Koude douche als straf?
maandag 10 februari 2020 om 17:10
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.
maandag 10 februari 2020 om 19:58
onzin, ik ben in jouw ogen waarschijnlijk soft opgevoed, maar ik heb me altijd keurig gedragen en doe dat nog steeds.Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 19:46Als kind heb ik het niet makkelijk gehad maar gaf geen grote smoel of bedreigde mensen. Lijkt mij dat je best weet wat niet kan, ook als puber. Teveel verwende koters tegenwoordig.
Hoor het meer om mij heen dat veel mensen zich storen aan het sociaal onaangepaste spul.
Ik heb mijn kinderen zodanig opgevoed dat zij zich niet misdroegen op die manier maar schijnbaar voelen de softe opvoeders zich nu aangesproken en dat is prima, stof tot nadenken is altijd goed.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 10 februari 2020 om 19:59
Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 17:24dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest
met hun eeuwige gewauwel en het leiden van hun kroost.
Ik ook vooral door communicatie, grenzen te stellen en henzelf de gevolgen van hun grensoverschrijdend gedrag te laten ervaren. Dus zonder ram voor hun harses en/of een koude douche. Duidelijk ingrijpen en daardoor leren kan heel goed zonder fysiek te worden en/of onaardig te zijn.Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 19:46Ik heb mijn kinderen zodanig opgevoed dat zij zich niet misdroegen op die manier
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
maandag 10 februari 2020 om 20:30
Rooss4.0 schreef: ↑10-02-2020 17:13Sommige mensen doen zulke dingen inderdaad.
Ik heb geen kinderen met driftaanvallen dus in mij is het nooit opgekomen maar wie weet, als ik wel van die woedeprinsjes had gehad, misschien had ik het dan ook wel even een keer geprobeerd.
Het is wel altijd makkelijk wijzen, vind ik, naar andermans opvoedingmethoden. Ik had het als neef en vrouw trouwens stilgehouden.
Dit kan je niet rechtpraten hoor.
Ik heb een ontzettende woedeprinses en ik ken er meer. Wij hebben opvoedtraining gevraagd bij het CB op het punt dat we niet meer wisten hoe we het nog positief, pratend op konden lossen. Dus zonder ooit fysiek of grensoverschrijdend te worden. Een ander stel dat ik ken heeft via school een pedagogisch medewerker mee laten kijken.
Dát doe je als je niet weet wat je met het gedrag van je kind aan moet. Dat heeft niets met ‘makkelijk wijzen’ te maken. Niemand is met een diploma in opvoeden geboren maar je hebt in NL wel makkelijk wegen om om hulp te vragen.

maandag 10 februari 2020 om 20:48
Lijkt me niet dat jij echt uit het beste milieu komt eerlijk gezegd. Nare manier van uiten, je woordkeuze. En ik denk dat hier je negatieve ervaringen ook door bestaan; de omgeving waarin jij zit. En in dat soort omgevingen zitten trouwens juist vaak de gezinnen waarin lijfelijke straffen normaal worden bevonden. Zoveel goeds doet dat dus niet voor een kind, want de criminaliteit ligt altijd hoger in bepaalde wijken.Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 20:39Precies, ik heb mijn kinderen ook geen Spartaanse opvoeding gegeven maar ze moesten geen grappen maken.
Tegenwoordig zie ik zoveel slappe ouders die alles geweldig vinden en later krijg je dus van die kutkinderen met een grote muil tegen winkelpersoneel enzo.

maandag 10 februari 2020 om 20:51
WoedeprinsjesRooss4.0 schreef: ↑10-02-2020 17:13Sommige mensen doen zulke dingen inderdaad.
Ik heb geen kinderen met driftaanvallen dus in mij is het nooit opgekomen maar wie weet, als ik wel van die woedeprinsjes had gehad, misschien had ik het dan ook wel even een keer geprobeerd.
Het is wel altijd makkelijk wijzen, vind ik, naar andermans opvoedingmethoden. Ik had het als neef en vrouw trouwens stilgehouden.

maandag 10 februari 2020 om 20:55
Ja inderdaad..
Ze was echt niet te kalmeren..
En de dokter kon haar door de telefoon horen en gaf dat advies...

maandag 10 februari 2020 om 20:56
Gestoord.1960to4 schreef: ↑10-02-2020 19:06Ooit en dan heb ik het over 1973, ben ik flink aangereden en meegesleurd door de auto voor de ogen van mijn zusje. ik toen 13 en zusje 14.
Mijn zusje raakte zo overstuur dat mijn moeder de huisarts heeft gebeld wat ze met mijn zusje moest doen. (mijn vader was met mij mee in de ambulance naar het ziekenhuis)
De huisarts zei, zet haar maar onder de koude douche.... dat schrikt af en verzet haar gedachten even. Doe dat desnoods even 2x keer.
IK heb dat altijd raar gevonden maar mijn moeder vertelde wel dat het geholpen heeft.

maandag 10 februari 2020 om 21:02
Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 20:56@Sjulia, waarom denk jij te weten uit wat voor millieu ik kom? Denk je dat ik ben opgegroeid in een achterstandsbuurt met uitkering trekkende ouders? Waaruit haal je dat of is het een aanname die je doet, daar lijkt het in elk geval op.
Nou, je taalgebruik en zwart-witte manier van reageren wijst er niet op dat je uit een hoogopgeleid milieu komt..
maandag 10 februari 2020 om 21:02
Dát heeft ze echt wel geprobeerd maar hielp niet.
Het ongeluk gebeurde heel dicht bij ons huis, mijn ouders hoorde een vreselijke klap, en zeiden tegen elkaar "zo dat was weer raak" 5 minuten later bleek het hun dochter te zijn die daar op straat lag. Dus ze zijn beide naar ter plaatse gegaan. Dus 1 met mij mee en de ander met mijn zusje mee
maandag 10 februari 2020 om 21:04
Aanname ja. En niet alleen om de berichten die je in dit topic plaatst. Grotendeels door je woordkeuze. Niet erg netjes allemaal.Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 20:56@Sjulia, waarom denk jij te weten uit wat voor millieu ik kom? Denk je dat ik ben opgegroeid in een achterstandsbuurt met uitkering trekkende ouders? Waaruit haal je dat of is het een aanname die je doet, daar lijkt het in elk geval op.

maandag 10 februari 2020 om 21:06
Afijn je heb het wel over mijn ouders en een situatie in 1973.
Toen er ook nog zat kinderen een corrigerende tik kregen..
Voortschrijdend inzicht zullen we maar denken..

maandag 10 februari 2020 om 21:11
Ik heb dit als kind moeten ondergaan en ik vond het even erg als de klappen.
Mijn ouders vonden het feitelijk niet goed als ik mijn emoties toonde en dat werd met harde hand de kop ingedrukt. Boosheid was verboden.
Het zorgt er voor dat ik nu nog steeds eerder machteloos ga huilen dan een grens durf te trekken of voor mezelf op durf te komen.
Ik ben sowieso heel prikkelgevoelig dus dat ijskoude water kwam echt enorm hard binnen, het benam je de adem en je voelde je afschuwelijk koud en machteloos in plaats van boos.
Het gaf mijn ouders het laatste woord in een machtsstrijd die sowieso niet gezond was.
Iedereen die dit een normale of acceptabele straf vindt, is eigenlijk zelf heel verknipt opgegroeid als je het normaal vind om zo tegen een kind te doen.
Want als je je inbeeld dat je een boze buurman beetgrijpt en onder je douche duwt, dan kan je ineens heel veel argumenten vinden om het NIET te doen...
Mijn ouders vonden het feitelijk niet goed als ik mijn emoties toonde en dat werd met harde hand de kop ingedrukt. Boosheid was verboden.
Het zorgt er voor dat ik nu nog steeds eerder machteloos ga huilen dan een grens durf te trekken of voor mezelf op durf te komen.
Ik ben sowieso heel prikkelgevoelig dus dat ijskoude water kwam echt enorm hard binnen, het benam je de adem en je voelde je afschuwelijk koud en machteloos in plaats van boos.
Het gaf mijn ouders het laatste woord in een machtsstrijd die sowieso niet gezond was.
Iedereen die dit een normale of acceptabele straf vindt, is eigenlijk zelf heel verknipt opgegroeid als je het normaal vind om zo tegen een kind te doen.
Want als je je inbeeld dat je een boze buurman beetgrijpt en onder je douche duwt, dan kan je ineens heel veel argumenten vinden om het NIET te doen...

maandag 10 februari 2020 om 21:21
Het kan toch “gestoord” zijn dat de huisarts met zo’n advies komt? Het is geen aanval op je goedbedoelende ouders, maar met de kennis van nu was het geen goede oplossing.
Onze huisarts adviseerde mijn moeder in 1975 tegen mijn verstoppingen als baby om mij (met 3 maanden ofzo) “witbrood met boter en suiker” te geven tegen die verstopping. Nou; dat is dus ook een idioot advies: waarschijnlijk heeft het de situatie vooral in stand gehouden. Mijn moeder is nu nog steeds overtuigd dat dat een goede behandeling is, want de dokter had het zo tegen haar gezegd.
Dus huisartsen deden vroeger regelmatig idiote dingen...
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 21:43
13.61% gewijzigd

maandag 10 februari 2020 om 21:28
Dus wat?Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 21:23@Sjulia, nou op de universiteit heb je vast geleerd dat aannames doen uit den boze is. Dus dat.
maandag 10 februari 2020 om 21:34
Ik herinner mij dat ik als kind een soort driftbui had terwijl we aan tafel zaten. Mijn moeder pakte het fototoestel en ging fotos maken. Het stopte de driftbui maar hielp me niet in mijn emoties. Ik voelde me nog meer onbegrepen en ook niet serieus genomen.
Gelukkig deed mijn moeder zoiets niet vaak. Echter, in het algemeen zei of deed ze wel dingen waaruit bleek dat emoties er niet zonder meer mochten zijn. Als er een logische uitleg was voor een emotie mocht het wel. Maar boosheid of verdriet zonder reden werd de kop ingedrukt.
In mijn geval zorgde dit later, in de puberteit vooral, voor problemen. Ik was vrij gevoelig en ben in een depressie terecht gekomen maar omdat ik mijn depressieve gevoel niet kon verklaren had ik het gevoel dat het er niet mocht zijn. Ik praatte er daarom niet over en heb dit dus jarenlang "alleen" gedaan. Toen zou ik het niet anders willen maar nu had ik mijn 15-jarige ik wel wat meer steun gegund.
Ik denk dat je kind onder de koude douche zetten net zo kan werken als het maken van de fotos....
Lang verhaal kort, ik vind het ook een heftige straf.
Gelukkig deed mijn moeder zoiets niet vaak. Echter, in het algemeen zei of deed ze wel dingen waaruit bleek dat emoties er niet zonder meer mochten zijn. Als er een logische uitleg was voor een emotie mocht het wel. Maar boosheid of verdriet zonder reden werd de kop ingedrukt.
In mijn geval zorgde dit later, in de puberteit vooral, voor problemen. Ik was vrij gevoelig en ben in een depressie terecht gekomen maar omdat ik mijn depressieve gevoel niet kon verklaren had ik het gevoel dat het er niet mocht zijn. Ik praatte er daarom niet over en heb dit dus jarenlang "alleen" gedaan. Toen zou ik het niet anders willen maar nu had ik mijn 15-jarige ik wel wat meer steun gegund.
Ik denk dat je kind onder de koude douche zetten net zo kan werken als het maken van de fotos....
Lang verhaal kort, ik vind het ook een heftige straf.