Geld & Recht alle pijlers

Bespaartips

09-02-2026 22:53 217 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie nog goede bepaartips?
Of weten jullie hele leuke aanbiedingen?
Dit topic is geopend om elkaar te helpen.
Lila-Linda schreef:
12-02-2026 16:32
wij hadden vroeger thuis een groententuin en ik heb als puber besloten: dat Nooit!! :)
We aten vaak veel van hetzelfde, als de sperziebonen rijp waren, dan at je sperziebonen, dagenlang (in mijn herinnering aten we Altijd sperziebonen). Ik houd van afwisseling

Oh en beestjes, veel beestjes. En zand, veel zand.
Ik heb nooit zulke lekkere doperwten gegeten als uit mijn eigen tuin.
En sperziebonen kun je prima invriezen
Grote probleem is sla, maar daar kan je gewoon minder van zaaien.
Wij hebben nu geen groente tuin meer maar wel heel veel fruit ( leifruit neemt veel minder plek in en is vaak wel een plekje voor te vinden,lei fruitbomen zijn duurder maar zoek je bomen goed uit dan kan je ze zelf ook leiden)

Wij hebben ,veel soorten appels( hele jaar appelmoes uit eigen tuin en in t seizoen veel appeltaart en appel crumble) peren, pruimen, rode bessen,bosbessen,druiven ,zwarte bessen, kersen en aardbeien t is in t seizoen lekker elke dag met een bakje door de tuin voor fruit voor door t toetje.
Gerbera schreef:
12-02-2026 16:46
Ik heb nooit zulke lekkere doperwten gegeten als uit mijn eigen tuin.
En sperziebonen kun je prima invriezen
Grote probleem is sla, maar daar kan je gewoon minder van zaaien.
Wij hebben nu geen groente tuin meer maar wel heel veel fruit ( leifruit neemt veel minder plek in en is vaak wel een plekje voor te vinden,lei fruitbomen zijn duurder maar zoek je bomen goed uit dan kan je ze zelf ook leiden)

Wij hebben ,veel soorten appels( hele jaar appelmoes uit eigen tuin en in t seizoen veel appeltaart en appel crumble) peren, pruimen, rode bessen,bosbessen,druiven ,zwarte bessen, kersen en aardbeien t is in t seizoen lekker elke dag met een bakje door de tuin voor fruit voor door t toetje.
Ik heb wel fruit en ook kruiden. Maar groentes dus echt niet meer. Voor altijd genezen.
Lila-Linda schreef:
12-02-2026 16:32
wij hadden vroeger thuis een groententuin en ik heb als puber besloten: dat Nooit!! :)
Wij thuis ook en ik wist, dat wil ik ook!
Wij hadden thuis ook een groentetuin en ik herken de vele sperziebonen.
En het feit dat mijn ouders íedere avond vloekten dat ze weer de tuin in moesten…
Ik wil er wel eentje maar pas na m’n pensioen!
Mangogogo schreef:
12-02-2026 07:28
Ik ben samen met een voormalig automonteur. Die zou dat ook onverstandig vinden ;-). Juist door steeds de kleine beurt uit te laten voeren is de kans kleiner dat er iets echt goed kapot gaat en blijft je auto veiliger. Ze kijken oa vloeistoffen en remmen na.
Remmen worden toch gecheckt tijdens APK?
Red_Velvet schreef:
12-02-2026 22:19
Remmen worden toch gecheckt tijdens APK?
Maar die worden niet gerepareerd bij een Apk of afgesteld ;-). Daar kijken ze of ze op het moment van keuren goed zijn.
You can only succeed when there is room to fail.
Onze buren hebben een moestuin en eten gevoelsmatig heeel veel courgette.

Wij hebben wel meerdere fruitboompjes. Vijg al een paar jaar. Dit jaar perenboom erbij. Ook nog zwarte framboos, framboos, Japanse wijnbes en Tayberry. En even kijken of de blauwe bes weer wat tot leven komt dit jaar evenals de aardbeien. Door een verbouwing hebben die vorig jaar in pot gestaan ipv in de volle grond.
You can only succeed when there is room to fail.
Phlox24 schreef:
12-02-2026 14:54
Met elke dag boodschappen doen hoef je echt niet duurder uit te zijn, dat ligt toch echt aan jezelf. Ik doe meerdere keren per week boodschappen, koop niets voorgesneden en geen zakjes. Uiteraard combineer ik met wat ik nog heb liggen. Ik heb ook een groentetuin.
Ik denk zelfs dat wij een stuk minder zouden uitgeven.
cognac schreef:
13-02-2026 08:09
Ik denk zelfs dat wij een stuk minder zouden uitgeven.
Ik vind jouw nick echt grappig in een topic over besparen :proud:
Een glaasje cognac vind ik heerlijk, maar ook een luxe, alleen voor speciale gelegenheden.

Sommige (fris)dranken tellen aardig mee in het wekelijkse bedrag aan boodschappen, dus daarmee zijn ook keuzes te maken. En ook daarin zal iedereen andere prioriteiten hebben. Zo geef ik graag geld uit voor duurdere (naar mijn smaak ook lekkerder) koffie en thee, maar drink ik nooit frisdrank, alleen water.
Net wel elke dag boodschappen doen.

Met elke week zou er hier tonnen eten de vuilbak in gaan omdat het bedorven is.

Ik koop dagelijks afgepast wat we nodig hebben en naar de plannen en het menu van die dag.
Plus hetgeen van algemene zaken wat op is. Met een lijstje.
Ik doe exact die rayons aan die ik nodig heb. Geen extra spullen.
Niet "ah ja, ik ga ooit misschien een keer iets met groene kool maken" terwijl ik daar dus geen recept voor heb of "ah ja, deze chocolade moet ik toch écht een keer testen".

Als ik een enkel keertje voor 2 dagen koop kan het al zijn dat de planning last minute wijzigt en ik het eten van dag 2 de vuilbak in kan pleuren omdat het vlees en de groenten slecht geworden zijn op dag 3.
Of omdat ik gewoon geen zin meer heb in de maaltijd die ik 2 of 3 dagen geleden bedacht heb waarna het dus blijft liggen.

Ik heb 2 supermarkten op wandelafstand.

Mijn vaste shampoo heb ik vorig jaar met een gekregen bon per 8 stuks gekocht. Daar kom ik minstens 5 jaar mee toe. Ik ben momenteel bezig aan potje 2.
Over 5 jaar hoop ik wel weer een nieuwe bon gescoord te hebben :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
13-02-2026 14:04
Net wel elke dag boodschappen doen.

Met elke week zou er hier tonnen eten de vuilbak in gaan omdat het bedorven is.

Ik koop dagelijks afgepast wat we nodig hebben en naar de plannen en het menu van die dag.
Plus hetgeen van algemene zaken wat op is. Met een lijstje.
Ik doe exact die rayons aan die ik nodig heb. Geen extra spullen.
Niet "ah ja, ik ga ooit misschien een keer iets met groene kool maken" terwijl ik daar dus geen recept voor heb of "ah ja, deze chocolade moet ik toch écht een keer testen".

Als ik een enkel keertje voor 2 dagen koop kan het al zijn dat de planning last minute wijzigt en ik het eten van dag 2 de vuilbak in kan pleuren omdat het vlees en de groenten slecht geworden zijn op dag 3.
Of omdat ik gewoon geen zin meer heb in de maaltijd die ik 2 of 3 dagen geleden bedacht heb waarna het dus blijft liggen.

Ik heb 2 supermarkten op wandelafstand.

Mijn vaste shampoo heb ik vorig jaar met een gekregen bon per 8 stuks gekocht. Daar kom ik minstens 5 jaar mee toe. Ik ben momenteel bezig aan potje 2.
Over 5 jaar hoop ik wel weer een nieuwe bon gescoord te hebben :-).
Dat heb ik echt nooit. Worden die groenten en dat vlees dan zo snel slecht?
Ik koop altijd een mengeling van verse dingen en dingen die langer houdbaar zijn voor het einde van de week. Dan kan ik ook altijd nog wat schuiven als er iets tussenkomt. Moet bijna nooit eten weggooien.
Feline83 schreef:
13-02-2026 17:51
Ik koop altijd een mengeling van verse dingen en dingen die langer houdbaar zijn voor het einde van de week. Dan kan ik ook altijd nog wat schuiven als er iets tussenkomt. Moet bijna nooit eten weggooien.
Ik ook. En ik heb een hele goede koelkast.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Feline83 schreef:
Vlees wil ik bijvoorbeeld toch echt vers hebben.
Vlees dat al 3 dagen in mijn koelkast ligt ... echt niet dat ik dat nog opeet.
Al te vaak ziek geweest van vlees of vis die "op het randje" was. Geen risico's meer.

De groenten zijn de helft van de tijd na 3 dagen ook totaal verlept.
Is dit nu later?
Feline83 schreef:
In België blijkbaar wel. Hier valt het reuze mee hoor. Als het niet stinkt en er zit geen groen haar op kun je het gewoon nog eten. Voorgesneden groenten gaan wel snel kapot, maar dat is logisch. Maar een hele spitskool of zo, die blijft wel twee weken goed. En tomaten ook, zo lang je ze maar niet aansnijdt.
Graftak!
Wissewis schreef:
13-02-2026 17:57
Vlees wil ik bijvoorbeeld toch echt vers hebben.
Vlees dat al 3 dagen in mijn koelkast ligt ... echt niet dat ik dat nog opeet.
Al te vaak ziek geweest van vlees of vis die "op het randje" was. Geen risico's meer.

De groenten zijn de helft van de tijd na 3 dagen ook totaal verlept.
Vlees kan toch gewoon in de vriezer?
En je kunt toch in ieder geval voor 2 dagen tegelijk kopen? Ik moet er niet aan denken, elke dag boodschappen doen.
Pelle schreef:
13-02-2026 18:19
En je kunt toch in ieder geval voor 2 dagen tegelijk kopen? Ik moet er niet aan denken, elke dag boodschappen doen.
Ooit was ik ook zo, en ik werd er compleet arm van. Want iedere dag zag ik wel weer iets wat me ook wel lekker leek maar wat ik helemaal niet nodig had. Tegenwoordig laat ik iedere week het blauwe autootje komen en dat bevalt me prima. En nee, we zijn nog nooit ziek geworden omdat alles bedorven was.
Graftak!
Pelle schreef:
13-02-2026 18:19
Het kost mij dus meer geld als ik voor 2 dagen koop.

Bovendien weet ik vandaag toch écht nog niet waar ik morgen zin in heb qua eten.
Dan koop ik dus vandaag weer spullen waar ik morgen geen zin in heb. Blijven ze weer liggen en gaan ze na een paar dagen de vuilbak in.
Of er komt iets tussen qua planning. Bye bye spullen.

Is het kosten-efficiënter dat ik morgen gewoon opnieuw boodschappen doe.
Want het brood en het beleg of de tandpasta of de afwasblokjes is tegen morgen toch ook weer op en ik moet toch terug.
Is dit nu later?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven