Vraag het de mods, deel 2.

22-06-2020 15:05 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan zitten we ineens in deel 2!

Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Originele OP:

overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036

Nieuwe punten:

Reden van anonimiseren.

Update:

Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162

Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Update:

Beste forummers,

Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.

Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 09:00
Reden: Update
84.18% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
doornroosje9 schreef:
15-07-2020 20:56
Nou, Actueel is nog altijd een beerput als ik sommigen hoor. Moet je daar dan net wel of niet reageren, dat is zo dubbel. Heb ik hier al eens geschreven. Als je er tegenin gaat, heb je jezelf, want frustratie tot en met. Als je er niet tegenin gaat, kunnen ze vrolijk doorgaan daar. En ik veralgemeen nu hoor, niet alle topics/forummers op Actueel zijn racistisch natuurlijk.

Precies dit. Ik lees af en toe nog mee op bv dat Jort Kelder-topic maar klik meestal vrij snel uit walging weer weg.
Terwijl ik wel naar die uitzending heb gekeken en er een mening over heb maar de dominantie van de treiteraars op dat topic beneemt me de lust om te reageren. Het zijn vaak ook geen meningen maar provocaties, geenstijl-style. Alleen het woord kansenparel al. Het feit alleen al dat iemand denkt dat dat een normaal woord is :|
nounou
Volgens mij had niemand het over racisme, en ging het of "mafkees","kletskous", en "idioot: wel of niet schelden was in de orde dat er een afkoelings ban op zou moeten komen.

En zouden er voor de rest op het forum wel racistische opmerkingen worden gemaakt, of mensen die er steeds naar hinten maar net niet de schreef over gaan.

Daar is toch het meld de mods topic voor? Volgens mij is daar heel weinig gemeld over racisme. Ik herinner mij twee gevallen, eentje waarbij degene een ban kreeg voor een maand en het andere geval als misverstand werd beoordeeld.

Dus als er al zoveel racisme zou zijn en moderators die het allemaal maar toelaten, begin er dan in ieder geval mee om het openbaar te melden zodat iedereen ook kan zien wat er precies aan de hand is en hoe de mods het afhandelen.
Jagersvrouw schreef:
15-07-2020 20:59
Ik vind dat racisme altijd afgestraft moet worden. Van mij mag iemand daar meteen een perma voor krijgen. Ik denk alleen ook, - niet als aanval op fv bedoeld - dat als je vaak slachtoffer geweest bent van racisme, je overal racisme in gaat zien. En ik geloof oprecht dat niet alle opmerkingen ook echt verkeerd bedoeld zijn. En het wordt er nou eenmaal niet gezelliger op als iedereen met een afwijkende mening te pas en te onpas voor racist uitgemaakt wordt.

Vraag is natuurlijk, is het racisme, het belachelijk maken van verschillende forummers van wie de kleur van hun huid bekend is, terwijl ze over hun negatieve ervaringen schrijven?
nounou
Zazamaenade schreef:
15-07-2020 21:19
Vraag is natuurlijk, is het racisme, het belachelijk maken van verschillende forummers van wie de kleur van hun huid bekend is, terwijl ze over hun negatieve ervaringen schrijven?
Zal wel weer “ nee “ zijn.
Gooien de mods het maar fijn op negatief forummen, eenzijdige privé vete , oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zazamaenade schreef:
15-07-2020 21:07
Precies dit. Ik lees af en toe nog mee op bv dat Jort Kelder-topic maar klik meestal vrij snel uit walging weer weg.
Terwijl ik wel naar die uitzending heb gekeken en er een mening over heb maar de dominantie van de treiteraars op dat topic beneemt me de lust om te reageren. Het zijn vaak ook geen meningen maar provocaties, geenstijl-style. Alleen het woord kansenparel al. Het feit alleen al dat iemand denkt dat dat een normaal woord is :|
Dat is toch eigenlijk wel jammer. Ik vind het vaak interessante topics omdat het me aan het denken zet, andere zienswijzen geeft, enzv. Ja er zitten ook 'bijzondere types' tussen. Maar als dat de reden is dat vervolgens veel gematigde mensen niet meer reageren krijgen zij wel een groot aandeel.
ModeratorViva schreef:
15-07-2020 20:54
Ik heb het over de zienswijze dat Viva een racistisch bolwerk is. Niet over het topic.
Er wordt echt al jaaaaaren geklaagd over racisme op de Actueelpijler en er wordt door heel veel vaste forummers aangegeven dat ze daar al jaren of tijden niet meer komen vanwege het racisme, dus bijzonder dat je zo stellig zegt dat je die zienswijze niet deelt.

Wellicht is bolwerk wat overdreven, maar dat Viva al jaren een racismeprobleem heeft dat al jaren door gebruikers wordt aangekaart maar door Viva zelf gedoogd, genegeerd en soms zelfs min of meer gestimuleerd wordt, lijkt me gewoon een feitelijke constatering. Er is zelfs al heel erg vaak gemeld bij het Meldpunt Discriminatie op Internet, zoals je ongetwijfeld weet.
Am Yisrael Chai!
Ik kom er niet vanwege wel of geen racisme, ik kom er niet vanwege de hemeltergende manier van discussiëren.
fashionvictim schreef:
15-07-2020 20:05
Tuurlijk.

Je bent inderdaad echt een fijne medeforummer die altijd direct op de barricaden springt als er weer eens iets racistisch wordt gezegd hier.
Als je zelfs Roosje moet afbekken heb je echt geen enkel greintje zelfinzicht hoor.
Holy crap.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
fashionvictim schreef:
15-07-2020 20:24
@Mods,

Ik ga er nog een ding over zeggen en dan ga ik weer terug naar mijn serie. Serieus bedoeld deze opmerking: jullie zouden eens serieus bij jullie zelf te rade moeten gaan waarom in topics over racisme de gekleurde forummers en opmerkingen over witte mensen altijd het nadeel van de twijfel krijgen, terwijl de witte forummers en opmerkingen over zwarte mensen altijd het voordeel van de twijfel krijgen.

Want dat is in ieder geval waarom ik dit forum al jaren een racistisch bolwerk vind.
:facepalm: x 3 miljoen.

David Dunning
Je staat onder de negeer Solo :whistle:
Solomio schreef:
15-07-2020 21:46
Als je zelfs Roosje moet afbekken heb je echt geen enkel greintje zelfinzicht hoor.
Holy crap.

En eens.
Jagersvrouw schreef:
15-07-2020 20:31
Misschien moet je ook niet steeds in de slachtofferrol blijven hangen. Er wordt de laatste tijd hartstikke streng gemodereerd op racisme. Dat jij Belgengrapjes graag afgestraft ziet - wat niet gebeurd - betekent niet dat dit een racistisch bolwerk is. Er worden heel wat bannen uitgedeeld voor racisme de laatste tijd. Dat zie jij toch ook?
Er wordt helemaal niet streng op racisme gemodereerd. De mod zegt een uur geleden nota bene nog dat ze niks mis vindt met allerlei beledigende posts inclusief scheldwoorden aan het adres van een zwarte man terwijl ze mij in datzelfde topic bant voor de omschrijving "dat dikke witte wijf".

Dat soort meten met twee maten is hier altijd het geval. In datzelfde topic wordt Het-Groepje enkel en alleen vanwege haar afkomst met de grond gelijk gemaakt door HolleBolleGijs en daar wordt niet alleen niet voor gestaft, maar de mod die in dat topic wel de drie woorden "dikke witte wijf" kon vinden zag heel toevallig die meerdere posts over het hoofd.
Am Yisrael Chai!
Solomio schreef:
Holy crap.
Zeg dat. Als er iemand beschaafd en tolerant is, is het Roosje wel.
Cookielover schreef:
15-07-2020 21:47
Je staat onder de negeer Solo :whistle:
Weet ik, maar aangezien ze soms op me reageert zal ze soms toch mijn posts bekijken.

David Dunning
Zazamaenade schreef:
15-07-2020 21:19
Nee, dat zien wij verkeerd uiteraard.

En dat die forummers zelf dat zo zien, fair enough. Maar moderators zouden zich op zijn minst af kunnen vragen waarom ze dergelijke posts altijd het voordeel van de twijfel geven terwijl ze de mijne meestal het nadeel van de twijfel geven. Dat lijkt me wel degelijk een zinnig gedachte-experiment.
Am Yisrael Chai!
Solomio schreef:
15-07-2020 21:51
Weet ik, maar aangezien ze soms op me reageert zal ze soms toch mijn posts bekijken.
Weet ik ook, ik wilde er even mee zeggen dat wanneer jij iets zegt wat niet binnen FV haar straatje past jij niet onder de negeer staat, en anders wel.
Merys schreef:
15-07-2020 21:45
Ik kom er niet vanwege wel of geen racisme, ik kom er niet vanwege de hemeltergende manier van discussiëren.

Dit.

En ik zie echt de laatste weken een verandering in het modereren mbt racisme.

BGB, waarom die tweedeling in voor racisme en best gezellig vs tegen racisme en dus een zeikerd? Ik zie heel veel forummers die absoluut tegen racisme zijn en die wel gezellig worden gevonden op een groot deel van het forum?
Waarom ben je direct tegen racisme als je niet nadrukkelijk voor bent, als je niet in iedere post weer benadrukt dat je racisme vreselijk vindt?
fashionvictim schreef:

En dat die forummers zelf dat zo zien, fair enough. Maar moderators zouden zich op zijn minst af kunnen vragen waarom ze dergelijke posts altijd het voordeel van de twijfel geven terwijl ze de mijne meestal het nadeel van de twijfel geven. Dat lijkt me wel degelijk een zinnig gedachte-experiment.
Dat je een onbeschofte manier van verwoorden hebt lijkt me een groter probleem dan de kleur van je huid.
Lijkt me ook een zinnig gedachte-experiment.

David Dunning
Solomio schreef:
Holy crap.

Dit, heel erg dit.
fashionvictim schreef:

Hoezo?? Echt, kijk in het bantopic. Sinds eind mei zijn er echt behoorlijk wat bannen uitgedeeld voor racistische uitlatingen.

Dat is echt tijden anders geweest.
Cookielover schreef:
15-07-2020 20:34
Wat ben jij zielig zeg. Echt gewoon bah.

Stap uit die slachtofferrol in plaats van nog wat klappen aan een medeforummer geven.

Maar ja, het is ook nooit goed bij jou. Er wordt nu strenger gemodereerd op racisme, maar jij ziet alleen maar wat je wil zien.

Zeikerd.
Ik voeg dit nog even toe:

Sinds begin juni zijn er 8 weekbannen, 2 maandbannen en 1 perma uitgedeeld voor racisme.

Edit: Ik weet niet hoe anderen daar tegenaan kijken, maar ik vind het best veel. Negatief omdat er dus veel racisme is, maar positief omdat het nu strenger bestraft wordt.
Cookielover schreef:
15-07-2020 21:54
Hoezo?? Echt, kijk in het bantopic. Sinds eind mei zijn er echt behoorlijk wat bannen uitgedeeld voor racistische uitlatingen.

Dat is echt tijden anders geweest.
Dat het voorheen nog waardelozer was maakt de huidige situatie toch niet ineens goed?
Am Yisrael Chai!
Solomio schreef:
Dat je een onbeschofte manier van verwoorden hebt lijkt me een groter probleem dan de kleur van je huid.
Lijkt me ook een zinnig gedachte-experiment.
Met fluwelen handschoentjes aan iets over racisme willen aankaarten blijkt ook niet goed te werken.
Is het nou echt zo moeilijk om te erkennen dat in dit geval FV hier wel veel racisme ervaart en daar al haar hele leven mee kampt?
Ik zou op minder enorm gefrustreerd en boos kunnen worden. Ze reageer niet onbeschoft maar misschien soms wel vanuit emoties, emoties die er heel lang zijn.
Ik vind het jammer dat het nu weer over wederzijds persoonlijk venijn gaat. Het zit in de discussie verweven maar dit zijn toch twee verschillende zaken?
Of is het niet meer te scheiden?
nounou
Marana schreef:
Dit, heel erg dit.
Ah, het groepje komt weer even en masse elkaar bijvallen?

Sorry, maar ik vind het oprecht een zwaktebod om te beweren dat je tegen racisme bent terwijl je elke discussie over racisme uit de weg gaat en zelfs zit mee te ginnegappen met mensen die de afschuwelijkste racistische dingen zeggen. Of mij of BGB gaat lopen bashen omdat wij niet onze bek houden.

Dan vind je racisme dus helemaal niet zo erg, want anders deed je er niet aan mee.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven