De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
26-08-2018 19:07
Zij heeft niet eens kinderen. En vind het prima als een hond een kind bijt. Oja en ze zou kind ook nog een trap geven en de ouders een mep.
Goed om te weten.
Geen energie meer steken in dus.
26-08-2018 19:07
Zij heeft niet eens kinderen. En vind het prima als een hond een kind bijt. Oja en ze zou kind ook nog een trap geven en de ouders een mep.
Oh daar heb je tante Sneer weer! Komt weer roeptoeteren en van alles uit het verband halen en hier neerplempen in de hoop een hetze op te richten. Ben jij een troll of zo?

Mensen kunnen niets hiermee. Hou je gewoon aan het topic!
juliadenders schreef:
26-08-2018 19:09
Goed om te weten.
Geen energie meer steken in dus.
Geloof jij altijd alles wat iemand over een ander zegt?
iones schreef:
26-08-2018 19:06
Als dat zo was dan zou ik me dat echt wel bewust zijn. Maar misschien ben ik in dat opzicht harder.
Ik geloof ook wel dat slaan of een corrigerende tik bij het ene kind veel meer binnen komt dan bij het andere kind. De een is nu eenmaal gevoeliger dan de ander. Ik denk dat ik meer gevoelig was voor andere aspecten in de opvoeding.

Maar slaan is een aspect in de opvoeding en dat is eigenlijk niet het onderwerp in dit topic.

Waar het om gaat is dat als een kind verkeerd gedrag vertoont, dat het er NIET mee weg komt. Dat er dus consequenties aan verbonden zijn. En dat het niet alleen blijft bij dreigementen, maar dat ze ook waargemaakt worden. Zodat een kind weet wat hem te wachten staat. Kunnen allerlei consequenties zijn. Dat kan zijn dat de een niet naar voetbaltraining mag, dat de ander geen zakgeld krijgt, dat een ander na school een hele week huisarrest krijgt, of op de kamer moet blijven. Of geen tv kijken, ik noem maar wat. Kan van alles zijn.

Ik denk wel dat veel kinderen gewoon weg komen met het gedrag en dan vaak ook nog onder het mom van "dat moet je negeren, want negatieve aandacht is ook aandacht". Maar soms is het gewoon iets wat een kind graag wil doen, en hij kan het blijven doen want hij komt er mee weg.
Ik snap je gedachte. En bij veel kinderen werkt het ook goed, consequent zijn. Maar die vlieger gaat helaas niet voor ieder kind op.
Als ik m'n jongste streng corrigeer, wordt zijn gedrag erger. Hij oogt stoer maar is juist extreem gevoelig.
Dit werkt dus juist niet.
Weet zeker dat buitenwereld weleens denkt dat we niet opvoeden als hij zich weer misdraagt. Maar geloof mij maar, ik ben alleen maar bezig met opvoeden. Juist bij hem.
iones schreef:
26-08-2018 19:11
Daarnaast reageren er nog genoeg talloze andere forummers met wie je eventueel verder kunt discussiëren. Dus een topic negeren vanwege een TO is niet nodig.
iones schreef:
26-08-2018 19:11
Je hebt een loepje naast je naam he. Iedereen kan dat gewoon lezen.
juliadenders schreef:
26-08-2018 19:14
Ik snap je gedachte. En bij veel kinderen werkt het ook goed, consequent zijn. Maar die vlieger gaat helaas niet voor ieder kind op.
Als ik m'n jongste streng corrigeer, wordt zijn gedrag erger. Hij oogt stoer maar is juist extreem gevoelig.
Weet zeker dat buitenwereld weleens denkt dat we niet opvoeden als hij zich weer misdraagt. Maar geloof mij maar, ik ben alleen maar bezig met opvoeden. Juist bij hem.
Hier gelden ook alle regels voor alle kinderen. Hoe die worden toegepast kan inderdaad verschillen per kind.
juliadenders schreef:
Oke, ik geloof je. Zoals ik al zei, elk kind heeft andere aanpak nodig, elk kind heeft andere soort gevoeligheid. Wat bij de een binnen komt, komt bij de ander niet binnen. En soms werkt iets averechts.
Zoals "je mag iets NIET doen". Dan focus je op iets niet doen wat voor sommigen echt heel moeilijk is en zich daar juist mee bezig gaan houden. Dan kun je beter richten op iets wat ze beter WEL kunnen doen ipv dat andere wat ze niet mogen.

Is misschien wat onhandig uitgelegd van mij, hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Die van mij gilt overigens bijna de hele dag. Vooral als hij blij is. En hij is dol op boodschappen doen, dus regelmatig zure blikken. Maar ja, hij is gehandicapt dus daar doe je weinig aan.

Ik ga meestal op zondagochtend, dan vallen we bijna niemand lastig en hij is gek op de vakkenvullers helpen. Die doen zo leuk met hem. Terwijl dat gewoon puberknullen van 16-17 zijn. Die hebben pas een goede opvoeding gehad ;)
Het-groepje schreef:
26-08-2018 19:00
Even alleen over de op:
Juist de armere gezinnen voeden hier veel strikter op dan de wat welgestelder mensen.
Mijn eigen achtergrond en van man is ook niet rijk.
Mijn kinderen gaan naar een wat alternatieviger school waar veel welgestelde gezinnen zitten en je wil niet weten wat voor taferelen hier op het schoolplein plaatsvinden.
En hoe verbaasd mensen kijken als ik het kort hou met mijn kinderen. Die weten beter dan bepaalde discussies met mij te willen voeren of door me heen te tetteren.
Het is echt bizar hoe kinderen niet meer leren hun mond te houden als een volwassene spreekt bijvoorbeeld.
De juf komt er gewoon niet doorheen, allemaal lieve leuke kinderen die vrolijk nog even hun zegje doen over werkelijk waar ie-der onderwerp.
Niet eens onbeschoft bedoeld, ze weten gewoon niet beter.
Her grappige is dat ik dat andersom zie. Heb mijn kind van de school uit de armere buurt ( waar ik woon) en alleen maar drama was met gedrag en slaan en pesten en leerkrachten die met tokkie ouders stonden te schreeuwen naar een wat rijkere buurt gedaan.

Er is nooit wat echt ergs meer. Kinderen zijn beleeft en ouders kunnen normaal met elkaar praten. Tuurlijk is er wel eens wat. Maar meestal zo opgelost. Bijzonder hoe dat blijkbaar zo kan verschillen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 19:32
4.36% gewijzigd
Ik weet niet waar sommige mensen precies kinderen tegenkomen, maar de kinderen die ik om me heen zie, ook in de trein of in het winkelcentrum, zijn over het algemeen lief, rustig en beleefd.
En ieder mens, zelfs kinderen, heeft wel eens een dag dat het allemaal wat anders gaat dan anders. Dan heb je eens een ruzie of doe je dingen die je meestal nalaat.
Ik denk dat mensen die continu over kinderen klagen een beetje blind zijn geworden voor de 95% kinderen die zich prima gedragen en dan gaan lopen klagen over de 5% die niet zijn dag heeft.

Daarbij kun je uren discussiëren over het effect van een corrigerende tik, maar het is simpelweg illegaal. Ik denk dat een kind ook wel een tijdje gehoorzamer wordt als je hem in zijn onderbeen schiet ofzo, maar ook dat mag niet en is ook niet wenselijk.

Tot slot zijn kinderen ook gewoon mensen. Zij hebben geen behoefte aan een baasje, maar aan begeleiding in het leven. Wil je zelfverzekerde kinderen hebben die later goed meedraaien in de maatschappij, dan moet je ze leren om nee te zeggen, om voor zichzelf op te komen, soms te doen wat gevraagd wordt en soms te vragen wat er gedaan zou moeten/mogen worden.
iones schreef:
26-08-2018 19:21
Oke, ik geloof je. Zoals ik al zei, elk kind heeft andere aanpak nodig, elk kind heeft andere soort gevoeligheid. Wat bij de een binnen komt, komt bij de ander niet binnen. En soms werkt iets averechts.
Zoals "je mag iets NIET doen". Dan focus je op iets niet doen wat voor sommigen echt heel moeilijk is en zich daar juist mee bezig gaan houden. Dan kun je beter richten op iets wat ze beter WEL kunnen doen ipv dat andere wat ze niet mogen.

Is misschien wat onhandig uitgelegd van mij, hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Idd,
En voor de buitenwereld komt het dan weleens over of ik niet opvoeden.
M'n oudste komt " keurig" opgevoed over ( en dat is ze natuurlijk ook;). Maar daar steken we eigenlijk veel minder energie in.
Ik weet ook zeker dat als we de jongste hard gaan oovoeden, het niet goed gaat komen met hem. Waarschijnlijk zal hij uiteindelijk wel zich " perfect" gaan gedragen. Maar van binnen zal er weinig meer over zijn.

(En wil het niet te persoonlijk of zweverig maken;) maar je zegt dat je harder bent, dat komt misschien ook ergens vandaan.)
juliadenders schreef:
Hier gelden ook alle regels voor alle kinderen. Hoe die worden toegepast kan inderdaad verschillen per kind.
Mooi gezegd jolijn.
Is niet alleen in Nederlandse gezinnen hoor, bij bijvoorbeeld Turkse gezinnen maken de kleine prinsjes ook de dienst uit.

Maar ouders kunnen inderdaad wel meer effort in hun kroost steken als je het mij vraagt maar goed misschien dat mijn werk me een vertekend beeld geeft.
26-08-2018 19:24
Die van mij gilt overigens bijna de hele dag. Vooral als hij blij is. En hij is dol op boodschappen doen, dus regelmatig zure blikken. Maar ja, hij is gehandicapt dus daar doe je weinig aan.

Ik ga meestal op zondagochtend, dan vallen we bijna niemand lastig en hij is gek op de vakkenvullers helpen. Die doen zo leuk met hem. Terwijl dat gewoon puberknullen van 16-17 zijn. Die hebben pas een goede opvoeding gehad ;)
Wat naar dat je denkt dat je mensen lastig valt met jouw zoon tijdens het boodschappen doen. :|
Ik vind dat Nederlanders helemaal niet slecht opvoeden. Uiteindelijk zie ik altijd heel veel zelfstandige beleefde 18-jarigen, dus de ouders zullen wel veel goed doen. Ik heb natuurlijk wel een mening over alle kleine dingen in de jaren naar volwassenheid toe en denk wel dat dingen anders beter zijn, maar joh het gaat om het uiteindelijke doel he. Iedereen bereikt dat anders.

Ik zie die krijsende kinderen die hun zin niet krijgen trouwens wel in de supermarkt hoor, en in een binnenspeeltuin en ook in het buitenland. Maar ja ze krijgen hun zin niet, dus opzich een teken van opvoeding ;) Zou mn kind zeker niet uit de supermarkt halen en thuis blijven, ik wil namelijk ook graag eten..
[quote=Kiwimeisje post_id=28945520 time=1535304925 user_id=364066]

Ik zie die krijsende kinderen die hun zin niet krijgen trouwens wel in de supermarkt hoor, en in een binnenspeeltuin en ook in het buitenland. Maar ja ze krijgen hun zin niet, dus opzich een teken van opvoeding ;)

[/quote)

Scherp
Nog een week vakantie mogen de leerkrachten ook weer naar school. :cheer:
Ana_Isabel** schreef:
26-08-2018 19:34
Wat naar dat je denkt dat je mensen lastig valt met jouw zoon tijdens het boodschappen doen. :|
Als je goed kijkt zie je wel dat hij een syndroom heeft. Maar voor sommige zuurneuzen is het een zeer slecht opgevoed kind. En ze geven ook vaak commentaar. Dit zijn eigenlijk altijd vrouwen tussen de 40 en de 65.
Mannen trekken zich er niks van aan. En oudere vrouwen vinden hem juist leuk en enthousiast. Maar die zijn ook wat dovig ;)

Toch voel ik me nog steeds een beetje schuldig. Dan schaam ik me voor mijn eigen kind. Het went wel, maar ik heb een jaar lang met het zweet op de rug met hem in de super gelopen.
TanteBedelia schreef:
26-08-2018 19:38
Nog een week vakantie mogen de leerkrachten ook weer naar school. :cheer:
TO staat vast te trappelen!
juliadenders schreef:
26-08-2018 19:32

(En wil het niet te persoonlijk of zweverig maken;) maar je zegt dat je harder bent, dat komt misschien ook ergens vandaan.)
Op bepaalde vlakken ben ik harder. Maar op andere vlakken weer totaal niet, dan ben ik weer overgevoelig. En dan betreft het vaak niet eens mezelf. Heb sterk rechtvaardigheidsgevoel.
26-08-2018 19:41
Als je goed kijkt zie je wel dat hij een syndroom heeft. Maar voor sommige zuurneuzen is het een zeer slecht opgevoed kind. En ze geven ook vaak commentaar. Dit zijn eigenlijk altijd vrouwen tussen de 40 en de 65.
Mannen trekken zich er niks van aan. En oudere vrouwen vinden hem juist leuk en enthousiast. Maar die zijn ook wat dovig ;)

Toch voel ik me nog steeds een beetje schuldig. Dan schaam ik me voor mijn eigen kind. Het went wel, maar ik heb een jaar lang met het zweet op de rug met hem in de super gelopen.
:hug:
Jammer dat de kortzichtigheid van derden zo'n weerslag kunnen hebben op ons als ouders.
Mijn jongste heeft dan geen syndroom maar soms wel het volume van een marktkoopvrouw die aan het eind vd dag van haar product af moet.
In het begin liep ik ook met klotsende oksels door de gangpaden. Nu denk ik gewoon "jammer dan". Het is een supermarkt waar we zijn. Die paar minuten herrie voor omstanders die toch langslopen, waardoor het 1 tel herrie is, valt te verwaarlozen.
En als mensen eerlijk zijn herkennen ze het ook van hun eigen kinderen. (Of van vroeger.)
Tja dit is toch een eeuwenoude discussie. Was het niet Plato of Aristoteles die al klaagde over de jeugd van tegenwoordig?En in middeleeuwse traktaten schreef men er ook over.

Dus ik vraag me af of de kinderen van het hier en nu ook wel echt zo slecht worden opgevoed.

Ik heb zelf geen kinderen en kom er dan ook niet veel mee in aanraking. Maar van wat ik zie zitten er nette kinderen bij, maar ook vervelende kinderen. En soms zie ik aspecten van opvoeding die ik anders zou doen, maar ja dat zal iedereen wel hebben.

Ik vind het gewoon niet zo zwart wit als hier gesteld wordt.
26-08-2018 19:24

Ik heb dezelfde ervaring. Vroeger vond ik die blikken echt heel erg, het zweet brak me echt uit als mensen aan het staren waren en dan voelde het ook altijd of ik me moest verantwoorden. Tegenwoordig let ik er niet eens meer op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven