Wintervreugd voor de zomermoppers - deel 9

21-07-2021 17:09 3922 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal!

Met smart wachtend op onze geliefde herfst- en winterperiode (en dat ze maar heel donker, nat en koud mogen zijn) kletsen, klagen en zeuren we over de zomer, de helbal, het ellendige lange licht, de overlast en alles wat je maar kwijt wil over die nare zomerperiode.

Wees welkom zomerhaters!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
31-07-2021 08:51
Trouwrns, wie is er nog in voor een meet in november?

Oh ja, dat lijkt me wel leuk! :biggrin:
Juli was geen slechte of uitzonderlijke maand, het was gewoon Hollands zomerweer.

"Na een recordwarme juni met veel zomerse dagen en onweer, zullen veel mensen juli niet ervaren hebben als een mooie zomermaand. Vaak overheerste de bewolking, op veel dagen vielen wel een paar (stevige) buien en de temperaturen waren bescheiden. Sterker nog: de afgelopen maand werd nergens in Nederland de tropische grens van 30 graden bereikt. Wat betreft juli gebeurde dit voor het laatst in 2011, al was die maand nog wel fors kouder dan juli van dit jaar (gemiddeld 15,9 graden in 2011 om 18,1 graden in 2021). Saillant detail is dat ook juli vorig jaar natuurlijk aan de koude en sombere kant was met vrij veel buien. Het weer van de afgelopen weken is dus geen uitzondering.

We kunnen op basis van de cijfers absoluut niet spreken van een slechte zomermaand! De gemiddelde temperatuur komt uit 18,0 of 18,1 graden, wat tot vorig jaar een ronduit warme zomermaand geweest zou zijn. Afgelopen jaar zijn de langjarig gemiddelde waarden echter aangepast, waardoor de maand nu als 'rond normaal' kan worden betiteld. In De Bilt komen we waarschijnlijk uit op 27 warme dagen (dagen met >20 graden), normaal zijn dat 23 stuks. Het aantal zomerse en tropische dagen blijven uiteraard wel flink achter ten opzichte van de norm: er waren respectievelijk 4 zomerse dagen (tegen 9 normaal) en 0 tropische dagen (tegen 2 normaal).

Kijk we naar de neerslaghoeveelheden, dan zien we vooral de regionale verschillen eruit springen. Met name in het westen en noordwesten was juli op veel plaatsen een droge maand: in de kop van Noord-Holland viel lokaal zelfs amper 30 millimeter neerslag. Terwijl delen van Friesland plaatselijk ruim 180 millimeter en Zuid-Limburg zelfs meer dan 230 (!) millimeter te verstouwen hebben gekregen. Gemiddeld over Nederland eindigt juli 2021 iets te nat, maar dat dekt dus niet helemaal de lading. Normaal valt er ongeveer 80 millimeter neerslag.

De zonneschijnduur bleef lange tijd fors achter op het langjarig gemiddelde, maar met name de periode van 16 t/m 22 juli was een tamelijk zonnig tijdvak. Dit heeft de maandsom behoorlijk omhoog gehaald. Desondanks eindigt de maand in de meeste regio's iets aan de sombere kant, net zoals vorig jaar het geval was. Daar gaan de laatste dagen niets meer aan veranderen...

Vrijwel alle gemiddeldes komen dus om en nabij 'normaal' uit de afgelopen maand. Wat natuurlijk verreweg de meeste indruk heeft gemaakt waren de zware buien en dan met name het noodweer in Limburg, België en westelijk Duitsland tussen 13 en 15 juli. Op sommige plaatsen viel ruim 200 mm regen binnen 48 uur en in Duitsland zeer lokaal zelfs tot 300 mm aan toe! Zoals bekend leverden deze recordsommen enorme overstromingen op in een gebied van honderden vierkante kilometers. In Limburg alleen al is naar schatting enkele miljarden euro's aan schade veroorzaakt, ook al is de exacte hoeveelheid schade nog steeds niet bekend. Voor de extreme regenval gold in het zuiden van Limburg enige tijd een weeralarm van het KNMI (code rood).

Niet alleen tussen 13 en 15 juli, maar ook tijdens andere momenten kwam het tot stevige buien. Op ten minste zes dagen kwamen één of meerdere neerslagmeetpunten van het KNMI boven een etmaalsom van 50 millimeter uit, een zogenaamde dag met zware neerslag. Oorzaak hiervan was een koudeput (lagedrukgebied die hoger in de atmosfeer gevuld is met zeer koude lucht), die een flinke tijd boven onze omgeving heeft 'rond getold'. Echt zwaar onweer zoals in juni leverde dat overigens niet op door het gebrek aan zeer warme lucht.

Naast alle buien en overlast in deze julimaand, was er wel degelijk ook een stabiele zomerse periode te vinden. Van 16 t/m 24 juli bleef het op de meeste plaatsen droog en dagelijks was er flink wat ruimte voor de zon. Doordat er geen al te sterke wind stond voelde het vaak ronduit aangenaam aan. Met middagtemperaturen tussen 20 en 27 graden was het in elk geval prima weer voor buitenactiviteiten en om dingen te ondernemen. Zinderende hitte bleef zowaar een keer uit tijdens zo'n droog en zonnig tijdvak, waardoor veel mensen het waarschijnlijk als 'perfect zomerweer' zullen hebben ervaren.

Een snelle blik op de zomermaand augustus geeft ons een heel ander beeld dan bijvoorbeeld vorig jaar. Toen stonden we nu zo ongeveer aan de vooravond van een zinderende hittegolf. Daar is momenteel geen enkele sprake van. Tot zover de weerkaarten reiken (t/m tweede week augustus) lijkt het wisselvallig en vrij koel zomerweer te blijven met op de meeste dagen wel enkele buien of wat regen. De middagtemperatuur haalt na vandaag amper 20 graden en de nachten kunnen komende week met lokaal 7-8 graden zelfs koud worden. Toch moet augustus flink z'n best doen om de zomer van 2021 gemiddeld nog naar de koude kant te slepen. Na de recordwarme juni staat de tussenstand er warmpjes voor: augustus heeft een afwijking van ten minste twéé volle graden omlaag nodig om de zomer in z'n geheel op "normaal" te brengen qua temperatuur. Maar met de huidige vooruitzichten valt het ook niet helemaal uit te sluiten!"
- Bron: Weerplaza

De zomer is dus niet zo abnormaal en na 3 hete zomers voel ik niet de nood om "medelijden" te hebben met zomerliefhebbers.
Hadden zij vorig jaar ook niet met ons, dus ja...
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of ik hier wel tussen pas? Ik heb namelijk wel een hekel aan de zomerhitte, maar niet aan de (heerlijk) lange lichte dagen. Ik heb in de winter namelijk juist moeite met de donkerte.

Maar de hitte van de zomer, echt vreselijk! Deze zomer is voor mij tot nog toe echt ideaal, het mag van mij elke zomer zo zijn :heart: . Nou ja, ideaal, het mag best nog een paar graden koeler, maar voor een zomer is het fijn zo. De afgelopen jaren vond ik echt vreselijk met die vele hittegolven.

Het liefst heb ik de lente: niet te warm, niet te koud, nog weinig insecten actief en als dan het zonnetje schijnt vind ik het genieten. Maar in de zomer is de zon meteen zo heet, dus dan zie ik hem liever niet want dan kan ik meteen niets meer (raak heel snel oververhit). Zijn er meer hier die ongeveer hetzelfde hebben of is dit topic echt alleen voor de 'die hard' donkere-dagen-liefhebbers?
Nee hoor, ik heb fysiek echt last van warmte/hitte en ik vind gewoon beetje warm en zweten ook echt geen reet aan. Maar lente is prima. En lange dagen ook geen last van. Puur van warmte en te veel zon de hele dag.

Ook al vind ik herfst en winter wel het allerfijnst. :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was gister met een klein groepje uiteten en het viel ons op dat het om 22.00 uur al (lekker) donker was.
Voor mijn gevoel was het van de week om 22.30 nog licht. Maar net even naar de zonsondergang gekeken, dat is vandaag al om 21.33 uur. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
FeeLucifer01 schreef:
31-07-2021 09:59
Nee hoor, ik heb fysiek echt last van warmte/hitte en ik vind gewoon beetje warm en zweten ook echt geen reet aan. Maar lente is prima. En lange dagen ook geen last van. Puur van warmte en te veel zon de hele dag.

Ook al vind ik herfst en winter wel het allerfijnst. :heart:

Dat komt wel echt overeen, pas ik misschien toch een beetje :-D .
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
31-07-2021 10:51
Dat komt wel echt overeen, pas ik misschien toch een beetje :-D .
Ja hoor, welkom!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren Quote
tanteslankie schreef:
31-07-2021 08:51
Echt niet normaal zeg. Ik had het koud toen ik net wakker werd. Met geluid van regen op het dak! Blijer kun je me niet maken!

Ik heb medelijden met de zomerliefhebbers maar jongens, voor ons is dit een zegen. Ik hou er trouwens ernstig rekening mee dat een deel van augustus en september nog wel warm kunnen worden...

Trouwrns, wie is er nog in voor een meet in november?
Zalig, he? Vannacht toch het dekbed maar stukje over me heen getrokken.

Ik heb het ook wel te doen met de zomerliefhebbers, maar sommigen doen net alsof het de hele maand geregend heeft en koud was. Dagen genoeg dat je buiten kon zitten en zelfs dat het in de zon al snel te warm was. Maar wellicht verschilt het per regio.

Ik ben wel in voor een meeting :)
S-Groot schreef:
31-07-2021 10:51
Dat komt wel echt overeen, pas ik misschien toch een beetje :-D .

Je bent van harte welkom hoor!

Ik ben een pluviophile en ik hou niet van warmte en heel zonnig weer. Een winterzon kan ik dan wel weer fijn vinden, maar die is niet zo indringend.
Ik heb een hekel aan hitte en vooral de insecten (lees wespen) in de zomer en al die muggen. Ik heb ook een hekel aan het indringende van de zon en hoe je daar niet aan kan ontsnappen. En ik heb een hekel aan lawaai, aan veel mensen en dat opgeklopte happy gedoe in de zomer.

Het komt misschien ook omdat ik hou van het dagdagelijkse leven (veel staat stil in de zomer) en omdat ik een introvert persoon ben en ik hou van rust en stilte en privacy. Ik hou van donkere avonden omdat dat ook rust en stilte geeft, ook op straat en je lekker thuis binnen kan zijn.
Ik ben ook wel een huismus.
Ik ben ook dol op dat knusse, de gezellige avonden, kaarsjes aan, haard aan, lichtjes aan van de kerstboom ect. en het heerlijke eten van de herfst en winter.

De zomer is mij niet alleen te heet (ik haar zweten en plakken) maar ook te druk en te licht en te indringend. Het gevoel dat ik dingen moet doen een dat er geen avonden zijn. De druk om sociaal te zijn en te "genieten" van het weer, en dat alles zo stil ligt.
Ik heb het gevoel dat er meer privacy is in de winter, klopt misschien niet, maar dat is gewoon een gevoel. Qua sociale contacten (zeker met vreemden) heb ik meer de Scandinavische (Noorse) mentaliteit, daar hou ik van!

Maar iedereen is anders en iedereen die niet van de zomer/hitte houdt is welkom hoor!
Oh ik hou ook gewoon van regen, storm en onweer, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
LAgirl jij bent mijn tweelingzus :proud:
yesss wijzigde dit bericht op 31-07-2021 12:37
2.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
tanteslankie schreef:
31-07-2021 08:51
Echt niet normaal zeg. Ik had het koud toen ik net wakker werd. Met geluid van regen op het dak! Blijer kun je me niet maken!

Ik heb medelijden met de zomerliefhebbers maar jongens, voor ons is dit een zegen. Ik hou er trouwens ernstig rekening mee dat een deel van augustus en september nog wel warm kunnen worden...

Trouwrns, wie is er nog in voor een meet in november?
Hier nog steeds regen, zo fijn :heart:
yesss schreef:
31-07-2021 12:35
LAgirl jij bent mijn tweelingzus :proud:

:yes:

Ik vind het heerlijk om met iemand te praten die hetzelfde denkt en ervaart. Ik voelde me altijd zo'n vreemde eend.
Zo blij met dit topic, en ik zie een meeting in november helemaal zitten! :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
noas_1993 schreef:
31-07-2021 10:04
Ik was gister met een klein groepje uiteten en het viel ons op dat het om 22.00 uur al (lekker) donker was.
Voor mijn gevoel was het van de week om 22.30 nog licht. Maar net even naar de zonsondergang gekeken, dat is vandaag al om 21.33 uur. Heerlijk!
Je merkt al wel verschil inderdaad maar vind het nog steeds veel te laat.. Het is voor mij zo'n trigger voor hoofdpijn, slaaptekort, vermoeidheid etc. Dacht gisteren juist pfff tegen de tijd dat het donker wordt moet ik eigenlijk alweer naar bed. Gewoon geen avonden hebben nekt mij zo erg en raak daardoor finaal uit mijn ritme..

Van mij mag het om 16.00u 'smiddags al schemerig worden, maar we gaan in ieder geval stap voor stap weer de goede kant op :)
yesss schreef:
31-07-2021 12:42
Van mij mag het om 16.00u 'smiddags al schemerig worden, maar we gaan in ieder geval stap voor stap weer de goede kant op :)

Ja inderdaad!
Maar soms doe ik ook al gewoon om 20 uur de gordijnen dicht omdat ik het moe ben, is het toch al iets donkerder binnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het nu even helemaal gehad en verlang echt naar de herfst/winter.

Heb het al vaker gezegd, maar ik zit het liefst binnen.
Ook vaker gezegd, ik ga bijna elk weekend naar mijn ouders en als het maar een beetje lekker weer is en/of het zonnetje schijnt zitten ze buiten. Ook vandaag.
Vanochtend regende het en stond er een flink windje, maar nu helaas zon, bijna blauw en zo nu en dan een wolk.

IK háát dat altijd maar moeten genieten! Ik hoop op een fikse bui.
S-Groot schreef:
31-07-2021 09:28
Geen idee of ik hier wel tussen pas? Ik heb namelijk wel een hekel aan de zomerhitte, maar niet aan de (heerlijk) lange lichte dagen. Ik heb in de winter namelijk juist moeite met de donkerte.

Maar de hitte van de zomer, echt vreselijk! Deze zomer is voor mij tot nog toe echt ideaal, het mag van mij elke zomer zo zijn :heart: . Nou ja, ideaal, het mag best nog een paar graden koeler, maar voor een zomer is het fijn zo. De afgelopen jaren vond ik echt vreselijk met die vele hittegolven.

Het liefst heb ik de lente: niet te warm, niet te koud, nog weinig insecten actief en als dan het zonnetje schijnt vind ik het genieten. Maar in de zomer is de zon meteen zo heet, dus dan zie ik hem liever niet want dan kan ik meteen niets meer (raak heel snel oververhit). Zijn er meer hier die ongeveer hetzelfde hebben of is dit topic echt alleen voor de 'die hard' donkere-dagen-liefhebbers?

Ik heb ongeveer hetzelfde. Behalve dat ik in de zomer 22.30 donker veel te laat vindt. Uurtje of 20.00 prima, maar liever niet later. Ik geniet van de huidige temperaturen. Warmer hoeft echt niet. Maar de lentezon kan ik wel van genieten. Maar zodra het een helbal wordt, mag hij opzouten.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben juli alvast overleefd! En dat was helemaal niet zo moeilijk! Nog een maandje en dan zit de R weer in de maand. De voorspellngen voor de eerste weken van augustus zien er ook goed uit. En september kan nog best warm zijn, maar de dagen zijn dan al zoveel korter én de zon staat niet zo hoog meer. De sfeer wordt al anders, het licht, de kleuren. Zin in!
't Is al met al een heel gedoe
noas_1993 schreef:
31-07-2021 15:13
IK háát dat altijd maar moeten genieten!

Ja precies, dat wordt bijna zo opgedrongen. En je moet "gezellig" buiten zitten en buiten eten. :bonk:

Ik vind buiten eten echt niks aan, al die vliegen en wespen en dat gezoem om je heen, laat mij maar lekker binnen eten!
Buiten een koffie drinken in de ochtendzon kan ik nog wel aan, maar dat was het dan ook wel.
Pingu schreef:
31-07-2021 15:31
We hebben juli alvast overleefd! En dat was helemaal niet zo moeilijk! Nog een maandje en dan zit de R weer in de maand. De voorspellngen voor de eerste weken van augustus zien er ook goed uit. En september kan nog best warm zijn, maar de dagen zijn dan al zoveel korter én de zon staat niet zo hoog meer. De sfeer wordt al anders, het licht, de kleuren. Zin in!

Ja, en in september heb je ook weer het "normale leven" en dat vind ik ook wel fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
En niet te vergeten, de kinderen gaan in september weer naar school!
Bij mij in de straat, maar ook net even bij mijn ouders. Kinderen gillen al snel alsof ze vermoord worden.... waarom
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en dat eeuwige gebarbecue. Reclames, folders, alles schreeuwt barbecue. Vreseliik vind ik dat. Wij hebben ook geen barbecue. Al dat vlees in 1x, gadver. En dat buitengehang erbij.

Wat voor een dag is het handigst voor de meet? In het weekend? En waar? Ergens in t midden?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
31-07-2021 15:44
Oh en dat eeuwige gebarbecue. Reclames, folders, alles schreeuwt barbecue. Vreseliik vind ik dat. Wij hebben ook geen barbecue. Al dat vlees in 1x, gadver. En dat buitengehang erbij.

Wat voor een dag is het handigst voor de meet? In het weekend? En waar? Ergens in t midden?

Ja inderdaad, dat eeuwige gebarbecue dat is ook om gek van te worden!

Ik denk op een zaterdag en dan ergens in het midden van het land wat makkelijk bereikbaar is voor iedereen.
noas_1993 schreef:
31-07-2021 15:43
En niet te vergeten, de kinderen gaan in september weer naar school!
Bij mij in de straat, maar ook net even bij mijn ouders. Kinderen gillen al snel alsof ze vermoord worden.... waarom

Ja, maar net zo goed volwassenen die tot heel laat buiten zitten en dan hard praten en lachen.
En denken dat je muziek buiten moet afspelen is nog erger!
Alle reacties Link kopieren Quote
LAgirl82 schreef:
31-07-2021 15:34
Ja, en in september heb je ook weer het "normale leven" en dat vind ik ook wel fijn.
Ook dat! Maar gewoon weer die rust en daardoor energie ben ik zo aan toe. Want hoe fijn het weer ook is nu voor de tijd van het jaar ik voel toch dat onderliggende onrustige gevoel dat het misschien nog wel warm kan worden (bleh) en dan heb je de Zomer in je hoofd al afgesloten en willen mensen inderdaad gaan BBQ-en etc...

Hopelijk ben ik tegen die tijd dan ook uit deze depressie, want die blijft maar sluimeren.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven