Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
10-06-2021 09:14
Ik snap trouwens ook niet dat mensen fraude zouden willen plegen alleen maar om onder een covid test uit te komen. Ik denk eigenlijk dat het bij meer mensen grootspraak is en een theoretisch idee dan dat ze het ook daadwerkelijk zullen doen.
Eens.

En dat mensen op vakantie willen vind ik echt geen excuus.

Sowieso vind ik dat sommige mensen doen alsof ze een jaar met hun hoofd onder water zijn gehouden in plaats van een jaar niet naar het buitenland hebben gekund, alsof ze echt niet overleven als ze niet NU DIRECT kunnen.

Maar goed, wil je heel graag en wil je geen vaccin, dan moet je dus testen. Wil je ook niet testen, dan kan je gewoon niet gaan. Ik kan voor frauderen echt 0,0 begrip voor opbrengen. Reizen is geen eerste levensbehoefte of zo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
10-06-2021 09:04
Ik vind het ook niet handig hoor. De reden dat je een vaccin nodig hebt is dat het bescherming biedt, als het vaccin direct na toedienen nog niet volledig beschermt is het logisch dat het dan nog niet telt. Jammer dan dat je er in de zomervakantie 2021 nog niet volledig gebruik van kunt maken, helaas was het vaccin voor de jongste groepen dan net te laat, maar het is niet anders. Het hoofddoel van vaccineren is ook niet dat we in juli/augustus 2021 naar het buitenland kunnen, maar dat we uit de coronacrisis komen.

Maar goed, ik vind de redenen die de Nederlandse regering heeft wel vaker raar. Net als dat de PCR-test niet gratis zou mogen zijn omdat anders die commerciële testbedrijven daar nadeel aan hebben. Ja, jammer dan, het was toch altijd al duidelijk dat dat maar een zeer tijdelijke business was? Als ze niet meer nodig zijn (omdat de crisis voorbij is of omdat er gewoon middelen zijn om het toegankelijker te maken), zijn ze niet meer nodig.
Precies.
Susan schreef:
10-06-2021 09:16
Eens.

En dat mensen op vakantie willen vind ik echt geen excuus.

Sowieso vind ik dat sommige mensen doen alsof ze een jaar met hun hoofd onder water zijn gehouden in plaats van een jaar niet naar het buitenland hebben gekund, alsof ze echt niet overleven als ze niet NU DIRECT kunnen.

Maar goed, wil je heel graag en wil je geen vaccin, dan moet je dus testen. Wil je ook niet testen, dan kan je gewoon niet gaan. Ik kan voor frauderen echt 0,0 begrip voor opbrengen. Reizen is geen eerste levensbehoefte of zo.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
10-06-2021 09:14
Ik snap trouwens ook niet dat mensen fraude zouden willen plegen alleen maar om onder een covid test uit te komen. Ik denk eigenlijk dat het bij meer mensen grootspraak is en een theoretisch idee dan dat ze het ook daadwerkelijk zullen doen.
Dat denk ik ook.
Er zijn vast mensen die het geen probleem vinden maar ik kwam vorig jaar halverwege onze reis naar Italië er achter dat we onze paspoorten waren vergeten. Dan zit je toch niet chill in de auto bij Zwitserland kan ik je zeggen :proud:
Het ongemak van een test is vele malen kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Agen schreef:
10-06-2021 09:14
Ik dacht ook aan het maken van die dingen: hoe officieel is dat boekje? Is dit valsheid in geschrifte?
Ja, het maken lijkt me strafbaar.

Die boekjes zelf hoeven ze trouwens niet eens te maken, die kun je gewoon kopen. Het enige wat ze hoeven te maken is de stempel en een paraaf. Of die paraaf van een echte GGD medewerker is valt toch niet te controleren, dus blijft de stempel over, maar die maak je ook vrij makkelijk na.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
10-06-2021 09:18
Dat denk ik ook.
Er zijn vast mensen die het geen probleem vinden maar ik kwam vorig jaar halverwege onze reis naar Italië er achter dat we onze paspoorten waren vergeten. Dan zit je toch niet chill in de auto bij Zwitserland kan ik je zeggen :proud:
Het ongemak van een test is vele malen kleiner.
Ja, dat zou ik ook denken. Even een test doen of je hele reis peentjes zweten. Ik zou het wel weten. Ze hebben er blijkbaar wat voor over om tegendraads te zijn en lekker puh de regels te omzeilen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet dat bij zoiets belangrijks (want dat is het, toch?) een simpel stempel volstaat. We leven toch niet meer in de jaren 80? Dat zou tegenwoordig toch gewoon een sticker met QR-code moeten zijn? En dan ook niet voor iedereen dezelfde, maar bijvoorbeeld dat ieder geboortejaar een andere code heeft? Dat zal uiteindelijk dan ook wel na te maken zijn, maar dat kost wel meer tijd, en zoveel tijd is er niet, want als de zomervakantie voorbij is dan is de markt niet meer zo groot.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 09:22
Ik snap ook niet dat bij zoiets belangrijks (want dat is het, toch?) een simpel stempel volstaat. We leven toch niet meer in de jaren 80? Dat zou tegenwoordig toch gewoon een sticker met QR-code moeten zijn? En dan ook niet voor iedereen dezelfde, maar bijvoorbeeld dat ieder geboortejaar een andere code heeft? Dat zal uiteindelijk dan ook wel na te maken zijn, maar dat kost wel meer tijd, en zoveel tijd is er niet, want als de zomervakantie voorbij is dan is de markt niet meer zo groot.
Het werkt nu met een app die een tijdelijke QR code genereert, daardoor kun je ook de QR code niet delen met anderen.
Hoe het gaat voor mensen zonder smartphone weet ik niet, misschien kun je ook een QR code printen die dan eenmalig voor 24h geldig is ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 09:22
Ik snap ook niet dat bij zoiets belangrijks (want dat is het, toch?) een simpel stempel volstaat. We leven toch niet meer in de jaren 80? Dat zou tegenwoordig toch gewoon een sticker met QR-code moeten zijn? En dan ook niet voor iedereen dezelfde, maar bijvoorbeeld dat ieder geboortejaar een andere code heeft? Dat zal uiteindelijk dan ook wel na te maken zijn, maar dat kost wel meer tijd, en zoveel tijd is er niet, want als de zomervakantie voorbij is dan is de markt niet meer zo groot.
Dat zou kunnen, maar zie dat maar eens te coördineren in heel Europa. Dat doen ze nu dus via die app, maar schiet niet erg op. Ik denk dat ze in november wel een helemaal goedlopend systeem hebben... O_o
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat boekje voorlopig geldig blijft, omdat niet iedereen -om wat voor reden dan ook- de app zal kunnen gebruiken.

Dat boekje is gewoon enorm fraudegevoelig, en dat is nooit een probleem geweest. Ik denk ook dat er nooit iemand het in zijn hoofd heeft gehaald om dat te gaan namaken, tot nu dus. En peentjes zweten…bij de grens. Vraag me af of elke auto straks moet stoppen of hoe goed er gekeken gaat worden of de sticker en het stempel wel kloppen… denk dat het prima na te maken is.

Naïeve ik had het nog niet bedacht tot gisterenavond…!
tęssa44- wijzigde dit bericht op 10-06-2021 09:30
5.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met de auto is de kans op controle aan de grens minimaal.

Er is nooit behoefte geweest aan namaak, veel mensen kenden het gele boekje niet. Nu het wordt gezien als iets wat je kunt gebruiken om te reizen in Europa is het ook interessanter om na te maken. Net als dat er nep testbewijzen te vinden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dan hoop ik eigenlijk dat ze aan dat stempel een paar piepkleine details toevoegen die met het blote oog haast niet te zien zijn, maar waar controleurs júíst naar kijken waardoor de kans groot is dat vervalsers dat juist missen.

Ik neem toch aan dat er wel manieren moeten zijn om het lastig te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 09:32
Dan hoop ik eigenlijk dat ze aan dat stempel een paar piepkleine details toevoegen die met het blote oog haast niet te zien zijn, maar waar controleurs júíst naar kijken waardoor de kans groot is dat vervalsers dat juist missen.

Ik neem toch aan dat er wel manieren moeten zijn om het lastig te maken.
Een stempel kan geen kleine details hebben want dat komt dan niet mee in de afdruk. Een stempel moet juist grote lijnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 09:16
Eens.

Maar goed, wil je heel graag en wil je geen vaccin, dan moet je dus testen. Wil je ook niet testen, dan kan je gewoon niet gaan. Ik kan voor frauderen echt 0,0 begrip voor opbrengen. Reizen is geen eerste levensbehoefte of zo.
Ik wil wel een vaccin, maar krijg de tweede waarschijnlijk net een dag te laat voor mijn vakantie. Misschien krijg ik hem wel net op tijd, maar dan is het maar de vraag of het allemaal op tijd doorgegeven is, ik vermoed van niet (moet apart door gegeven worden, duurt ‘enkele weken’ volgens mijn werkgever).
Dus helaas voor mij, maar ik zal nog gewoon even moeten testen. Het is niet anders. Het is nou ook weer niet alsof dat het einde van de wereld is of zo.

En inderdaad, als je én geen vaccin wilt, én niet testen én toch op vakantie, dan heb je dus gewoon pech. Zoals mijn oude baas zei: ‘tja, en ik wil een rode Ferrari, maar dat gaat ook niet gebeuren’. Soms kun je nou eenmaal niet alles tegelijk hebben.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 09:11
Ja, dat lijkt me wel, misschien niet om te kopen/in bezit te hebben, maar wel om daarmee de grens over te gaan.
dat gele boekje is van SDU en is toch geen officieel document?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
10-06-2021 09:23
Het werkt nu met een app die een tijdelijke QR code genereert, daardoor kun je ook de QR code niet delen met anderen.
Hoe het gaat voor mensen zonder smartphone weet ik niet, misschien kun je ook een QR code printen die dan eenmalig voor 24h geldig is ofzo?
Ik weet ook niet hoe makkelijk het is om een QR-code te genereren, maar voor iedereen een invididuele met vaccinatiedata, vaccinatieplaats, vaccinnaam en batchnummer o.i.d. zou handig zijn, en dan daarnaast nog een papiertje laten zien waar die dingen ook op staan en dat dat dan met elkaar moet kloppen.

Mensen die met de auto op vakantie gaan zijn weer een ander verhaal, die zullen inderdaad wel haast niet te controleren zijn. Het zou handig zijn als ze het op de accomodatie mogen controleren, als je incheckt op een receptie van een hotel of camping.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
10-06-2021 09:33
Een stempel kan geen kleine details hebben want dat komt dan niet mee in de afdruk. Een stempel moet juist grote lijnen hebben.
Zouden het dan niet beter stickers kunnen zijn in plaats van een stempel? Dan kan je meer kanten op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 09:35
Ik weet ook niet hoe makkelijk het is om een QR-code te genereren, maar voor iedereen een invididuele met vaccinatiedata, vaccinatieplaats, vaccinnaam en batchnummer o.i.d. zou handig zijn, en dan daarnaast nog een papiertje laten zien waar die dingen ook op staan en dat dat dan met elkaar moet kloppen.

Mensen die met de auto op vakantie gaan zijn weer een ander verhaal, die zullen inderdaad wel haast niet te controleren zijn. Het zou handig zijn als ze het op de accomodatie mogen controleren, als je incheckt op een receptie van een hotel of camping.
Heel makkelijk.
Het probleem is alleen dat je dit soort dingen niet mag delen vanwege privacy.
anappleaday wijzigde dit bericht op 10-06-2021 09:37
0.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In mijn gele boekje zit het stickertje dat ook op de registratiekaart staat nog een keer (simpel zwart wit stickertje met de naam van het vaccin en batch nummer), en een stempel van de huisarts. Niets fancies aan, en echt bedoeld voor registratie, niet om fraudebestendig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit staat trouwens op Rijksoverheid:

"Geen officieel vaccinatiebewijs
Op het moment bestaat er in Nederland geen officieel vaccinatiebewijs voor corona. U hoeft namelijk nergens te laten zien dat u een coronaprik heeft gehad. Komt er in de toekomst wel een vaccinatiebewijs of gaan landen vragen om een bewijs als u reist? Dan zorgt de overheid ervoor dat deze niet na te maken zijn (vervalsen)."

Dan denk ik dat je op dit punt in de pandemie aan het gele boekje gewoon nog niet genoeg hebt, aangezien dat blijkbaar wel makkelijk te vervalsen is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
10-06-2021 09:35
dat gele boekje is van SDU en is toch geen officieel document?
Dat hoeft dus ook niet voor valsheid in geschrifte

https://www.ske-advocaten.nl/verdacht-v ... e-bel-ons/
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
10-06-2021 09:30
Met de auto is de kans op controle aan de grens minimaal.

Er is nooit behoefte geweest aan namaak, veel mensen kenden het gele boekje niet. Nu het wordt gezien als iets wat je kunt gebruiken om te reizen in Europa is het ook interessanter om na te maken. Net als dat er nep testbewijzen te vinden zijn.
Er is nooit behoefte geweest aan namaak, omdat de vaccinaties die er in stonden altijd bedoeld zijn geweest om jezelf te beschermen. De enige die ik benadeel door daarmee te frauderen ben ik zelf, want dan kan ik ziek worden. Nu dient het ineens ook om te ‘bewijzen’ dat je geen gevaar voor anderen vormt. Dat is een totaal andere situatie, want als je ermee fraudeert, maakt dat voor jezelf niet veel uit. Maar je last wel anderen risico lopen.

Kortom: dat boekje en het systeem er om heen zijn nooit ontworpen voor een situatie als deze, en dus ook niet fraude-proof gemaakt uit dat oogpunt.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
10-06-2021 09:30
Met de auto is de kans op controle aan de grens minimaal.
Dat is waar, maar dat is met je paspoort hetzelfde en toch neem ik die liever toch wel mee als ik op vakantie ga. Misschien dat anderen meer stalen zenuwen hebben, maar mij zou het toch niet helemaal lekker zitten als ik mijn paspoort vergeten was op vakantie of met een vervalst geel boekje zou reizen. De vakantie zou daar wel wat minder relaxed van worden. Maar goed, je moet wat overhebben voor het lekker niet hoeven testen en stoere verhalen kunnen vertellen aan je anti-vaxx vrienden...
nausicaa schreef:
10-06-2021 09:39
Er is nooit behoefte geweest aan namaak, omdat de vaccinaties die er in stonden altijd bedoeld zijn geweest om jezelf te beschermen. De enige die ik benadeel door daarmee te frauderen ben ik zelf, want dan kan ik ziek worden. Nu dient het ineens ook om te ‘bewijzen’ dat je geen gevaar voor anderen vormt. Dat is een totaal andere situatie, want als je ermee fraudeert, maakt dat voor jezelf niet veel uit. Maar je last wel anderen risico lopen.

Kortom: dat boekje en het systeem er om heen zijn nooit ontworpen voor een situatie als deze, en dus ook niet fraude-proof gemaakt uit dat oogpunt.
Als je gevaccineerd ben kan je toch nog steeds een gevaar vormen?

Voor mensen die niet gevaccineerd zijn.

Ik kan straks nog steeds corona krijgen en doorgeven.

Maar ik ben echt wel klaar met straks bij elk niesje te moeten testen en eventueel 5 dagen thuis te blijven.
Ik ben benieuwd hoe ze dat straks voor zich zien.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 10:00
Als je gevaccineerd ben kan je toch nog steeds een gevaar vormen?

Voor mensen die niet gevaccineerd zijn.

Ik kan straks nog steeds corona krijgen en doorgeven.

Maar ik ben echt wel klaar met straks bij elk niesje te moeten testen en eventueel 5 dagen thuis te blijven.
Ik ben benieuwd hoe ze dat straks voor zich zien.
Die kans is wel heel heel veel kleiner.

Maar mijn punt was vooral dat het doel van het bewijs nu grotendeels anders is, en daarmee de fraude eisen dus ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven