Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 53)

07-09-2021 13:10 5645 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 18.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 221 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 4 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 22 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 5 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52
Ik hoop dat er na het F1 weekend geen grote uitbraken zijn en dat dit dan een mooi testevenement was om alle andere evenementen en het nachtleven op die voorwaarde weer te openen.

Het klopt er is al veel mogelijk maar nog lang niet alles. En ik persoonlijk zou erg blij zijn wanneer we weer gewoon de stad in kunnen en kunnen gaan feesten ergens zonder allerlei beperkingen.

Wanneer het vaccinatieschild rondom ouderen en kwetsbaren dusdanig hoog is dat het rond kinderen mag uitdoven (zogezegd) dan denk ik dat dat ook mogelijk moet kunnen zijn. Laten we niet vergeten dat het voor jongvolwassenen nog steeds een beperking is op hun sociale leven, geen festivals en geen nachtleven meer. En ook voor de ondernemers van deze bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
Is er hier trouwens toevallig iemand naar de F1 geweest die iets over de controle kan zeggen? Want iedereen blijft wel zeggen dat als dat kan, andere feesten en horeca etc ook gewoon weer kunnen, maar ik vraag me wel af hoe goed de controles waren. Voor F1 moet je sowieso een kaartje hebben, dus er is al een controlepunt bij toegang. Werd daar ook gecontroleerd voor Corona bewijs? De horeca heeft nou niet bepaald laten zien dat ze er goed waren in het naleven van de voor hen geldende maatregelen, waaronder controle bij toegang.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe het eraan toe ging bij de F1, ik heb alleen wat korte fragmenten op het journaal gezien. Maar ik heb het idee dat je het niet 1 op 1 kunt doortrekken naar 'F1 veilig dan dus alle festivals en nachtclubs veilig'. De F1 speelde zich buiten af en mensen hielden zich grotendeels op of rond hun zitplaats op. Ook al blijf je niet voortdurend op je kont zitten, dan nog heb je bij zo'n officieel geplaceerd evenement veel minder contacten dan op een festival waar je eerst bij podium 1 staat, dan bij podium 2 en dan nog in tent 3, 4 en 5. Of in een nachtclub waarbij iedereen door elkaar heen danst en je aan het eind van de nacht bij honderden mensen binnen de 1,5 meter bent geweest. Dus het zou super zijn als de F1 weinig besmettingen oplevert, maar geen garantie voor andere dingen. Daarin moeten ze denk ik toch heel voorzichtig zijn wat betreft het openen. We hebben gezien wat er in juni/juli gebeurde, ik zie liever geen herhaling daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets bedoel ik ook Nicole, hoe graag mensen ook willen dat het precies hetzelfde is, dat is het niet.
En als er dan ook nog een vrij strikte controle was op toegangsbewijzen, waar we weten dat nachtclubs al vrij snel zeiden ‘ja, er stond zo’n rij, dat was niet haalbaar hoor!’ Dan kun je echt niet zomaar denken dat het 1 op 1 te vertalen is.
Maar in juni/juli waren er nog nauwelijks jongeren gevaccineerd. Dat is nu wel het geval. En dansen met jansen was gewoon een grote fout dat weten we allemaal. Maar degenen die ik spreek en waarmee ik werk zijn allemaal inmiddels 2x gevaccineerd. Ik vind dat dat toch zeker ook wel mee mag tellen. Voorzichtigheid geboden natuurlijk maar er mogen in die sector ook wel nieuwe stappen genomen worden weer.
Alle reacties Link kopieren
MrsMorrison schreef:
08-09-2021 08:45
Maar in juni/juli waren er nog nauwelijks jongeren gevaccineerd. Dat is nu wel het geval. En dansen met jansen was gewoon een grote fout dat weten we allemaal. Maar degenen die ik spreek en waarmee ik werk zijn allemaal inmiddels 2x gevaccineerd. Ik vind dat dat toch zeker ook wel mee mag tellen. Voorzichtigheid geboden natuurlijk maar er mogen in die sector ook wel nieuwe stappen genomen worden weer.
Dat is waar. Ik beweer ook niet dat het nu dezelfde situatie is, maar wel dat ik graag zou willen voorkomen dat we ons weer te rijk rekenen. Dus zeker voorzichtigheid geboden, omdat de F1 niet direct te vertalen valt naar popfestivals en nachtclubs.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Heel veel speelruimte hebben we niet op dit moment. Ik heb liever dat we die nu bijvoorbeeld inzetten om schoolklassen niet steeds naar huis te sturen dan voor clubs etc. Onderwijs vind ik net wat belangrijker dan uitgaan én de horeca heeft deze zomer al een kans gehad, en heeft toen laten zien dat hun bewering dat ze veilig open konden op drijfzand berustte. Er zijn meer sectoren die het nog steeds heel lastig hebben. Laat die maar even eerst nu.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-09-2021 08:51
Dat is waar. Ik beweer ook niet dat het nu dezelfde situatie is, maar wel dat ik graag zou willen voorkomen dat we ons weer te rijk rekenen. Dus zeker voorzichtigheid geboden, omdat de F1 niet direct te vertalen valt naar popfestivals en nachtclubs.
Maar als je nu nog geen stappen kan zetten, wanneer dan wel? Iedereen die wil kan nu gevaccineerd zijn. In UK gaat het nog steeds goed voor zover ik lees (of eigenlijk niet lees dat het slecht gaat), zweden gaat per eind september de maatregelen stoppen.
Ik lees vooral elke keer weer nee we moeten nog niet versoepelen verder, voorzichtig zijn, maar wanneer dan wel? Na de winter? Over een jaar? Als de ziekenhuizen leeg zijn.

En ik heb nu al paar verhalen via eigen hand gehoord dat kinderen die in quarantaine zouden moeten door ouders half of niet in quarantaine hebben gezet, dus naar mijn idee zijn veel mensen er wel een beetje klaar mee en gaan ze bij kleine risico's kinderen niet meer in quarantaine zetten. En ja als het een schoolklas betreft moet je wel uiteraard, dan gaat het via school.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd of de demonstratie afgelopen zondag in Amsterdam een piek in de besmettingen gaat opleveren. Dat waren immers allemaal (of grotendeels?) ongevaccineerden die ook geen afstand hielden...
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
08-09-2021 09:19
Ik ben ook wel benieuwd of de demonstratie afgelopen zondag in Amsterdam een piek in de besmettingen gaat opleveren. Dat waren immers allemaal (of grotendeels?) ongevaccineerden die ook geen afstand hielden...
Als dat zo zou zijn dan zullen veel mensen wel roepen: het was de F1!

En de mensen van de demonstratie zullen zich grotendeels niet laten testen, dus dan kan je het pas eventueel zien als het zich verder zou verspreiden.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
08-09-2021 09:13
En ja als het een schoolklas betreft moet je wel uiteraard, dan gaat het via school.
Dat is toch ook maar de vraag, of dat zo blijft? Ik las gisteren nog een stuk waarin die Karoly Illy zei dat hij er op basis van de laatste cijfers vooralsnog niet anders is gaan denken over zijn advies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
08-09-2021 09:13
Maar als je nu nog geen stappen kan zetten, wanneer dan wel? Iedereen die wil kan nu gevaccineerd zijn. In UK gaat het nog steeds goed voor zover ik lees (of eigenlijk niet lees dat het slecht gaat), zweden gaat per eind september de maatregelen stoppen.
Ik lees vooral elke keer weer nee we moeten nog niet versoepelen verder, voorzichtig zijn, maar wanneer dan wel? Na de winter? Over een jaar? Als de ziekenhuizen leeg zijn.

En ik heb nu al paar verhalen via eigen hand gehoord dat kinderen die in quarantaine zouden moeten door ouders half of niet in quarantaine hebben gezet, dus naar mijn idee zijn veel mensen er wel een beetje klaar mee en gaan ze bij kleine risico's kinderen niet meer in quarantaine zetten. En ja als het een schoolklas betreft moet je wel uiteraard, dan gaat het via school.
We kunnen wel stappen zetten, maar niet alles tegelijk. Niet én de scholieren niet meer in quarantaine én de 1,5 meter er weer af én iedereen weer naar kantoor én nachtclubs weer open met slappe controle. Maar stapje voor stapje, terwijl we vol in blijven zetten op het verhogen van de vaccinatiegraad, terwijl voorlopig voor ongevaccineerden niet-essentiële zaken zoals een bios of concert enkel te bezoeken zijn na testen totdat de immuniteit onder hen ook hoog genoeg is, terwijl het RIVM met haar modellen in de gaten houdt of het goed zal blijven gaan, terwijl we blijven kijken naar hoe het gaat in de UK en Zweden. Mooi dat zij die kastanjes uit het vuur halen. Laten we even afwachten wat daar de gevolgen zijn nu de scholen ook weer beginnen en de herfst straks inzet. Dat lijkt me wel zo verstandig. Als het goed gaat dan is dat super en kunnen we ze navolgen, gaat het niet goed dan kunnen we daarvan leren en dezelfde situatie voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-09-2021 09:27
We kunnen wel stappen zetten, maar niet alles tegelijk. Niet én de scholieren niet meer in quarantaine én de 1,5 meter er weer af én iedereen weer naar kantoor én nachtclubs weer open met slappe controle. Maar stapje voor stapje, terwijl we vol in blijven zetten op het verhogen van de vaccinatiegraad, terwijl voorlopig voor ongevaccineerden niet-essentiële zaken zoals een bios of concert enkel te bezoeken zijn na testen totdat de immuniteit onder hen ook hoog genoeg is, terwijl het RIVM met haar modellen in de gaten houdt of het goed zal blijven gaan, terwijl we blijven kijken naar hoe het gaat in de UK en Zweden. Mooi dat zij die kastanjes uit het vuur halen. Laten we even afwachten wat daar de gevolgen zijn nu de scholen ook weer beginnen en de herfst straks inzet. Dat lijkt me wel zo verstandig. Als het goed gaat dan is dat super en kunnen we ze navolgen, gaat het niet goed dan kunnen we daarvan leren en dezelfde situatie voorkomen.
Eens. Ik hoop wel dat versoepelingen in het basisonderwijs voorgaan, al is het al om de simpele reden dat deze groep geen keuze heeft om zich te laten vaccineren. Ik heb er geen probleem mee als er (vooralsnog, niet voor het hele schooljaar) nog wat maatregelen blijven staan op school, maar hele klassen naar huis moet nu echt wel een keer klaar zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Virologen waarschuwen voor toename covidpatiënten in gebieden met weinig testcentra

Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat de testbereidheid lager ligt in delen van het land waar de afstand tot een teststraat groot is. Bij BNR Nieuwsradio pleiten virologen en epidemiologen daarom voor meer verspreide testcapaciteit, om te voorkomen dat het aantal ziekenhuisopnames in regio's met weinig teststraten zullen stijgen.

Voor de uitbreiding van de testcapaciteit kan creatief worden gedacht, zegt epidemioloog Arnold Bosman tegen de radiozender. "Als je bijvoorbeeld apotheken en huisartsen gratis sneltesten laat afnemen, dan kan je letterlijk op elke hoek van de straat een testlocatie hebben."

GGD-GHOR Nederland zegt tegen BNR niet bezig te zijn met het uitbreiden van de testcapaciteit, omdat er op dit moment voldoende landelijke dekking is.

(NOS Liveblog)

Zijn die gratis sneltesten dan opeens wel betrouwbaar genoeg? Gaat het echt puur om de vaardigheid van het afnemen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-09-2021 09:24
Dat is toch ook maar de vraag, of dat zo blijft? Ik las gisteren nog een stuk waarin die Karoly Illy zei dat hij er op basis van de laatste cijfers vooralsnog niet anders is gaan denken over zijn advies.
Klopt, maar voor nu geld dat nog wel tot in ieder geval 20 september, dus daar ga baseer ik het nu op ;)
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
08-09-2021 09:19
Ik ben ook wel benieuwd of de demonstratie afgelopen zondag in Amsterdam een piek in de besmettingen gaat opleveren. Dat waren immers allemaal (of grotendeels?) ongevaccineerden die ook geen afstand hielden...
Die groep laat zich niet testen. Dus ik vermoed van niet.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn de quarantaineregels sowieso al versoepeld, ik weet al wel dat het aan het begin van de vakantie al zo was dat bij een jonger (niet getest) kind met koorts de rest al niet meer thuis hoefde te blijven, volgens mij is dat nu zelfs nog iets soepeler geworden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
08-09-2021 09:44
Die groep laat zich niet testen. Dus ik vermoed van niet.
Nee, maar ze besmetten mogelijk wel weer anderen die zich wel laten testen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-09-2021 09:27
We kunnen wel stappen zetten, maar niet alles tegelijk. Niet én de scholieren niet meer in quarantaine én de 1,5 meter er weer af én iedereen weer naar kantoor én nachtclubs weer open met slappe controle. Maar stapje voor stapje, terwijl we vol in blijven zetten op het verhogen van de vaccinatiegraad, terwijl voorlopig voor ongevaccineerden niet-essentiële zaken zoals een bios of concert enkel te bezoeken zijn na testen totdat de immuniteit onder hen ook hoog genoeg is, terwijl het RIVM met haar modellen in de gaten houdt of het goed zal blijven gaan, terwijl we blijven kijken naar hoe het gaat in de UK en Zweden. Mooi dat zij die kastanjes uit het vuur halen. Laten we even afwachten wat daar de gevolgen zijn nu de scholen ook weer beginnen en de herfst straks inzet. Dat lijkt me wel zo verstandig. Als het goed gaat dan is dat super en kunnen we ze navolgen, gaat het niet goed dan kunnen we daarvan leren en dezelfde situatie voorkomen.
Ja ik snap je strekking. Maar ik denk dat mensen die tot nu toe gekozen hebben voor niet vaccineren, dat het ook niet gaan doen.
Van de mensen die ik ken die niet gevaccineerd zijn, zijn deze ook allemaal echt vast beraden in geen vaccin voor mij.
Overigens willen deze mensen de maatregelen gewoon weg en kiezen ze er dan zelf voor om inderdaad echt ziek te kunnen worden van corona.
Ik ben benieuwd wat en wanneer de volgende stappen gezet worden, hopelijk gaat de quarantaine plicht voor hele klassen er wel af eind september.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-09-2021 08:51
Dat is waar. Ik beweer ook niet dat het nu dezelfde situatie is, maar wel dat ik graag zou willen voorkomen dat we ons weer te rijk rekenen. Dus zeker voorzichtigheid geboden, omdat de F1 niet direct te vertalen valt naar popfestivals en nachtclubs.
Ik snap de link met F1 niet. In de UK is er nagenoeg niks gebeurd na het loslaten van de maatregelen. Ook daar hebben ze nachtclubs. Het is denk ik maar net hoe je de boodschap verpakt. ‘Ga maar lekker feesten met Janssen’ versus ‘alle maatregelen houden op met bestaan maar pas asjeblieft goed op’.

De F1 kun je misschien het beste vergelijken met Disneyland Paris. 1 meter afstand(=geen afstand), pas sanitaire, mondkapje, retedruk, geen noemenswaardige besmettingen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-09-2021 09:27
We kunnen wel stappen zetten, maar niet alles tegelijk. Niet én de scholieren niet meer in quarantaine én de 1,5 meter er weer af én iedereen weer naar kantoor én nachtclubs weer open met slappe controle. Maar stapje voor stapje, terwijl we vol in blijven zetten op het verhogen van de vaccinatiegraad, terwijl voorlopig voor ongevaccineerden niet-essentiële zaken zoals een bios of concert enkel te bezoeken zijn na testen totdat de immuniteit onder hen ook hoog genoeg is, terwijl het RIVM met haar modellen in de gaten houdt of het goed zal blijven gaan, terwijl we blijven kijken naar hoe het gaat in de UK en Zweden. Mooi dat zij die kastanjes uit het vuur halen. Laten we even afwachten wat daar de gevolgen zijn nu de scholen ook weer beginnen en de herfst straks inzet. Dat lijkt me wel zo verstandig. Als het goed gaat dan is dat super en kunnen we ze navolgen, gaat het niet goed dan kunnen we daarvan leren en dezelfde situatie voorkomen.
Ik hoor er hier in het nieuws niet zoveel over, maar in het VK gaat het, nadat de uitgebreide versoepelingen eerst niet echt tot grote effecten leidde, niet echt super.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-09-2021 09:45
Nee, maar ze besmetten mogelijk wel weer anderen die zich wel laten testen.
Klopt, maar dat wordt vast niet gelinkt aan de demonstratie maar gewoon onbekend of via bezoek.
Alle reacties Link kopieren
Agen schreef:
08-09-2021 09:47
Ik hoor er hier in het nieuws niet zoveel over, maar in het VK gaat het, nadat de uitgebreide versoepelingen eerst niet echt tot grote effecten leidde, niet echt super.
Het loopt daar nu inderdaad weer op. Dat lijkt me dan een reden om de versoepelingen die zij hebben doorgevoerd hier nog niet te gretig door te voeren, maar heel voorzichtig. Ik neem aan dat het OMT en kabinet die cijfers wel volgen, al hoor je er weinig over in het nieuws.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven