Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
chaoticinternetnerd schreef:
18-08-2019 12:00
Vanuit de organisatie krijgen we idd niks helaas. En ga dan idd niet mee, maar verwacht dan ook niet dat we jou uit eten nemen als je weggaat. Dan krijg je van mij een handdruk en dat is het dan.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
18-08-2019 12:45
Een gierige actie van mijn stagebedrijf:

Ik liep 6 maanden stage bij een bedrijf. Als er iemand jarig was legde iedereen 4euro in. Ik werkte gewoon een 40-urige werkweek en in de periode dat ik daar stage liep zijn er zeker 6 mensen jarig geweest. Het werd van mij verwacht dat ik ook meedeed aan de bijdrage van de cadeaus en dat deed ik dus ook. Exclusief mij werkte er 13 mensen daar dus iedereen kreeg wel een cadeau van rond de 50/60 euro.

Maar toen ik weg ging kreeg ik een cadeaubon van 15euro. Voelde toch wel een beetje raar. Want de collega’s hadden dus duidelijk voor mij veel minder ingelegd dan ik voor hen...
Misschien verwachtte ik gewoon teveel.
Nou, ik vind het behoorlijk raar dat de verwachting er ligt dat stagiaires een volwaardige bijdrage geven. Ik zou nooit een stagiaire vragen om een bijdrage.
Nee heb je, ja kun je krijgen
chaoticinternetnerd schreef:
18-08-2019 12:38
Ben het zeker met je eens hoor, met splitten vind ik ook dat als er grote verschillen zijn, je daar als groep rekening mee houdt. Maar van tevoren was al aangegeven dat we niet gek zouden doen, gewoon 2 of 3 drankjes pp en dat was het. En toch dan die hysterische geluiden.. Ik trok het erg slecht.
Terecht, je hebt niks te klagen als iedereen al aangeeft zich in te houden met borrels bestellen. En dan ook nog harder gaan zeuren als er iemand niet meegaat. Hoe reageerden de knieperts toen je even losging? Ik weet niet of ik dat gedurfd had, ik had me waarschijnlijk van binnen zitten ergeren eraan haha!

Daar stagebedrijf met afscheidskado: ik ben het eens met de user die aangeeft dat stagiairs sowieso minder zouden hoeven bijdragen, of gewoon niks. Kom op, het zijn vaak studenten en bij ons krijgen ze ook niks betaald voor stage lopen, tenzij ze laatste jaars zijn, en dan krijgen ze een vergoeding dat geen vetpot is. Bij mijn werk zijn er elk jaar minimaal 4 stagiars en we vragen ze nooit om een bijdrage, als er een kado besproken wordt in het team dan bieden ze wel eens aan wat bij te dragen, dat laten we aan hunzelf over, ook het bedrag. We zeggen altijd, jullie zijn student dus voel je niet verplicht. Stagiars krijgen bij afscheid van het team een klein presentje in de vorm van een uit eten bon of andersoortig cadeaubon van een winkel of activiteit waarvan we weten dat ze het leuk vinden. Hun directe coach geeft vaak zelf nog iets bij een goede band, de sectie vaak ook, en stagiars geven hun coach vaak chocola of een bos bloemen. Echt raar dat op het genoemde stagebedrijf ze van stagiars geld vragen voor collega cadeaus en dan bij afscheid stagiair minder geven, ik zou dat ook gek gevonden hebben.
Violet-Nebula schreef:
18-08-2019 13:35
Terecht, je hebt niks te klagen als iedereen al aangeeft zich in te houden met borrels bestellen. En dan ook nog harder gaan zeuren als er iemand niet meegaat. Hoe reageerden de knieperts toen je even losging? Ik weet niet of ik dat gedurfd had, ik had me waarschijnlijk van binnen zitten ergeren eraan haha!

Daar stagebedrijf met afscheidskado: ik ben het eens met de user die aangeeft dat stagiairs sowieso minder zouden hoeven bijdragen, of gewoon niks. Kom op, het zijn vaak studenten en bij ons krijgen ze ook niks betaald voor stage lopen, tenzij ze laatste jaars zijn, en dan krijgen ze een vergoeding dat geen vetpot is. Bij mijn werk zijn er elk jaar minimaal 4 stagiars en we vragen ze nooit om een bijdrage, als er een kado besproken wordt in het team dan bieden ze wel eens aan wat bij te dragen, dat laten we aan hunzelf over, ook het bedrag. We zeggen altijd, jullie zijn student dus voel je niet verplicht. Stagiars krijgen bij afscheid van het team een klein presentje in de vorm van een uit eten bon of andersoortig cadeaubon van een winkel of activiteit waarvan we weten dat ze het leuk vinden. Hun directe coach geeft vaak zelf nog iets bij een goede band, de sectie vaak ook, en stagiars geven hun coach vaak chocola of een bos bloemen. Echt raar dat op het genoemde stagebedrijf ze van stagiars geld vragen voor collega cadeaus en dan bij afscheid stagiair minder geven, ik zou dat ook gek gevonden hebben.
Ze zwegen. Heb afgesloten met: "Ik vind het echt zielig dat er nu zo gezeken wordt om twee euro, voor een collega die zo lief is geweest voor ons altijd. Gadver."
Ik weet dat ze later die middag nog even flink geroddeld hebben over mij, maar ze konden m'n rug op.


Ik ben over twee weken klaar bij de plek waar ik 10 maanden 32 uur per week stage heb gelopen en twee maanden 40 uur vast heb gewerkt als vakantiekracht. Ik hoorde van een collega die weg is gegaan dat er voor mij helemaal niks is geregeld, terwijl ik andersom twee uitjes voor collega's die vertrokken heb georganiseerd omdat de rest geen initiatief nam. Jammer dat het dan zo gaat eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Stagiaires vol mee laten betalen vind ik ook echt niet kunnen. Ze kennen de collega amper en verdienen amper wat
diedietje schreef:
18-08-2019 14:53
Stagiaires vol mee laten betalen vind ik ook echt niet kunnen. Ze kennen de collega amper en verdienen amper wat
Ik heb dat vol meebetalen wel gedaan als stagiaire en vond dat ook niet erg. Denk dat dat aan het werk en aan het team ligt. Wij hebben een klein team van 12/13 man en je deelt in ons werk veel met elkaar. Dus heb met sommige collega’s echt wel een band.
chaoticinternetnerd schreef:
18-08-2019 13:42
Ze zwegen. Heb afgesloten met: "Ik vind het echt zielig dat er nu zo gezeken wordt om twee euro, voor een collega die zo lief is geweest voor ons altijd. Gadver."
Ik weet dat ze later die middag nog even flink geroddeld hebben over mij, maar ze konden m'n rug op.


Ik ben over twee weken klaar bij de plek waar ik 10 maanden 32 uur per week stage heb gelopen en twee maanden 40 uur vast heb gewerkt als vakantiekracht. Ik hoorde van een collega die weg is gegaan dat er voor mij helemaal niks is geregeld, terwijl ik andersom twee uitjes voor collega's die vertrokken heb georganiseerd omdat de rest geen initiatief nam. Jammer dat het dan zo gaat eigenlijk.
Jeetje dat is echt stom zeg, dat er niet eens een bloemetje vanaf kan. Wees blij dat je er weggaat, het is echt niet leuk als collega's niets voor elkaar regelen als er iemand vertrekt of bij huwelijk/geboorte kind/samenwonen etc. Ik werk dan liever op een plek waar men in dat opzicht naar elkaar omkijkt, al is het maar een kaartje ter felicitatie ondertekend door het team/de collega's. Ik hoop dat je zo'n werkplek vindt! Je klinkt als een leuke collega :)
Violet-Nebula schreef:
18-08-2019 16:08
Jeetje dat is echt stom zeg, dat er niet eens een bloemetje vanaf kan. Wees blij dat je er weggaat, het is echt niet leuk als collega's niets voor elkaar regelen als er iemand vertrekt of bij huwelijk/geboorte kind/samenwonen etc. Ik werk dan liever op een plek waar men in dat opzicht naar elkaar omkijkt, al is het maar een kaartje ter felicitatie ondertekend door het team/de collega's. Ik hoop dat je zo'n werkplek vindt! Je klinkt als een leuke collega :)
Ja heel jammer is dat. Een van mijn collega’s deed altijd alles voor iedereen (na Ramadan gaf ze onze Marokkaanse collega baklava met een briefje erop dat ze trots op zichzelf moest zijn) maar toen zij met een vroeggeboorte in het ziekenhuis belandde liet de afdeling niks van zich horen. Echt heel erg. Maar ik dwaal af haha.
chaoticinternetnerd schreef:
18-08-2019 15:06
Ik heb dat vol meebetalen wel gedaan als stagiaire en vond dat ook niet erg. Denk dat dat aan het werk en aan het team ligt. Wij hebben een klein team van 12/13 man en je deelt in ons werk veel met elkaar. Dus heb met sommige collega’s echt wel een band.
Ik vond dat vol meebetalen op zich niet zo’n probleem. En had ook we een goede band met collega’s, was ook een klein bedrijf. Maar dat er dan niet hetzelfde bedrag vanaf kon toen ik wegging vond ik zeker wel tegenvallen.
Kezia schreef:
18-08-2019 17:48
Ik vond dat vol meebetalen op zich niet zo’n probleem. En had ook we een goede band met collega’s, was ook een klein bedrijf. Maar dat er dan niet hetzelfde bedrag vanaf kon toen ik wegging vond ik zeker wel tegenvallen.
Snap ik. Mocht het echt zo zijn dat ik niks krijg (ga over twee weken weg) zou ik me ook echt raar over voelen.
Alle reacties Link kopieren
Niet gierig maar gewoon een beetje 'wereldvreemd' vermoed ik:

Ik heb al tig jaar nog sporadisch contact met een jeugdvriend. De vriendschap is echt wel puur al zijn we heel verschillend. Hij kende mijn ouders en is mijn moeder altijd blijven opzoeken, ook toen ik naar het buitenland verhuisde en toen moeder naar een verpleeghuis ging. Die twee konden het ontzettend leuk plagerig met elkaar vinden. Ik stuurde hem het trieste nieuws dat mijn moeder waarschijnlijk snel zou overlijden. Hij was met zijn gezin met vakantie maar heeft me ontzettend gesteund met lieve berichten enzo. Dus vond ik het na haar overlijden tijd om hen een bezoekje en bedankje te brengen. We keken er allemaal erg naar uit om elkaar te zien.
Man en ik gewapend met een bos bloemen en een aandenken aan moeder hun kant uit. 3 Uur rijden. Onderweg vroeg vriend of we warme lunch of warm avondeten wilden. Wij kozen voor warm avondeten. Aangekomen kwamen er bakjes humus, tzatziki e.d. op tafel met soepstengels. En er was een glas fris. Maar he, het was erg gezellig. 's Middags even naar een event geweest waar zij door heel wat bekenden aangesproken werden. Logisch dat daar tijd voor genomen werd dus ik haalde drinken voor iedereen. Tegen een uur of 5 rammelde ik van de honger. Maar gelukkig warm avondeten in het vooruitzicht. Dat werd een curry pakket (zoals je in de appie kan kopen en dat bedoeld is voor 2 tot 4 personen) aangevuld met 400 gram kip... voor 6 personen. Ik durfde bijna niet opscheppen. Daarna konden we kiezen of we een kopje Senseo of een oploskoffie wilden. En gingen we weer de auto in voor een rit van 3 uur. Ik ben bij de eerste beste snackbar gestopt want we waren beiden flauw van de honger. Vast niet gierig bedoeld, maar zij waren 'op dieet' en ik denk dat ze in een 'flow' zaten waardoor hun gastvrijheid op stal stond. ;-D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
20-08-2019 18:55
Dat werd een curry pakket (zoals je in de appie kan kopen en dat bedoeld is voor 2 tot 4 personen) aangevuld met 400 gram kip... voor 6 personen. Ik durfde bijna niet opscheppen.
Zoiets heb ik ook een meegemaakt met een vriendin die aan de lijn was. Ze had het over 1 of ander super gezond en lekker vegetarisch dieet. We aten die avond: volkoren pasta met pinda’s en spinazie. Dat was het. In minuscule portie. Ik heb thuis nog maar wat gegeten. (En super gezond leek me dit gerecht ook niet trouwens)
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik bovenstaande acties niet echt gierig. Men geeft al aan dat ze aan de lijn zijn. Daarnaast zou het misschien voor een kerst diner wat karig zijn maar ik vind niet dat als je bij iemand thuis komt eten dat je een enorme maaltijd verwacht. Pasta met spinazie klinkt mij gewoon goed in de oren en een curry ook, alhoewel 400 gram kip voor 6 personen geen vetpot is maar het is ook niet enorm weinig. Zeker doordat het in een curry zit waar (als het goed is) voldoende groenten in zitten om een volle maag van te krijgen.
Daar krijg je geen volle maag van als je een 2-4persoonsportie over 6 mensen verdeelt.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
22-08-2019 19:32
Persoonlijk vind ik bovenstaande acties niet echt gierig. Men geeft al aan dat ze aan de lijn zijn. Daarnaast zou het misschien voor een kerst diner wat karig zijn maar ik vind niet dat als je bij iemand thuis komt eten dat je een enorme maaltijd verwacht. Pasta met spinazie klinkt mij gewoon goed in de oren en een curry ook, alhoewel 400 gram kip voor 6 personen geen vetpot is maar het is ook niet enorm weinig. Zeker doordat het in een curry zit waar (als het goed is) voldoende groenten in zitten om een volle maag van te krijgen.
Niet gierig? Mwah, maar zeker ook niet gastvrij / attent. Dan zorg je dat je (redelijk) normale porties op kan scheppen. Nee, je hoeft je niet vol te schransen, zodat je rollend naar huis toe gaat, maar als je zo weinig voorgeschoteld krijgt dat je thuis nog een boterham (of iets anders) moet eten, dan vind ik dat laatste zeker niet gastvrij / attent wat neigt naar gierig.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb ook gehad dat voor iedere jarige collega legden we geld in en dan kocht een collega van dat geld wat leuks. Was ook rond de 4 euro pp. Toen was ik zelf jarig, kreeg ik niks. Viel me echt behoorlijk tegen.
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
22-08-2019 21:53
Niet gierig? Mwah, maar zeker ook niet gastvrij / attent. Dan zorg je dat je (redelijk) normale porties op kan scheppen. Nee, je hoeft je niet vol te schransen, zodat je rollend naar huis toe gaat, maar als je zo weinig voorgeschoteld krijgt dat je thuis nog een boterham (of iets anders) moet eten, dan vind ik dat laatste zeker niet gastvrij / attent wat neigt naar gierig.
Dat is zeker waar. Verschilt natuurlijk sowieso per persoon wat iemand gierig vindt. In deze situaties snap ik de personen beter omdat zij een dieet volgen. Dan kan je je als gast natuurlijk aanpassen (wat de schrijfsters denk ik ook gewoon netjes gedaan hebben hoor). Dat je dan een keer een boterham extra eet, tja.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
22-08-2019 23:16
Oh ik heb ook gehad dat voor iedere jarige collega legden we geld in en dan kocht een collega van dat geld wat leuks. Was ook rond de 4 euro pp. Toen was ik zelf jarig, kreeg ik niks. Viel me echt behoorlijk tegen.
Zo jammer is dat altijd. Had ik met een afscheidscadeau. Iedere werknemer die wegging kreeg een cadeau van rond de 50 euro, elke werknemer legde namelijk een euro in. Op een gegeven moment kwam er vanuit het hoofdkantoor geld beschikbaar voor het afscheid van collega's, super leuk van het hoofdkantoor alleen was dit 'maar' 7,50EUR. Nu kregen dus de werknemers die er het langst zaten en het meest hadden betaald voor andere collega's weg met een lullig doosje merci en een kaartje terwijl andere collega's die er soms nog geen half jaar werkten vertrokken met dure Douglas en/of sauna bonnen ter waarde van 50 euro. Het gaat natuurlijk alsnog om het idee maar toch.

Leidinggevende vond de inzamelingsacties trouwens overbodig nadat het HK dit potje had vrij gegeven.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
23-08-2019 07:06
Dat is zeker waar. Verschilt natuurlijk sowieso per persoon wat iemand gierig vindt. In deze situaties snap ik de personen beter omdat zij een dieet volgen. Dan kan je je als gast natuurlijk aanpassen (wat de schrijfsters denk ik ook gewoon netjes gedaan hebben hoor). Dat je dan een keer een boterham extra eet, tja.
Ik vind het opvallend dat als het ergens over 'aanpassen' of 'rekening houden met...' gaat, dat het dan vaak één kant op gaat.
Stel dat ik een dieet zou volgen, dan kan een gast daar rekening mee houden. Ik als gastvrouw kan ook rekening houden met mijn gasten door niet alleen van mijn dieet uit te gaan. Nogmaals, je hoeft niet te doen alsof je voor een weeshuis moet koken; je hoeft nou ook weer niet zo weinig te koken dat mensen alsnog thuis zouden moeten eten; dan kan je net zo goed gewoon thuis eten en alleen voor de koffie/thee bij elkaar op bezoek komen.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik had eens een collega die parttime werkte, maandag t/m woensdag. Dat was elk jaar gezeik op bijv Hemelvaartsdag, want dat valt op een donderdag “en dan krijgt de rest een vrije dag en ik niet” .. hele bijzondere redenatie. Eigenlijk wilde zij dus een extra vrije dag die ze elders in het jaar kon opnemen; daar is mijn baas gelukkig nooit ingetrapt.
Dat Tweede Paasdag, Pinksterdag etc op een maandag vallen vergat ze voor het gemak..

Hetzelfde met (toen nog) Koninginnedag; zolang dat op ma - wo viel niks aan de hand, maar in de jaren dat het op do - vrij viel gaan lopen zeiken dat jij een vrije dag mist die de rest wel krijgt @(

Ik was blij toen ze wegging, want haar hele werk mentaliteit was zo...
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
23-08-2019 07:55
Ik vind het opvallend dat als het ergens over 'aanpassen' of 'rekening houden met...' gaat, dat het dan vaak één kant op gaat.
Stel dat ik een dieet zou volgen, dan kan een gast daar rekening mee houden. Ik als gastvrouw kan ook rekening houden met mijn gasten door niet alleen van mijn dieet uit te gaan. Nogmaals, je hoeft niet te doen alsof je voor een weeshuis moet koken; je hoeft nou ook weer niet zo weinig te koken dat mensen alsnog thuis zouden moeten eten; dan kan je net zo goed gewoon thuis eten en alleen voor de koffie/thee bij elkaar op bezoek komen
Dit
Never stop making wishes♡
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
22-08-2019 23:16
Oh ik heb ook gehad dat voor iedere jarige collega legden we geld in en dan kocht een collega van dat geld wat leuks. Was ook rond de 4 euro pp. Toen was ik zelf jarig, kreeg ik niks. Viel me echt behoorlijk tegen.
Daar wordt bij ons echt wel op gelet. We hebben, zoals veel organisaties, van die waarden over inclusiviteit en collegialiteit. De manager van mijn team wil dat iedereen gelijk behandeld wordt bij verjaardag en vertrek en zo. (Nu doen wij geen kadootjes met de verjaardag, wel een kaart en er wordt taart voor je gebakken). Ik heb deze zomer een stagaire en de secretaresse vroeg me twee weken geleden al wat ik van plan ben voor haar afscheid. Er glipt niemnad tussen de mazen door.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
23-08-2019 07:55
Ik vind het opvallend dat als het ergens over 'aanpassen' of 'rekening houden met...' gaat, dat het dan vaak één kant op gaat.
Stel dat ik een dieet zou volgen, dan kan een gast daar rekening mee houden. Ik als gastvrouw kan ook rekening houden met mijn gasten door niet alleen van mijn dieet uit te gaan. Nogmaals, je hoeft niet te doen alsof je voor een weeshuis moet koken; je hoeft nou ook weer niet zo weinig te koken dat mensen alsnog thuis zouden moeten eten; dan kan je net zo goed gewoon thuis eten en alleen voor de koffie/thee bij elkaar op bezoek komen.
Drie uur heen en drie uur terug rijden voor een kopje koffie doen niet veel mensen denk ik :proud: Ik neem het ze niet kwalijk hoor, ik vond het gewoon apart. En ik ben geen grote eter maar zelfs ik had een uurtje na de curry - en door de ook al erg karige 'lunch' - alweer gillende trek. Mijn 2 m lange man stopte dat hapje curry in zijn holle kies. Meer opscheppen deed ik uit beleefdheid niet: Er zaten 2 pubers aan tafel die ook met grote ogen op de pan aasden. Ik vermoed dat die ongewild mee 'op dieet' gezet waren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
23-08-2019 07:55
Ik vind het opvallend dat als het ergens over 'aanpassen' of 'rekening houden met...' gaat, dat het dan vaak één kant op gaat.
Stel dat ik een dieet zou volgen, dan kan een gast daar rekening mee houden. Ik als gastvrouw kan ook rekening houden met mijn gasten door niet alleen van mijn dieet uit te gaan. Nogmaals, je hoeft niet te doen alsof je voor een weeshuis moet koken; je hoeft nou ook weer niet zo weinig te koken dat mensen alsnog thuis zouden moeten eten; dan kan je net zo goed gewoon thuis eten en alleen voor de koffie/thee bij elkaar op bezoek komen.
Daar verschillen mensen gewoon in. Ik vind dat degene die op visite komt zich eerder aan 'moet' passen dan degene bij wie het thuis is. Als ik ga eten bij een islamitische vriendin vraag ik ook niet om een tosti ham/kaas en verwacht ik ook niet dat zij speciaal voor mij ham heeft gehaald. Net als een vriendin die een intolerantie heeft voor koemelk en we dan soja yoghurt eten na het eten ipv volle yoghurt. Tuurlijk is het vervelend wanneer je kort na het eten alweer honger hebt. Maar dit topic gaat over gierige acties en ik vind dit niet perse gierig. De gastheer/vrouw heeft hier waarschijnlijk echt niet bij stil gestaan ipv te denken 'vanavond eten we lekker mijn "dieet-menu" want dat scheelt mij weer geld'.
Wel of niet aanpassen is ook een interessante discussie maar dan misschien in een ander topic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven