Profiteert mijn vriend van mijn geld?
woensdag 3 mei 2023 om 22:03
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
vrijdag 5 mei 2023 om 23:52
Los van je logische reden dat je misschien bepaalde dingen later niet meer kan doen en nu wel en dus samen wilt genieten: ik wil ook samen genieten met een partner. Maar er is geen haar op mijn hoofd die dan denkt dat mijn partner dat allemaal moet betalen. En al helemaal de boodschappen niet. Zie je dat verschil echt niet?Mostar1971 schreef: ↑05-05-2023 23:15Dat laatste is de harde waarheid ja. Mijn dilemma is ingewikkeld want ik ben dus ziek. Ik heb er dus een eigenbelang bij om nu te genieten en denk niet aan later want het is maar de vraag of ik dan nog de dingen kan doen die ik nu doe. En dat verklaart tevens mijn gulheid naar hem toe want met hem geniet ik ook 100% ook al betaal ik daar letterlijk de prijs voor. Alleen bekruipt me soms dat gevoel, dat stemmetje in mijn achterhoofd: moet ik blindelings geloven in deze liefde? Dat verklaart deze topic dan.
Kijk, als jij uitjes 'boven zijn stand' wil, dan is het logisch als je daarin meebetaalt. Ik kan ook niet met een dik verdienende man wekelijks luxe uit eten, zonder daar bankroet op te gaan. Dus als die man dan niet wil aanpassen naar mijn inkomen, dan blijft er niet veel over dan relatie te verbreken of hij betaalt meer dan ik. Dat begrijpt iedereen. Is jouw uitgavenpatroon te hoog gegrepen voor hem en wil je daarin niet aanpassen, dan is het logisch dat je bijlegt.
Maar boodschappen en een nieuwe auto hebben daar al helemaal niet mee van doen. Lijkt erop alsof je liefde koopt en niet kritisch wil zijn naar hem die dat vast aanvoelt en daar gebruik van maakt. Wil je testen of zijn liefde echt oprecht is, stop dan gewoon eens heel jaar daarmee en kijk of zijn gedrag dan veranderd.
vrijdag 5 mei 2023 om 23:53
TO ik krijg echt het gevoel dat hij straks als zijn huis verkocht is, echt geen cent meer aan je uitgeeft dan dat hij nu doet.
En dat 50% bij jou 50% in dat vakantiehuis hoe zie je dat voor je? Als jij bijv een uitkering hebt omdat je chronisch ziek bent, dan mag jij niet eens 180 dagen per jaar in het buitenland zitten.
Hou er rekening mee dat hij dadelijk voor 100% daar zit zonder jou!
En dat 50% bij jou 50% in dat vakantiehuis hoe zie je dat voor je? Als jij bijv een uitkering hebt omdat je chronisch ziek bent, dan mag jij niet eens 180 dagen per jaar in het buitenland zitten.
Hou er rekening mee dat hij dadelijk voor 100% daar zit zonder jou!
vrijdag 5 mei 2023 om 23:54
Nee dan leeft hij veel goedkoper. Want hij heeft zijn huis met hypotheek dan van de hand gedaan want hij is bij jou ingetrokken. Hij heeft in buitenland een hypotheekvrij huis.Mostar1971 schreef: ↑05-05-2023 23:45Ik heb inderdaad een minimum inkomen en een sociale huurwoning. Zijn situatie is ingewikkeld waar ik helaas niet teveel over kan zeggen maar hij is wel stappen aan het ondernemen om zijn huis te verkopen en dan alles financieel eerlijker te regelen. Op termijn willen we 50% in mijn huis wonen en 50% in het buitenland in zijn andere huis. Daar kunnen we de helft goedkoper leven.
Jij gaat er amper op vooruit dan. Ja als hij meebetaalt met je huur. Was hij dat van plan? Gaat hij bijdragen in het verlies van inkomsten omdat je samenwoont, dat heeft namelijk hoe dan ook fiscale gevolgen. Ook zaken als gemeentebelastingen gaan dan spelen.
vrijdag 5 mei 2023 om 23:54
Ik ben dus ook heel benieuwd hoe hij dat gaat aanpakken als hij die auto heeft gevonden. Want dan heeft hij óf opeens de financiële middelen wél óf hij gaat misschien wel een lening afsluiten ofzo. Daaruit zal zijn doel wel duidelijker worden hoop ik. Ik ga het niet financieren in ieder geval. Dus het is een test hoe hij dat gaat aanpakken. Ben wel blij dat ik dit topic geplaatst heb trouwens.
vrijdag 5 mei 2023 om 23:56
Hoezo moeten jullie zuiniger aan doen met uitjes?
Hij moet gewoon 50% gaan meebetalen aan boodschappen, uitjes en vliegreizen.
En wat voor stappen is hij aan het ondernemen om zijn huis te verkopen en hoelang doet hij daar al over inmiddels? Zo ingewikkeld is dat allemaal niet om je huis in de verkoop te zetten.
En als hij het niet kan betalen om naar zijn vakantiehuis te reizen dan kan hij er dus niet heen. Dan verkoopt hij het maar of hij verhuurt het totdat zijn huis is verkocht.
Er is geen enkele situatie denkbaar waarin het acceptabel is dat jij alles betaald voor hem.
Hij moet gewoon 50% gaan meebetalen aan boodschappen, uitjes en vliegreizen.
En wat voor stappen is hij aan het ondernemen om zijn huis te verkopen en hoelang doet hij daar al over inmiddels? Zo ingewikkeld is dat allemaal niet om je huis in de verkoop te zetten.
En als hij het niet kan betalen om naar zijn vakantiehuis te reizen dan kan hij er dus niet heen. Dan verkoopt hij het maar of hij verhuurt het totdat zijn huis is verkocht.
Er is geen enkele situatie denkbaar waarin het acceptabel is dat jij alles betaald voor hem.
vrijdag 5 mei 2023 om 23:56
Je zou je financiële bijdrage voor die auto kunnen beperken tot het meebetalen aan de brandstof als jullie er samen mee naar zijn vakantiehuis rijden, toch?
Bot gezegd lees ik je motivatie zo: als hij heel oprecht van je houdt, dan vind jij het niet erg om aan van alles mee te betalen om zijn leven makkelijker te maken. Maar anders zou je je wel in de maling genomen voelen.
Maar je weet natuurlijk nooit in hoeverre mensen echt oprecht zijn.
Wat ik wel lees, is dat je zo te lezen echt veel bij draagt en hij behoorlijk minder. En je hebt een heel verhaal waarin je ophemelt hoe leuk jullie relatie is en hoe lief hij voor je is, maar toch die twijfel van: wat als, wat als.
Zorg dat je hier niet met een steen in je maag op terugkijkt. Zet de beste man weer op eigen benen. En terug naar zijn eigen huis en uit jouw koelkast (of stuur hem vaker een tikkie
) Hij mag zoeken naar leuke deals voor jullie samen, maar daar ook aan meebetalen. En jij zal een compromis moeten zoeken als hij de fancy uitjes financieel niet kan ophoesten. Dus nog eenvoudiger en goedkoper van het leven genieten samen met hem, of meer alleen op pad of met je kinderen en dan een stuk spectaculairder.
Of je hebt er vrede mee dat je hem financieel mee op sleeptouw neemt in een ‘duurdere’ levensstijl.
Maar als je er echt vrede mee zou hebben, dan had je dit topic wellicht ook niet geopend.
Bot gezegd lees ik je motivatie zo: als hij heel oprecht van je houdt, dan vind jij het niet erg om aan van alles mee te betalen om zijn leven makkelijker te maken. Maar anders zou je je wel in de maling genomen voelen.
Maar je weet natuurlijk nooit in hoeverre mensen echt oprecht zijn.
Wat ik wel lees, is dat je zo te lezen echt veel bij draagt en hij behoorlijk minder. En je hebt een heel verhaal waarin je ophemelt hoe leuk jullie relatie is en hoe lief hij voor je is, maar toch die twijfel van: wat als, wat als.
Zorg dat je hier niet met een steen in je maag op terugkijkt. Zet de beste man weer op eigen benen. En terug naar zijn eigen huis en uit jouw koelkast (of stuur hem vaker een tikkie
Of je hebt er vrede mee dat je hem financieel mee op sleeptouw neemt in een ‘duurdere’ levensstijl.
Maar als je er echt vrede mee zou hebben, dan had je dit topic wellicht ook niet geopend.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:06
Ik lees veel interessante dingen hier. De hoeveelheid uitjes/reizen mag voor mij best wat minder dus dat initiatief komt niet van mij om dat zo op grote schaal te doen. Maar ik geniet er wel van. De verkoop van het huis is een ingewikkeld verhaal, het heeft met erfrecht en uitkopen te maken waar een kind bij betrokken is. Als we in 1 huis gaan wonen gaan we er beiden op achteruit financieel. Op sommige vragen kan ik niet ingaan in verband met teveel info geven.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:07
Ik gun je liefde en plezier in je leven. Dat so wie so. Maar ik begrijp nog steeds niet waarom hij dan zegt dat jullie dan maar minder uitjes moeten doen en hij niet zelf bedenkt dat hij zelf zijn boodschappen gaat betalen. Het strookt ook niet met een verwachting om bij te dragen aan een auto, terwijl jij een auto hebt waar je tevreden mee bent. Hij verwacht dat je nog steeds blijft betalen aan een aantal dingen, terwijl hij een volwassen kerel is met koophuis, 2e huis ergens anders en te beroerd om zijn eigen boodschappen te betalen? Dat klopt toch niet?Mostar1971 schreef: ↑05-05-2023 23:40We hebben zo'n gesprek zeker gehad en dan zegt hij ook: dan moeten we nog meer opletten qua uitgaven. Dus amper uitjes nog en dergelijke. Mijn medische toekomst is niet zozeer dat ik invalide wordt of letterlijk ziek. Ik heb een aandoening waarbij het letterlijk iedere dag de laatste kan zijn. Die diagnose is nu echter al 17 jaar zo dus dat verklaart ook mijn twijfels: nu leven volop of het verspreiden over een onzekere toekomst? Voor medische aanpassingen hoef ik die buffer dus niet te hebben. Het is ingewikkeld.
Stel he, dat jouw ziekte inderdaad betekent dat je komt te overlijden. Wil je dan niet dat wat er over is van je spaargeld naar je kinderen gaat? Je hóeft het niet op te maken. Zeker niet omdat je (gelukkig) niet weet of je niet nog vele prachtige jaren voor de boeg hebt.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:08
Eerst zeg je dat hij niet officieel samenwonend wil zijn en daarna lees ik dat hij bij jou in wil trekken. En in huis buitenland wil vertoeven.
Waar was hij dan van plan zich officieel in te schrijven? Bij jou? Ben je dan zijn hospita? Als hij niet wil samenwonen, geen gemeenschappelijke huishouding wil voeren? Gaat hij je dan kostgeld betalen?
Waar was hij dan van plan zich officieel in te schrijven? Bij jou? Ben je dan zijn hospita? Als hij niet wil samenwonen, geen gemeenschappelijke huishouding wil voeren? Gaat hij je dan kostgeld betalen?
zaterdag 6 mei 2023 om 00:11
praatjes vullen geen gaatjes. maar goed, ik val in herhaling. Kijk naar daden, niet naar woorden. Laat hem zijn eigen deel betalen. Meer logica is er nu niet.Mostar1971 schreef: ↑05-05-2023 23:45Ik heb inderdaad een minimum inkomen en een sociale huurwoning. Zijn situatie is ingewikkeld waar ik helaas niet teveel over kan zeggen maar hij is wel stappen aan het ondernemen om zijn huis te verkopen en dan alles financieel eerlijker te regelen. Op termijn willen we 50% in mijn huis wonen en 50% in het buitenland in zijn andere huis. Daar kunnen we de helft goedkoper leven.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:16
Hele terechte vragen. Dat van het huis verkopen en bij mij komen is gisteren in een gesprek voor het eerst naar boven gekomen. Op dit moment kan hij niet bijdragen aan de boodschappen/uitjes. Ik heb hier echt bewijs van gezien. Het zal nu inderdaad blijken wat er gebeurd als er geld vrijkomt bij de verkoop van het huis. Dan is er geen excuus meer voor hem.hanke321 schreef: ↑06-05-2023 00:08Eerst zeg je dat hij niet officieel samenwonend wil zijn en daarna lees ik dat hij bij jou in wil trekken. En in huis buitenland wil vertoeven.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:20
Ik zou wachten met samenwonen vóór je een tijd lang dat stemmetje niet meer hoort. Als dingen in het redelijke zijn getrokken.
En bewijs, ach vrouw, er valt tegenwoordig zoveel bewijs op vrij eenvoudige wijze te knutselen. Waren het printjes? Screenshots? Of officiële brieven die in enveloppen op de deurmat vielen? Ben je meegeweest naar gesprekken met een notaris? Bank? Hypotheekverstrekker?
En bewijs, ach vrouw, er valt tegenwoordig zoveel bewijs op vrij eenvoudige wijze te knutselen. Waren het printjes? Screenshots? Of officiële brieven die in enveloppen op de deurmat vielen? Ben je meegeweest naar gesprekken met een notaris? Bank? Hypotheekverstrekker?
zaterdag 6 mei 2023 om 00:22
Als je geen geld hebt voor boodschappen en uitjes leef je zwaar boven je stand. Als jij zijn boodschappen de afgelopen 2 jaar niet betaald had was hij dan niet door de bank op straat gezet? Hoe deed hij dat dan voor die tijd?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 00:16Hele terechte vragen. Dat van het huis verkopen en bij mij komen is gisteren in een gesprek voor het eerst naar boven gekomen. Op dit moment kan hij niet bijdragen aan de boodschappen/uitjes. Ik heb hier echt bewijs van gezien. Het zal nu inderdaad blijken wat er gebeurd als er geld vrijkomt bij de verkoop van het huis. Dan is er geen excuus meer voor hem.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:24
Je gaat het niet geloven maar ik heb in een eerder stadium hem laten doorlichten. Dus een betrouwbare bron.Hoerabanaan schreef: ↑06-05-2023 00:20Ik zou wachten met samenwonen vóór je een tijd lang dat stemmetje niet meer hoort. Als dingen in het redelijke zijn getrokken.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:24
Koophuis, 2e huis, auto. Maar zonder jou zou hij sterven van de honger, geen verwarming hebben en niet kunnen douchen en al helemaal geen uitjes. Gelukkig ben jij daar.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 00:16Op dit moment kan hij niet bijdragen aan de boodschappen/uitjes. Ik heb hier echt bewijs van gezien.
Wat weet jij van deze man? Wat weet jij van zijn verleden? Vorige relaties? Ken je zijn familie? Vrienden? Kinderen? Wel eens op zijn werk geweest?
zaterdag 6 mei 2023 om 00:28
Het is allemaal niet relevant. Jij hoeft niet zijn levensonderhoud te financieren. Als jij er niet zou zijn moet hij ook boodschappen doen.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 00:16Hele terechte vragen. Dat van het huis verkopen en bij mij komen is gisteren in een gesprek voor het eerst naar boven gekomen. Op dit moment kan hij niet bijdragen aan de boodschappen/uitjes. Ik heb hier echt bewijs van gezien. Het zal nu inderdaad blijken wat er gebeurd als er geld vrijkomt bij de verkoop van het huis. Dan is er geen excuus meer voor hem.
En voor iemand met zo weinig geld heeft hij behoorlijk wat te eisen.
Je moet zeker niet wachten tot dat huis is verkocht. Jij kan het ook niet betalen, dus je zegt gewoon dat jij het ook niet kan betalen en dat je vanaf nu de boodschappen, de uitjes en de vliegreizen wil splitten.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:30
Hij is financieel achteruit gegaan. De reden is triest en privacygevoelig. Hij leeft op het randje om het ouderlijke huis van de kinderen te behouden terwijl dit voor 1 persoon haast niet te doen is. Hij heeft voor zo'n 500 euro extra kosten om vanuit mijn huis naar zijn werk te komen. Bij hem staat de verwarming nooit aan. Hij kocht uit de "bijna over datum" koeling van de winkel dagelijks het avondeten.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:31
Wat omineuze post is die van 00.16.
Is liefde blind? Moet je iemand in huis nemen die op je zak gaat teren, sterker nog dat nu al doet en mooie praatjes heeft over de toekomst? Als zijn hypotheek wegvalt heeft hij alsnog kosten van de helft van de huur bij jou. Dus zoveel geld voor boodschappen zal er niet zijn. En hij ging in inkomen achteruit als hij dat huis niet meer heeft, gaf je aan.
Hoe je nu kijkt naar zijn gedrag omtrent financiën en daarover communiceert komt passief agressief op me over. Je bent aan het afwachten wat hij gaat doen. Gefixeerd op hem en zijn eventuele keuzes en acties.
Maar je verantwoordelijkheid nemen, grenzen stellen, daar ook naar handelen. Aangeven wat je nodig hebt, en aan verlangens hebt, lees ik niet uit je posts. Ik hoop dat ik het fout heb.
Is liefde blind? Moet je iemand in huis nemen die op je zak gaat teren, sterker nog dat nu al doet en mooie praatjes heeft over de toekomst? Als zijn hypotheek wegvalt heeft hij alsnog kosten van de helft van de huur bij jou. Dus zoveel geld voor boodschappen zal er niet zijn. En hij ging in inkomen achteruit als hij dat huis niet meer heeft, gaf je aan.
Hoe je nu kijkt naar zijn gedrag omtrent financiën en daarover communiceert komt passief agressief op me over. Je bent aan het afwachten wat hij gaat doen. Gefixeerd op hem en zijn eventuele keuzes en acties.
Maar je verantwoordelijkheid nemen, grenzen stellen, daar ook naar handelen. Aangeven wat je nodig hebt, en aan verlangens hebt, lees ik niet uit je posts. Ik hoop dat ik het fout heb.
hanke321 wijzigde dit bericht op 06-05-2023 00:33
0.76% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2023 om 00:32
Ik heb hem na laten trekken door een privé detective, serieus. Alles laten natrekken. Ik heb zijn familie leren kennen en zijn kinderen en vrienden.Hoerabanaan schreef: ↑06-05-2023 00:24Koophuis, 2e huis, auto. Maar zonder jou zou hij sterven van de honger, geen verwarming hebben en niet kunnen douchen en al helemaal geen uitjes. Gelukkig ben jij daar.
Wat weet jij van deze man? Wat weet jij van zijn verleden? Vorige relaties? Ken je zijn familie? Vrienden? Kinderen? Wel eens op zijn werk geweest?
zaterdag 6 mei 2023 om 00:38
Zou hij het pikken als je zegt dat je niet wilt dat hij leningen afsluit zolang jullie samen zijn/samenwonen? Niet voor verbouwing buitenlands huis, niet voor auto, niet voor een mobieltje, omdat de financiële gelijkwaardigheid in het geding is? Dat hij zo zich geen lening kan veroorloven zolang hij niet de normale kosten levensonderhoud kan dragen.
zaterdag 6 mei 2023 om 00:41
hanke321 schreef: ↑06-05-2023 00:31Wat omineuze post is die van 00.16.
Tja, voel me behoorlijk naïef nu. Misschien is het allemaal te mooi om waar te zijn. Kop in het zand gestoken en in een sprookje geloofd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in