Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 50)

05-05-2021 10:02 3157 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 154 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49
Alle reacties Link kopieren
Een jubileumnummer zie ik. Laten we hopen dat er tijdens dit topic veel goed nieuws komt van blijvende dalingen van besmettingen en in de ziekenhuizen!
Ik hoop het ook!
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Wow 50! Dan maar hier :D
AnAppleADay schreef:
05-05-2021 09:54
Volgens mij weten we dat niet omdat er amper wordt getest.
Maar als je bijvoorbeeld naar India of Brazilië kijkt zie je hoe een drama het kan zijn in armere landen.
Ik weet niet of ik een slecht mensbeeld heb, maar ik denk dat dat best veel Nederlanders nauwelijks intereseert. Of erger: dat ze eigenlijk denken: dat ruimt mooi op met die overbevolking in India.

Wat betreft die booster: ik vraag me ook een beetje af of het niet gewoon handel is. Een beetje: "Je wil toch het beste voor je baby?!". 1 werkt al prima, 2 is goed, 3 is beter. En natuurlijk willen we beter, want we hoeven er niet (zichtbaar) zelf voor te betalen ook. Dus dan liever wij eerst, rest later. Krijg je weer die vergelijking met zelf eerst je masker opdoen als je vliegtuig neerstort, en dan pas bij je kind.

Ik heb dit draadje nog niet helemaal gelezen, laat staan de gelinkte artikelen, maar één zinnetje sprong er vast uit: It takes even fast-evolving flu viruses ~5 yrs to erode narrowly focused immunity enough that re-infection becomes common. https://threadreaderapp.com/thread/1385 ... 44098.html

Dan zou ik toch denken dat we wel even de tijd hebben om de booster uit te rollen, en kan je met wat er nu geproduceerd is/wordt toch echt beter de hele wereld eerst vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Nr. 50.
Gedurende dit topic graag 50x minder besmettingen en 50x meer vaccinaties.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
05-05-2021 10:09
Wow 50! Dan maar hier :D


Ik weet niet of ik een slecht mensbeeld heb, maar ik denk dat dat best veel Nederlanders nauwelijks intereseert. Of erger: dat ze eigenlijk denken: dat ruimt mooi op met die overbevolking in India.

Wat betreft die booster: ik vraag me ook een beetje af of het niet gewoon handel is. Een beetje: "Je wil toch het beste voor je baby?!". 1 werkt al prima, 2 is goed, 3 is beter. En natuurlijk willen we beter, want we hoeven er niet (zichtbaar) zelf voor te betalen ook. Dus dan liever wij eerst, rest later. Krijg je weer die vergelijking met zelf eerst je masker opdoen als je vliegtuig neerstort, en dan pas bij je kind.

Ik heb dit draadje nog niet helemaal gelezen, laat staan de gelinkte artikelen, maar één zinnetje sprong er vast uit: It takes even fast-evolving flu viruses ~5 yrs to erode narrowly focused immunity enough that re-infection becomes common. https://threadreaderapp.com/thread/1385 ... 44098.html

Dan zou ik toch denken dat we wel even de tijd hebben om de booster uit te rollen, en kan je met wat er nu geproduceerd is/wordt toch echt beter de hele wereld eerst vaccineren.
Ik zie opzich ook wel logica in 'zelf eerst een masker, daarna het kind', maar nu komt het over als 'zelf eerst al je spullen veilig van boord stellen en dan eens een keer een masker zoeken voor het kind'.
Ja ik ben wel toe aan goed nieuws. Ik heb echt te doen met die mensen in India en Brazilië, fijn zo'n president die het niet serieus neemt waardoor een groot deel van de bevolking dat ook niet doet met alle gevolgen van dien.

Ik ken iemand die in Brazilië woont en die durft al ruim een jaar bijna niet meer naar buiten want zij neemt het wel serieus en baalt ervan dat de regering zo weinig doet. En qua India vind ik het ook apart dat daar internationaal niet wat meer aandacht voor is want we zijn best afhankelijk van India als het gaat om medicatie, als dat land op z'n gat gaat door corona dan hebben we een groot probleem.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 05-05-2021 10:15
22.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed streven. Dat betekent aan het eind ca. 160 besmettingen per dag, en 282.552.050 vaccinaties. (waarvan dan het gros gedoneerd aan anderen hoop ik). :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
05-05-2021 10:09
Ik heb dit draadje nog niet helemaal gelezen, laat staan de gelinkte artikelen, maar één zinnetje sprong er vast uit: It takes even fast-evolving flu viruses ~5 yrs to erode narrowly focused immunity enough that re-infection becomes common. https://threadreaderapp.com/thread/1385 ... 44098.html

Dan zou ik toch denken dat we wel even de tijd hebben om de booster uit te rollen, en kan je met wat er nu geproduceerd is/wordt toch echt beter de hele wereld eerst vaccineren.
Eens. Ik zou het logischer vinden om 2021 te gebruiken om heel de wereld te vaccineren en dan in 2022 met de boosters beginnen. We lijken zo bang dat we komende winter terug bij af zijn dat we in de vliegtuigsituatie zelf alvast 3 zuurstofmaskers op doen, die van onszelf en degene die we opgekocht hebben van onze buren.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
05-05-2021 10:14
Goed streven. Dat betekent aan het eind ca. 160 besmettingen per dag, en 282.552.050 vaccinaties. (waarvan dan het gros gedoneerd aan anderen hoop ik). :cheer2:
Nederland gaat even de halve wereld redden zie ik :proud:
Alle reacties Link kopieren
Bron: NOS

OMT-lid Koopmans: verder onderzoek nodig naar jongere patiënten in ziekenhuis
Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans wil dat er goed wordt uitgezocht waarom bedden in het ziekenhuis steeds vaker worden bezet door coronapatiënten die niet uit een risicogroep komen. Het AD schrijft dat ze het onderwerp op de agenda wil hebben bij het Outbreak Management Team voor verder onderzoek.

Een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is. Een andere mogelijkheid is dat de Britse variant relatief meer slachtoffers zou maken onder bijvoorbeeld dertigers en veertigers. Maar daar is geen harde onderbouwing voor, stelt Koopmans.


Ik vraag me af of dit wel nodig is. Maakt het uit of iemand in de risicogroep zit of jonger is? Wat mij betreft gaat het alleen om de aantal patiënten en loopt iedereen een risico.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
05-05-2021 10:19
Bron: NOS

OMT-lid Koopmans: verder onderzoek nodig naar jongere patiënten in ziekenhuis
Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans wil dat er goed wordt uitgezocht waarom bedden in het ziekenhuis steeds vaker worden bezet door coronapatiënten die niet uit een risicogroep komen. Het AD schrijft dat ze het onderwerp op de agenda wil hebben bij het Outbreak Management Team voor verder onderzoek.

Een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is. Een andere mogelijkheid is dat de Britse variant relatief meer slachtoffers zou maken onder bijvoorbeeld dertigers en veertigers. Maar daar is geen harde onderbouwing voor, stelt Koopmans.


Ik vraag me af of dit wel nodig is. Maakt het uit of iemand in de risicogroep zit of jonger is? Wat mij betreft gaat het alleen om de aantal patiënten en loopt iedereen een risico.
Het lijkt me inderdaad meer relevant om het totaal aantal besmettingen te minimaliseren, dan volgen de opnames vanzelf.
Ze geeft zelf ook al aan dat 'een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is', lijkt me logisch.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-05-2021 10:16
Nederland gaat even de halve wereld redden zie ik :proud:
Iemand moet het doen B)
Alle reacties Link kopieren
Een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is.
Joh, zou je denken?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-05-2021 10:21
Het lijkt me inderdaad meer relevant om het totaal aantal besmettingen te minimaliseren, dan volgen de opnames vanzelf.
Ze geeft zelf ook al aan dat 'een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is', lijkt me logisch.
En volgens mij zag je dit ook in Israël.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
05-05-2021 10:13
Ja ik ben wel toe aan goed nieuws. Ik heb echt te doen met die mensen in India en Brazilië, fijn zo'n president die het niet serieus neemt waardoor een groot deel van de bevolking dat ook niet doet met alle gevolgen van dien.

Ik ken iemand die in Brazilië woont en die durft al ruim een jaar bijna niet meer naar buiten want zij neemt het wel serieus en baalt ervan dat de regering zo weinig doet. En qua India vind ik het ook apart dat daar internationaal niet wat meer aandacht voor is want we zijn best afhankelijk van India als het gaat om medicatie, als dat land op z'n gat gaat door corona dan hebben we een groot probleem.
Ja, dat krijg je dan. In discussies hierover wordt het ook wel eens genoemd, dat je als je nul maatregelen hebt vanuit de overheid je toch wel minder besmettingen krijgt dan theoretisch berekend n.a.v. de R0, omdat mensen zelf zich voorzichtiger gaan gedragen. Maar dan krijg je daarmee wel een enorm ongelijke situatie: mensen die gewoon hun leven leiden zoals voorheen, mensen die angstig zijn en totaal geïsoleerd gaan leven - veel meer dan gewoon met maatregelen zoals hier - en mensen die angstig zijn maar vanwege bijv. werk zich helemaal niet kunnen isoleren en in een situatie terechtkomen met enorm grote kansen op besmetting. Dat lijkt me echt een nare situatie, dan vind ik het hoe we het hier geregeld hebben een stuk socialer.

Ik las pas een artikel over Zweden, waar ze wel maatregelen hebben, maar minder dan hier. Daar is het al zo dat heel veel mensen flinke stress ervaren over de verantwoordelijkheid die ze krijgen. Bij alles wat ze doen zich afvragen of het wel verantwoord is of niet en of ze wel genoeg kennis hebben om dat zelf af te wegen. De geïnterviewden in dat artikel viel dat behoorlijk zwaar. Wij schuiven het af op de overheid of op domme pech als we de buurman besmetten terwijl we ons wel aan de maatregelen houden, de Zweden hebben zelf de verantwoordelijkheid meegekregen om de buurman niet te besmetten. En daarmee ook meer stress en een groter schuldgevoel als ze het wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
05-05-2021 10:19
Bron: NOS

OMT-lid Koopmans: verder onderzoek nodig naar jongere patiënten in ziekenhuis
Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans wil dat er goed wordt uitgezocht waarom bedden in het ziekenhuis steeds vaker worden bezet door coronapatiënten die niet uit een risicogroep komen. Het AD schrijft dat ze het onderwerp op de agenda wil hebben bij het Outbreak Management Team voor verder onderzoek.

Een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is. Een andere mogelijkheid is dat de Britse variant relatief meer slachtoffers zou maken onder bijvoorbeeld dertigers en veertigers. Maar daar is geen harde onderbouwing voor, stelt Koopmans.


Ik vraag me af of dit wel nodig is. Maakt het uit of iemand in de risicogroep zit of jonger is? Wat mij betreft gaat het alleen om de aantal patiënten en loopt iedereen een risico.
Vanuit haar wetenschappelijk oogpunt snap ik het, als dat helpt met er achterkomen welke mutaties, of genen of combinaties wel of geen ernstig ziekteverloop oplevert is dat natuurlijk best cool.

Maar voor de kortetermijn OMT agenda eens met jou. Ik zie het zelf nog steeds een beetje als russische roulette. Ik kan dan wel denken dat ik fit en jong-ish ben, als je net de pech hebt lig je er ook gewoon.

Ik hoop wel dat als ze er naar gaan kijken, dat ze dan breder kijken dan epidemiologisch (is dat een woord?) Dus ook naar meer woon-werk verkeer en gedrag. Ik merk dat ik me bijvoorbeeld meer ontspannen voel rond het hele covid verhaal nu mijn ouders gevaccineerd zijn. Ik hou me nog wel aan de maatregelen, maar het voelt meer als een aflopende zaak. Ik kan me voorstellen dat dit voor die leeftijdsgroep geldt, en als je er niet zo veel mee bezig bent in je dagelijks leven, dat je dan toch wat verslapt.
AnAppleADay schreef:
05-05-2021 10:21
Het lijkt me inderdaad meer relevant om het totaal aantal besmettingen te minimaliseren, dan volgen de opnames vanzelf.
Ze geeft zelf ook al aan dat 'een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is', lijkt me logisch.
Het is wel interessant om te onderzoeken wat het verband is (en of er een verband is) tussen het vaccineren van de ene groep en het toenemen van ic opnames in de andere groep. Het is toch eigenlijk wel een interessante gedachte dat een groep zieker wordt als een andere groep gevaccineerd is.

Waar ligt dat aan? Is er nu wel plek op de ic voor deze mensen? Worden gevaccineerde mensen lakser, waardoor er meer besmettingen bij een andere doelgroep plaatsvinden? Anders?
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
05-05-2021 10:27
Vanuit haar wetenschappelijk oogpunt snap ik het, als dat helpt met er achterkomen welke mutaties, of genen of combinaties wel of geen ernstig ziekteverloop oplevert is dat natuurlijk best cool.

Maar voor de kortetermijn OMT agenda eens met jou. Ik zie het zelf nog steeds een beetje als russische roulette. Ik kan dan wel denken dat ik fit en jong-ish ben, als je net de pech hebt lig je er ook gewoon.

Ik hoop wel dat als ze er naar gaan kijken, dat ze dan breder kijken dan epidemiologisch (is dat een woord?) Dus ook naar meer woon-werk verkeer en gedrag. Ik merk dat ik me bijvoorbeeld meer ontspannen voel rond het hele covid verhaal nu mijn ouders gevaccineerd zijn. Ik hou me nog wel aan de maatregelen, maar het voelt meer als een aflopende zaak. Ik kan me voorstellen dat dit voor die leeftijdsgroep geldt, en als je er niet zo veel mee bezig bent in je dagelijks leven, dat je dan toch wat verslapt.
Dit herken ik ook.

Voor mezelf maak ik me toch minder zorgen: ik weet dat er risico's aan zitten maar ik stap ook gewoon wekelijks op mijn wielrenfiets. Ik merk dat ik onbewust minder voorzichtig wordt nu ik weet dat mijn ouders en hun generatie allemaal binnen korte termijn immuun zijn.
Niet dat ik nu naar feestjes ga of met klachten de straat op ga ofzo, maar ik ga wat makkelijker even naar de (drukke) markt of naar een vriendin toe.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
05-05-2021 10:32
Het is wel interessant om te onderzoeken wat het verband is (en of er een verband is) tussen het vaccineren van de ene groep en het toenemen van ic opnames in de andere groep. Het is toch eigenlijk wel een interessante gedachte dat een groep zieker wordt als een andere groep gevaccineerd is.

Waar ligt dat aan? Is er nu wel plek op de ic voor deze mensen? Worden gevaccineerde mensen lakser, waardoor er meer besmettingen bij een andere doelgroep plaatsvinden? Anders?
Zo raar vind ik het niet.
Als je eerst 100 'oude mensen' in het ziekenhuis hebt en 20 'jonge mensen'.
Daarna gaan we met z'n allen ons minder aan de maatregelen nemen zodat het verdubbeld wordt: 200 oude en 40 jonge mensen.
Maar de oude mensen zijn deels gevaccineerd dus daar komt nog maar een klein deel van in het ziekenhuis: 40 oude en 40 jonge mensen.

Die tweede stap zie je niet, dus het lijkt alsof jonge mensen meer in het ziekenhuis komen. De realiteit is dat je met de huidige stand van zaken alleen dan zònder vaccinaties drie keer zoveel mensen in het ziekenhuis zou hebben liggen.
anappleaday wijzigde dit bericht op 05-05-2021 10:36
0.31% gewijzigd
tvp
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
05-05-2021 10:32
Het is wel interessant om te onderzoeken wat het verband is (en of er een verband is) tussen het vaccineren van de ene groep en het toenemen van ic opnames in de andere groep. Het is toch eigenlijk wel een interessante gedachte dat een groep zieker wordt als een andere groep gevaccineerd is.

Waar ligt dat aan? Is er nu wel plek op de ic voor deze mensen? Worden gevaccineerde mensen lakser, waardoor er meer besmettingen bij een andere doelgroep plaatsvinden? Anders?
Ik denk dat het vooral komt doordat de niet-gevaccineerden losser worden, omdat ze hun kwetsbare ouders of andere familieleden niet meer zo snel kunnen besmetten.
@appel en nicole, dank voor jullie antwoord. Helder. Het wordt, in mijn ogen, gewoon heel raar gebracht. Ik merk dat de verbanden die gelegd worden, mensen die niet meer in Corona geloven in de hand werken. En als ik dan met iemand praat, heb ik daar ook geen helder antwoord op. Nu wel.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
05-05-2021 10:44
@appel en nicole, dank voor jullie antwoord. Helder. Het wordt, in mijn ogen, gewoon heel raar gebracht. Ik merk dat de verbanden die gelegd worden, mensen die niet meer in Corona geloven in de hand werken. En als ik dan met iemand praat, heb ik daar ook geen helder antwoord op. Nu wel.
Het is soms ook wel ingewikkeld. Ik merk bij dit soort dingen dat in mijn hoofd ik heel snel zulke verbanden leg, maar dat komt omdat ik daar dagelijks mee bezig ben (net als Nicole volgens mij). Aan de ene kant vind ik het super interessant dat de wereld nu veel meer geïnteresseerd is in cijfers en data en hoe te interpreteren maar ik merk ook dat het heel verwarrend kan zijn als je daar minder 'ervaring' mee hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven