Moeder aanspreken met u
dinsdag 17 april 2012 om 15:48
Ik hoorde laatst 2x in korte tijd (verschillende) jonge kinderen hun moeder aanspreken met "u". Mama, bedoelt u deze? of zo iets in een winkel. En iets van Mama daar kunt u betalen (wijzend op een kassa). Ik dacht dat dit ouderwets was, maar het waren jonge moeders met jonge kinderen en was dus erg verbaasd.
Hoe zit dat bij jullie thuis? Of horen jullie dit ook wel vaker en is het toch niet zo vreemd? En worden tante's nog met tante en u aangesproken, vraag ik me dan ook af? (ik ben nog geen moeder en geen tante dus heb geen eigen ervaring).
ben benieuwd!
Hoe zit dat bij jullie thuis? Of horen jullie dit ook wel vaker en is het toch niet zo vreemd? En worden tante's nog met tante en u aangesproken, vraag ik me dan ook af? (ik ben nog geen moeder en geen tante dus heb geen eigen ervaring).
ben benieuwd!
dinsdag 17 april 2012 om 15:51
Hier geen u, alleen tegen (relatief) onbekenden of mensen die het gewoon prettig vinden met 'u' aangesproken te worden. Wel altijd met 2 woorden antwoorden, dus ' ja oma' of ' ja mama'.
Moeder of ma zeg ik ook niet tegen mijn moeder. Ze is mijn mama en zo noem ik haar nog altijd. Idem met mijn vader. Is ook papa, en geen pa of vader.
Wel altijd mijn tantes en ooms aangesproken met oom Herman, tante Annie etc. En ook dat gebeurt nu nog steeds. Het zit er gewoon zo diep ingeslepen. Dat gaat er denk ik ook niet echt meer uit-;).
Moeder of ma zeg ik ook niet tegen mijn moeder. Ze is mijn mama en zo noem ik haar nog altijd. Idem met mijn vader. Is ook papa, en geen pa of vader.
Wel altijd mijn tantes en ooms aangesproken met oom Herman, tante Annie etc. En ook dat gebeurt nu nog steeds. Het zit er gewoon zo diep ingeslepen. Dat gaat er denk ik ook niet echt meer uit-;).
dinsdag 17 april 2012 om 15:52
Ik sta voor de klas, en er zijn kinderen die mij (21) aanspreken met u. Zelf vind ik dit absoluut niet nodig, maar als ze het doen laat ik het zo. Vind het wel netjes.
Zelf zeg ik alleen u tegen mensen die oud(er) zijn of die ik niet goed ken, bijvoorbeeld tegen mijn opa en oma of op sollicitatiegesprek. Ik zou het echt onzin vinden dat mijn toekomstige kinderen mij aanspreken met u. Zal ze wel bijbrengen dat het wel beleefd is tegen ouderen/onbekende mensen.
Zelf zeg ik alleen u tegen mensen die oud(er) zijn of die ik niet goed ken, bijvoorbeeld tegen mijn opa en oma of op sollicitatiegesprek. Ik zou het echt onzin vinden dat mijn toekomstige kinderen mij aanspreken met u. Zal ze wel bijbrengen dat het wel beleefd is tegen ouderen/onbekende mensen.
dinsdag 17 april 2012 om 15:53
dinsdag 17 april 2012 om 15:54
Bij mij op de psz hoeven ze geen u te zeggen.
Maar als de kinderen het moeten van de ouders dan is het ook goed.
Er is zelfs een kindje die noemt mij oma!!!!!!
Ik zeg geen u tegen mijn ouders dat vindt ik zelf heel afstandelijk overkomen en ik heb ook liever niet dat mijn zoon dat tegen ons zegt.
Maar ik heb hem wel geleerd tegen vreemden en oudere mensen u te zeggen.
Maar als de kinderen het moeten van de ouders dan is het ook goed.
Er is zelfs een kindje die noemt mij oma!!!!!!
Ik zeg geen u tegen mijn ouders dat vindt ik zelf heel afstandelijk overkomen en ik heb ook liever niet dat mijn zoon dat tegen ons zegt.
Maar ik heb hem wel geleerd tegen vreemden en oudere mensen u te zeggen.
dinsdag 17 april 2012 om 15:56
Mijn kinderen (5 en 3) zeggen geen u tegen hun ouders of grootouders. Wel zeggen we altijd u als we bijvoorbeeld winkeltje spelen, dus spelenderwijs komt het er wel een beetje in. Ik vind u zeggen tegen familie en vrienden niet nodig. Wel wil ik ze leren u te zeggen tegen onbekenden. Maar aangezien ze nog niet zoveel met onbekenden praten, zijn we nog niet zo ver.
dinsdag 17 april 2012 om 15:57
heb zelf mijn ouders nooit met u aangesproken.ooms en tantes ook niet, Dat wilden ze niet, want dan voelden ze zich zo oud
Ik vind u tegen je vader en moeder zeggen ook altijd erg ouderwets klinken.
Mijn toekomstige kinderen hoeven ook tegen mij geen u te zeggen, natuurlijk wel tegen mensen die ze niet kennen.
Ik vind u tegen je vader en moeder zeggen ook altijd erg ouderwets klinken.
Mijn toekomstige kinderen hoeven ook tegen mij geen u te zeggen, natuurlijk wel tegen mensen die ze niet kennen.
dinsdag 17 april 2012 om 16:00
Ik ken maar weinig leeftijds genoten die hun ouders met u aanspreken (ben 18) en zou dit ook nooit van mijn kinderen willen bij mij of de toekomstige vader.
Ik heb wel geleerd om mijn tantes ooms opa's en oma's etc. aan te spreken met u en met tante of oom X of gewoon oma en opa en ook de meeste onbekenden spreek ik aan met u.
Hangt er vanaf waar ik ze van ken. Een vriendin (ook 18) van mij heeft een vriend van 30. Die zou ik nooit met u aanspreken maar een leraar of iemand anders in functie (van conciërge tot straatveger) die misschien jonger is, zou ik wel met u aanspreken.
Ik heb wel geleerd om mijn tantes ooms opa's en oma's etc. aan te spreken met u en met tante of oom X of gewoon oma en opa en ook de meeste onbekenden spreek ik aan met u.
Hangt er vanaf waar ik ze van ken. Een vriendin (ook 18) van mij heeft een vriend van 30. Die zou ik nooit met u aanspreken maar een leraar of iemand anders in functie (van conciërge tot straatveger) die misschien jonger is, zou ik wel met u aanspreken.
dinsdag 17 april 2012 om 16:05
Ik spreek/sprak mijn ouders, grootouders en tantes/ooms met je en jij aan. Ik word door nichtjes/neefjes aangesproken met tante, maar wel met jij/je. Zou ook niet anders willen, want wat mij betreft creëert het idd (kille) afstand.
Ik zeg sowieso - ook al als kind - u tegen mensen die ouder zijn dan ik, en in voorkomende gevallen ook u tegen mensen die dezelfde leeftijd hebben of zelfs jonger zijn; denk aan bijvoorbeeld een medewerker die mij helpt met mijn paspoort aanvraag o.i.d. Zou ik bijvoorbeeld bij de bushalte staan en de tijd willen weten, dan zou ik mensen van mijn eigen leeftijd en ouder met u aanspreken, en mensen jonger dan ik met jij.
Ik zeg sowieso - ook al als kind - u tegen mensen die ouder zijn dan ik, en in voorkomende gevallen ook u tegen mensen die dezelfde leeftijd hebben of zelfs jonger zijn; denk aan bijvoorbeeld een medewerker die mij helpt met mijn paspoort aanvraag o.i.d. Zou ik bijvoorbeeld bij de bushalte staan en de tijd willen weten, dan zou ik mensen van mijn eigen leeftijd en ouder met u aanspreken, en mensen jonger dan ik met jij.
dinsdag 17 april 2012 om 16:07
Ouders bij de voornaam aanspreken vind ik nog erger eigenlijk.
Maar hier dus ook geen u tegen ouders en opa's en oma's.
Wel tegen 'vreemden'..
Mijn neefje en nichtje zeggen ook geen tante tegen mij.
Wil ik niet want dan voel ik me stokoud ik was een jaar of 15 toen de 1 geboren werd en 17 toen de ander geboren werd inmiddels is neefje zelf al vader..
Maar hier dus ook geen u tegen ouders en opa's en oma's.
Wel tegen 'vreemden'..
Mijn neefje en nichtje zeggen ook geen tante tegen mij.
Wil ik niet want dan voel ik me stokoud ik was een jaar of 15 toen de 1 geboren werd en 17 toen de ander geboren werd inmiddels is neefje zelf al vader..
dinsdag 17 april 2012 om 16:08
Ik heb goed geleerd onderscheid te maken. Ouders zijn 'je', ene grootouders ook, andere 'u'. En ik schakel heel automatisch van het ene naar het andere.
Ik merk dat het wel lastig is bij mensen die dat niet geleerd hebben. Mijn bijvoorbeeld heeft nooit geleerd dat je tegen sommige mensen 'u' zegt. Ik vind dat in sommige situaties tenenkrommend.
Ik merk dat het wel lastig is bij mensen die dat niet geleerd hebben. Mijn bijvoorbeeld heeft nooit geleerd dat je tegen sommige mensen 'u' zegt. Ik vind dat in sommige situaties tenenkrommend.
Ik hoor het ook nog regelmatig bij jonge kinderen, bijvoorbeeld in een winkel. Veel klasgenootjes van mijn kinderen spreken mij ook aan met u. Mijn neefjes en nichtjes ook. Ik vind het een streling voor het oor en een teken van een degelijke opvoeding.
Mijn eigen kinderen zeggen geen u tegen mij, maar zelf was ik dat ook al niet gewend bij mijn eigen ouders. Wel zei en zeg ik altijd u tegen mijn grootouders, ooms en tantes.
Mijn eigen kinderen zeggen geen u tegen mij, maar zelf was ik dat ook al niet gewend bij mijn eigen ouders. Wel zei en zeg ik altijd u tegen mijn grootouders, ooms en tantes.
Ik zei geen u tegen mijn ouders, wel tegen mijn opa s en oma s.mijn kinderen zeggen ook geen u tegen mij, wel tegen oudere mensen.
Ik vind U tegen ouders afstandelijk overkomen, en ja ik heb zeker alle respect voor mijn ouders, alleen zie ik dat in andere dingen, niet in het woordje U.
Ik vind U tegen ouders afstandelijk overkomen, en ja ik heb zeker alle respect voor mijn ouders, alleen zie ik dat in andere dingen, niet in het woordje U.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
dinsdag 17 april 2012 om 16:09
dinsdag 17 april 2012 om 16:10
Nee, onze kinderen hoeven hoeven mijn man en mij geen u te noemen. Ik vind dat zelf enorm afstandelijk klinken.
Dat komt denk ik ook omdat ik het zelf van huis uit ook niet hoefde en mijn man ook niet.
Mijn man zijn nichtjes moesten hun ouders wel U noemen. De kinderen van die nichtjes spreken hen nu ook weer aan met "U".
Ik vind het net alsof je met dat woord je autoriteit naar je kind toe extra wil benadrukken. Met beleefdheid associeer ik het in elk geval niet. Dat zit voor mij in hele andere dingen.
Dat komt denk ik ook omdat ik het zelf van huis uit ook niet hoefde en mijn man ook niet.
Mijn man zijn nichtjes moesten hun ouders wel U noemen. De kinderen van die nichtjes spreken hen nu ook weer aan met "U".
Ik vind het net alsof je met dat woord je autoriteit naar je kind toe extra wil benadrukken. Met beleefdheid associeer ik het in elk geval niet. Dat zit voor mij in hele andere dingen.
Follow your heart, but take your brain with you....