor iedereen tegelijk leuk te maken. Het ene kind houdt van dansen, het andere van rennen. Dus zullen de dansers kennis maken met rennen en het niet zo leuk vinden. Dat zullen ze moeten accepteren, tot misschien het hele bewegingsonderwijs op de schop kan en kinderen zouden kunnen kiezen welke gymles ze volgen. Wat op zeer scholen dan weer makkelijker te organiseren is dan op de in Nederland zo geliefde kleine scholen met maar ongeveer 200 leerlingen.
Natuurlijk is er verschil tussen wat kinderen leuk vinden. Je zou je ook bij schoolsportteams kunnen aansluiten en dan iets kiezen wat bij je rooster en je interesse past.
Maar als de hele reden van nog meer gym is dat men overgewicht wil oplossen, dan is men niet op de goede weg.
Die kinderen die ervan genieten om na 45 minuten van huis naar school gefietst te hebben meteen een blokuur gym buiten in de regen hebben, die zijn waarschijnlijk van nature al dol op sporten.

Het is een beetje zoals lezen voor de boekenlijst: voor liefhebbers een eitje en een leuke tijd, voor een aanzienlijk deel van de leerlingen een reden om daarna nooit meer vrijwillig een boek te lezen.
Andersom schreef:
18-10-2019 12:50
Het hoeft niet juist stom te zijn van mij. Het is alleen nooit voor iedereen tegelijk leuk te maken. Het ene kind houdt van dansen, het andere van rennen. Dus zullen de dansers kennis maken met rennen en het niet zo leuk vinden. Dat zullen ze moeten accepteren, tot misschien het hele bewegingsonderwijs op de schop kan en kinderen zouden kunnen kiezen welke gymles ze volgen. Wat op zeer scholen dan weer makkelijker te organiseren is dan op de in Nederland zo geliefde kleine scholen met maar ongeveer 200 leerlingen.
Scholen met 200 leerlingen? Really?

Profielkeuzes hebben deels ook te maken met sterke en zwakke kanten, daar zou bij gym ook wel wat meer aandacht voor mogen zijn.
Ja dat was ook een dingetje, je moest van alles maar kunnen maar eerst de juiste techniek leren zat er niet altijd in. Zo ook met die coopertest, ik wist dat je gewoon langzaam moest beginnen en dan langzaam opbouwen omdat je het anders wellicht niet red. Maarja de meeste gingen meteen op volle kracht en stonden halverwege al uit te hijgen langs de kant.
Solomio schreef:
18-10-2019 12:31
Ik weet dat het eigenlijk over gym gaat hoor, maar dit valt me een beetje op: hoezo gebruik jij nooit wiskunde? Doe je wel eens een kaartspelletje zoals klaverjassen, waar je een beetje moet uitmikken hoe groot de kans is dat je een bepaalde kaart kunt trekken of dat iemand anders 'm heeft? Boek je wel eens een vakantie waarbij je uitrekent of het nou goedkoper is om een pakket te boeken of om alles los op internet te boeken? Reken je uit hoeveel kilometer je auto kan rijden op een volle tank? Koop je verf om je keuken te verven en dan bekijk je hoe je het moet verdunnen en hoeveel verfblikken je dan nodig hebt? Of een recept even omrekenen naar 2 personen naar 4 personen waarvan eentje een kleine eter is? Hoeveel procent alcohol in je drankje zit en of dat dan meer of minder is dan een biertje?

Ik word altijd een beetje kniftig als mensen zeggen: wiskunde is moeilijk en stom en na je middelbare school gebruik je het nooit meer. Wiskunde is leuk en nuttig en ik denk dat iedereen elke dag wel iets tegenkomt dat met wiskunde te maken heeft. Ook als je niet als wiskundige werkt (of als computerprogrammeur, zoals ik soms).
Wat eten we vanavond?
-jolijn- schreef:
18-10-2019 12:47
Het doel van wiskunde is dat je de stof beheerst. Zodat je dat later kunt toepassen.
Het doel van gym is dat je leert dat bewegen leuk is. Zodat je dat later kunt toepassen.

Eigenlijk zou gym op school eigen niveauklassen moeten hebben, zodat je meer op maat kunt werken.

En voor degene die net aangaf dat 'dat allang niet meer zo is': mijn dochter heeft de afgelopen drie jaar een 'matig' op haar rapport gehad voor motoriek - ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat er íets is gedaan om haar motoriek te verbeteren. En haar zegt het helemaal niets - ze heeft geen idee waar ze aan zou moeten voldoen om beter te scoren, of wat ze zou kunnen oefenen. Piepjonge docent, was in de brugklas net van de opleiding.
Het ‘doel van gym:
https://www.examenblad.nl/vak/lichame ... ing/2018
makreel schreef:
18-10-2019 13:04
Ik weet dat het eigenlijk over gym gaat hoor, maar dit valt me een beetje op: hoezo gebruik jij nooit wiskunde? Doe je wel eens een kaartspelletje zoals klaverjassen, waar je een beetje moet uitmikken hoe groot de kans is dat je een bepaalde kaart kunt trekken of dat iemand anders 'm heeft? Boek je wel eens een vakantie waarbij je uitrekent of het nou goedkoper is om een pakket te boeken of om alles los op internet te boeken? Reken je uit hoeveel kilometer je auto kan rijden op een volle tank? Koop je verf om je keuken te verven en dan bekijk je hoe je het moet verdunnen en hoeveel verfblikken je dan nodig hebt? Of een recept even omrekenen naar 2 personen naar 4 personen waarvan eentje een kleine eter is? Hoeveel procent alcohol in je drankje zit en of dat dan meer of minder is dan een biertje?

Ik word altijd een beetje kniftig als mensen zeggen: wiskunde is moeilijk en stom en na je middelbare school gebruik je het nooit meer. Wiskunde is leuk en nuttig en ik denk dat iedereen elke dag wel iets tegenkomt dat met wiskunde te maken heeft. Ook als je niet als wiskundige werkt (of als computerprogrammeur, zoals ik soms).
Duh, ik gebruik dagelijks wiskunde, dat bedoel ik juist.
Dat je dat ook gewoon in het dagelijks leven gebruikt, ook al doe je niet exact meer de wiskunde die je op school geleerd hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven