Entertainment alle pijlers

AIVD Kerstpuzzel 2018

06-12-2018 19:03 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaan we weer puzzelen? De eerste Teaser staat al klaar. Spellingscorrectie grrr.....
bigshoe wijzigde dit bericht op 06-12-2018 19:58
27.74% gewijzigd
Mag ik vragen hoeveel tijd jullie aan de puzzel besteden? Ik heb nog geen enkel jaar zo'n serieuze poging gewaagd als dit jaar, maar ik heb toch het gevoel dat ik niet verder kom. Ik blijf echt hangen op slechts enkele opgaven opgelost of slechts maar gedeeltelijk.
Niet goed voor mn zelfvertrouwen dit.. :facepalm:
softie schreef:
17-12-2018 12:55
Wie wil 8 verifieren met mij?
Dat wil ik wel heb hem volgens mij ook.
softie schreef:
18-12-2018 12:07
Kom maar op.
Dankjewel! Ik ben er al achter dat ik fout zat, dus ik moet weer even een paar stapjes terug doen...
laylalala schreef:
18-12-2018 20:43
Mag ik vragen hoeveel tijd jullie aan de puzzel besteden? Ik heb nog geen enkel jaar zo'n serieuze poging gewaagd als dit jaar, maar ik heb toch het gevoel dat ik niet verder kom. Ik blijf echt hangen op slechts enkele opgaven opgelost of slechts maar gedeeltelijk.
Niet goed voor mn zelfvertrouwen dit.. :facepalm:
Je moet vooral een aantal keer terug gaan. Niet teveel tijd aan 1 stuk besteden maar elke dag even een kijken.
Ik kom meestal op max 1 uur per dag en dan niet elke dag. Maar ik heb nog nooit meer dan 30 punten gehaald.
Heeft iemand opgave 13 al?
Ik heb iedereen ingedeeld in een categorie maar ik heb 4 categorieen met veel mensen en 1 met maar 1 persoon. Hebben jullie dat ook?
Ik moet nog gaan ontcijferen enz. maar dan heb ik een beetje een idee of ik op de goede weg zit.
AnAppleADay schreef:
19-12-2018 15:55
Ik heb iedereen ingedeeld in een categorie maar ik heb 4 categorieen met veel mensen en 1 met maar 1 persoon. Hebben jullie dat ook?
Ik moet nog gaan ontcijferen enz. maar dan heb ik een beetje een idee of ik op de goede weg zit.
Had ik eerst ook! Komt 'vanzelf' goed!
appelstroop_88 schreef:
19-12-2018 16:26
Had ik eerst ook! Komt 'vanzelf' goed!
Thanks! dan ga ik er vanavond mee verder
AnAppleADay schreef:
19-12-2018 16:47
Thanks! dan ga ik er vanavond mee verder
Als je de versleutelde naam terug vindt, dan lijkt het thema zeker goed. En er zijn echt wel 5 thema's met veel meer dan 1 persoon in elke reeks.
Wie kan mij helpen met vraag 10, 15, 17 of 24?
Dan kan ik jou helpen met andere vragen.
AnAppleADay schreef:
19-12-2018 15:55
Nu :cry:

Ik heb categorieën (redelijk verdeeld qua aantallen) en geen handig computerprogramma. Dus omzetten met de hand, om er daarna achter te komen dat ze niet terug te vinden zijn in de puzzel.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
19-12-2018 21:01
Nu :cry:

Ik heb categorieën (redelijk verdeeld qua aantallen) en geen handig computerprogramma. Dus omzetten met de hand, om er daarna achter te komen dat ze niet terug te vinden zijn in de puzzel.
http://rumkin.com/tools/cipher/bifid.php
AnnaVorst schreef:
19-12-2018 18:13
Wie kan mij helpen met vraag 10, 15, 17 of 24?
Dan kan ik jou helpen met andere vragen.
Jeetje, heb je de rest dan al? Wat knap!
Opgelost: 1ab, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25.
Nog altijd onduidelijk (maar waarschijnlijk wel opgelost): 10. Denk dat hier een fout in zit.

Nog te gaan: 1c (weet wel wat ik moet doen, maar nog geen 'zin' gehad in de uitvoering), 4, 16 (heb wel al een tekst, maar heb 8 letters nog niet gebruikt en wil dat eigenlijk wel...), 17, 24, 26, 27.

Aantal punten tot nu toe: 65(+4)

Gaat best lekker dus!
Marieke_P schreef:
20-12-2018 19:22
Opgelost: 1ab, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25.
Nog altijd onduidelijk (maar waarschijnlijk wel opgelost): 10. Denk dat hier een fout in zit.

Nog te gaan: 1c (weet wel wat ik moet doen, maar nog geen 'zin' gehad in de uitvoering), 4, 16 (heb wel al een tekst, maar heb 8 letters nog niet gebruikt en wil dat eigenlijk wel...), 17, 24, 26, 27.

Aantal punten tot nu toe: 65(+4)

Gaat best lekker dus!

Impressive!! En in volgorde van makkelijk naar moeilijk😅? Ik durf op de een of andere manier beter aan een opdracht te beginnen als allerlei slimme mensen zeggen dat het een eitje was.
appelstroop_88 schreef:
20-12-2018 19:47
Impressive!! En in volgorde van makkelijk naar moeilijk😅? Ik durf op de een of andere manier beter aan een opdracht te beginnen als allerlei slimme mensen zeggen dat het een eitje was.
Ik puzzel samen met mijn broer, en hij vindt de puzzels die ik heel moeilijk vind juist heel makkelijk en vice versa. Welke ik echt zo had:
1ab, 5 en 9.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 22-03-2019 23:53
Reden: privacy
99.47% gewijzigd
Tessaa schreef:
21-12-2018 00:10
Welke ik makkelijk of goed te doen vond: 1, 2, 5 en 13. De rest duidelijk niet makkelijk in mijn ogen ;)
Haha hier bijna exact dit lijstje
Wauw wat zijn jullie al ver. Ik heb nu tijd om weer flink te gaan puzzelen, hoop dat ik beetje bij jullie in de buurt kan komen. Tip altijd welkom :-)
Ik ga eerst de creativiteitsvraag maar eens afmaken.
Goed, de computer staat nu te pruttelen op vraag 17, de enige die nog resten zijn 26 & 27. :)
Pfoei.. ik ben al trots dat ik eindelijk opgave 8 heb opgelost... Ik dacht dat ik hem al had, maar het klopt toch niet helemaal. Nu klopt het wel. Verder heb ik alleen opgave 1a en opgave 2 en 4 en daar blijft de teller vooralsnog hangen. Ik ga wel weer verder schuiven met de stukjes van 1b.
En bij 7 heb ik ook alleen de rekenmethodiek van persoon A. Ik heb alle voor mij bekende letter-naar-cijfer-methodes geprobeerd maar ik kom er nog niet uit.
Ik heb 1a,1b, 2, 4, 5,8, 9, 13,21 en 23. En allerlei halve antwoorden maar nu loop ik een beetje vast. Wat voor taal is 25 bijvoorbeeld? En een wijsje in mijn hoofd maar niet meer weten welk liedje het is. Gelukkig nog wat tijd na de kerstdagen.
Ik doe ook weer mee :)
1ab 2 3ab 4 8 12 13 16 en 22 gingen goed
Nu van puzzel naar puzzel zonder echt verder te komen...
Ik heb inmiddels 1a, 1b, 2, 3, 4, 5, 7a, 7b, 8, 9, 10, 11a, 12, 13, 16, 21, 22, 25. Nu maar eens 14 en 24 proberen, die lijken wel wat op elkaar.
Ik heb nu 1a, 8, 16, 21 en 22. Al weet ik niet of 21 echt goed is.
Ik moet nog flink aan de bak dus. Ik doe het wel met de hand, dus geen computer of rekenmachine, alleen maar pen en (heel veel) kladpapier. Zijn er hier meer van de old school aanpak?
Nu een week bezig en heb 1ab, 2, 5, 8, 9ab,13, 20, 23ab en 25 binnen. Nog veel te doen dus.
Een aantal vragen half op weg (4, 7 en 11) en verder nog veel geworstel. Waarom lukt 3 niet? Is maar 1 punt.... of heb je daarvoor brute force computer voor nodig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven