Scheiding is in de lucht...

21-11-2011 08:52 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond voor de zoveelste keer een 'gesprek' gehad met man. Hij vindt dat de kinderen en ik maar moeten gaan bespreken wat we willen....

Hij is het nl. zat, zat om te praten, om dingen aan te geven tegen de kinderen, hij is hun grote mond zat en ga zo maar door.

Hij wil een gezin dat gezellig met elkaar omgaat, normaal met elkaar praat en als er wat is het gewoon zegt, daarnaast moeten ze ook hun taken doen zonder dat we er ook maar iets over hoeven te zeggen en in 1x goed.

Ik wil dat ook dolgraag, maar helaas lukt het niet. Dit heeft niet alleen te maken met het feit dat de kinderen 2 pubers zijn, maar ook met man.

Hij wil te veel te snel. Vandaag een gesprek, dingen afgesproken en morgen moet alles perfect lopen.

Naar mijn idee gaat dat niet.

Het is het zoveelste gesprek, de kinderen zijn hem meer dan zat en ik hem ook. Daar bovenop zijn de enige momenten dat hij goed kan praten als hij wat drank op heeft. Dit zijn de momenten dat ik liever niet wil praten. Gister toch wel gedaan.

De gezelligheid is weg, de negativiteit spat van hem af en concentreert zich op zoon. Hij verwacht een volwassen houding van zoon, maar hij is 15. Hij zegt dan O, ja je bent een kind en dan snap je dat niet. Als ik er wat van zeg dan komt het allemaal door mij, ik doe alles fout en ga zo maar door.

Ik vermoed zelf dat hij het leven als vader met puberende kinderen niet aan kan. Wat hij wil, wil ik ook, maar het gaat niet. Hij verwacht te veel van iedereen, maar zelf mag hij natuurlijk veel fouten maken.

Iemand ervaring hierin, tips of wat maar ook.

Of geloof ik ook in iets wat er niet in zit en zal hij waarschijnlijk nooit veranderen. Ik denk dat dit al ondertussen een jaar of 3 zo gaat, ups en downs. En de downs zijn dan ook echt downs.
quote:dubiootje schreef op 21 november 2011 @ 10:23:

Ik vraag het nog een keer: welke rol speelt drank hierin? In hoeverre is zijn drankgebruik een probleem voor jou?

Zijn drankprobleem vind ik een groot probleem. Ik neem hem ook niet meer serieus (genoeg) wanneer we praten.

Ook hier zijn al veel gesprekken over geweest..
quote:prutteldepruttel schreef op 21 november 2011 @ 10:41:

[...]

[...]

Jouw man doet niet aan zelfreflectie en ziet zichzelf niet als onderdeel van het gezin dus ook niet als onderdeel van het probleem. Hij deelt verwijten uit en commandeert vrouw en kinderen. Hoe leefbaar is dat? Ben jij jezelf niet helemaal kwijt geraakt sinds je met hem bent? Ik heb erg met je kinderen te doen. Zie het vorige topic van to op kinderen,ik denk dat dit gedrag van hem grotendeels met zijn eigen opvoeding te maken heeft.
quote:voodoochild schreef op 21 november 2011 @ 10:41:

[...]

De relevantie daarvan ontgaat je? Misschien moet je dan even de OP beter lezen.

Hij kan pas een goed gesprek aangaan ná een aantal borrels. En dat wil zíj nou juist liever niet. Misschien moet hij daar een keer rekening mee gaan houden.

Die heb ik gelezen. Maar ik kan me persoonlijk best voorstellen dat mensen als ze het gevoel hebben - al dan niet terecht - dat ze continu aan de verkeerde kant van de vuurlinie staan, dat ze dan wellicht niet heel gemakkelijk meer een open gesprek aan kunnen gaan en dat ze dan vluchten in bijvoorbeeld drank, of een hobby, of werk, of in een minnares ofzo.

In die situatie zou ik misschien wel blij zijn dat het er mét een borrel wel uitkomt, ipv dat er uberhaupt nooit wat besproken wordt.
Am Yisrael Chai!
quote:puberma schreef op 21 november 2011 @ 10:43:

[...]

Zijn drankprobleem vind ik een groot probleem. Ik neem hem ook niet meer serieus (genoeg) wanneer we praten.

Dan moet daar dus eerst iets aan gebeuren. Want nu kun je niet een normaal gesprek voeren en dát is een eerste vereiste voor verandering.

En iemand niet serieus nemen is natuurlijk ook bepaald geen goede basis voor verandering.

Wil hij eigenlijk wel dat er iets verbeterd? Want hij roept wel veel, maar er concreet iets aan doen, doet ie niet, zo te lezen.
Eigenlijk komt het op mij over alsof je man naar dingen zoekt om boos over te worden, meteen bij binnenkomst controleren of alles gedaan is zoals hij het wil.
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 10:45:

[...]

Die heb ik gelezen. Maar ik kan me persoonlijk best voorstellen dat mensen als ze het gevoel hebben - al dan niet terecht - dat ze continu aan de verkeerde kant van de vuurlinie staan, dat ze dan wellicht niet heel gemakkelijk meer een open gesprek aan kunnen gaan en dat ze dan vluchten in bijvoorbeeld drank, of een hobby, of werk, of in een minnares ofzo.

In die situatie zou ik misschien wel blij zijn dat het er mét een borrel wel uitkomt, ipv dat er uberhaupt nooit wat besproken wordt.

Maar het komt er niet uit, dat lees je toch? Ja, er komt een verhaal uit, maar TO neemt hem niet serieus als hij drank op heeft (en dát kan ik me enorm goed voorstellen). Dan zorg je toch allereerst dat je dáár iets aan doet? Want die drank staat blijkbaar tussen hen in en zorgt alleen maar voor verwijdering ipv voor meer begrip.

Ja, makkelijk is dat, vluchten in drank, maar dan doe je dus niet concreet iets aan je problemen, maar maak je ze alleen erger.

[...]

Ik denk dat er daardoor een aantal problemen door elkaar lopen.

Je man voelt zich duidelijk niet serieus genomen. Jij geeft ook aan dat dat zo is, en met welke reden. Die reden is overigens legitiem, maar het is natuurlijk niet zo dat OMDAT je man een drankprobleem heeft, hij nergens anders meer een terecht probleem mee kan hebben of mag hebben.

Die dingen zou je dus ook los moeten koppelen, lijkt mij. Dat drankprobleem is in de eerste plaats iets tussen jullie samen en geen vrijbrief voor de kinderen om niet naar hem te hoeven luisteren en hem niet serieus te nemen. Ik denk dat daar tussen jullie samen nog wel winst valt te behalen die wellicht ook een gesprek over zijn drankprobleem makkelijker maakt.
Am Yisrael Chai!
quote:justme27 schreef op 21 november 2011 @ 10:47:

Eigenlijk komt het op mij over alsof je man naar dingen zoekt om boos over te worden, meteen bij binnenkomst controleren of alles gedaan is zoals hij het wil.

Precies, zo zie ik het ook.

Terwijl het juist zo erg belangrijk is, als je als ouders een goede vertrouwensband leert op te bouwen met je toch al moeilijke pubers.

Wat geeft hij ze eigenlijk voor liefde?
quote:voodoochild schreef op 21 november 2011 @ 10:49:

[...]

Maar het komt er niet uit, dat lees je toch? Ja, er komt een verhaal uit, maar TO neemt hem niet serieus als hij drank op heeft (en dát kan ik me enorm goed voorstellen). Dan zorg je toch allereerst dat je dáár iets aan doet? Want die drank staat blijkbaar tussen hen in en zorgt alleen maar voor verwijdering ipv voor meer begrip.

Ja, makkelijk is dat, vluchten in drank, maar dan doe je dus niet concreet iets aan je problemen, maar maak je ze alleen erger.

Dat geldt mi voor allebei. Door hem niet serieus te nemen, ongeacht of wat hij zegt hout snijdt omdat hij nu eenmaal een drankprobleem heeft, maakt TO de problemen ook alleen maar erger.

Iemand moet de wijste zijn, en wie dat is maakt toch niet zoveel uit?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 10:50:

[...]

. Dat drankprobleem is in de eerste plaats iets tussen jullie samen en geen vrijbrief voor de kinderen om niet naar hem te hoeven luisteren en hem niet serieus te nemen. Ik denk dat daar tussen jullie samen nog wel winst valt te behalen die wellicht ook een gesprek over zijn drankprobleem makkelijker maakt.Pardon???? Het is ZIJN drankprobleem
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 10:52:

[...]

Dat geldt mi voor allebei. Door hem niet serieus te nemen, ongeacht of wat hij zegt hout snijdt omdat hij nu eenmaal een drankprobleem heeft, maakt TO de problemen ook alleen maar erger.

Iemand moet de wijste zijn, en wie dat is maakt toch niet zoveel uit?Dan onderschat je de invloed van drank een beetje denk ik. En zolang hij daar niets aan wil doen zal het probleem op één of andere manier blijven opduiken. Of ze hem nou wel of niet serieus neemt.
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 10:34:

[...]

Ik snap de relevantie hiervan niet helemaal. Al zou haar man een alcoholist zijn, dan nog neemt dat toch niet weg dat hij concrete, legitieme klachten over hun kinderen heeft?

Met of zonder drank is dat huis toch een klerebende? Ook al vindt puberma die bende wel meevallen, dan nog kan het gewoon echt zo zijn dat haar man zijn eigen huis als een zwijnestal ervaart.

Je kan een drankprobleem niet los zien van de rest. Met een drankzuchtige is het moeilijk praten. Een alcoholist luistert niet of slecht, is onverschillig, licht ontvlambaar, kan niet goed vooruitdenken of situaties analyseren en tot oplossingen komen. Een drinker zit vaak in het moment. Het moment wordt bepaald door of hij a) gedronken heeft of b) op hete kolen zit om te gaan drinken.

Bovendien overschaduwt een drankprobleem alle andere problemen. Je kan dan alle mogelijke constructieve en goed doordachte oplossingen uitvoeren, superconsequent worden, geweldig gaan communiceren, professionele hulp erbij halen, alle mogelijke boeken lezen en cursussen volgen. Ook al zijn alle andere problemen opgelost - wat een hypothetisch scenario is - dan blijft het drankprobleem alles overschaduwen. Het voorkomt dat problemen worden opgelost en levert op zich steeds nieuwe problemen op. Hij zal misschien denken of zeggen dat hij drinkt vanwege de problemen met de kinderen, maar in feite is voor een drinker elk excuus welkom om te drinken.
Ga in therapie!
quote:lavan568 schreef op 21 november 2011 @ 10:53:

[...]

Pardon???? Het is ZIJN drankprobleem

Over het algemeen is iets pas een drankprobleem als de ene partij vindt dat de ander teveel drinkt en de ander vindt dat dat wel meevalt. Een probleem tussen hen beide, dus. Of soit, een probleem van hem.

In ieder geval GEEN probleem van de kinderen vwb de regels in huis, de rolverdeling in huis en de relatie tussen hun ouders.
Am Yisrael Chai!
Waarom hebben je kinderen zoveel taken?Werken jullie beiden fulltime?Zo ja,is er dan geen ruimte voor een werkster?

Bij ons geldt de regel ,je laat het achter zoals je het aantreft,dus aanrecht weer netjes,kamer opgeruimd en was niet door badkamer heen maar in de mand op zolder.Voor het oog is het zo altijd opgeruimd en poetsen doen we zelf wel.Als ik zie hoeveel huiswerk ze hebben...,zorg maar dat dat in orde is,veel belangrijker!!!Waarom pakt je man zelf niet even de stofzuiger?
quote:puberma schreef op 21 november 2011 @ 10:42:

[...]

We hebben een takenlijst wie wat doet.

Het stofzuigen is naar eigen inzicht, kind denkt het hoeft niet vandaag en vader vind van wel.

Dat heb ik ook wel eens gezegd dat ik ook in opstand zou komen als iemand zo doet tegen me.

Hij vindt het... onzin.

Zo stel je je aan de kant van de kinderen. Jij leeft je in ze in, kan je goed herinneren hoe het is om puber te zijn, hij niet. Gebruik dat argument dus niet, want dat neemt hij toch niet serieus.

Stofzuigen naar het eigen inzicht van een puber is natuurlijk geen goed idee. Die vindt het al gauw best. Gewoon duidelijke afspreken over hoe vaak en dan kun je ze daarop aanspreken. Hoef jij er ook geen ruzie over te zoeken met je man.
Ga in therapie!
quote:voodoochild schreef op 21 november 2011 @ 10:54:

[...]

Dan onderschat je de invloed van drank een beetje denk ik. En zolang hij daar niets aan wil doen zal het probleem op één of andere manier blijven opduiken. Of ze hem nou wel of niet serieus neemt.Het is me op dit forum nooit zo goed duidelijk hoe groot drankproblemen of andere verslavingsproblemen eigenlijk zijn. De een vindt iemand al een mega-alcoholist als ie elke avond een biertje drinkt na het werk, en de ander heeft er geen probleem mee. Omdat ik het daarom moeilijk vind in te schatten hoe groot dat probleem eigenlijk is, focus ik me liever op de concrete dingen die ook in een topic genoemd worden.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 11:02:

[...]

Het is me op dit forum nooit zo goed duidelijk hoe groot drankproblemen of andere verslavingsproblemen eigenlijk zijn. De een vindt iemand al een mega-alcoholist als ie elke avond een biertje drinkt na het werk, en de ander heeft er geen probleem mee. Omdat ik het daarom moeilijk vind in te schatten hoe groot dat probleem eigenlijk is, focus ik me liever op de concrete dingen die ook in een topic genoemd worden.Het ís een probleem, want TO ervaart het als een probleem. Dat lijkt me concreet genoeg.
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 10:57:

[...]

Over het algemeen is iets pas een drankprobleem als de ene partij vindt dat de ander teveel drinkt en de ander vindt dat dat wel meevalt. Een probleem tussen hen beide, dus. Of soit, een probleem van hem.

In ieder geval GEEN probleem van de kinderen vwb de regels in huis, de rolverdeling in huis en de relatie tussen hun ouders.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat er een drankprobleem bij hem speelt. TO schrijft ook al dat zij, zowel als haar kinderen, al bang zijn als hij 1 biertje pakt, omdat ze nooit weten waar dit eindigt.

Nou, dan gaat het m.i. niet meer om gezelligheid icm alcohol.

[...]

Ook hier zijn al veel gesprekken over geweest..Waarom is het voor jou een probleem? Hoeveel en hoe vaak drinkt hij? Wat stoort je in zijn gedrag?
Ga in therapie!
quote:superstar_2 schreef op 21 november 2011 @ 10:44:

Zie het vorige topic van to op kinderen,ik denk dat dit gedrag van hem grotendeels met zijn eigen opvoeding te maken heeft.

Daar ben ik het zonder het vorige topic gelezen te hebben al helemaal mee eens. Het ligt er dik bovenop. Deze man draagt de lessen van een verstoorde jeugd over op de volgende generatie. Ik vind hem vooral een wandelend probleem omdat hij niet bereid is om in therapie te gaan en zijn blik te verruimen.

quote:Ze zeiden vorige week tegen mij dat het toch niet uitmaakt of ze het goed of niet goed doen, want voor hun vader is het nooit goed.TO, neem deze uitspraak serieus, hij is veelzeggend en staat in ieder psychologieboek! Dit zal ze hun hele leven achtervolgen en in de toekomst hun eigen partnerrelaties bemoeilijken. Ik denk dat het emotionele letsel al geschied is dus scheiden zal niet oplossen dat je kinderen dezelfde belastende erfenis met zich meedragen als je man. Maar je kunt zonder deze man wel de rust, emotionele veiligheid en affectieve aandacht in huis herstellen. Red je dat (financieel)?
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 10:57:

[...]

In ieder geval GEEN probleem van de kinderen vwb de regels in huis, de rolverdeling in huis en de relatie tussen hun ouders.En die laatste problemen zullen never nooit opgelost worden zolang er geen normaal gesprek plaats gaat vinden. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien.
quote:voodoochild schreef op 21 november 2011 @ 11:04:

[...]

Het ís een probleem, want TO ervaart het als een probleem. Dat lijkt me concreet genoeg.Ja, dat erken ik toch ook? Ik heb daar alleen zelf geen tips voor / over omdat ik haar man niet ken, haar niet ken, niet weet hoe zijn drankprobleem eruit ziet en dat ook geen materie vind waar ik me in wil mengen. Either way, dat probleem is vast niet morgen opgelost, maar morgen heeft ze wel nog gewoon een relatie met haar man die náást dat probleem ook een ander probleem heeft en dan kan het volgens mij geen kwaad om dat probleem op te lossen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 21 november 2011 @ 11:07:

[...]

Ja, dat erken ik toch ook? Ik heb daar alleen zelf geen tips voor / over omdat ik haar man niet ken, haar niet ken, niet weet hoe zijn drankprobleem eruit ziet en dat ook geen materie vind waar ik me in wil mengen. Either way, dat probleem is vast niet morgen opgelost, maar morgen heeft ze wel nog gewoon een relatie met haar man die náást dat probleem ook een ander probleem heeft en dan kan het volgens mij geen kwaad om dat probleem op te lossen.Maar die problemen worden dus niet opgelost, aangezien man niet bereid is om ook maar iets te doen. Hij wil niet in therapie, hij wil alleen maar praten als hij drank opheeft. Dat lijkt me doodvermoeiend en trekken aan een dood paard.
quote:voodoochild schreef op 21 november 2011 @ 11:06:

[...]

En die laatste problemen zullen never nooit opgelost worden zolang er geen normaal gesprek plaats gaat vinden. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien.Daar ben ik het niet mee eens. Puberma geeft zelf aan dat haar man twee grote problemen heeft: hij vindt het een zwijnestal thuis en hij vindt de kinderen brutaal. Zij erkent dat hij daarin gelijk heeft, maar dat zij daar minder last van heeft. Dat is dus een probleem wat op korte termijn prima op te lossen is, ongeacht een drankprobleem.
Am Yisrael Chai!
quote:prutteldepruttel schreef op 21 november 2011 @ 11:06:

[...]

TO, neem deze uitspraak serieus, hij is veelzeggend en staat in ieder psychologieboek! Dit zal ze hun hele leven achtervolgen en in de toekomst hun eigen partnerrelaties bemoeilijken. Ik denk dat het emotionele letsel al geschied is dus scheiden zal niet oplossen dat je kinderen dezelfde belastende erfenis met zich meedragen als je man. Maar je kunt zonder deze man wel de rust, emotionele veiligheid en affectieve aandacht in huis herstellen. Red je dat (financieel)?Ik denk dat iedere puber wel eens roept: het maakt niet uit wat ik doe, het is toch nooit goed! Om nu te stellen dat er sprake is van emotioneel letsel en TO aan te raden te gaan scheiden, vind ik nogal kras.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven