Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 57)

31-12-2021 21:06 3629 berichten
in Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 3 miljoen mensen positief getest en ruim 21.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 287 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 5 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 26 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 9 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Twijfel je over het nemen van een vaccinatie? Bel dan naar de twijfeltelefoon: 088-7555777 (iedere werkdag tussen 8:30-16:30)
Website voor vaccinatie twijfelaars: Klik hier
Online een test aanvragen of een vaccinatie/booster inplannen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52 /53 / 54 /55 /56
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef op 31-12-2021 om 12:12
Ik vraag mij toch af: die antistoffen zeggen vooral iets over de paraatheid… kan het virus jou besmetten? Niet over hoe ziek je ervan wordt (die bescherming is redelijk constant).

Als omicron echt die droomvariant blijkt, superbesmettelijk, maar nauwelijks gevaarlijk, is dan boosteren niet overbodig en zelfs een opening voor een variant die op zichzelf niet zo besmettelijk is, maar veel minder gevoelig voor antistoffen en zo de overhand kan krijgen en wellicht juist voor problemen kan zorgen?

Dezelfde vraag eigenlijk voor een vaccinatie die is afgestemd op omicron…


--------------------------------------------------------------------------
nicole123 schreef 31 december 2021 om 12:37:
Nee, want hoe vaker een virus zich vermenigvuldigt, hoe meer varianten er ontstaan en hoe meer kans op een heel vervelende variant. Vaccinatie zorgt voor minder besmettingen en de besmettingen die er zijn in de kiem smoren, dus minder vermenigvuldigen van het virus en dus minder kans op nieuwe varianten.


-------------------------------------------------------------------------

:lightbulb:
Ik had het artikel (over steeds weer onderling besmetten) nog opgezocht van die professor van het MUMC en ook geplaatst in mijn bericht. Hebben jullie dat niet gelezen? Pagina 87 van vorige deel. Bericht staat op donderdag 23 december 2021 om 23:45. Ben wel enigzins verrast dit van jou te lezen, omdat ik het vaker heb aangegeven, en het gevoel had een roepende in de woestijn te zijn.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Arena89 schreef:
01-01-2022 14:02
Vandaag vroeg ik mij iets af. Ik kijk af en toe op de long covid pagina van Facebook. En het valt mij op dat veel mensen daar tegen vaccineren zijn of een hele kritische houding hebben.

Nu krijg ik het idee dat veel mensen die nu long covid oplopen niet gevaccineerd zijn en daardoor op deze pagina terecht komen ivm langdurige klachten.

Veel zijn namelijk naast deze pagina ook lid van vaccinvrij

Mijn zus schijnt ook nog steeds klachten te hebben nadat ze Corona heeft gekregen. Ze is nog steeds enorm moe en ligt elke avond om 8 uur al op bed
Op zich is dat toch heel logisch? Ik heb zelf ook long Covid gehad (ik kreeg Corona ruim voordat ik kon worden gevaccineerd), en voor elke ongevaccineerde blijft dat gevaar gewoon bestaan: je raakt besmet, je hebt nauwelijks last van de infectie en fluit erdoorheen (Corona? Stelt niks voor!), en pas een aantal weken daarná begin je te merken dat er iets heel erg mis is: vermoeidheid, of neurologische problemen, of conditionele problemen, of ademhalingsmoeilijkheden, of maagklachten, de lijst is eindeloos...

Het virus kan in je lichaam grote schade aanrichten zonder dat je er tijdens de infectie iets van merkt. Schade in je brein, in je longen, in je ingewanden, in elke cel van je lichaam. Maar je merkt er NIETS van. Echt, Corona was voor mij een lachertje. Een 'griepje', inderdaad: beetje sloom, wat hoofdpijn, meer niet. Dus toen in de weken daarna de neurologische problemen ontstonden, dacht ik níet aan Corona. Mijn huisarts dacht er ook niet aan. Voor mij was Corona toch een makkie geweest?!

Dus ja, ik snap wel dat er veel ongevaccineerden op die long Covid-Facebookpagina komen. In mijn geval was het gewoon domme pech dat ik Corona kreeg vóórdat je je kon laten vaccineren, maar de mensen die het vaccin nu nog weigeren, lopen dat risico bewust. Het moet ontzettend pijnlijk zijn om dat onder ogen te zien. Ze hadden zichzelf al die ellende kunnen besparen met een simpel prikje. Want van long Covid kan niet gezegd worden dat het vooral zwaarlijvigen treft, of ouderen, of kwetsbaren, of jongeren, of sporters, of muziekliefhebbers - long Covid kan iedereen treffen. Tenminste: op dit moment. Misschien wordt ooit duidelijk waarom de een wel Long Covid oploopt en de ander niet, maar op dit moment is het gissen.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
01-01-2022 13:55
Tot nu toe was het makkelijk te doen en te roepen, dat niet-vaccineren.
Men heeft er nauwelijks consequenties van ondervonden. Dus vooralsnog prima vol te houden.

Maar hoe gaat dat als er, ik zeg maar wat, een boete volgt? Als mensen echt consequenties gaan voelen? Dat bedoel ik met volhouden: 'principes' zijn niet altijd bestand tegen consequenties.
Dan raak ik aan de bedelstaf.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
01-01-2022 15:38
Even een medisch vraagje naar aanleiding van een discussie in het vorige topic:

Als de sterkte van de ervaren bijwerkingen niets zegt over de werking van het vaccin of van ons immuunsysteem, waarom is de mindere werking van het immuunsysteem bij ouderen ineens wél de reden waarom ouderen veel minder last hebben van bijwerkingen?
Goeie vraag.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
01-01-2022 13:55
Tot nu toe was het makkelijk te doen en te roepen, dat niet-vaccineren.
Men heeft er nauwelijks consequenties van ondervonden. Dus vooralsnog prima vol te houden.

Maar hoe gaat dat als er, ik zeg maar wat, een boete volgt? Als mensen echt consequenties gaan voelen? Dat bedoel ik met volhouden: 'principes' zijn niet altijd bestand tegen consequenties.

Je bent voor dwang?
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
01-01-2022 16:15
Je bent voor dwang?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik betwijfel dat er veel van die 'principes' overblijft als mensen consequenties voelen.
De besmettingen lopen flink op.
Ik ben zeer benieuwd wat de ziekenhuisopnamens doen.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
01-01-2022 15:38
Even een medisch vraagje naar aanleiding van een discussie in het vorige topic:

Als de sterkte van de ervaren bijwerkingen niets zegt over de werking van het vaccin of van ons immuunsysteem, waarom is de mindere werking van het immuunsysteem bij ouderen ineens wél de reden waarom ouderen veel minder last hebben van bijwerkingen?
Ik denk dat die beide uitspraken veel te kort door de bocht zijn. Kun je aangeven waar je het op baseert?
watdachtjehiervan1 schreef:
01-01-2022 16:34
De besmettingen lopen flink op.
Ik ben zeer benieuwd wat de ziekenhuisopnamens doen.
Als je Frankrijk, Engeland, Amerika en bijv Italië ziet. Dat zijn serieuze aantallen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuwjaar!

Goed nieuws: omikron is nog niet gevonden bij in het Amsterdam UMC opgenomen covidpatiënten.
https://twitter.com/ARGOSamsterdam/stat ... 1509137408
nounou
polydox schreef:
01-01-2022 16:40
Als je Frankrijk, Engeland, Amerika en bijv Italië ziet. Dat zijn serieuze aantallen.
Dat heb ik eerlijk gezegd niet zo mee gekregen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
01-01-2022 15:07
Dat zou al een lame excuse zijn als je nog geen tvp had geplaatst, maar nu is het gewoon heel doorzichtig… ;)
Ow, had ik daarvoor al iets geplaatst in dit topic? Was ik zeker nog dronken van de champagne.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Quincy2 schreef:
01-01-2022 16:31
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik betwijfel dat er veel van die 'principes' overblijft als mensen consequenties voelen.
Het zullen waarschijnlijk niet de principes zijn die overboord gaan. Als de consequenties groot genoeg zijn, dan gaan mensen vanzelf overstag.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
01-01-2022 16:45
Het zullen waarschijnlijk niet de principes zijn die overboord gaan. Als de consequenties groot genoeg zijn, dan gaan mensen vanzelf overstag.
Dat noemen we ook wel 'je principes overboord zetten'.
Er zijn ook aardig wat mensen overstag gegaan toen de QR-toegangscode er kwam, hopelijk steeds weer een groep erbij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-01-2022 16:48
Dat noemen we ook wel 'je principes overboord zetten'.
Er zijn ook aardig wat mensen overstag gegaan toen de QR-toegangscode er kwam, hopelijk steeds weer een groep erbij.
Niet als je je baan verliest als je niet gevaccineerd bent. Dan word je toch gewoon gedwongen om je principes opzij te zetten? Dan kun je nog steeds je principes hebben, maar het kunnen betalen van de huur en eten en je leuke baan uit blijven voeren waar je jaren voor gewerkt hebt, kunnen hele denkbare redenen zijn om met tegenzin het vaccin te nemen. Ik heb het niet over de kroeg, de bioscoop of een ander vrijetijdsbezoek waar 2G wordt gehanteerd.
anoniem_359171 wijzigde dit bericht op 01-01-2022 16:57
19.52% gewijzigd
Fleurtje_5 schreef:
01-01-2022 15:41

--------------------------------------------------------------------------
nicole123 schreef 31 december 2021 om 12:37:
Nee, want hoe vaker een virus zich vermenigvuldigt, hoe meer varianten er ontstaan en hoe meer kans op een heel vervelende variant. Vaccinatie zorgt voor minder besmettingen en de besmettingen die er zijn in de kiem smoren, dus minder vermenigvuldigen van het virus en dus minder kans op nieuwe varianten.


-------------------------------------------------------------------------
Dat er nieuwe varianten zullen ontstaan lijkt mij evident en we nemen ook geen vaccins tegen verkoudheidsvirussen om te voorkomen dat er daar een nieuwe gevaarlijke variant tussen zit. Juist de meest besmettelijke niet al te ziekmakende variant zal boven komen drijven.

Derhalve vind ik jouw redenering, ook al hoor je die vaak, niet heel erg overtuigen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
01-01-2022 16:54
Dat er nieuwe varianten zullen ontstaan lijkt mij evident en we nemen ook geen vaccins tegen verkoudheidsvirussen om te voorkomen dat er daar een nieuwe gevaarlijke variant tussen zit. Juist de meest besmettelijke niet al te ziekmakende variant zal boven komen drijven.

Derhalve vind ik jouw redenering, ook al hoor je die vaak, niet heel erg overtuigen.
Nee hoor, dat is helemaal niet per se waar, dat een nieuwe variant die dominant wordt niet te ziekmakend is. Wel besmettelijker, dat is domweg het evolutionaire principe dat wie zich veter vermenigvuldigt dominant wordt. Maar het kan zowel milder als erger worden, een virus dat én super besmettelijk én heel ernstig is best mogelijk. Heb je wel eens gekeken naar hoe het verloop van de Spaanse griep was? De tweede golf daarvan was vele malen dodelijker dan de eerste.

Daarnaast moet je ook even kijken waar mijn post een reactie op is, namelijk op een stelling dat boosteren zou zorgen voor nieuwe varianten. De boodschap van mijn reactie was dus: nee, boosteren gaat varianten juist tegen. In mijn reactie kwam niet eens aan de orde of nieuwe varianten wel of niet erg zijn, maar was puur een antwoord op de vraag of boosteren het ontstaan ervan zou versnellen of vertragen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-01-2022 17:04
33.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
01-01-2022 16:53
Niet als je je baan verliest als je niet gevaccineerd bent. Dan word je toch gewoon gedwongen om je principes opzij te zetten? Ik heb het niet over de kroeg, de bioscoop of een ander vrijetijdsbezoek waar 2G wordt gehanteerd.
Dat is volgens mij wat Solomio bedoeld: mensen hebben keiharde principes. Totdat ze (ernstige) nadelen ervaren van hun keuzes. Dan zetten ze die principes overboord.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
01-01-2022 16:53
Niet als je je baan verliest als je niet gevaccineerd bent. Dan word je toch gewoon gedwongen om je principes opzij te zetten? Dan kun je nog steeds je principes hebben, maar het kunnen betalen van de huur en eten en je leuke baan uit blijven voeren waar je jaren voor gewerkt hebt, kunnen hele denkbare redenen zijn om met tegenzin het vaccin te nemen. Ik heb het niet over de kroeg, de bioscoop of een ander vrijetijdsbezoek waar 2G wordt gehanteerd.
Zolang er geen plicht is, zijn de eventuele consequenties niet bekend.

Hoewel er natuurlijk wel een verschil zit tussen een ongevaccineerde verpleegkundige en een ongevaccineerde vuilnisman.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
01-01-2022 16:53
Niet als je je baan verliest als je niet gevaccineerd bent. Dan word je toch gewoon gedwongen om je principes opzij te zetten? Dan kun je nog steeds je principes hebben, maar het kunnen betalen van de huur en eten en je leuke baan uit blijven voeren waar je jaren voor gewerkt hebt, kunnen hele denkbare redenen zijn om met tegenzin het vaccin te nemen. Ik heb het niet over de kroeg, de bioscoop of een ander vrijetijdsbezoek waar 2G wordt gehanteerd.
Tja, wat mij betreft kun je zeker niet in de zorg (blijven) werken als je niet bereid bent de veiligheid van je patiënten zoveel mogelijk te waarborgen.

En als die principes zo zwaar wegen, dan zoek je een andere baan.

Maar goed, mijn moeders lijfspreuk was: principes zijn er om overboord gezet te worden.

En zeker in deze pandemie geef ik echt geen stuiver voor die zogenaamde principes van de non-vaxxers.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Sodium schreef:
01-01-2022 16:58
Dat is volgens mij wat Solomio bedoeld: mensen hebben keiharde principes. Totdat ze (ernstige) nadelen ervaren van hun keuzes. Dan zetten ze die principes overboord.
Ik begrijp wat solomio bedoeld, ik zie het alleen anders.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
01-01-2022 17:01
Ik begrijp wat solomio bedoeld, ik zie het alleen anders.
Het is meer een semantische discussie aan het worden: noem je het nog een principe als je je er niet meer aan houdt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sodium schreef:
01-01-2022 16:58
Dat is volgens mij wat Solomio bedoeld: mensen hebben keiharde principes. Totdat ze (ernstige) nadelen ervaren van hun keuzes. Dan zetten ze die principes overboord.
Zo lust ik er ook nog wel een paar. Als iemand een pistool tegen m’n hoofd zet, zal ik vast ook dingen doen die tegen m’n principes zijn. Zo kun je alles en iedereen met principes wel onderuit halen.
Alle reacties Link kopieren
jerilla schreef:
01-01-2022 17:05
Zo lust ik er ook nog wel een paar. Als iemand een pistool tegen m’n hoofd zet, zal ik vast ook dingen doen die tegen m’n principes zijn. Zo kun je alles en iedereen met principes wel onderuit halen.
Maar dat is dus wel waar het nu om gaat: sommigen zetten hun principes opzij toen de QR-code kwam, anderen zullen dat doen als er een boete op staat, weer anderen zullen het pas doen als er een pistool tegen hun hoofd staat.
Een enkeling zal het nooit doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-01-2022 17:04
Het is meer een semantische discussie aan het worden: noem je het nog een principe als je je er niet meer aan houdt?
Je hebt gelijk, de discussie wordt zo inderdaad semantisch. Maar soms denk ik dat we dat misschien ook wat meer zouden mogen doen. We lezen een tekst en geven daar onze eigen betekenis aan. Op basis daarvan reageert iemand. De lezer hiervan doet hetzelfde. Zo ontstaat ook veel ruis in de discussie over Corona.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven