Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het is er vast 1 waarvan mensen een pop hebben gevonden ofzo. Lijkt me niet dat een alpenvlinder zo'n end gaat vliegen.
Dan moet die pop toch een heel eind uit de buurt zijn gevonden.

Meegenomen kan natuurlijk ook.

Ik vind het nog steeds erg jammer dat jou poppen niet uit zijn gekomen. Dat is toch wel sterk ook. Hier bijna alles uit en bij jou niets. Geen idee hoe het kan. want je hebt ze alle drie zien bewegen. Nou ja de twee die er na het lekkere hapje van de kauw over waren dan. Volgend jaar een herkansing, want ik ga het weer doen.
Ik denk dat het hier misschien te lang koud is geweest, waar jij woont is het toch al sneller wat warmer.

En dat ze geen energie meer hadden om uit te komen? Zou dat kunnen?
Ze zijn hier ook twee weken later uitgekomen dan normaal omdat het kouder was. Ik snap het dan ook niet. En er zat zelfs nog 8 dagen verschil tussen de eerste en de laatste.

Hier is ook niet alles uitgekomen.
Moeten ze perse hangen om uit te komen dan? Of zijn de poppen die gevallen zijn bij jou ook uitgekomen?
Nee hoor, van de poppen die op de grond lagen zijn er twee bijna als eerste uitgekomen. De allereerste was er een die ondersteboven heeft gehangen omdat hij zich niet helemaal goed had vastgemaakt. Ik heb ook al zitten prakkiseren hoe het zou kunnen. Of het toch een andere omgeving is en ze dat merken.

Je zag er niets aan hé nadat die kauw die ene had opgevreten? Ik was aan het denken dat hij ze misschien toch in zijn snavel heeft gehad en dat ze daarom niet uitkwamen.
Nee, ze zijn helemaal intact. Ik heb ze nog wel hangen in de kast, maar ze worden heel anders van kleur nu. Een beetje geel/bruin en ze zien er dor uit.
Ik hoor net dat het de Bonte Bessenvlinder is.

Door de lichtinval zullen de gele vlekken wel rood hebben geleken.

Hmmm, alle opwinding voor niks
En toch is 'ie bijzonder. Ik heb er nog nooit zo een gezien. Ik zie hier in mijn nieuwe tuin sowieso helemaal niks, nog geen vlinder gespot, ondanks alle mooie bloemen. Mijn drie stekjes van de vlinderstruik uit mijn oude tuin doen het wel goed, hoera! Ze zijn al ruim 10 cm groot. (haha)

Volgend jaar kan ik weer meekletsen, dan zal er vast een bloem aan zitten.
Wat jammer zeg. Het had wel iets als het echt een zeldzame was geweest.

Duet ik zie ook bijna geen vlinders hoor. Zo af en toe een koolwitje en dan heb ik het gehad. Ondanks de bloeiende lavedel komt er niets op af.

Waar zitten alle vlinders zeg.
Ik heb heel veel hele kleine oranje vlindertjes, het zijn net motjes, en ik kan niet vinden hoe ze heten op Vlindernet.
Nou, ik ben vandaag druk met de tuin. Ik heb lavendel bij gekocht, en Ereprijs. Vandaag ga ik Rode zonnehoed planten en ik ga zo nog naar het tuincentrum om te kijken of ze Sedum, Zeepkruid of Ijzerhard hebben.

Ik wil nu wat meer vlinder- , hommel- & bij-vriendelijke planten in de tuin. Bovendien een Macrolens gekocht op Marktplaats.

Dus ik ben er straks weer helemaal klaar voor.
En mijn vlinderstruiken beginnen te bloeien trouwens!

maar nog niet veel vlinders in de tuin gezien.
Jaaaa de vlinderstruiken beginnen hier ook in bloei te komen. Maar ondanks mijn lavendel zie ik dit jaar heel weinig vlinders.

Nu maar hopen dat ze komen als de struiken vol in bloei staan.
Ik zag gister een Gehakelde aurelia in mijn tuin en ik dacht de 'zwarte' variant van het landkaartje weg te zien vliegen in het bos.
Doe je je best om je tuin vlindervriendelijk te maken, heb je een kat die op alles jaagt wat fladdert

Maar goed, vanmorgen een hele mooie Gehakkelde Aurelia op bezoek gehad.
Ja! Eindelijk! Hier ook gehakkelde aurelia's, gewoon in een boom met bladeren. Volgens mij zit er luis in die boom die zoete stof afscheiden want de aurelia's zaten steeds op de bladeren. Mijn mini vlinderstruikjes groeien dankzij de hitte en veel gietertjes water als kool. Zijn nu al 20 cm hoog!

Ik heb hier wel een enorme bos lavendel, maar daar zitten alleen bijen en hommels in.

Er vliegt ook een steeds een klein blauwtje door mijn tuin en gisteren nog een onbekend vlindertje in mijn patio, die moet ik eens opzoeken.
Check: het was een koevinkje, hoogstwaarschijnlijk een mannetje, die zijn bijna zwart.
Aan mijn vlinderstruik zitten nu nog groene, eh hoe heten die dingen eigenlijk? Die trossen waar de bloemen uitkomen? Trossen? Pluimen? Geen idee, maar bij mij zijn ze nog groen. Het gaat wel de goede kant op.

Ik zag vandaag een wittig vlindertje rondfladderen in de tuin. Was niet zo heel groot. Geen idee nog wat het was. Ik ga eens googlen.

Heb net ff gekeken, klein Koolwitje.
Dan zit het er wel aan te komen Ratteke!

Hier mijn gehakkelde Aurelia. Ik zie nu pas dat ze een wit kommaatje aan de buitenkant hebben

en een onbekende rups, die moet ik nog opzoeken

Nog een paar dagen, dan heb ik een macro-lens, ik kan niet wachten
Mijn vorig jaar gepootte vlinderstruiken staan vol in bloei. De oude struik ook bijna. En nog geen vlinder te zien.
Ik heb af en toe wat aanwaaiers. Koolwitjes, en deze vrolijke oranje vriend. Maar de Distelvlinders zijn niet zo talrijk als vorig jaar denk ik.
De rups is denk ik een van een veel voorkomende Uilensoort (nachtvlinder) ik zag verschillende uilen waar hij van zou kunnen zijn, ik denk zelf de bruine zwartstipuil. Niet echt spannend dus
Mijn vlinderstruik gaat nu eindelijk bloeien. Heeft langer geduurd dan normaal.

Maar ik zie bijna geen vlinders. Af en toe een koolwitje.

Niet leuk!
Ik zit er een beetje over na te denken om mijn hobby wat uit te breiden en misschien een soort van blog te gaan maken van de vlinders die ik allemaal fotografeer. Ik heb eind van de week een macrolens en dan wil ik wat vaker de natuur in en meer gaan fotograferen.

Ben ik dan een echte nerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven