Zwanger en plotseling erg depressief

23-02-2012 10:49 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Neem me niet kwalijk dat ik een nieuw topic start svp; de nood is hoog en de essentie van dit topic is behoorlijk afwijkend van mijn andere "hoera, 42 en zwanger" (in tweevoud).

Ik ben nu 7 weken zwanger en ben keihard van mijn roze wolkje afgekukeld. Ik heb vreselijk veel pijn, de ene migraine na de andere, en voel me ontzettend down,

We hebben een puppy, zelfs zij is nog teveel voor me, ze is al de hele week bij mijn ouders.

' s nachts kan ik niet slapen, soms val ik even weg en heb dan vreselijke nachtmerries over dat ik het babietje helemaal niet wil. Omdat ik er niet voor kan zorgen (ik kan immers nog niet voor mijn hond zorgen!), dat ik het vreselijk tekort ga doen vanwege mijn eigen lichamelijke gesteldheid.........

Het is zo'n vreselijk, allesoverheersend gevoel, ik weet me echt geen raad.

Ik heb een topic uit 2008 gelezen, maar de dame in kwestie 'was alleen maar -pffft- depressief'. Geen lichamelijke klachten.

Ik schaam me vreselijk, dat dit kon gebeuren had ik niet kunnen bevroeden. Ik was zo blij.......

Toch moet ik volhouden, de pijnstillers die ik nu slik zijn de enige die zijn toegestaan.

Ik hoop toch zo dat er IEMAND is die dit herkent en me zegt dat ik niet krankzinnig ben geworden!!

Dank dank dank!
Wat fijn dat het ietsje beter met je gaat.. De tranen zitten mij ook hoog als ik het lees. Ik weet waar je doorheen gaat, het voelt als de hel.. Maar. Het. Komt. Goed!

Als je eens wist hoeveel ik nu van m'n kind geniet! En dat je je afvraagt of je wel een goeie moeder bent is heel normaal. Het zou pas vreemd zijn als je je dat nooit zou afvragen

Hang in there, jullie komen er wel!!
Kneippje, trek je maar niks aan van deze Abby. Ze staat erom bekend mensen graag te kwetsen.
quote:abby2912 schreef op 07 maart 2012 @ 18:12:

[...]

Anti-depressiva tijdens zwangerschap ...... Voor de ontwikkeling van de hersenen is serotonine van groot belang.

@Abbie: ik vraag me oprecht af wat jouw doel is met deze qoute. Je neemt zelfs niet eens de moeite dit toe te lichten. Je gooit nu lukraak een onderzoek op een topic van iemand die juist alle steun van de wereld kan gebruiken. Mijns inziens kwetsend en onnodig.

@Kneippje: Hang in. Je doet het echt prima. Mocht je toch geraakt zijn door de tekst van Abby, vraag dan je arts om meer informatie. Naar mijn mening worden de voor- en nadelen van medicatie in een zwangerschap altijd zeer zorgvuldig afgewogen. Laat je niet van de wijs brengen.

De informatie die ze plakt is ook nog eens niet volledig, naast ongepast.

Volgens het onderzoek wordt het gebruik slechts afgeraden bij lichte depressies. Dat is absoluut niet van toepassing hier.
Kneippje, abby is niet wijs hoor. Ze schept er een vreemd soort genoegen in om mensen expres te kwetsen. Zet haar maar gewoon op negeer.

Het artikel wat ze aanhaalt is overigens best interessant, maar aangezien de full text voor haar onleesbaar is, zou ik haar conclusies van het onderzoek maar met een korrel zout nemen. Kan ze beter aan mensen met verstand van zaken overlaten.

Ik krijg als het goed is binnenkort de full text en dan kan ik er meer over zeggen. Maar wat Antoon hierboven al zei de verhoogde percentages zijn werkelijk in de orde van 0.5 tot 3.5 ongeveer. Het zijn echt kleine en aanvaardbare risico's vergeleken met de risico's die depressie meebrengt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:mrsstanleywalker schreef op 07 maart 2012 @ 18:44:

Kneippje, abby is niet wijs hoor. Ze schept er een vreemd soort genoegen in om mensen expres te kwetsen. Zet haar maar gewoon op negeer.

Het artikel wat ze aanhaalt is overigens best interessant, maar aangezien de full text voor haar onleesbaar is, zou ik haar conclusies van het onderzoek maar met een korrel zout nemen. Kan ze beter aan mensen met verstand van zaken overlaten.

Ik krijg als het goed is binnenkort de full text en dan kan ik er meer over zeggen. Maar wat Antoon hierboven al zei de verhoogde percentages zijn werkelijk in de orde van 0.5 tot 3.5 ongeveer. Het zijn echt kleine en aanvaardbare risico's vergeleken met de risico's die depressie meebrengt.Heb je het over jezelf? Je praat het nemen van AD en allerlei medicijnen tijdens de zwangerschap goed, maar een enkel glaasje wijn is vergif......
Ach gossie, heb ik je daarmee tegen je schenen geschopt? Ik zal het even in Jip-en-Janneke-taal voor je uitleggen, want zelf ben je te dom om het te begrijpen blijkbaar.

Alcohol is een genotsmiddel en een uiterst giftige stof, sowieso onnodig in je dagelijkse dieet en tijdens de zwangerschap ronduit dom te noemen. Ik denk dat je niet bekend bent met hoe FAS ontstaat, door alcoholgebruik van de moeder tijdens de zwangerschap. Een andere reden is er niet. Niet drinken tijdens zwangerschap is nul procent kans op FAS, een enkel wijntje is kans op FAS.

Psychofarmaca zijn er om een psychiatrisch ziektebeeld te genezen danwel om de klachten handelbaar te maken in het dagelijks leven. Uit meerder onderzoeken is gebleken dat een onbehandelde depressie risico's meebrengt voor moeder en kind. Een behandelaar of team van behandelaars zal daarin een zorgvuldige afweging maken. Niet abby en ook ik niet.

Snap je het nu een beetje? Een onnodig giftig genotsmiddel versus noodzakelijke medicatie. Voor meer informatie over de toxicologie van alcohol verwijs ik je naar de stichting STAP.
quote:abby2912 schreef op 07 maart 2012 @ 18:51:

[...]

Heb je het over jezelf? Je praat het nemen van AD en allerlei medicijnen tijdens de zwangerschap goed, maar een enkel glaasje wijn is vergif......

Medicatie is een noodzakelijk kwaad, een glas wijn niet. Punt.

En ik ben het helemaal met haar eerste zin eens.
Kneippje,quote:We hebben gisteravond zitten bekijken welke tests mogelijk zijn. Jullie weten er vast alles van....ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat wij een nekplooimeting, punctie en vlokkentest moeten (laten) doen....? Wat is jullie idee of wat zijn jullie ervaringen?

Bespreek dit met een gynaecoloog en/of de arts die je de medicijnen heeft voorgeschreven. Je schrijft dat je je zorgen maakt dat je medicijngebruik na de bevruchting kwaad kon. Ik heb er echt helemaal geen verstand van of dat zo zou kunnen zijn, maar zelfs als er een risico is, dan zou het ook nog kunnen dat het tot afwijkingen leidt die je met een vlokkentest of punctie niet kunt vast stellen (eigenlijk lijkt hetmet zelfs heel onwaarschijnlijk dat het anders is). Zorg voor je een beslissing neemt dus dat je wat dat betreft goed weet hoe het zit.

Gezien je leeftijd kun je zelf kiezen wat je wilt.

Sterkte!
Kneippje, heel veel sterkte met alles. Ik kan verder niet inhoudelijk bijdragen aan jouw topic maar ik zie dat hier al allemaal lieve mensen raad geven aan je.

Abby, ik heb me er tot nu toe niet mee bemoeid, omdat ik me voorgenomen heb om mensen die ik niet prettig vind forummen te negeren, maar ik vind dat je hier te ver gaat. Dat je op het La Sociedad topic komt met nare opmerkingen en Mrs en sommige anderen van dat topic blijkbaar achtervolgt is nog tot daar aan toe.

Maar om hier ook je gal tegen Mrs te spuwen vind ik niet zo netjes (understatement) tegenover Kneippje.
Beste Kneippje, allereerst wil ik je veel sterkte wensen. Ik ben zelf 36 en voor het eerst zwanger. Wie die roze wolk verzonnen heeft is me een raadsel... Voor mij voelt het soms alsof je lichaam van de ene op de andere dag 'gegijzeld' is en je het opeens niet meer voor het zeggen hebt. Vermoeidheid, misselijkheid, braken, het maakt het er allemaal niet leuker op.

Voor mijn zwangerschap had ik maandelijks ongeveer 3 dagen per maand last van migraine. Wat mij heeft geholpen is de Imigran langzaam afbouwen naar een halve en toen een kwart. Misschien heb je hier iets aan. Door veel Imigran kwamen de aanvallen eerder terug.

Weet je, ik had geen oermoedergevoel of tikkende klok en heb lang nagedacht (voor de conceptie) of ik wel een kindje wilde. Nu berust ik erin en probeer het one day at a time te nemen. Misschien helpt dat jou ook, kijk per dag wat je wel kan. Het is denk ik ook een grote plus dat je man er zo achter staat. Hij wil vast gedeeltelijk de zorg op zich nemen en kijk vast wat andere opvangmogelijkheden zijn. Ik hoop dat dat je wat rust geeft.

En wat iemand al aangaf, het is niet ongebruikelijk om antidepressiva te nemen tijdens de zwangerschap. Houd je taai! En vraag gerust om hulp. Vergeet niet dat je lichaam op dit moment heel hard bezig is om een mensje te maken, dat is op zich al iets om trots op te zijn
quote:mrsstanleywalker schreef op 07 maart 2012 @ 19:03:

Ach gossie, heb ik je daarmee tegen je schenen geschopt? Ik zal het even in Jip-en-Janneke-taal voor je uitleggen, want zelf ben je te dom om het te begrijpen blijkbaar.

Alcohol is een genotsmiddel en een uiterst giftige stof, sowieso onnodig in je dagelijkse dieet en tijdens de zwangerschap ronduit dom te noemen. Ik denk dat je niet bekend bent met hoe FAS ontstaat, door alcoholgebruik van de moeder tijdens de zwangerschap. Een andere reden is er niet. Niet drinken tijdens zwangerschap is nul procent kans op FAS, een enkel wijntje is kans op FAS.

Psychofarmaca zijn er om een psychiatrisch ziektebeeld te genezen danwel om de klachten handelbaar te maken in het dagelijks leven. Uit meerder onderzoeken is gebleken dat een onbehandelde depressie risico's meebrengt voor moeder en kind. Een behandelaar of team van behandelaars zal daarin een zorgvuldige afweging maken. Niet abby en ook ik niet.

Snap je het nu een beetje? Een onnodig giftig genotsmiddel versus noodzakelijke medicatie. Voor meer informatie over de toxicologie van alcohol verwijs ik je naar de stichting STAP.Fijn dat je er voor jezelf geen problemen mee hebt. Toch weet je het nooit zeker. Nu lijkt alles misschien goed, maar, stel je voor later op school gedrag of leerproblemen, zou het toch met die pillen die je op verzoek van de dokter slikte te maken hebben...
Abby, ga alsjeblieft ergens anders zitten zieken.

Dit is niet de plek daarvoor.
Zo net het hele topic doorgelezen en al verschilt mojn situatie wel iets...ook ik (36) en nu in week 8 last van die verschrikkelijke dip.. Had al medicatie en daar deed ik het goed op maar echt als sneeuw voor de zon :(.. Deze week thuis van werk, kan het niet opbrengen maar moet wel..ga proberen morgen want volgende week loopt mijn proeftijd af en het ziet er niet goed uit.. Maandag naar verliskundige en dan ga ik dit ook bespreken...wat ik wil hier.. Meelezen,voelen,schrijven..zijn....

Nou ja ga nu proberen te slapen :(
Even kort @Abby: Mrsstanleywalker heeft heel waardevolle, persoonlijke informatie met mij/ons gedeeld. Ik vind jouw "bijdragen" aan dit topic hoogst irrelevant en heb sterk de indruk dat je er plezier in schept TE TRACHTEN anderen (...) onderuit te halen, om voor mij volstrekt onbegrijpelijke redenen.

Doe me een lol en poog iets zinvols te posten, of beter nog: ga elders een slachtoffer zoeken.

Vooralsnog heb je geen enkele zinnige bijdrage geleverd -niet voor mij noch voor anderen (zie de reacties), en ik vind het >niet prettig< dat aardige mensen die louter goede bedoelingen hebben en het klappen van de zweep kennen, hier op dit topic ahw achtervolgd worden door een soort forumstalker.

Leven en laten leven.......merci!
P.s. Morgen kom ik terug op de andere posts........als m'n migraine niet doorzet tenminste........,aaaaaaggghhh

Truste allemaal!
Hoe heb je geslapen Kneippje?
Prut, lieverd, pffft. Voelde m gisteravond al aankomen en nu is het monster dan in optima forma aanwezig. Slaap al nachten niet of nauwelijks, denk dat me dat is opgebroken.

Maar -à la Geer en Goor- ik had er de kracht nog wel voor om vannacht even het vloertje aan te vegen hier

Nu weer terug naar stand horizontaal met icepack tegen m'n zere bol. Yek, wat een ellende,

Tot later, geen idee hoe lang dit gaat duren (sorry!)
quote:abby2912 schreef op 07 maart 2012 @ 22:57:

[...]

hou toch op met die vriendjes politiek en verder heel goed idee, bemoei je er niet mee.Denk je dat we allemaal tegen jou zijn? Een beetje last van een Psychose?

Misschien kan je een beetje Knuffeltherapie gebruiken. Lieverd, we zijn niet tegen jou, het is gewoon wat je zelf zaait. Als je wat aardiger zou doen, zou de wereld een stuk mooier zijn, vooral voor jou.
Sorry Kneippje voor de inmengin. Ik kon het niet laten. Ik heb geen nuttige bijdrage hier te leveren, maar ik wens je beterschap, want kinderen hebben is soms erg moeilijk, maar het is zonder meer een verrijking van je leven en de leuke momenten zijn juist de meeste
Hopelijk is je migraine al iets gezakt.

Het is best mooi weer dit weekend, hier schijnt het zonnetje. Misschien even lekker om een frisse neus te halen?
Hoi Kneippje, heb je verhaal met tranen in mijn ogen gelezen. Heel herkenbaar, ben nu 7-8 weken zwanger en voel me super onzeker en verdrietig (zie mijn Topic bij de pijler kinderen: geen roze wolk voel me ellendig). Die overweldigende angst is heel herkenbaar.

Het helpt mij om te proberen alles van moment tot moment proberen te bekijken. Lukt soms en soms wordt ik overweldigd door alle emoties en zou ik het liefste willen verdwijnen.

wil je gewoon even een knuffel geven
Hoi lieve allemaal,

Hier eindelijk weer een berichtje van mij. Sorry voor de lange stilte, maar ik heb zo vreselijk veel hoofdpijn gehad, dat ik alleen maar in bed heb gelegen met ijs tegen mijn hoofd en paracetamol binnen handbereik. Pffft.

Het goede nieuws is, dat het net is alsof mijn stemmingswisselingen/depressie zo goed als verdwenen zijn! Ik voel me sinds een kleine week veel beter. Ben er ontzettend blij om, maar wenste dat ik het kon verklaren zodat ik ook jullie ermee kon helpen, maar ik weet het echt niet. Ik voel me sterker, zekerder.......weet het ook niet, maar het is een hele opluchting!

Ik ben bij de gynaecoloog geweest (waarom begin ik hier niet mee? Haha). Alles is goed, medicijngebruik is grondig onder de loep genomen en accoord bevonden (geen afwijkingen geconstateerd bij de middelen die ik gebruik). Ik heb een heel aardige arts getroffen en zal goed onder controle blijven (ben ik erg blij mee!!)

@kindness: ik voel heel erg met je mee! Bedankt voor je berichtje en knuffel - hier komt de mijne voor jou !

Ik zal dadelijk jouw topic eens lezen, ben erg benieuwd!

@Helene: hoe gaat het met je meis? Ik denk dat je nu op 22 weken zit...? Ben zooooo benieuwd hoe dat voelt!

@Kolki: hoe gaat het met jou? Ik heb me te laat gerealiseerd dat ik helemaal niet had geanticipeerd jouw bericht en dat spijt me echt, want voor jou is het pas ECHT zwaar!!! Ik hoop dat je het een beetje trekt allemaal

@alle lieve anderen: vandaag was heel druk voor me, ik probeer me nu wat meer op jullie te focussen omdat het met mij best gaat. Dus vergeef me svp m'n nalatigheid: volgende keer probeer ik echt te antwoorden!!

Heel veel liefs, een dikke knuffel,

Kneippje
Wat een fijn nieuws, kneippje!

Ik ben hartstikke blij voor je.

Wat ontzettend fijn, Kneippje! Hopelijk kun je nu een klein beetje gaan genieten van wat je te wachten staat.

Hoe ver ben je nu? Een week of 11?

Hier inderdaad bijna 22. Het schiet gelukkig op.

Echt, ik ben blij zulk goed nieuws van je te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven