Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 53)

07-09-2021 13:10 5645 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 18.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 221 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 4 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 22 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 5 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het begrijpen als er nog maatregelen nodig zijn, maar ik ben wel voor het 100% open houden van alle soorten onderwijs. Dus ook geen halve klassen of online onderwijs, gewoon helemaal open. En dan elders maar maatregelen treffen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-09-2021 09:50
Het loopt daar nu inderdaad weer op. Dat lijkt me dan een reden om de versoepelingen die zij hebben doorgevoerd hier nog niet te gretig door te voeren, maar heel voorzichtig. Ik neem aan dat het OMT en kabinet die cijfers wel volgen, al hoor je er weinig over in het nieuws.
Het is altijd gestaag op blijven lopen en het versnelt nu een beetje, maar nog geen dramatische uitbraak.
De ziekenhuisopnames vlakken zelfs weer wat af.
Het is vooralsnog koffiedik kijken, maar de alom verwachte catastrofe is in juli en augustus uitgebleven.
fairway wijzigde dit bericht op 08-09-2021 09:58
7.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
08-09-2021 09:47
Ja ik snap je strekking. Maar ik denk dat mensen die tot nu toe gekozen hebben voor niet vaccineren, dat het ook niet gaan doen.
Van de mensen die ik ken die niet gevaccineerd zijn, zijn deze ook allemaal echt vast beraden in geen vaccin voor mij.
Overigens willen deze mensen de maatregelen gewoon weg en kiezen ze er dan zelf voor om inderdaad echt ziek te kunnen worden van corona.
Ik ben benieuwd wat en wanneer de volgende stappen gezet worden, hopelijk gaat de quarantaine plicht voor hele klassen er wel af eind september.
Ik denk dat er onder studenten en scholieren nog wel wat te halen valt qua vaccinatiegraad. De andere groepen verwacht ik niet.
Het blijft wel bizar dat de vaccinatiebereidheid zo ver af ligt van de uiteindelijke vaccinatiegraad.
De overheid moet de representativiteit van hun sample nog eens heroverwegen...
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-09-2021 09:58
Ik denk dat er onder studenten en scholieren nog wel wat te halen valt qua vaccinatiegraad. De andere groepen verwacht ik niet.
Het blijft wel bizar dat de vaccinatiebereidheid zo ver af ligt van de uiteindelijke vaccinatiegraad.
De overheid moet de representativiteit van hun sample nog eens heroverwegen...
De andere groepen verwacht ik op zich wel als ze daadwerkelijk nadelen gaan ondervinden van het niet gevaccineerd zijn. Een deel zal het dan nog steeds niet doen en alleen ongelofelijk boos worden, en een deel zal het misschien niet boeien omdat ze toch al nooit van dat soort faciliteiten gebruik maken, maar ik denk dat een deel dan wel eieren voor zijn geld kiest. Wij hebben het met zoon natuurlijk sowieso al geprobeerd, maar stel dat hij straks zonder vaccin opeens niet meer naar het zwembad mag (wat zijn lust en zijn leven is) dan denk ik dat we ook sneller een nieuwe poging gaan ondernemen en hopen dat we een manier vinden om toch door te zetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Net als mensen die nu uit recalcitrantie niet de tweede prik halen. Als dat betekent dat ze veel dingen niet meer doen denk ik niet dat ze dat nog gaan volhouden. Dat is namelijk wel een enorme no-win situation: wel het vaccin in je lijf hebben, maar er alsnog niks mee kunnen. Dan denk ik dat je echt die tweede wel haalt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-09-2021 09:45
Nee, maar ze besmetten mogelijk wel weer anderen die zich wel laten testen.
Onwaarschijnlijk dat het dan nog terug te traceren is tot dat protest. Het is al lastig te bepalen door wie iemand besmet is, laat staan wat de geschiedenis erachter nog is.
Alle reacties Link kopieren
Agen schreef:
08-09-2021 10:06
Onwaarschijnlijk dat het dan nog terug te traceren is tot dat protest. Het is al lastig te bepalen door wie iemand besmet is, laat staan wat de geschiedenis erachter nog is.
Dat is ook niet te herleiden, sowieso al omdat het ook nog samenviel met de Grand Prix waar het ook nogal druk was, maar de vraag was toch of het daardoor op zou lopen? Dat gebeurt dan wel, al komt niet in het nieuws dat het door dat protest komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-09-2021 10:05
Net als mensen die nu uit recalcitrantie niet de tweede prik halen. Als dat betekent dat ze veel dingen niet meer doen denk ik niet dat ze dat nog gaan volhouden. Dat is namelijk wel een enorme no-win situation: wel het vaccin in je lijf hebben, maar er alsnog niks mee kunnen. Dan denk ik dat je echt die tweede wel haalt.
Die mensen snap ik sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-09-2021 10:13
Die mensen snap ik sowieso niet.
Nee, ik ook niet, belachelijk gedrag vind ik dat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nu sowieso nog best heel veel als ongevaccineerde, zonder te moeten testen. Dat weet ik omdat ik zelf mijn QR-code nog steeds niet heb opgehaald. Die ga ik straks wel nodig hebben, als het in de horeca moet, maar tot nu toe hoefde het voor niks wat ik deed, en ik heb bepaald niet de hele zomer binnen op een stoel gezeten, we hebben aardig wat uitstapjes gemaakt.

Dus ik kan me voorstellen dat de druk bij mensen die puur vaccineren om er zelf voordeel aan te hebben nu nog niet erg hoog is, zeker niet als ze niet de behoefte hebben om naar het buitenland te gaan. En festivals waren er toch al niet (meer) dus daar hoefde je het ook niet voor te doen de afgelopen maanden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-09-2021 10:03
De andere groepen verwacht ik op zich wel als ze daadwerkelijk nadelen gaan ondervinden van het niet gevaccineerd zijn. Een deel zal het dan nog steeds niet doen en alleen ongelofelijk boos worden, en een deel zal het misschien niet boeien omdat ze toch al nooit van dat soort faciliteiten gebruik maken, maar ik denk dat een deel dan wel eieren voor zijn geld kiest.
Dat denk ik ook. De mensen die diep in de loopgraven zitten die schreeuwen het hardst, dus je zou bijna denken dat zij DE niet-vaccineerders zijn. Maar een flink deel is helemaal niet zo enorm principieel. Die twijfelen nog want vinden het eng, of zien het nut niet zo in zolang het niet hun eigen belangen direct raakt. Daar valt nog wel winst te behalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de QR-code tot nu toe ook alleen maar in het buitenland nodig gehad.

Ik kreeg van de week trouwens wel een heel vreemde vraag toen ik online een test inplande vanwege verkoudheidsklachten. Nadat ik ‘ja’ aanvinkte op de vraag of ik gevaccineerd ben kwam de vervolgvraag: Waarom ben je gevaccineerd tegen het coronavirus?

WTF GGD? :-|
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
08-09-2021 10:23
Ik heb de QR-code tot nu toe ook alleen maar in het buitenland nodig gehad.

Ik kreeg van de week trouwens wel een heel vreemde vraag toen ik online een test inplande vanwege verkoudheidsklachten. Nadat ik ‘ja’ aanvinkte op de vraag of ik gevaccineerd ben kwam de vervolgvraag: Waarom ben je gevaccineerd tegen het coronavirus?

WTF GGD? :-|
vertel dan ook even de mogelijkheden waaruit je kon kiezen....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu de denken: zou dat de kloof tussen de vaccinatiebereidheid onder jongeren en het aantal daadwerkelijk gevaccineerde jongeren verklaren, dat in eerste instantie alles open zou gaan aan clubs, festivals, et cetera, en toen het weer begon op te lopen alles dichtging en zij dus dachten: zo hebben we niet heel veel aan die prik?

Misschien dat het dan toch voor de vaccinatiegraad wel goed is als festivals en het uitgaansleven weer opengaan. Mits wel veel beter gecontroleerd en met een heel recente testuitslag, als je toch niet gevaccineerd bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kijk ik vind het ook enorm belangrijk dat de scholen weer helemaal open gaan hoor! En blijven!
Maar zoals ook eerder gezegd is, op een gegeven moment moet het ook wel klaar zijn met de maatregelen. En natuurlijk was begin van de zomer op zijn zachtst gezegd chaotisch met het nachtleven, de controle EN ongevaccineerde jongeren. Maar nu is dat echt een stuk meer... en ik denk dat ze zeker wel geleerd hebben van de fouten en dat het deurbeleid samen met TVT ook kwalitatief omhoog zal gaan. En met het vooruitzicht van het openen van het nachtleven en festivals zal de bereidheid idd misschien meer stijgen. Laten we het hopen!

Ik ben er in ieder geval echt aan toe om gewoon weer lekker te kunnen feesten en dansen zonder maatregelen. Dat heb ik enorm gemist!
Alle reacties Link kopieren
Zolang het dus niet ten koste gaat van het onderwijs en de zorg ook niet vastloopt lijkt het me prima. Misschien hebben ze wel geleerd van de vorige keer en lukt het nu wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
08-09-2021 12:07
Zolang het dus niet ten koste gaat van het onderwijs en de zorg ook niet vastloopt lijkt het me prima. Misschien hebben ze wel geleerd van de vorige keer en lukt het nu wel.

Wanneer de zorg weer helemaal vast gaat lopen zullen er eerder meer maatregelen gaan komen dan minder. Dan zullen de scholen ook weer moeten sluiten. Maar laten we er vanuit gaan dat de vaccinaties ervoor gezorgd hebben dat de zorg niet meer compleet overloopt. Ja er zullen altijd mensen met Covid in het ziekenhuis liggen maar als het beheersbaar blijft moet het geen probleem zijn.

Verre reizen worden vanaf nu ook weer meer gepromoot juist omdat het negatieve effect op de toeristen branche te groot is om de maatregelen aan te houden. Ik ben daar eerder bang voor dan hier het nachtleven weer openen.
Alle reacties Link kopieren
MrsMorrison schreef:
08-09-2021 12:15
Wanneer de zorg weer helemaal vast gaat lopen zullen er eerder meer maatregelen gaan komen dan minder. Dan zullen de scholen ook weer moeten sluiten. Maar laten we er vanuit gaan dat de vaccinaties ervoor gezorgd hebben dat de zorg niet meer compleet overloopt. Ja er zullen altijd mensen met Covid in het ziekenhuis liggen maar als het beheersbaar blijft moet het geen probleem zijn.

Verre reizen worden vanaf nu ook weer meer gepromoot juist omdat het negatieve effect op de toeristen branche te groot is om de maatregelen aan te houden. Ik ben daar eerder bang voor dan hier het nachtleven weer openen.
Op basis waarvan? Serieuze vraag. Bij de huidige vaccinatiegraad is dat bij mijn weten op zijn best nogal onzeker.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, dat is natuurlijk niet per se waar, dat de scholen dan ook weer moeten sluiten, in elk geval niet in eerste instantie. Zo rond mei dreigde er ook code zwart en toen mochten de scholen ook openblijven. Ik zou het niet meer dan terecht vinden als ze de kinderen zoveel mogelijk ontzien. Mocht het misgaan, dan zijn er genoeg andere maatregelen om te nemen. En ja, dat kost geld, maar leerachterstanden en mentale problemen bij de jeugd kosten ook geld, en nog wel veel meer dan dat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Agen schreef:
08-09-2021 12:18
Op basis waarvan? Serieuze vraag. Bij de huidige vaccinatiegraad is dat bij mijn weten op zijn best nogal onzeker.

Vorig jaar was er nog niemand gevaccineerd. Nu is het overgrote deel van de kwetsbaren en ouderen wel gevaccineerd. Ik mag toch hopen dat dat verschil gaat maken in het ziekenhuis.

Heel veel mensen hebben inmiddels ook al corona gehad en dus antistoffen zelf aangemaakt.

Als de zorg nu weer compleet overloopt dan heb ik serieus mijn vraagtekens bij de effectiviteit van de vaccins. Maar goed daar ben ik dan misschien een aparte in. En ik zeg niet dat er niemand meer in het ziekenhuis gaat komen dat is een utopie... maar zolang het beheersbaar blijft denk ik dat we er gewoon mee moeten leren leven.
Alle reacties Link kopieren
MrsMorrison schreef:
08-09-2021 12:15
Maar laten we er vanuit gaan dat de vaccinaties ervoor gezorgd hebben dat de zorg niet meer compleet overloopt. Ja er zullen altijd mensen met Covid in het ziekenhuis liggen maar als het beheersbaar blijft moet het geen probleem zijn.
Dat lijkt me nogal een gok, zeker omdat de deskundigen in de wetenschap en ziekenhuizen juist er momenteel voor waarschuwen om niet te hard van stapel te lopen. Hoe weet jij dat het vast beheersbaar zal blijven?

De ziekenhuiszorg dreigt de komende maanden vast te lopen door een opleving van covid en een forse uitstroom van personeel. Daarvoor waarschuwt David Jongen, ziekenhuisbestuurder Zuyderland ziekenhuis en vice-voorzitter van de NVZ. Hij roept het kabinet op om meer aan te dringen op vaccineren, niet te versoepelen en vraagt om extra geld voor hogere lonen.

https://www.skipr.nl/nieuws/david-jonge ... latleggen/



(...) Ernst Kuipers, de voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg en werkzaam bij het Erasmus MC. Hij waarschuwt voor een “opvlamming” van het aantal covid-patiënten op de IC. “Dat zou over een paar maanden kunnen oplopen tot 3.500 mensen”, zegt Kuipers bij 1 op 1.


https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... nsive-care
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook opvallend dat er op basis van zoiets dan weer wordt getwijfeld aan de effectiviteit van het vaccin. Het vaccin is heel effectief juist tegen ziekenhuisopnames, maar er zijn helaas ook nog heel veel mensen onbeschermd en je weet nou eenmaal niet hoeveel van die mensen het in korte tijd oplopen en hoeveel er in het ziekenhuis terecht komen. Dat kan meevallen, dat kan tegenvallen, maar om in het laatste geval nou te gaan roepen dat het vaccin "dus" onvoldoende werkt? Nee, dat ligt in dat geval aan het ontbreken van het vaccin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
MrsMorrison schreef:
08-09-2021 12:22
Vorig jaar was er nog niemand gevaccineerd. Nu is het overgrote deel van de kwetsbaren en ouderen wel gevaccineerd. Ik mag toch hopen dat dat verschil gaat maken in het ziekenhuis.

Heel veel mensen hebben inmiddels ook al corona gehad en dus antistoffen zelf aangemaakt.

Als de zorg nu weer compleet overloopt dan heb ik serieus mijn vraagtekens bij de effectiviteit van de vaccins. Maar goed daar ben ik dan misschien een aparte in. En ik zeg niet dat er niemand meer in het ziekenhuis gaat komen dat is een utopie... maar zolang het beheersbaar blijft denk ik dat we er gewoon mee moeten leren leven.
Volgens mij zijn er nu twee problemen tov vorig jaar:

- het virus is besmettelijker geworden en verspreid zich dus sneller, helaas ook onder gevaccineerden. Die worden er dan wel niet zo ziek van maar geven het we door.
- nog belangrijker wat mij betreft: de capaciteit van de zorg is enorm verlaagd. Vorig jaar hadden we in de winter bijna continue >500 Covid patiënten op de IC en hoewel er zorg voor moest worden uitgesteld kwam het niet tot code zwart. Nu is 250 blijkbaar al veel te hoog.
Degenen die niet gevaccineerd zijn is een groot percentage al een keer besmet geweest met corona. Tenminste dat lijkt me wel aannemelijk gezien de besmettingscijfers.

Ik roep ook niet dat alles zomaar onbeperkt open gegooid moet worden maar ik denk wel dat met maatregelen er wel meer mogelijk kan zijn op het gebied van nachtleven en festivals.

Wanneer is het dan de tijd om te versoepelen? Of om dat stukje open te gooien? Het is voor veel mensen ook belangrijk om in het weekend onbezorgd op stap te kunnen gaan net zoals het voor velen belangrijk is dat de scholen weer helemaal open gaan. Er is gekozen voor de scholen. Wanneer over een maand blijkt dat dat goed beheersbaar is dan zou de volgende stap het nachtleven moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-09-2021 12:40
Volgens mij zijn er nu twee problemen tov vorig jaar:

- het virus is besmettelijker geworden en verspreid zich dus sneller, helaas ook onder gevaccineerden. Die worden er dan wel niet zo ziek van maar geven het we door.
- nog belangrijker wat mij betreft: de capaciteit van de zorg is enorm verlaagd. Vorig jaar hadden we in de winter bijna continue >500 Covid patiënten op de IC en hoewel er zorg voor moest worden uitgesteld kwam het niet tot code zwart. Nu is 250 blijkbaar al veel te hoog.
Klopt. Er is een enorme uitstroom uit de zorg geweest. Er is een enorm hoog ziekteverzuim door alle werkdruk en weinig vrije tijd van de afgelopen anderhalf jaar. Dit zorgt ervoor dat er blijvend een veel lagere capaciteit is. En als we nog een golf krijgen gaat de capaciteit daarna nog verder omlaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven