Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Oke, ik werd gewoon een beetje zenuwachtig van die oprukkende gele blokjes terwijl de blauwe achterbleven :$
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2021 16:30
Oke, ik werd gewoon een beetje zenuwachtig van die oprukkende gele blokjes terwijl de blauwe achterbleven :$
Daar is echt wel over nagedacht met het vrijgeven van de jaartallen ;-)
Het is ook niet voor niks dat je meestal pas na 2 a 3 weken terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2021 16:11
Ik krijg geen antwoord in het positieve topic, is waarschijnlijk een te pessimistische vraag ofzo. Maar ik vroeg me dus af wanneer de voorraad vaccins weer wordt aangevuld. Het aantal mensen met een eerste prik groeit hard en die hebben als het goed is allemaal een 2e afspraak gepland staan. Maar de voorraad is niet even groot als het aantal eerste prikken, dus dat kan eigenlijk niet.
Iemand die het me kan vertellen?
Er wordt sowieso een voorraad in de vriezers gehouden, moesten er leveringsproblemen zijn. Bij jullie ook, dacht ik?
Verder levert Pfizer heel constant en hier zijn de tweede dosissen AZ bijgehouden voor de tweede prikken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2021 16:30
Oke, ik werd gewoon een beetje zenuwachtig van die oprukkende gele blokjes terwijl de blauwe achterbleven :$

Kan ik me best voorstellen. Ik kijk weleens op Coronabeeld naar de getallen bij 'in een koeling' (nu 1.616.861) en verbaas me over de enorme schommelingen. Laatst was het meer dan 2,5 miljoen. Zouden alle vaccins op dezelfde dag binnenkomen?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Mensen die graag met Jansen gevaccineerd willen worden (met 1 prik klaar) kunnen daar vanaf 21 juni voor kiezen, is net bekend gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Voor de NRC-lezers: schitterend pleidooi voor de wetenschap. Er is niets nieuws onder de zon, vroeger waren er ook al antivaxers:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/11/ee ... p-a4046982

”Een vaccin? Nu al? Leve de medische wetenschap!
Vaccins ‘Coronafilosofen’ miskennen de wetenschappelijke krachtpatserij van gisteren en geringschatten die van morgen, schrijft de Bende van de Vooruitgang.”
[...]
“Historisch besef maakt de vooruitgang tastbaar. Neem pokken, eeuwenlang een vreselijke ziekte en een belangrijke doodsoorzaak bij kinderen. Artsen hadden geen idee wat ze moesten doen. Maar de Britse plattelandsdokter Edward Jenner viel iets op: melkmeisjes kregen minder vaak pokken. Hij vermoedde dat de meisjes via de uiers van de koe in aanraking kwamen met ‘organismen’ – virussen waren nog niet ontdekt – die zorgden voor koepokken. Zouden deze organismen hen beschermen tegen echte pokken?

In 1796 begon hij aan een experiment. Jenner maakte een sneetje in de huid van de achtjarige zoon van zijn tuinman en entte hem in met de pus van een pokpuist van een koe. De jongen kreeg milde symptomen. Zes weken later gaf Jenner hem een inenting met ‘echte’ pokken. De jongen werd niet ziek. De inenting met koepokken hadden hem resistent gemaakt. Jenner stuurde een artikel over zijn bevinding naar de Royal Academy. Hij kreeg het terug met de opmerking dat hij zijn reputatie niet te grabbel moest gooien met ongefundeerde koeienkuren.

We nemen het de koninklijke academici niet kwalijk: de vondst van Jenner tart elk voorstellingsvermogen. Een dokter die een kind doelbewust ziek maakt om het te beschermen tegen ziekte? Die pus van zieke koeien in een onschuldig kinderarmpje ploft? Dat is beestachtig. Tegennatuurlijk. ’s Werelds eerste vaccin druiste in tegen elke intuïtie.

De antivaxers kwamen ook al snel. In 1805 publiceerde de arts William Rowley een venijnig pamflet. Hij kwam ook met vreemde verhalen. Zo kende hij iemand die na vaccinatie een koeienkop had gekregen, een ander was gaan loeien en er was er een die op handen en voeten ging lopen. Later kwamen er nog bokkige demonstraties, waarbij een strooien pop die dokter Jenner moest verbeelden, in brand werd gestoken.”
Ik ben toch wel gerustgesteld nu .
Marion Koopmans zegt dat we zijn opgewassen tegen mutaties.
Ze denkt ook dat de kans dat er varianten bij zitten die volledig ontsnappen aan het vaccin minimaal is , haast theoretisch .
Mochten er varianten komen waartegen de vaccins te weinig werken, dan is er in de toekomst een oplossing, legt ze uit: het updaten van vaccins. "Dat doe je met de varianten die dan circuleren. Dat kennen we van de griepvaccins en we vermoeden dat het met corona ook zo gaat werken.

Technisch gezien kan dat vrij eenvoudig, zegt Koopmans: "In het geval van de MRNA-vaccins vervang je de genetische code van de huidige vaccins voor bijvoorbeeld het MRNA van de Deltavariant. Dan heb je zo'n vaccin heel snel aangepast.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -nederland
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
11-06-2021 18:38
Ik ben toch wel gerustgesteld nu .
Marion Koopmans zegt dat we zijn opgewassen tegen mutaties.
Ze denkt ook dat de kans dat er varianten bij zitten die volledig ontsnappen aan het vaccin minimaal is , haast theoretisch .



https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -nederland
Al vanaf het begin van de vaccinaties is bekend dat die redelijk eenvoudig kunnen worden aangepast, mocht er een variant ontstaan waar de huidige vaccins niet tegen werken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-06-2021 20:02
Al vanaf het begin van de vaccinaties is bekend dat die redelijk eenvoudig kunnen worden aangepast, mocht er een variant ontstaan waar de huidige vaccins niet tegen werken.
Ja maar het feit dat Koopmans zegt dat de kans dat het überhaupt nodig is heel klein is is ook wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-06-2021 20:08
Ja maar het feit dat Koopmans zegt dat de kans dat het überhaupt nodig is heel klein is is ook wel fijn.
Ja, zeker, maar ik ben eigenlijk wat Nederland betreft sowieso nooit zo 'bang' geweest voor die varianten, omdat duidelijk was dat de vaccins zonodig eenvoudig aangepast konden worden.
Voor een groot deel van de wereld lijkt het me veel meer van belang dat de huidige vaccins ook werken tegen de nieuwste varianten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
soliver schreef:
11-06-2021 18:05
Voor de NRC-lezers: schitterend pleidooi voor de wetenschap. Er is niets nieuws onder de zon, vroeger waren er ook al antivaxers:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/11/ee ... p-a4046982

Wel een misdadig experiment geweest. Maar iemand moest de eerste zijn. Gelukkig pakte het voor de jongen goed uit.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 20:31
70.62% gewijzigd
soliver schreef:
11-06-2021 18:05
Voor de NRC-lezers: schitterend pleidooi voor de wetenschap. Er is niets nieuws onder de zon, vroeger waren er ook al antivaxers:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/11/ee ... p-a4046982

Knuppel in het hoenderhok:

“ Waarom roeien we straks niet ook malaria, gele koorts en ebola uit? ”

Ik ben vóór!
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
11-06-2021 20:30
Knuppel in het hoenderhok:

“ Waarom roeien we straks niet ook malaria, gele koorts en ebola uit? ”

Ik ben vóór!
Ik ook. Er wordt ook best onderzoek naar gedaan, maar er is bij lange na niet zoveel geld voor als voor covid bestrijding. Tegen ebola is gelukkig eindelijk een vaccin, nu nog genoeg daarvan op de juiste plekken zien te krijgen. Voor malaria zie ik kansen als de malariamuggen door klimaatverandering steeds verder doordringen in Europa. Want heel cru gezegd, die Afrikanen maken ‘ons’ niet zoveel uit, maar als het onszelf bedreigt dan hebben we er wel flink wat voor over.
nicole123 schreef:
11-06-2021 20:38
Ik ook. Er wordt ook best onderzoek naar gedaan, maar er is bij lange na niet zoveel geld voor als voor covid bestrijding. Tegen ebola is gelukkig eindelijk een vaccin, nu nog genoeg daarvan op de juiste plekken zien te krijgen. Voor malaria zie ik kansen als de malariamuggen door klimaatverandering steeds verder doordringen in Europa. Want heel cru gezegd, die Afrikanen maken ‘ons’ niet zoveel uit, maar als het onszelf bedreigt dan hebben we er wel flink wat voor over.
Deze zag ik laatst:
https://nos.nl/l/2381318
Alle reacties Link kopieren
Twee nieuwe dieptepunten op wappie gebied
smulrol schreef:
12-06-2021 09:42
Twee nieuwe dieptepunten op wappie gebied
Jeetje wat een dieptriest volk :-(
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
12-06-2021 09:48
Jeetje wat een dieptriest volk :-(
Ja, maar blijkt helaas dus dat Lareb data ook met enorme korrel zout genomen moet worden, als een melding kan maken voor een ander zolang je de geboortedatum weet
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
12-06-2021 09:42
Twee nieuwe dieptepunten op wappie gebied
  • Oproep om willekeurige overledenen die gevaccineerd zijn bij Lareb aan te melden als vaccin slachtoffer
  • Hitlerquote op een banier van een groep genaamd #hartvoorvrijheid
En allebei op anonieme accounts zo te zien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ze zijn zelf geknutselde stickers aan het plakken om ophef te genereren
Afbeelding
https://twitter.com/HET_TRIBUNAAL/statu ... 48/photo/1
smulrol schreef:
12-06-2021 11:18
Grappig, ze zijn zelf geknutselde stickers aan het plakken om ophef te genereren
Afbeelding
https://twitter.com/HET_TRIBUNAAL/statu ... 48/photo/1
Wow, die mensen zijn echt niet helemaal goed in hun hoofd.
Dit lijkt me zelfs strafbaar wegens misbruik van het overheids logo.
Alle reacties Link kopieren
Helaas zullen er genoeg zijn die geloven dat het echt is en op hoge poten verkondigen dat dit echt niet normaal is. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat mensen diep verontwaardigd reageren op een nieuwsbericht dat dan van De Speld of Nieuwspaal blijkt te zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
12-06-2021 11:49
Helaas zullen er genoeg zijn die geloven dat het echt is en op hoge poten verkondigen dat dit echt niet normaal is. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat mensen diep verontwaardigd reageren op een nieuwsbericht dat dan van De Speld of Nieuwspaal blijkt te zijn.

Klopt. Ze willen gewoon in die slachtofferrol kruipen en hun angsten bevestigd zien
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
12-06-2021 09:55
Ja, maar blijkt helaas dus dat Lareb data ook met enorme korrel zout genomen moet worden, als een melding kan maken voor een ander zolang je de geboortedatum weet

Bij Lareb moet je je eigen gegevens toch ook achterlaten? Dan is zo'n verzonnen verhaal zo te achterhalen.
Ze zullen daar best op voorbereid zijn gegeven al het nepnieuws dat al meer dan een jaar rondom corona verspreid wordt.

De valse meldingen van overlijdens haal je er nog wel uit.
Die van minder ernstige maar serieus vervelende klachten na vaccinatie kun je niet allemaal gaan controleren.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-06-2021 12:51
0.24% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe kaart van Jelmer Visser:

Afbeelding

Schuifkaarten van Nederland en van Europa en tabellen in dit artikel:
Corona in Europa – Vaarwel pandemie of start derde golf?
https://innovationorigins.com/nl/corona ... erde-golf/
nounou
smulrol schreef:
12-06-2021 09:42
Twee nieuwe dieptepunten op wappie gebied
Het wordt steeds erger. Ben er nu wel helemaal klaar mee. Als iemand in mijn buurt laat blijken dat hij wappie is dan is het exit. Ze doen maar wat ze willen maar niet in mijn buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven