Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
26-05-2021 23:09
Ik weet niet waar doornroosje het knuffelen haalt, het is allesinds niet in de officiële versoepelingen vermeld.

De echte modaliteiten worden pas op 4 juni beslist trouwens.
Het is aangepast! Eerst stond er dat er geen restricties waren voor bezoekers aan huis en dus ook niet voor eventueel 50 mensen in je tuin.

Hoe mag een tuinfeest er vanaf 9 juni dan uit zien?

Er worden in het ministerieel besluit geen regels rond gegeven. “Recepties en banketten mogen ook thuis worden georganiseerd voor een maximum van 50 personen”, staat er. En “de naleving van de regels van de horeca wordt uiterst sterk aanbevolen”. Maar daarbij geldt geen verplichting of verbod.

Er gelden wel nog restricties rond sociale afstand. Er mag dan wel in het ministerieel besluit staan dat “bij het ontvangen van gasten” de “de regels van social distancing niet langer dienen te worden gevolgd”, maar dat slaat op de vier bezoekers die je binnen over de vloer mag krijgen. De 50 gasten in je tuin vallen daar niet onder.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Soliver, in België gaat het echt goed in de scholen en zijn de besmettingen de laatste twee weken zelfs gedaald. En idd, dat gaat niet opeens een nieuwe golf veroorzaken hoor.

Dat wakker liggen is dat door corona of lig je 'gewoon' vaak 's nachts wakker ofzo?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 23:43
Soliver, in België gaat het echt goed in de scholen en zijn de besmettingen de laatste twee weken zelfs gedaald. En idd, dat gaat niet opeens een nieuwe golf veroorzaken hoor.

Dat wakker liggen is dat door corona of lig je 'gewoon' vaak 's nachts wakker ofzo?
Dankjewel voor je bericht over de Belgische scholen. Laten we aannemen dat het in Nederland ook zo gaat.

Dat ik wakker lig heeft overigens niets te maken met Corona maar met hormonen, of meer met het tekort daaraan :sheep: Verder vind ik Corona gewoon echt een interessant onderwerp en heb ik in de loop van mijn leven ontdekt dat ik me graag ergens in verdiep. Ik ben ook echt niet angstig of zo...

Ik las ergens dat jij bijna voor de vaccinatie gaat klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik mag maandag voor de eerste prik. Schoonbroer dinsdag. Dan hebben bijna alle risicopatienten een eerste prik gehad hier. :cheer2:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 23:38
Het is aangepast! Eerst stond er dat er geen restricties waren voor bezoekers aan huis en dus ook niet voor eventueel 50 mensen in je tuin.

Hoe mag een tuinfeest er vanaf 9 juni dan uit zien?

Er worden in het ministerieel besluit geen regels rond gegeven. “Recepties en banketten mogen ook thuis worden georganiseerd voor een maximum van 50 personen”, staat er. En “de naleving van de regels van de horeca wordt uiterst sterk aanbevolen”. Maar daarbij geldt geen verplichting of verbod.

Er gelden wel nog restricties rond sociale afstand. Er mag dan wel in het ministerieel besluit staan dat “bij het ontvangen van gasten” de “de regels van social distancing niet langer dienen te worden gevolgd”, maar dat slaat op de vier bezoekers die je binnen over de vloer mag krijgen. De 50 gasten in je tuin vallen daar niet onder.
Uit wat jij quote haal ik niet dat je met 50 man mag knuffelen op een tuinfeest, het is eerder binnen mag je 4 bezoekers hebben waar sociale distancing niet van toepassing en voor grotere groepen buiten worden de regels van de horeca uiterst sterk aanbevolen.

De geest van wat daar staat is heel anders als je mag met 50 een tuinfeest geven en volop knuffelen.
Alle reacties Link kopieren
Yep dat bedoelde ik met aangepast. Dat stond er eerst letterlijk wel. Dat je je gasten mag begroeten met knuffels en kussen, ook die 50 buiten. Dat er geen restricties waren. Dat is blijkbaar niet zo.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dit stond er eerst, over die tuinfeesten (had het naar mijn zusje gestuurd):

Er gelden ook geen restricties meer rond sociale afstand: je riskeert geen straffen als je je gasten begroet met kussen en knuffels. “De maatregel houdende een beperking van het aantal duurzaam onderhouden nauwe contacten geldt niet langer”, klinkt het in het ministerieel besluit. “Bij het ontvangen van gasten dienen de regels van social distancing niet langer te worden gevolgd.”
Life is short. Eat dessert first.
https://youtu.be/uRmsz53XYEU

Interessant intervieuw over de onbetrouwbaarheid van de pcr test.
Alle reacties Link kopieren
https://www.aob.nl/nieuws/vakbonden-ver ... wenselijk/

Vakbonden: verdere opening voortgezet onderwijs ‘onwerkbaar en onwenselijk’

Scholen voor voortgezet onderwijs moeten komende weken niet verder worden geopend. De huidige situatie, waarbij vaak slechts de helft van de leerlingen tegelijk op school is, moet in stand blijven tot aan de zomervakantie. Dat schrijven de gezamenlijke onderwijsbonden vanavond in een brief aan de Tweede Kamer.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
27-05-2021 04:13
https://youtu.be/uRmsz53XYEU

Interessant intervieuw over de onbetrouwbaarheid van de pcr test.
:rofl:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
26-05-2021 15:52
Ben je echt bang dat die paar weken volledig les nog een waanzinnige golf op zullen leveren? Of ben je meer bezorgd wat betreft individuele mensen die er gevolgen van zouden kunnen ondervinden (nog net besmet worden als leraar vlak voor je vaccinatie)?
Ik lees dat de versoepeling per 5 juni toch tegen het advies van het OMT ingaat die 9 juni hebben geadviseerd op grond van de modellering van het RIVM.

“Zodat er een verdubbeling is van het aantal opnames op de IC op 1 juli ten opzichte van het niet nemen van stap 3 en het niet openen van voortgezet onderwijs”

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
27-05-2021 07:02
Ik lees dat de versoepeling per 5 juni toch tegen het advies van het OMT ingaat die 9 juni hebben geadviseerd op grond van de modellering van het RIVM.

“Zodat er een verdubbeling is van het aantal opnames op de IC op 1 juli ten opzichte van het niet nemen van stap 3 en het niet openen van voortgezet onderwijs”

Afbeelding
In het huidige tempo zitten we op zo’n 4 IC opnames per dag op 1 juli. Een verdubbeling is dus 8 opnames per dag.
In het kader van zero Covid snap Ik dat je dat niet wilt maar in het kader van de zorg van ontlasten kan dat prima..
Alle reacties Link kopieren
Even een snelle, misschien wat suffe vraag tussendoor. Ik ben eens even aan het kijken naar de vereisten om diverse landen binnen te komen. Ik zie bij Frankrijk staan dat ze een 'RT-PCR COVID' vragen. Zijn er verschillende soorten PCR-tests - moet ik ergens op letten als ik een test zou boeken? Of is RT-PCR gewoon de standaard PCR-test en noemen ze hier de RT er niet bij?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-05-2021 07:35
In het huidige tempo zitten we op zo’n 4 IC opnames per dag op 1 juli. Een verdubbeling is dus 8 opnames per dag.
In het kader van zero Covid snap Ik dat je dat niet wilt maar in het kader van de zorg van ontlasten kan dat prima..
En ik zie nu dat dit advies gaat over 2 juni. Ze gaan dus in het midden zitten met 5 juni. Als het lineair werkt zijn dat dus 6 opnames ipv 4 per dag.
Als het niet lineair werkt zijn dat er misschien zelfs maar 5 ipv 4, maar het is wel net dat extra weekend voor de horeca en cultuursector.
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
27-05-2021 08:35
Even een snelle, misschien wat suffe vraag tussendoor. Ik ben eens even aan het kijken naar de vereisten om diverse landen binnen te komen. Ik zie bij Frankrijk staan dat ze een 'RT-PCR COVID' vragen. Zijn er verschillende soorten PCR-tests - moet ik ergens op letten als ik een test zou boeken? Of is RT-PCR gewoon de standaard PCR-test en noemen ze hier de RT er niet bij?
Dat laatste. De vorm van PCR bij de GGD tests is RT-PCR. In de volksmond noemen we het een PCR, maar de term RT-PCR is eigenlijk correct.

En geen suffe vraag hoor! Ik weer dit toevallig omdat het mijn vakgebied is, maar zoiets uit een ander vakgebied zou ik ook echt niet weten.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
27-05-2021 07:02
Ik lees dat de versoepeling per 5 juni toch tegen het advies van het OMT ingaat die 9 juni hebben geadviseerd op grond van de modellering van het RIVM.

“Zodat er een verdubbeling is van het aantal opnames op de IC op 1 juli ten opzichte van het niet nemen van stap 3 en het niet openen van voortgezet onderwijs”
Wat Apple zegt: kijk naar de aantallen en je weet dat het geen golf gaat veroorzaken. Wat niet wegneemt dat het voor individuen wel naar kan uitpakken, maar men stuurt nou eenmaal op het algehele belang en niet op het individu.

Daarnaast zie je in het scholen topic dat diverse scholen zelf besloten hebben om niet volledig open te gaan, of kunstgrepen bedacht hebben zoals de toetsweek spreiden over 2 weken. Die paar dagen dat de scholen eerder weer open mogen dan het OMT advies worden daardoor weer gecompenseerd, want in de modellen hebben ze wel gerekend met alle scholen 100% open.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Nicole! En even voor de zekerheid: de tests die de commerciële teststraten uitvoeren zijn dan dus ook RT-PCR?
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
27-05-2021 09:18
Dank je, Nicole! En even voor de zekerheid: de tests die de commerciële teststraten uitvoeren zijn dan dus ook RT-PCR?
Ja, alle diagnostische tests (bepalen of je een bepaald virus bij je draagt) zijn RT-PCR. Een gewone PCR is daar helemaal niet precies genoeg voor, omdat je daar geen curve/Ct waarde uit krijgt en dan geen duidelijke grens kunt trekken tussen wel/geen virus aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 23:38
Het is aangepast! Eerst stond er dat er geen restricties waren voor bezoekers aan huis en dus ook niet voor eventueel 50 mensen in je tuin.

Hoe mag een tuinfeest er vanaf 9 juni dan uit zien?

Er worden in het ministerieel besluit geen regels rond gegeven. “Recepties en banketten mogen ook thuis worden georganiseerd voor een maximum van 50 personen”, staat er. En “de naleving van de regels van de horeca wordt uiterst sterk aanbevolen”. Maar daarbij geldt geen verplichting of verbod.

Er gelden wel nog restricties rond sociale afstand. Er mag dan wel in het ministerieel besluit staan dat “bij het ontvangen van gasten” de “de regels van social distancing niet langer dienen te worden gevolgd”, maar dat slaat op de vier bezoekers die je binnen over de vloer mag krijgen. De 50 gasten in je tuin vallen daar niet onder.
Dit klinkt al logischer, maar wel dermate ingewikkeld dat het in de praktijk waarschijnlijk massaal overtreden gaat worden. Waar ligt de grens tussen gewoon bezoek en een tuinfeest en hoeveel mensen weten dat straks? Hoeveel mensen gaan onthouden dat als je 4 mensen op bezoek krijgt je wel mag kussen maar bij meer dan 4 niet meer? Zeker als het eerst al anders gecommuniceerd was. Ik denk dat ze nu net zo goed kunnen zeggen dat alle regels buiten losgelaten worden tot 50 mensen, want daar komt het straks in de praktijk denk ik wel op neer.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
27-05-2021 04:13
https://youtu.be/uRmsz53XYEU

Interessant intervieuw over de onbetrouwbaarheid van de pcr test.
Kostelijk. Post jij gewoon automatisch elke paar maanden dezelfde flauwekul? Dit is ZO 2020.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel een mooi staaltje van desinformatie zoals BLCKBX dat onafgebroken de wereld in gooit:
https://twitter.com/mkeulemans/status/1 ... 8235597829

Er gaat een document rond waarin de regering van India aandringt op het anders benoemen van variant B.1.617.
Pasquino, de man achter BLCKBX, suggereert dat de Indiase variant niet bestaat.

Zo ontstaat dus nepnieuws zoals dat rondgaat in die kringen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
27-05-2021 10:51
Kostelijk. Post jij gewoon automatisch elke paar maanden dezelfde flauwekul? Dit is ZO 2020.

Het is even afwachten op de factcheck van deze video.
Zowel Borger als Lee hebben niet bepaald een solide wetenschappelijke reputatie.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Uit de NOS liveblog, mooi nieuws voor mensen die alleen de met de aloude technieken ontwikkelde vaccins aandurven. Mocht de vaccinatiegraad nog net iets te laag zijn dan kan een ronde met dit vaccin in de winter de totale immuniteit nog een stuk opkrikken.

Sanofi en GSK starten derde onderzoeksfase vaccin
De farmaceuten Sanofi en GlaxoSmithKline (GSK) zijn begonnen aan de derde onderzoeksfase van hun coronavaccin. In deze laatste fase wordt het middel op 35.000 volwassenen getest in verschillende landen.

De ontwikkelaars hopen dat het vaccin eind dit jaar kan worden goedgekeurd. Het vaccin maakt ook deel uit van de Nederlandse vaccinatiestrategie. Eerder deze maand werd de tweede fase succesvol afgerond. Die fase liep wel wat vertraging op vanwege een doseringsfout. Het middel sloeg daardoor minder goed aan bij ouderen.

Het vaccin is gebaseerd op technologie die ook gebruikt wordt voor griepvaccins. Er zijn twee doses nodig voor maximale bescherming. Er wordt ook onderzoek gedaan naar een mogelijke extra dosis.

De bedrijven zijn al begonnen met de productie van het vaccin, zodat het snel geleverd kan worden als het is goedgekeurd door de medicijnwaakhonden.
Alle reacties Link kopieren
1972 en 1973 aan de beurt!!!!

https://twitter.com/hugodejonge/status/ ... 4464005120
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-05-2021 11:07
Het is even afwachten op de factcheck van deze video.
Zowel Borger als Lee hebben niet bepaald een solide wetenschappelijke reputatie.
Is die Borger nou nog steeds bezig met zijn zelfverzonnen commissie en zijn waanideeën dat die tienduizenden mensen met covid in de ziekenhuizen enkel een verkoudheidje hadden? Kan hij zich niet weer lekker bezig gaan houden met creationisme? Ik ben wel benieuwd trouwens of de covid ontkenners die met hem weglopen ook doorgewinterde creationisten zijn of lekker aan cherry picking doen en hem daarin dan weer niet serieus nemen. Als ik deze vraag aan covid ontkenners stel gaan ze vlug over op iets anders...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven