Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 55)

30-11-2021 12:05 3265 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 2 miljoen mensen positief getest en ruim 19.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 262 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 5 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 24 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 7 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52 /53 / 54
Alle reacties Link kopieren
Arena89 schreef:
30-11-2021 12:14
Ja, daar ging ik ook vanuit :'(
Ik las laatst de eerste pagina's van het het eerste deel eens even terug. Wie had dit toen kunnen bedenken...
Alle reacties Link kopieren
Bloemnon schreef:
30-11-2021 14:22
Het zoveel mogelijk opzoeken van de randjes van de regels en daarmee totaal voorbij gaan aan het doel van die regels, lijkt de nationale hobby te zijn geworden.
Dat is toch al heel lang zo? Recent probeerde de horeca toch nog na 20 uur open te mogen blijven voor mensen die al binnen waren! Ik vond ze aanvankelijk wel een punt hebben maar wat er dan gebeurt is dat mensen kort voor 20 uur binnen komen. Dan heb je toch weer veel meer verschillende contacten. Dat dus.

Ik vind ook dat in Nederland de media focus al heel lang op maatregelen ligt in plaats van de kern!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even in het centrum van een middelgrote stad in oost Nederland en...... tering......

Als ik van iedereen zonder mondkapje in een winkel, 1 euro krijg, heb ik de komende 10 pandemieën geen overheidssteun meer nodig.

Onvoorstelbaar! Met gemak de helft heeft hier gewoon lak aan de regels. Zo wordt het was el maart 2023.....
Alle reacties Link kopieren
Bloemnon schreef:
30-11-2021 14:22
Het zoveel mogelijk opzoeken van de randjes van de regels en daarmee totaal voorbij gaan aan het doel van die regels, lijkt de nationale hobby te zijn geworden.
Dat is toch wel begrijpelijk? Ondernemers zullen toch proberen om binnen de mogelijkheden geld te verdienen.
Overigens zullen binnen de mogelijkheden er toch uiteindelijk minder contacten zijn omdat veel mensen toch overdag al werken en geen tijd hebben om dan te sporten of ergens heen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tekla schreef:
30-11-2021 14:35
Ik ben even in het centrum van een middelgrote stad in oost Nederland en...... tering......

Als ik van iedereen zonder mondkapje in een winkel, 1 euro krijg, heb ik de komende 10 pandemieën geen overheidssteun meer nodig.

Onvoorstelbaar! Met gemak de helft heeft hier gewoon lak aan de regels. Zo wordt het was el maart 2023.....
Zo erg was mij niet opgevallen maar het bewijst wat het gevolg is van jojo beleid.
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft gisteren Op1 gezien?

Ik vond het een heel goede uitzending. De arts die dadelijk in een bepaald ziekenhuis over de triage gaat was zichtbaar aangedaan. Hij zei ook te moeten huilen en smeekte zowat dat mensen zich er aan gingen houden. Vond het wel heftig.

Wat me alleen opviel, ze deden het voorkomen dat alleen de ic last heeft van zo’n code zwart. Wie wel en niet geholpen wordt. Het klopt. Maar in de stappen ervoor is om dat te voorkomen natuurlijk veel reguliere zorg afgeschaald en niet-spoedoperaties uitgesteld. Dat hadden ze wat meer kunnen benadrukken, denk ik.

Verder was er een vader die zijn kind in Wenen had laten vaccineren, omdat het daar mag. Ik vond dat hij de sociologe die tegen vaccineren van jonge kinderen met zijn argumenten onder de tafel sprak. Hij had de feiten, zij niet.

En de arts microbioloog aan tafel kon het beamen. Wat ik me kan herinneren zei ze dat corona de gevaarlijkste ziekte is voor kinderen die er nu is. Al kan ik het niet meer geholpen precies terughalen. Dus eigenlijk benieuwd of iemand het gezien had.

Wel zei ze dat rode hond en mazelen voor kinderen minder gevaarlijk zijn en iedereen daarvoor zijn kinderen zonder na te denken voor laat inenten, gelukkig maar
Alle reacties Link kopieren
paardenkracht schreef:
30-11-2021 14:51
Wie heeft gisteren Op1 gezien?

Ik vond het een heel goede uitzending. De arts die dadelijk in een bepaald ziekenhuis over de triage gaat was zichtbaar aangedaan. Hij zei ook te moeten huilen en smeekte zowat dat mensen zich er aan gingen houden. Vond het wel heftig.

Wat me alleen opviel, ze deden het voorkomen dat alleen de ic last heeft van zo’n code zwart. Wie wel en niet geholpen wordt. Het klopt. Maar in de stappen ervoor is om dat te voorkomen natuurlijk veel reguliere zorg afgeschaald en niet-spoedoperaties uitgesteld. Dat hadden ze wat meer kunnen benadrukken, denk ik.

Verder was er een vader die zijn kind in Wenen had laten vaccineren, omdat het daar mag. Ik vond dat hij de sociologe die tegen vaccineren van jonge kinderen met zijn argumenten onder de tafel sprak. Hij had de feiten, zij niet.

En de arts microbioloog aan tafel kon het beamen. Wat ik me kan herinneren zei ze dat corona de gevaarlijkste ziekte is voor kinderen die er nu is. Al kan ik het niet meer geholpen precies terughalen. Dus eigenlijk benieuwd of iemand het gezien had.

Wel zei ze dat rode hond en mazelen voor kinderen minder gevaarlijk zijn en iedereen daarvoor zijn kinderen zonder na te denken voor laat inenten, gelukkig maar
Mijn man (komt uit Amerika) zei ook al dat als we volgende zomer naar de VS gaan dat we onze zoon (dan 5) laten inenten als het hier nog niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
30-11-2021 15:00
Mijn man (komt uit Amerika) zei ook al dat als we volgende zomer naar de VS gaan dat we onze zoon (dan 5) laten inenten als het hier nog niet mag.
Inderdaad. In de VS schijnen er sowieso meer kinderen ernstig ziek te worden (vanwege lagere vaccinatiegraad?

Maar ik vond de argumenten en getallen gisteren goed. Kan ze alleen niet meer exact voor de geest halen.

Las wel dit in Trouw:

Ook gezonde kinderen hebben wel degelijk baat bij inenting tegen het virus. In een recent artikel in het toonaangevende wetenschappelijke blad Science wordt dat toegelicht. In de Verenigde Staten zijn tot oktober 2021 al 700 kinderen overleden ten gevolge van corona, en geen enkel kind ten gevolge van vaccinatie. Van de tienduizenden kinderen die in de VS met corona in het ziekenhuis werden opgenomen, had een op de drie geen chronische ziekte.
Uiteraard zijn de cijfers hier anders. Illy meldde ons desgevraagd dat in Nederland voor zover bekend drie kinderen met corona overleden. Dat zijn er al drie te veel.

Scholen kunnen open blijven
En het gaat niet alleen om overlijden door Covid-19. Bij de besluitvorming over het vaccineren van twaalf-minners moet ook rekening worden gehouden met de ziektelast van kinderen na een corona-infectie. Complicaties zoals ontsteking van het hart of hartzakje, die incidenteel optreden bij vaccinatie, komen bij covid tien keer zo vaak voor. Verder krijgt een onbekend aantal kinderen verschijnselen van zogeheten long covid: langdurige vermoeidheid, concentratieproblemen en hoofdpijn. Geen wonder als je weet dat het virus ook de hersencellen binnendringt. De conclusie is dat de risico’s van covid vele malen groter zijn dan de risico’s van vaccinatie.
Ik vraag me wel af hoeveel mensen er daadwerkelijk al om 6:00 gaan sporten. Ik zit niet op een sport en ga niet naar een sportschool maar ik denk niet dat ik anders om 6:00 ga sporten. Mijn bed ligt dan nog veel te lekker en ik zie het niet zitten om helemaal gesloopt aan mijn werkdag te beginnen en wat vroeger naar bed te gaan.

Helemaal nu in de winter, dan zit ik echt niet voor mijn lol al om half 6 op de fiets om te gaan sporten.
Ik hoop echt dat we hier ook kinderen gaan vaccineren.
Sowieso is het hier echt rot. Kind was net een dag uit quarantine en vandaag krijgen we een mailtje dat we weer in quarantaine mogen.

Ik vind dit ook niet opschieten hoor.
Alle reacties Link kopieren
Getver, ik vind al die berichtgevingen de laatste dagen over het vaccineren van kinderen ineens niet zo tof. Ik dacht dat zij er toch wel redelijk goed uitkwamen, maar nu daar ineens zo de nadruk op wordt gelegd en ik weet dat het nog wel heel lang duurt voordat Nl hierin wat gaat ondernemen en de basisscholen broedplaatsen zijn maakt het mij wat onrustig.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
30-11-2021 15:30
Getver, ik vind al die berichtgevingen de laatste dagen over het vaccineren van kinderen ineens niet zo tof. Ik dacht dat zij er toch wel redelijk goed uitkwamen, maar nu daar ineens zo de nadruk op wordt gelegd en ik weet dat het nog wel heel lang duurt voordat Nl hierin wat gaat ondernemen en de basisscholen broedplaatsen zijn maakt het mij wat onrustig.
Ik vind het inderdaad jammer dat men zo weinig doet aan het beeld dat het onschuldig is voor kinderen. Dat is het dus niet. Nu vaccineren voor kinderen actueel is, hoor je deze geluiden meer. En komt het minder geloofwaardig over misschien.

Zelf vind ik dat er ook meer aandacht mag komen voor long covid. De groep die niet opgenomen werd maar wel langdurig ziek.
Is nog niemand een petitie gestart op kinderen onder de 12 te vaccineren? Ik vind eigenlijk dat we op ze minst de keuze moeten hebben.
RIVM meldt nu ook een stabilisatie van het aantal besmettingen, percentage positieve testen daalt.

We gaan dus weer langzaam de goede kant op.
De laatste rioolmeting gaf nog een stijging aan. Pas als daar ook een stabilisatie of daling inzet geloof ik het.

Hier bijv al 3 mensen met een positieve thuistest, die pas over 3 dagen terecht kunnen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
30-11-2021 15:08
Ik vraag me wel af hoeveel mensen er daadwerkelijk al om 6:00 gaan sporten. Ik zit niet op een sport en ga niet naar een sportschool maar ik denk niet dat ik anders om 6:00 ga sporten. Mijn bed ligt dan nog veel te lekker en ik zie het niet zitten om helemaal gesloopt aan mijn werkdag te beginnen en wat vroeger naar bed te gaan.

Helemaal nu in de winter, dan zit ik echt niet voor mijn lol al om half 6 op de fiets om te gaan sporten.
Meer sportscholen doen dat ja. In een stad hier in de buurt hebben ze een wijkkeuken/buurtkeuken. Daar wilden ze niemand uitsluiten en wat hadden ze bedacht? Bezoekers als vrijwliligers laten komen, dan hoef je geen QR-code te hebben............
Alle reacties Link kopieren
Ik liep net even in wat winkels en het was echt heel erg rustig, ondanks de beperkte openingstijden. Dit slechte weer houdt de mensen wel binnen de komende week, dus dat is een extra bonus voor de virusbestrijding.
En wat sporten betreft: een heel groot deel van de volwassenen werkt gewoon overdag dus het is echt niet zo dat alle 'avondsporters' nu ineens massaal overdag of vroeg in de ochtend gaan. Ik moet er persoonlijk niet aan denken! Daarnaast geldt de 1,5 meter gewoon in sportscholen, dus ik denk dat het allemaal wel losloopt met de extra drukte.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-11-2021 15:38
RIVM meldt nu ook een stabilisatie van het aantal besmettingen, percentage positieve testen daalt.

We gaan dus weer langzaam de goede kant op.
Mooi, zeker omdat de nieuwe maatregelen nog maar heel kort zijn ingegaan. Blij dat zij ook gematigd positief zijn en het dus niet alleen maar komt door drukte in de teststraten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een van de twee mensen in Nederland die op 19 en 23 november bij de GGD positief testten op de omikronvariant, was kort daarvoor niet op reis geweest. Dat meldt het RIVM dinsdagmiddag aan NU.nl.
....
De omikronvariant lijkt iets besmettelijker te zijn dan de deltavariant. Dat is echter nog niet met zekerheid bevestigd door de WHO. Ook is nog niet duidelijk of de nieuwe variant mensen zieker maakt en hoe goed de vaccins ertegen werken.

https://www.nu.nl/coronavirus/6170611/e ... weest.html

De 2 gevallen staan los van elkaar dus naar mijn idee zijn er dus al (veel) meer dan 2 besmettingen zijn in Nederland. Hoe heeft die ene die niet op reis is geweest het anders opgelopen?!
TsumTsum schreef:
30-11-2021 16:03
Een van de twee mensen in Nederland die op 19 en 23 november bij de GGD positief testten op de omikronvariant, was kort daarvoor niet op reis geweest. Dat meldt het RIVM dinsdagmiddag aan NU.nl.
....
De omikronvariant lijkt iets besmettelijker te zijn dan de deltavariant. Dat is echter nog niet met zekerheid bevestigd door de WHO. Ook is nog niet duidelijk of de nieuwe variant mensen zieker maakt en hoe goed de vaccins ertegen werken.

https://www.nu.nl/coronavirus/6170611/e ... weest.html

De 2 gevallen staan los van elkaar dus naar mijn idee zijn er dus al (veel) meer dan 2 besmettingen zijn in Nederland. Hoe heeft die ene die niet op reis is geweest het anders opgelopen?!

Nu maar hopen dat de antistoffen van delta genoeg zijn om Omikron tegen te houden.
Alle reacties Link kopieren
Elizabethie schreef:
30-11-2021 14:33
Ik las laatst de eerste pagina's van het het eerste deel eens even terug. Wie had dit toen kunnen bedenken...
Ja bijzonder toch. Laatst had ik het ook even terug gelezen, had geen idee meer hoe snel het nou ging en de reacties erop.
Denk dat het maar goed was dat we toen niet wisten hoe lang het zou duren...of wel natuurlijk, voorbereiden op een lange zit.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
30-11-2021 14:21
Vraag aan Nicole123 of Nausicaa; ik zat te denken laatst aan positief getesten die a-symptomatisch zijn, die zijn wel besmettelijk, toch? Nu mag je na 7 dagen en 24 uur klachtenvrij uit quarantaine. Maar nou las ik laatst dat je daarna nog weken positief kan testen bij een pcr test. Hoe weten we nou zeker dat je dan dus niet meer besmettelijk bent?
Ik ben niet nicole123 of nausicaa, maar ik waag een poging.
'Probleem' met die pcr-testen is dat ze wel besmetting aantonen, maar niet of je besmettelijk bent.
Ook als er nog ongevaarlijke restjes van het virus in je keel zitten kan de pcr-test positief zijn, terwijl je niet meer besmettelijk bent.

Die 7 dagen en 24 uur zullen vermoedelijk in het gros van de gevallen genoeg zijn, maar er zal ongetwijfeld nog weleens iemand toch wat langer besmettelijk zijn.
Ook dat zal weer een kwestie van kansberekening zijn denk ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
30-11-2021 16:14
Ja bijzonder toch. Laatst had ik het ook even terug gelezen, had geen idee meer hoe snel het nou ging en de reacties erop.
Denk dat het maar goed was dat we toen niet wisten hoe lang het zou duren...of wel natuurlijk, voorbereiden op een lange zit.
Als ik dat toen geweten had was ik denk ik echt in paniek geraakt, toen werd ik al onrustig bij het idee dat het weken of zelfs maanden kon gaan duren. Het was niet dat ik graag uit eten of op vakantie wilde of zo, ik vond het gewoon zo vreemd en beangstigend en maakte me zorgen om de kinderen en hoe dat in godsnaam met school moest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
30-11-2021 16:20
Ik ben niet nicole123 of nausicaa, maar ik waag een poging.
'Probleem' met die pcr-testen is dat ze wel besmetting aantonen, maar niet of je besmettelijk bent.
Ook als er nog ongevaarlijke restjes van het virus in je keel zitten kan de pcr-test positief zijn, terwijl je niet meer besmettelijk bent.

Die 7 dagen en 24 uur zullen vermoedelijk in het gros van de gevallen genoeg zijn, maar er zal ongetwijfeld nog weleens iemand toch wat langer besmettelijk zijn.
Ook dat zal weer een kwestie van kansberekening zijn denk ik.
Poging geslaagd hoor. Duidelijk.
Thanks Solo.
...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
30-11-2021 16:20
Ik ben niet nicole123 of nausicaa, maar ik waag een poging.
'Probleem' met die pcr-testen is dat ze wel besmetting aantonen, maar niet of je besmettelijk bent.
Ook als er nog ongevaarlijke restjes van het virus in je keel zitten kan de pcr-test positief zijn, terwijl je niet meer besmettelijk bent.

Die 7 dagen en 24 uur zullen vermoedelijk in het gros van de gevallen genoeg zijn, maar er zal ongetwijfeld nog weleens iemand toch wat langer besmettelijk zijn.
Ook dat zal weer een kwestie van kansberekening zijn denk ik.
Thanks ;-). Dat is inderdaad wel een beetje hoe het werkt. Aan de hand van besmettingsclusters kun je ongeveer berekenen hoe lang iemand besmettelijk is. Dan neem je nog een beetje extra, en daar ga je dan vanuit. Je kunt niet 100% uitsluiten dat een enkele persoon na 3 weken nog steeds besmettelijk is, ondanks geen of weinig klachten. Maar om 1000 mensen wekenlang op te sluiten omdat er misschien 1 nog een heel klein beetje besmettelijk is, is buiten proportioneel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven