Vreemde dieren

05-03-2021 23:14 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vanmiddag thuiskwam, lagen en 5 dieren-foetussen mooi op een rijtje in onze achtertuin. Ik heb natuurlijk al rondgevraagd, maar iedereen roept iets anders. Muis, rat, kat, hond.
Het houdt me al de hele avond bezig, wie weet waar ik kan aankloppen voor een antwoord?
Ik denk ook dat het van een rat is.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
LoiseauVélo schreef:
06-03-2021 15:11
Afbeelding

Dit is een muis embryo (links is de 'gezonde' variant, plaatje komt uit een wetenschappelijk artikel)
Dat lijkt er erg op.
Ze zitten nog helemaal in het vlies op de foto van TO, maar lijkt wel idd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Duchesnea schreef:
06-03-2021 14:12
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat deze embryo’s niet eens geboren zijn, ze zouden dan niet meer verbonden zijn zoals de embryokluit op de foto. Als je goed kijkt zie je zelfs ook nog een draad weefsel tussen de rechtse en de middelste embryo’s. Ik vermoed dus dat de moeder gepakt is door een roofdier( kat ) en dat die alles rond de embryo’s weggegeten heeft, en dit er uit gevallen is.
Die embryo’s zou een roofdier juist als een van de eerste dingen opeten en dan zou de omgeving ook niet zo schoon zijn, als het moederdier ter plekke is aangevallen en opgegeten
https://www.semanticscholar.org/paper/A ... 599f2cdc12
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Oh nee, ik zie nu die muizen embryo. Die lijkt er veel meer op. Ik trek mijn rat stem terug.
LaFleurNoire schreef:
06-03-2021 15:14
Die embryo’s zou een roofdier juist als een van de eerste dingen opeten en dan zou de omgeving ook niet zo schoon zijn, als het moederdier ter plekke is aangevallen en opgegeten
Onze zwerfkat is nogal een rare, dus misschien vond-ie de embryo's eng.
Verder ga ik steeds meer geloven dat het een rat of muis was.
Ben wel blij dat ik niet thuis was toen dat bacchanaal plaatsvond... :sick:
Ik twijfel toch ernstig aan de rat theorie. Een ratten embryo van rond de twee cm heeft vaak nog een duidelijker overgang tussen hoofd en snuit, terwijl dat bij deze embryos een vrij gladde overgang is.

Ik dacht ook nog aan een eekhoorn, maar heb daar nooit embryo’s van gezien. Een bunzing of marter schoot ook nog door mn hoofd trouwens maar heb geen idee hoe daar de voetjes eruit zien rond embryonale ontwikkeling van 2cm. Heb thuis een boek met allemaal dieren embryo’s in verschillende stadia; ik zal vanavond eens kijken of ik die kan vinden.

Een probleem is dat heel veel embryo’s gelijkende stadia hebben en er gewoon vrijwel hetzelfde uitzien. Je moet nu dus aan de hand van de maat kijken in welk ontwikkelings stadium van welk dier dit zou vallen en dan een soort “zoek de verschillen” spelen.

Je zou deze foto ook naar de zoogdier vereniging kunnen sturen. Daar zitten veel biologen die er graag over gaan discussiëren!
Oh jemig ik zou mij echt rot schrikken als ik dit zou aantreffen. Ben wel heel benieuwd wat het is.
boontje89 schreef:
06-03-2021 15:23
Ik twijfel toch ernstig aan de rat theorie. Een ratten embryo van rond de twee cm heeft vaak nog een duidelijker overgang tussen hoofd en snuit, terwijl dat bij deze embryos een vrij gladde overgang is.

Ik dacht ook nog aan een eekhoorn, maar heb daar nooit embryo’s van gezien. Een bunzing of marter schoot ook nog door mn hoofd trouwens maar heb geen idee hoe daar de voetjes eruit zien rond embryonale ontwikkeling van 2cm. Heb thuis een boek met allemaal dieren embryo’s in verschillende stadia; ik zal vanavond eens kijken of ik die kan vinden.

Een probleem is dat heel veel embryo’s gelijkende stadia hebben en er gewoon vrijwel hetzelfde uitzien. Je moet nu dus aan de hand van de maat kijken in welk ontwikkelings stadium van welk dier dit zou vallen en dan een soort “zoek de verschillen” spelen.

Je zou deze foto ook naar de zoogdier vereniging kunnen sturen. Daar zitten veel biologen die er graag over gaan discussiëren!
Volgens de dierenambulance waren het zeker geen eekhoorntjes omdat het er teveel waren. Ook geen egeltjes: ook teveel en ander uiterlijk.
Leuk dat iedereen zo meedenkt!
Ik ga eens googlen op die zoogdier vereniging, kijken of ik die kan vinden. Dank je wel!
Aanvulling: gevonden en bericht gestuurd!
sjansje wijzigde dit bericht op 06-03-2021 15:32
Reden: Aanvulling
1.61% gewijzigd
Ik ga voor rat. Lange kop, oortjes ver naar achteren, lange dikke staart.
anoniem_64c188278ae06 wijzigde dit bericht op 06-03-2021 15:30
22.69% gewijzigd
Apollos_Belt schreef:
06-03-2021 15:17
Oh nee, ik zie nu die muizen embryo. Die lijkt er veel meer op. Ik trek mijn rat stem terug.
Ik dacht eerst ook rat, maar de muisembryo's op mijn foto zijn 18 dagen en meestal is de draagtijd 18-22 dagen. Dus denk dat de muisjes (als dat het dus zijn) van de foto van TO daar ook tegenaan zaten. En 2cm is niet gek voor een volgroeide muis
anoniem_63b803c326420 wijzigde dit bericht op 06-03-2021 15:32
2.83% gewijzigd
foutje
Bijzonder dat ze dat op basis van het aantal concluderen; want eekhoorns kunnen nestjes hebben met 1-5 jongen. Meestal zijn het er 3/4 maar 5 wordt zeker vaker gezien hoor.
Ah, die 2cm had ik even gemist; dacht gelezen te hebben dat ze groter waren. En dan zou het kopje meer op een ratje lijken dan een muisje. Zal ook wel weer verschil in zitten per soort muis en rat.

Ik ben trouwens ook bioloog. Maar durf er geen conclusie zo op te plakken hoor, zou ik de foto naar een paar vrienden/collega's mogen doorsturen TO?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik probeer trouwens in te zoomen op het pootje van die ene en dat lijkt erop dat het vier 'vingertjes' zijn met dan vermoedelijk nog een duimpje die niet goed zichtbaar is vanuit deze positie. Een rat heeft drie duidelijke vingers en dan nog twee aan de buitenkant die kleiner zijn.

Dan denk ik aan de hand van de pootjes i.c.m. dat ze blijkbaar maar 2 cm zijn toch echt muis.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Zouden het ook geen cavia’s kunnen zijn? Ik heb zelf cavia’s maar weer (gelukkig) niet hoe ze er als embryo’s uitzien. :proud:

Oh hmm. Nee bij nader inzien vast niet, nu ik lees dat er een staart aan zit.
anoniem_402361 wijzigde dit bericht op 06-03-2021 16:06
22.90% gewijzigd
LaFolie schreef:
06-03-2021 15:51
Ah, die 2cm had ik even gemist; dacht gelezen te hebben dat ze groter waren. En dan zou het kopje meer op een ratje lijken dan een muisje. Zal ook wel weer verschil in zitten per soort muis en rat.

Ik ben trouwens ook bioloog. Maar durf er geen conclusie zo op te plakken hoor, zou ik de foto naar een paar vrienden/collega's mogen doorsturen TO?
Ja natuurlijk!! Graag zelfs :lol:
Ik heb nog een paar foto's, die heb ik je via pb gestuurd.
Jeetje wat bizar.
Ik ben vooral erg benieuwd naar hoe ze daar gekomen zijn..Al zal dat waarschijnlijk wel altijd een raadsel blijven..
Wat zou er toch gebeurd zijn.
LitaLily schreef:
06-03-2021 16:24
Jeetje wat bizar.
Ik ben vooral erg benieuwd naar hoe ze daar gekomen zijn..Al zal dat waarschijnlijk wel altijd een raadsel blijven..
Wat zou er toch gebeurd zijn.
Dat wil ik ook weten! De buren hebben niks geks gehoord, en de kat weigert een gesprek met me te voeren. Stom beest! :'(
Ik heb even een bevriende dierenarts gevraagd.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
06-03-2021 16:31
Ik heb even een bevriende dierenarts gevraagd.
Fijn, ben benieuwd!
Ze lijken toch ook wel erg veel op baby konijntjes, ook in combinatie met de wat langere witte haren die je hebt gevonden en de vorm van de achterpoten. Of toch een bosmuisje of zoiets.
madamecannibale schreef:
06-03-2021 16:34
Ze lijken toch ook wel erg veel op baby konijntjes, ook in combinatie met de wat langere witte haren die je hebt gevonden en de vorm van de achterpoten. Of toch een bosmuisje of zoiets.
Konijn denk ik niet, ze lijken een lange staart te hebben.
Ik vind de kopjes wel erg langgerekt voor muizen, vind het meer rattenkoppies. Ik vind het trouwens echt iets voor een kat om heel kieskeurig een bepaald onderdeel te laten liggen.

viva-amber schreef:
06-03-2021 14:18
Bij een kat kom je wel sporen tegen, zeker een kat die gevoerd word. Die eet geen heel dier met botten en al. Dat doet een uil wel, daarom heb je ook uileballen.

Haha welnee. Legio katten die gewoon alles met huid en haar opeten hoor, ook als ze gevoerd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven