gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 13:35:

[...]

Dat bedoelde ik ook. De maatschappelijke druk is er voor vrouwen en mannen en dwingt gezinnen in het standaard patroon van man als fulltime kostwinner en vrouw als parttime/zorger.wie bepaalt die maatschappelijke druk? Overheid en bedrijfsleven, waar het aandeel van vrouwen in topfuncties marginaal is. Mannen bepalen
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 14:30:

[...]

Dan heb je inderdaad verkeerd begrepen Wat voor vrouwelijke en mannelijke eigenschappen bedoel je dan? Ik ben wel nieuwsgierig. Ik zit in een managementteam met alleen mannen en geef leiding aan alleen vrouwen. Ik heb niet het gevoel dat ik me anders moest gaan gedragen.

Hou me ten goede, ik vind het ook onzin hoor. Maar imho worden er door 'men' wel degelijk seksespecifieke etiketten op bepaalde menselijke waarden/eigenschappen geplakt. Mannen worden geacht rationeel te zijn, vrouwen laten zich veel meer leiden door hun emoties. Mannen zijn besluitvaardig en hebben overtuigingskracht terwijl vrouwen meer gericht zijn op 'zachte' waarden als zorg, intuïtie en invoelingsvermogen.

En nu zijn we dan wel zo ver dat een vrouw ook best rationeel mag zijn en overtuigend en besluitvaardig, maar een zorgzame man met empathische vermogens wordt nog steeds gezien als een sissy. En om het nog wat erger te maken: een vrouw die haar 'vrouwelijke' waarden benadrukt in de wijze waarop ze haar leven inricht wordt beschouwd als een domme doos, ook en vooral door vrouwen.

Dus gelijkwaardigheid mijn hoela.
quote:hebjehaarookweer schreef op 25 oktober 2015 @ 14:05:

[...]

Dat bedoel ik eigenlijk niet, maar ik schrijf het vast niet duidelijk op. Wat ik bedoel, is dat zgn 'mannelijke' waarden zo hoog staan aangeschreven. Als vrouw moet je je daar ook aan conformeren als je bijv. een leidinggevende functie wilt. Ik vraag me af waarom zogenaamd vrouwelijke eigenschappen (waarvan ik denk dat heel veel mannen die ook bezitten) zo slecht staan aangeschreven.Eens. Dat is omdat mannen nog steeds bepalen en mannen zoeken iemand (desnoods een vrouw) die op hun lijkt.
O en hoezo willen mannen niet part-time werken? Ik zie niet anders dan mannen met een 'papa-dag' om me heen
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 15:53:

O en hoezo willen mannen niet part-time werken? Ik zie niet anders dan mannen met een 'papa-dag' om me heen Precies. De man heeft 'papadag', hoe vooruitstrevend. De vrouw werkt parttime om voor de kinderen te zorgen en dat is heel dom, want nu kan ze haar broek niet ophouden als de onvermijdelijke scheiding uitbreekt.
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 15:53:

O en hoezo willen mannen niet part-time werken? Ik zie niet anders dan mannen met een 'papa-dag' om me heen

werken dan 32 of 36 uur

Nog net voldoende om promoties te kunnen maken. Gaat met 24 uur niet lukken
quote:hebjehaarookweer schreef op 25 oktober 2015 @ 13:48:

Wat ik in deze discussie nog niet ben tegengekomen, is dat de waardering voor zogenaamde 'mannelijke' en 'vrouwelijke' eigenschappen zo uiteenloopt. Iets waar ook vrouwen zich enorm schuldig aan maken.

Zelfbelijdende geëmancipeerde vrouwen die het vre-se-lijk vinden om met andere vrouwen te werken of om ermee te praten op feestjes, want 'wijvengezeik'. Vrouwen die opscheppen dat ze van die tomboys waren vroeger. Hoezo? Zijn er dan geen boeiende vrouwen of gewoon stoere meisjes? En waarom is een jongensachtig meisje wel geaccepteerd en een meisjesachtige jongen niet?

Zo lang we nog met zoveel dedain over onze eigen sekse praten, is er nog een wereld te winnen volgens mij.Wat is daar mis mee?
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 16:01:

[...]

werken dan 32 of 36 uur

Nog net voldoende om promoties te kunnen maken. Gaat met 24 uur niet lukkenDaar ging het me niet om. Het waren posts dat een man het niet in zijn hoofd zou halen om minder te werken en een dag thuis te blijven met de kinderen. Ik zie dus echter anders.
quote:Sid-returns schreef op 25 oktober 2015 @ 14:50:

Die vrije keuze is maar beperkt hoor. Ik heb als puber best een lans moeten breken voor studeren. Dat was gewoon niet zo nodig. Niet dat er wetten waren tegen studeren, maar in mijn omgeving was het gewoon niet normaal.

Met dat beeld ben ik opgegroeid. Op kamers gaan, uit huis gaan zonder te trouwen, studeren, het was allemaal nieuw en nogal schokkend. Ook de heren blijven doorgaans thuis wonen tot ze een vervangster van mama hebben gevonden om bij in te trekken. Al ben je 28, je woont thuis tot je een vrouw hebt. Als je modern bent kun je misschien ergens zelf een huis kopen als je eind 20 bent, ook zonder partner.

En dat zie ik om me heen nog steeds. En dan moet je best lef hebben om daar tegenin te gaan. Als het al in je opkomt, omdat je je hele leven niks anders hebt gezien dan dit.Dat ligt aan je omgeving inderdaad Sid. We zijn van rond dezelfde periode, maar hier ging echt iedereen studeren.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 25 oktober 2015 @ 15:56:

[...]

Precies. De man heeft 'papadag', hoe vooruitstrevend. De vrouw werkt parttime om voor de kinderen te zorgen en dat is heel dom, want nu kan ze haar broek niet ophouden als de onvermijdelijke scheiding uitbreekt.

Hier in de omgeving veel stellen die beide 32 uur werken. Prima geregeld.

De opmerkingen over vrouwen gaan vermoed ik met name over vrouwen die 16 uur werken en het hun baantje noemen. Met 32 uur kan je jezelf gewoon onderhouden.
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 16:07:

[...]

Daar ging het me niet om. Het waren posts dat een man het niet in zijn hoofd zou halen om minder te werken en een dag thuis te blijven met de kinderen. Ik zie dus echter anders.In bepaalde culturen wel, maar als het gaat om topfuncties niet hoor
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 16:12:

[...]

In bepaalde culturen wel, maar als het gaat om topfuncties niet hoorDefine topfunctie?
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 16:10:

[...]

De opmerkingen over vrouwen gaan vermoed ik met name over vrouwen die 16 uur werken en het hun baantje noemen. Met 32 uur kan je jezelf gewoon onderhouden.Hartstikke leuk, maar die 32 uur kun je ook zomaar ineens kwijt zijn, zelfs als je een vast contract hebt. Dus garantie heb je toch nooit.
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 16:12:

[...]

Define topfunctie?directeuren/ bestuurders/ topmanagers
quote:Fenrir-Greyback schreef op 25 oktober 2015 @ 16:21:

[...]

Hartstikke leuk, maar die 32 uur kun je ook zomaar ineens kwijt zijn, zelfs als je een vast contract hebt. Dus garantie heb je toch nooit.Nee klopt, maar wat wil je nu zeggen?
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 16:27:

[...]

Nee klopt, maar wat wil je nu zeggen?Dat het feit dat je nu 32 uur werkt helemaal niet inhoudt dat je je eigen broek kunt ophouden als het onverhoopt tot een scheiding mocht komen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 16:26:

[...]

directeuren/ bestuurders/ topmanagersEn denk jij dat het niet willen of niet mogen/kunnen is? Want dat excuus hoor je ook vaak, dat de man van de werkgever niet minder mag werken.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 25 oktober 2015 @ 16:29:

[...]

Dat het feit dat je nu 32 uur werkt helemaal niet inhoudt dat je je eigen broek kunt ophouden als het onverhoopt tot een scheiding mocht komen.Maar dat geldt toch net zo goed voor 40 uur? Die baan kan je net zo goed kwijtraken.
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 16:29:

[...]

En denk jij dat het niet willen of niet mogen/kunnen is? Want dat excuus hoor je ook vaak, dat de man van de werkgever niet minder mag werken.niet kunnen maar misschien ook niet mogen. Cultuur is ook nog altijd dat een topfunctionaris zich volledig toewijdt aan het bedrijf of de organisatie. Het is toch raar als de wachtlijsten voor moeilijke hersenoperaties langer worden omdat de Top-chirurg van Nederland op woensdag een papa dag heeft
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 16:31:

[...]

Maar dat geldt toch net zo goed voor 40 uur? Die baan kan je net zo goed kwijtraken.Yup. En de man kan zijn baan natuurlijk ook kwijt raken. Daarom is het uiteindelijk helemaal niet zo interessant hoe de werkuren verdeeld zijn in een gezin met kinderen. Hoewel helemaal stoppen met werken me dan ook weer niet zo verstandig lijkt, omdat het dan wel heel lastig wordt om er weer in te komen als de nood aan de man komt. Maar als vader en moeder allebei tevreden zijn met een verdeling van 36/16 lijkt me dat geen enkele reden om degene (m/v) die 16 uur werkt dan maar uit te maken voor domme doos.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 16:32:

[...]

niet kunnen maar misschien ook niet mogen. Cultuur is ook nog altijd dat een topfunctionaris zich volledig toewijdt aan het bedrijf of de organisatie. Het is toch raar als de wachtlijsten voor moeilijke hersenoperaties langer worden omdat de Top-chirurg van Nederland op woensdag een papa dag heeftEn in hoeverre is dat dan wenselijk?
quote:Fenrir-Greyback schreef op 25 oktober 2015 @ 16:37:

[...]

Yup. En de man kan zijn baan natuurlijk ook kwijt raken. Daarom is het uiteindelijk helemaal niet zo interessant hoe de werkuren verdeeld zijn in een gezin met kinderen. Hoewel helemaal stoppen met werken me dan ook weer niet zo verstandig lijkt, omdat het dan wel heel lastig wordt om er weer in te komen als de nood aan de man komt. Maar als vader en moeder allebei tevreden zijn met een verdeling van 36/16 lijkt me dat geen enkele reden om degene (m/v) die 16 uur werkt dan maar uit te maken voor domme doos.Dat heb ik dan ook nooit gedaan, je komt wat aanvallend over
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 16:32:

[...]

niet kunnen maar misschien ook niet mogen. Cultuur is ook nog altijd dat een topfunctionaris zich volledig toewijdt aan het bedrijf of de organisatie. Het is toch raar als de wachtlijsten voor moeilijke hersenoperaties langer worden omdat de Top-chirurg van Nederland op woensdag een papa dag heeftOf een mama-dag
quote:Star schreef op 25 oktober 2015 @ 16:39:

[...]

Dat heb ik dan ook nooit gedaan, je komt wat aanvallend over Oh zo bedoel ik het helemaal niet joh. Ik vind dit gewoon een leuk onderwerp
quote:Fenrir-Greyback schreef op 25 oktober 2015 @ 16:40:

[...]

Oh zo bedoel ik het helemaal niet joh. Ik vind dit gewoon een leuk onderwerp O dan heb ik last van het tijdsverschil

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven