Waaromfase te laat

zaterdag 19 december 2020 om 20:40
Wat idioot zeg!
Onze peuter is (net) 2, en haar meest gestelde vraag is 'wat is dat?'. Wij vragen haar zelf wel eens waarom ze iets wil of heeft gedaan maar ik heb niet het idee dat ze die vraagstelling dan snapt. Terwijl we van het kdv wel de terugkoppeling krijgen dat ze behoorlijk goed praat voor haar leeftijd...
Lekker in meegaan, je hebt een nieuwsgierig/geïnteresseerd kind en dat is op alle leeftijden een goede eigenschap
Onze peuter is (net) 2, en haar meest gestelde vraag is 'wat is dat?'. Wij vragen haar zelf wel eens waarom ze iets wil of heeft gedaan maar ik heb niet het idee dat ze die vraagstelling dan snapt. Terwijl we van het kdv wel de terugkoppeling krijgen dat ze behoorlijk goed praat voor haar leeftijd...
Lekker in meegaan, je hebt een nieuwsgierig/geïnteresseerd kind en dat is op alle leeftijden een goede eigenschap

zaterdag 19 december 2020 om 20:41
Bij mij op school zit heel groep zes nog in de waaromfase.
Ik: 'Maak de sommen op bladzijde 58.'
Klas: 'Waarom zo veel?'
Ik: 'Ruim je beker op een trek je jas maar aan, dan gaan we naar buiten!'
Klas : 'Waarom blijven we niet binnen?'
Er is niet maar één leeftijd voor: waarom?!
Ik: 'Maak de sommen op bladzijde 58.'
Klas: 'Waarom zo veel?'
Ik: 'Ruim je beker op een trek je jas maar aan, dan gaan we naar buiten!'
Klas : 'Waarom blijven we niet binnen?'
Er is niet maar één leeftijd voor: waarom?!
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-12-2020 20:43
9.02% gewijzigd

zaterdag 19 december 2020 om 20:42
Pffffft. Mijne is zestien, doet dit jaar eindexamen havo en hij kan nog steeds niet stil zitten.Pip0 schreef: ↑19-12-2020 20:27Er werden ook wat anderen dingen gezegd. Dat ons kind niet goed genoeg kon tellen, maar met 2 woorden sprak en niet lang genoeg stil kon zitten.
Thuis zien we een heel ander beeld. Gewoon tellen tot 14 en lange zinnen. Maar thuis is er misschien meer rust dan op school.
Ik zou in ieder geval flink blijven hameren op dat andere beeld wat jullie van hem hebben. Voor mijn part maak je filmpjes van hem terwijl ie praat en telt en zo.
zaterdag 19 december 2020 om 20:42
In je OP heb je het over de waaromfase maar verderop spreek je over mee dingen die niet goed lijken te gaan. Een kind kan thuis anders zijn dan op school, maar kun je je een beetje in die signalen van de juf vinden?
Alleen op de waarom fase zou ik me niet zo'n zorgen maken maar als er meer dingen spelen en je er zelfs wakker van ligt zou ik toch eens kijken of er ergens misschien toch niet iets van waarheid in zit.

zaterdag 19 december 2020 om 20:46
Mijne van zeven vraagt als hij moe is 'wom'. Dus en waarom fase en dan ook nog beroerd uitgesproken.Lady*Voldemort schreef: ↑19-12-2020 20:21Dat mens is gek. Verreweg de meeste kinderen van twee kunnen het woord waarom nog niet eens goed uitspreken, laat staan dat ze het op de juiste wijze kunnen gebruiken. Niks van aantrekken hoor.
Wat moet ik daar nou mee, ik denk school maar gewoon laten.
zaterdag 19 december 2020 om 20:46
Dat zijn er wel meer maar dat betekent toch niet dat hij nu ineens getest zou moeten worden?
Die van mij was in het begin zo’n beetje 21 uur per dag wakker ipv. 21 uur per dag slapend; dat zou geen beste voorbode zijn geweest...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
zaterdag 19 december 2020 om 20:50
Hier net overheen gelezen. Hoe lang gaat hij al naar school? Kan het te maken hebben met het feit dat hij enorm moet wennen op school in een gekke periode (ik ga er vanuit dat je hem niet in de klas ziet bij het brengen en halen)?Pip0 schreef: ↑19-12-2020 20:27Er werden ook wat anderen dingen gezegd. Dat ons kind niet goed genoeg kon tellen, maar met 2 woorden sprak en niet lang genoeg stil kon zitten.
Thuis zien we een heel ander beeld. Gewoon tellen tot 14 en lange zinnen. Maar thuis is er misschien meer rust dan op school.
En hoe lang is de juf al in het onderwijs, bij de kleuters, aan het werk? Spreekt ze uit ervaring?

zaterdag 19 december 2020 om 20:51
En waarom is de IB’er betrokken? Ik snap het niet goed. In wat je nu hebt geschreven lees ik niet echt indicaties voor onderzoek. Als er een groot verschil is in hoe hij zich thuis en op school gedraagt kan het zijn dat hij zich op 1 van de plekken erg aanpast en zich daarom slecht gaat voelen. Je zou eens kunnen filmen hoe hij thuis is. Hoe staan jullie in het onderzoeken? Overigens is niet in de wagen kunnen slapen niet echt een teken van overprikkelend, veel baby’s slapen de eerste maanden alleen op of bij de ouders bijvoorbeeld.
Ik ben erg benieuwd naar wat hun hypothesen zijn. Welke testen willen ze doen?

zaterdag 19 december 2020 om 20:53
Als ie thuis wel kan praten en tellen en op school niet lijkt me eerder dat er op school wat mis is.Nanouk schreef: ↑19-12-2020 20:42In je OP heb je het over de waaromfase maar verderop spreek je over mee dingen die niet goed lijken te gaan. Een kind kan thuis anders zijn dan op school, maar kun je je een beetje in die signalen van de juf vinden?
Alleen op de waarom fase zou ik me niet zo'n zorgen maken maar als er meer dingen spelen en je er zelfs wakker van ligt zou ik toch eens kijken of er ergens misschien toch niet iets van waarheid in zit.
En dat het zo zorgwekkend is dat ie niet stil kan zitten is natuurlijk helemaal een gotspe. Bijna geen enkele vierjarige kan langer dan vijf minuten stilzitten en sommigen leren het nooit.
zaterdag 19 december 2020 om 20:54
zaterdag 19 december 2020 om 20:55
Zonder dollen: die van mij kan 1 uur lang doodstil naar een tekenfilm kijken.Lady*Voldemort schreef: ↑19-12-2020 20:53Als ie thuis wel kan praten en tellen en op school niet lijkt me eerder dat er op school wat mis is.
En dat het zo zorgwekkend is dat ie niet stil kan zitten is natuurlijk helemaal een gotspe. Bijna geen enkele vierjarige kan langer dan vijf minuten stilzitten en sommigen leren het nooit.

zaterdag 19 december 2020 om 20:57
Er is een groot verschil tussen stilzitten en een werkje maken/ naar een verhaal luisteren/ ergens geconcentreerd mee bezig zijn en een uur tv kijken..Westerpaviljoen schreef: ↑19-12-2020 20:55Zonder dollen: die van mij kan 1 uur lang doodstil naar een tekenfilm kijken.
zaterdag 19 december 2020 om 20:58
Voor de juf mag ik hopen

Onze zoon begon met 6 met de waarom vragen en is nooit opgehouden.
tanteslankie wijzigde dit bericht op 19-12-2020 21:00
1.87% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-