Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 55)

30-11-2021 12:05 3265 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 2 miljoen mensen positief getest en ruim 19.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 262 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 5 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 24 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 7 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52 /53 / 54
Fairway schreef:
30-11-2021 19:31
De tickets naar Oostenrijk zijn in ieder geval heel goedkoop deze dagen. Ik heb er wel over nagedacht om mijn bejaarde moeder daar haar boosterprik te laten halen. Maar mijn kinderen? Hoeveel mensen overwegen dat nou serieus?
Better safe than sorry. We weten te weinig van het virus om te zeggen dat het onschuldig is. En na vaccinatie is nog geen kind overleden na het doormaken van de infectie wel.
https://www.trouw.nl/onderwijs/gevolgen ... cz2rJb_8_s


Gevolgen besmetting bij kinderen blijkt enorm, D66 pleit voor meer actie
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
30-11-2021 19:31
De tickets naar Oostenrijk zijn in ieder geval heel goedkoop deze dagen. Ik heb er wel over nagedacht om mijn bejaarde moeder daar haar boosterprik te laten halen. Maar mijn kinderen? Hoeveel mensen overwegen dat nou serieus?
Ik zou te bang zijn het in het vliegtuig op te lopen.
Dan zou je al met de auto moeten gaan.
paardenkracht schreef:
30-11-2021 14:51
Wie heeft gisteren Op1 gezien?

Verder was er een vader die zijn kind in Wenen had laten vaccineren, omdat het daar mag. Ik vond dat hij de sociologe die tegen vaccineren van jonge kinderen met zijn argumenten onder de tafel sprak. Hij had de feiten, zij niet.

En de arts microbioloog aan tafel kon het beamen. Wat ik me kan herinneren zei ze dat corona de gevaarlijkste ziekte is voor kinderen die er nu is. Al kan ik het niet meer geholpen precies terughalen. Dus eigenlijk benieuwd of iemand het gezien had.

Wel zei ze dat rode hond en mazelen voor kinderen minder gevaarlijk zijn en iedereen daarvoor zijn kinderen zonder na te denken voor laat inenten, gelukkig maar
Ja ik heb het gezien. Ik vond de sociologe, waarom nodigen ze die überhaupt uit, echt een enorme muts. Maar goed het maakte het punt wel duidelijker wat de vader maakte.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
30-11-2021 19:57
Ik zou te bang zijn het in het vliegtuig op te lopen.
Dan zou je al met de auto moeten gaan.
De kans dat jij of je ouders geïnfecteerd raken door de schoolgaande kleinkinderen is denk ik vele malen groter dan tijdens een vliegtripje naar Oostenrijk om een boosterprik op te halen!
fairway wijzigde dit bericht op 30-11-2021 20:08
2.59% gewijzigd
Fairway schreef:
30-11-2021 19:16
Dat was deel twee van zijn argumentatie, dus dat ging niet over de uitsprak dat COVID 5x ernstiger is.

Maar goed, ook dat schuldgevoel-argument vind ik ver gezocht. Want hoeveel kinderen besmetten hun dertig-jarige ingeënte ouder dusdanig dat die daar aan komt te overlijden? Dat aantal lijkt me vrij nihil. Zeker niet als paps en mams ook gewoon werken, op vakantie gaan, gaan stappen..

Bovendien geven we kinderen ook geen griepprik vanwege dat vermeende schuldgevoel, dus waarom nu ineens wel?




Jammer dat het wappiewoord is gevallen in deze discussie (niet door jou). Zodra de booster beschikbaar is ben ik de eerste die ‘m neemt, net zoals ik klokslag elf uur in juni een afspraak maakte om me te vaccineren. Wat kinderen betreft heb ik daar nog steeds mijn twijfels over, net als ongeveer de helft van de echte experts. Van daar mijn vraag hier.
Ik vond het schuldgevoel argument vooral nergens op slaan omdat je, mag ik hopen, helemaal niet van schuld kan spreken en je je kinderen hopelijk uitlegt dat er een pandemie gaande is en iedereen elkaar kan besmetten ( helemaal binnen 1 gezin).
Solomio schreef:
30-11-2021 18:53
Echt, stop hier es mee.

Dat eindeloze wappiegelul.

Ja, RS is ook erg.

En nu?
Ja en als er vaccin voor was , liet het gros zijn kind inenten.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
30-11-2021 20:13
Ja en als er vaccin voor was , liet het gros zijn kind inenten.
Er is wel een vaccin tegen RS ontwikkeld. Als daar dezelfde maatschappelijke urgentie achter zat als COVID dan was het waarschijnlijk al lang beschikbaar. Maar het ging me niet om RS. Het gaat me om de bewering dat COVID de ernstigste ziekte is onder kinderen.

Klopt dat?
polydox schreef:
30-11-2021 19:59
Ja ik heb het gezien. Ik vond de sociologe, waarom nodigen ze die überhaupt uit, echt een enorme muts. Maar goed het maakte het punt wel duidelijker wat de vader maakte.
Ja, eens. Wat een enorm warrig verhaal vol 'ik vind', 'ik vind' en 'eh... eh...'. Ze leek erg nerveus.
Fairway schreef:
30-11-2021 20:23
Er is wel een vaccin tegen RS ontwikkeld. Als daar dezelfde maatschappelijke urgentie achter zat als COVID dan was het waarschijnlijk al lang beschikbaar. Maar het ging me niet om RS. Het gaat me om de bewering dat COVID de ernstigste ziekte is onder kinderen.

Klopt dat?
Nee, dat is geen vaccin en het is volgens mij super duur en het moet maandelijks herhaalt worden. Dus niet haalbaar om dat aan alle kinderen te geven

Op dit moment is er alleen Palivizumab (Synagis®) als medicijn dat de kans op ernstige RS-virusinfecties verkleint. Dit medicijn bevat antistoffen tegen het virus, waardoor de weerstand ertegen wordt verhoogd. Hiermee wordt de kans op een ernstige RS-virusinfectie kleiner. Palivizumab is speciaal bedoeld voor baby’s met een verhoogd risico op een RS-virusinfectie. De RS-vaccinatie wordt 1x per 4 weken gegeven omdat de werking na 4 weken afneemt.


Borstvoeding werkt overigens enorm goed tegen het voorkomen van ernstige symptomen van rs.
Alle reacties Link kopieren
Arena89 schreef:
30-11-2021 21:45
Nee, dat is geen vaccin en het is volgens mij super duur en het moet maandelijks herhaalt worden. Dus niet haalbaar om dat aan alle kinderen te geven

Op dit moment is er alleen Palivizumab (Synagis®) als medicijn dat de kans op ernstige RS-virusinfecties verkleint. Dit medicijn bevat antistoffen tegen het virus, waardoor de weerstand ertegen wordt verhoogd. Hiermee wordt de kans op een ernstige RS-virusinfectie kleiner. Palivizumab is speciaal bedoeld voor baby’s met een verhoogd risico op een RS-virusinfectie. De RS-vaccinatie wordt 1x per 4 weken gegeven omdat de werking na 4 weken afneemt.


Borstvoeding werkt overigens enorm goed tegen het voorkomen van ernstige symptomen van rs.
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... lingen.htm
Een enkele injectie met het monoklonale antilichaam nirsevimab beschermt zuigelingen zeker een winter lang tegen een infectie met het respiratoir syncytieel virus (RSV) en de gevolgen daarvan. Een trial door M. Pamela Griffin e.a. uitgevoerd in 23 landen op het noordelijk en zuidelijk halfrond en gepubliceerd in NEJM toont dat aan. In het onderzoek werden 1453 te vroeg geboren kinderen betrokken: 969 van hen kregen nirsevimab (50 mg, intramusculair), de overige 484 kregen een placebo.



Maar goed, het ging niet over RS, of de griep (waar we al lang meerdere vaccins voor hebben die we doorgaans niet aan kinderen geven) maar over de bewering over de COVID bij kinderen.
Als dit vaccin echt goed werk zal het wel in het programma komen voor kwetsbare kinderen
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
30-11-2021 20:07
De kans dat jij of je ouders geïnfecteerd raken door de schoolgaande kleinkinderen is denk ik vele malen groter dan tijdens een vliegtripje naar Oostenrijk om een boosterprik op te halen!
In ons geval gaat het niet om kleine kinderen maar een eigen boosterprik die ik als risicogroep graag zou halen daar onze vaccins op de 6 maanden zitten. Alleen ik heb er geen vliegtuigbesmetting voor over. Als we dan toch een booster moeten liever zo snel mogelijk.
Flashy schreef:
30-11-2021 22:25
In ons geval gaat het niet om kleine kinderen maar een eigen boosterprik die ik als risicogroep graag zou halen daar onze vaccins op de 6 maanden zitten. Alleen ik heb er geen vliegtuigbesmetting voor over. Als we dan toch een booster moeten liever zo snel mogelijk.
Kan je niet met de auto naar Oostenrijk rijden?
65 coronadoden afgelopen etmaal. Het grootste aantal sinds 2 maart. Ze kunnen wel zeggen dat het aantal besmettingen weer lijkt te stabiliseren maar als je dan die cijfers leest... En dan staat er in het bericht ook nog:
Van ruim negentienduizend mensen is zeker dat ze aan het virus zijn overleden. Bij het huidige tempo komt het aantal coronagerelateerde sterfgevallen in de loop van december boven de twintigduizend uit. De werkelijke aantallen liggen hoger.
https://www.nu.nl/coronavirus/6170610/6 ... maart.html
:(
Alle reacties Link kopieren
Arena89 schreef:
30-11-2021 22:30
Kan je niet met de auto naar Oostenrijk rijden?
Ja, tuurlijk kan dat.
Maar erover denken en doen zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk. Ik weet niet of ik het zou durven.

Ik blijf het sowieso crux vinden dat zoveel landen niet eens een 1e vaccinatie gehad hebben.
Flashy schreef:
30-11-2021 22:37
Ja, tuurlijk kan dat.
Maar erover denken en doen zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk. Ik weet niet of ik het zou durven.

Ik blijf het sowieso crux vinden dat zoveel landen niet eens een 1e vaccinatie gehad hebben.
Volgens mij zei de viroloog gister bij op1 dat bijv afrika genoeg vaccins heeft, maar dat het een logistiek probleem is om het bij de mensen te krijgen.

Onze vaccinaties mogen volgens mij niet weggegeven worden aan anderen landen, dus geef mij dan maar gewoon een boosterprik zodra het kan en biedt kinderen onder de 12 jaar ook de keus.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
30-11-2021 18:11
Bovendien was zijn ‘mooiste’ argument dat kinderen hun ouders besmetten die dan ernstig ziek worden of dood gaan en dat dat niet leuk is voor die kinderen. Wat drogreden.
Waarom is dat een drogreden? Er zijn directe effecten van kinderen vaccineren (minder kans op ziekte, minder kans op zeldzame ernstige ziekte zoals MIS-C, myocarditis, etc, minder kans op long covid, minder kans op thuis in isolatie moeten) en indirecte effecten (minder kans om ouders en opa’s en oma’s te besmetten - waar ze zelf veel baat bij hebben als dat niet gebeurt -, minder kans op scholensluiting, minder kans op zieke leerkrachten, minder kans op maatregelen die ze treffen, minder kans op quarantaine, etc etc.). Beide vind ik relevant.
Flashy schreef:
30-11-2021 22:37
Ik blijf het sowieso crux vinden dat zoveel landen niet eens een 1e vaccinatie gehad hebben.
Ja ik ook. Had heel lang het idee van ik neem pas die booster als er in arme landen ook voldoende vaccins zijn enzo maar inmiddels denk ik wat kan ik daar als individu aan doen? Wat kan de burger daar in het algemeen aan doen? Daar hebben we 0,0 invloed op. Dus tja zodra ik een afspraak kan maken voor een booster dan doe ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
30-11-2021 18:29
Had een booster de huidige IC-opnames voorkomen? Nope. De meesten hebben niet eens 1 prik gehad.
Op de IC is 55% ongevaccineerd en 45% gevaccineerd. Bij die 55% valt de meeste winst te behalen (hoewel, als het vooral jongeren zijn en de helft al besmet is geweest misschien niet eens), maar voor die 45% had een booster wellicht veel uitgemaakt ja. Heeft iemand ergens nog dat grafiekje van België? Daar zijn ze al een tijd bezig met boosters en zijn sindsdien de besmettingen in de woonzorgcentra t.o.v. de overige besmettingen in de samenleving drastisch afgenomen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
30-11-2021 22:41
Waarom is dat een drogreden? Er zijn directe effecten van kinderen vaccineren (minder kans op ziekte, minder kans op zeldzame ernstige ziekte zoals MIS-C, myocarditis, etc, minder kans op long covid, minder kans op thuis in isolatie moeten) en indirecte effecten (minder kans om ouders en opa’s en oma’s te besmetten - waar ze zelf veel baat bij hebben als dat niet gebeurt -, minder kans op scholensluiting, minder kans op zieke leerkrachten, minder kans op maatregelen die ze treffen, minder kans op quarantaine, etc etc.). Beide vind ik relevant.
Hij had drie argumenten.
1. COVID is de ernstigste infectieziekte die nu rondgaat voor kinderen (klopt dat?)
2. Kinderen krijgen een schuldgevoel als ze hun ouders ‘doen sterven of ernstig ziek maken’
3. long COVID


Mijn vraag aan de experts is punt 1. Klopt dat? Is COVID echt de gevaarlijkste ziekte voor kinderen zoals deze meneer beweert?

De drogreden vind ik punt 2: kinderen hoeven helemaal geen schuldgevoel over te houden aan een besmetting want hun ouders zijn gewoon gevaccineerd en gaan doorgaans niet dood. Gevaccineerde opa en oma ook niet. Bovendien kunnen die ouders ook gewoon door een collega besmet worden op het werk. En het is niet alsof je die kinderen gaat vertellen: door jou is opa nu ziek.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
30-11-2021 22:52
Op de IC is 55% ongevaccineerd en 45% gevaccineerd. Bij die 55% valt de meeste winst te behalen (hoewel, als het vooral jongeren zijn en de helft al besmet is geweest misschien niet eens), maar voor die 45% had een booster wellicht veel uitgemaakt ja. Heeft iemand ergens nog dat grafiekje van België? Daar zijn ze al een tijd bezig met boosters en zijn sindsdien de besmettingen in de woonzorgcentra t.o.v. de overige besmettingen in de samenleving drastisch afgenomen.
Ik twijfel niet aan het effect van boosters maar aan de vraag of een maand later boosteren dan de rest van Europa veel verschil had gemaakt. Misschien dat het op de IC op dit moment 10%, hooguit 20% had gescheeld als we een maand eerder waren begonnen met boosteren? Je had er wat ouderen gezond mee gehouden, maar we waren denk ik niet significant verder weg geweest van code zwart. Of zat de gezondheidsraad er zo gigantisch naast met hun berekeningen? Want drie weken geleden schreven ze nog dat de effectiviteit van het vaccin nauwelijks gedaald was.

Maar wat maakt een weekje eerder of later boosteren uit als half Nederland de komende week Sinterklaas gaat vieren met de schoolgaande snotterende kleinkinderen?
fairway wijzigde dit bericht op 30-11-2021 23:19
6.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over kinderen vaccineren tegen covid versus andere ziekten: mensen denken vaak dat bij de andere ziekten waartegen we kinderen vaccineren de kans om ernstig ziek te worden of te overlijden heel groot is, maar dat is niet zo. Ook bij die ziekten is de kans per persoon niet zo groot, maar wil je het als samenleving toch wel erg graag voorkomen dat er in absolute zin behoorlijk wat kinderen geraakt worden, als dat met wat simpele prikjes kan. Hier wat cijfers:

Kans op overlijden na besmetting met:
Polio: 0,1-0,01%
Mazelen: 0,01%
Bof: 0,016-0,038%
Rode hond: praktisch 0%, we vaccineren kinderen hiermee omdat zwangere vrouwen het niet moeten krijgen (en we vaccineren dus meisjes al heel lang voor ze de leeftijd krijgen zwanger te kunnen worden en ook jongens, om anderen te beschermen)

RS is vooral voor heel jonge baby’s flink gevaarlijk: er komen zo’n 2000 baby’s per jaar mee in het ziekenhuis. Hier is echter helaas nog geen vaccin voor en wat je niet hebt kun je niet aan kinderen geven helaas. Als het er wel geweest zou zijn dan had ik het persoonlijk zeker genomen (het lijkt me dat je dat dan als zwangere zou moeten nemen, zoals nu ook bij het kinkhoest vaccin).

https://www.rivm.nl/mazelen
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumps
https://www.rivm.nl/polio
https://www.umcutrecht.nl/nl/over-ons/n ... uigelingen
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
30-11-2021 22:59
Hij had drie argumenten.
1. COVID is de ernstigste infectieziekte die nu rondgaat voor kinderen (klopt dat?)
2. Kinderen krijgen een schuldgevoel als ze hun ouders ‘doen sterven of ernstig ziek maken’
3. long COVID


Mijn vraag aan de experts is punt 1. Klopt dat? Is COVID echt de gevaarlijkste ziekte voor kinderen zoals deze meneer beweert?

De drogreden vind ik punt 2: kinderen hoeven helemaal geen schuldgevoel over te houden aan een besmetting want hun ouders zijn gewoon gevaccineerd en gaan doorgaans niet dood. Gevaccineerde opa en oma ook niet. Bovendien kunnen die ouders ook gewoon door een collega besmet worden op het werk. En het is niet alsof je die kinderen gaat vertellen: door jou is opa nu ziek.

Je weet natuurlijk niets van de persoonlijke situatie van Michael Blok, en anderen met wie hij contact heeft. Ik weet verder niets over hem maar hij zal een reden hebben voor zijn streven.
Er zijn mensen die zich niet kunnen laten vaccineren of bij wie de vaccins geen of amper antistoffen opleveren.
Als dit je partner treft, en je hebt een kind dat dagelijks het virus in huis zou kunnen brengen is het toch heel voorstelbaar hoe moeilijk het leven nu is?
Dat kinderen zich niet schuldig hoeven te voelen is duidelijk. Dat ze dat toch doen is toch bekend? Kinderen kunnen zich ook verantwoordelijk voelen voor een scheiding, dus zeker ook voor het meenemen van dit virus en het eventueel besmetten van een ouder of grootouder, ook al legt iedereen hen uit dat het niet hun schuld is en dat ze dat niet op hun schouders hoeven te nemen.
Zo simpel als jij het schrijft is het gewoon niet.

Nicole, bedoelde je deze grafiek?
Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 30-11-2021 23:26
0.19% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
30-11-2021 23:16
Over kinderen vaccineren tegen covid versus andere ziekten: mensen denken vaak dat bij de andere ziekten waartegen we kinderen vaccineren de kans om ernstig ziek te worden of te overlijden heel groot is, maar dat is niet zo. Ook bij die ziekten is de kans per persoon niet zo groot, maar wil je het als samenleving toch wel erg graag voorkomen dat er in absolute zin behoorlijk wat kinderen geraakt worden, als dat met wat simpele prikjes kan. Hier wat cijfers:

Kans op overlijden na besmetting met:
Polio: 0,1-0,01%
Mazelen: 0,01%
Bof: 0,016-0,038%
Rode hond: praktisch 0%, we vaccineren kinderen hiermee omdat zwangere vrouwen het niet moeten krijgen (en we vaccineren dus meisjes al heel lang voor ze de leeftijd krijgen zwanger te kunnen worden en ook jongens, om anderen te beschermen)

RS is vooral voor heel jonge baby’s flink gevaarlijk: er komen zo’n 2000 baby’s per jaar mee in het ziekenhuis. Hier is echter helaas nog geen vaccin voor en wat je niet hebt kun je niet aan kinderen geven helaas. Als het er wel geweest zou zijn dan had ik het persoonlijk zeker genomen (het lijkt me dat je dat dan als zwangere zou moeten nemen, zoals nu ook bij het kinkhoest vaccin).

https://www.rivm.nl/mazelen
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumps
https://www.rivm.nl/polio
https://www.umcutrecht.nl/nl/over-ons/n ... uigelingen
Bedankt, dat zet het één en ander in perspectief.
Maar de vraag is denk ik: moeten we z.s.m. ‘naar Oostenrijk’ met de kids, net als meneer Blok? Is het echt zo ernstig gesteld met COVID en kinderen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven