Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 52)

17-07-2021 00:17 4090 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 18.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 189 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 4 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 18 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 3 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk zijn er veel dingen erger dan corona. Dat maakt de afgelopen dagen wel weer duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
18-07-2021 12:29
Ik merk dat ik doordat ik nu veel hoor en lees over de overstromingen, toch echt een beetje denk: corona is niet de grootste ramp die ons als mensheid kan overkomen. Na de zomer is iedereen die wil volledig gevaccineerd en hoop ik dat de overheid klimaatverandering net zo’n prioriteit wil gaan geven als corona. Het wordt echt tijd de focus te gaan verleggen wat mij betreft.
Als je nu pas merkt dat de klimaatverandering enorme gevolgen gaat hebben ben je wel een beetje laat.
Natuurlijk gaan we in de toekomst in de problemen komen en daar horen vaker pandemieën ook bij.
Ik denk dat toekomstige generaties echt een ellendig leven tegemoet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
18-07-2021 12:43
Als je nu pas merkt dat de klimaatverandering enorme gevolgen gaat hebben ben je wel een beetje laat.
Natuurlijk gaan we in de toekomst in de problemen komen en daar horen vaker pandemieën ook bij.
Ik denk dat toekomstige generaties echt een ellendig leven tegemoet gaan.

Natuurlijk merk ik dat niet nu pas, alleen worden we de laatste weken weer erg met onze neus op de feiten gedrukt. Als regeringen wereldwijd klimaatverandering nu eens net zo serieus gingen nemen als dat ze met de pandemie hebben gedaan, dan blijft er misschien nog een aardige aarde over voor onze kinderen en hun nageslacht.
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe interval na vaccinatie wordt 28 dagen (ipv 25 dagen, wat eerder gemeld werd), en mensen die al een eerste prik hebben gehad kunnen niet vervroegen:
https://nos.nl/artikel/2389816-interval ... -vervroegd

Meerdere mensen haalden dit weekend zonder afspraak een tweede prik in Amsterdam. Dat was een misverstand en absoluut niet de bedoeling, zegt een woordvoerder van GGD Amsterdam hierover.
nounou
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
18-07-2021 12:50
Natuurlijk merk ik dat niet nu pas, alleen worden we de laatste weken weer erg met onze neus op de feiten gedrukt. Als regeringen wereldwijd klimaatverandering nu eens net zo serieus gingen nemen als dat ze met de pandemie hebben gedaan, dan blijft er misschien nog een aardige aarde over voor onze kinderen en hun nageslacht.
Dat klopt. Gisteren hadden mensen in supermarkten er over hoe erg het allemaal was in Limburg etc maar vervolgens gooien ze hun kar vol met vlees voor de bbq en hebben ze het over komende vliegvakanties.
Er moet echt een omslag komen anders gaat het voor de volgende generatie de verkeerde kant op.
Alle reacties Link kopieren
Zeer met jullie eens maar alsjeblieft deze discussie niet op dit topic.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
18-07-2021 12:38
Johnson doet nu mee aan het test waarbij volledig gevaccineerden niet in quarantaine hoeven, maar wel dagelijks getest worden. Hij is in nauw contact geweest met iemand met corona.
Ik lees net dat Johnson, door grote druk van buitenaf, toch besloten heeft wel 10 dagen in quarantaine te gaan en niet deel te nemen aan de pilot.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
18-07-2021 11:04
Ik denk dat veel mensen veel minder voorzichtig zijn dan vorig jaar. En ik snap dat heel goed nu er heel veel volledig gevaccineerd zijn. Mijn tante heeft tot ze volledig gevaccineerd was heel voorzichtig gedaan en nu gaat ze er weer lekker op uit. Dat zal voor veel mensen zo zijn.
En dan nog ben je niet helemaal safe, want er is nog steeds kans dat je een niet gevaccineerde tegenkomt. Ik hoop dat we snel af zijn van het kijken naar besmettingen, hopelijk blijven de ziekenhuizen dan ook leeg.
Dahlia74 schreef:
18-07-2021 13:16
Ik lees net dat Johnson, door grote druk van buitenaf, toch besloten heeft wel 10 dagen in quarantaine te gaan en niet deel te nemen aan de pilot.
Ja hij was in nauw contact geweest met minister van volksgezondheid Sajid Javid , die nu corona heeft .
Javid was trouwens al 2x gevaccineerd met AstraZeneca en heeft vooralsnog milde symptomen .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar de RAI gereden en heb mijn tweede vaccin (zonder afspraak) gehad. Het is automatisch omgezet in mijn DigiD. Eerder beschermd en ook op tijd klaar voordat we op vakantie gaan. Het was er wel stikdruk, ik denk dat meer mensen dit bericht gehad hebben.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
18-07-2021 13:37
Ik ben naar de RAI gereden en heb mijn tweede vaccin (zonder afspraak) gehad. Het is automatisch omgezet in mijn DigiD. Eerder beschermd en ook op tijd klaar voordat we op vakantie gaan. Het was er wel stikdruk, ik denk dat meer mensen dit bericht gehad hebben.

Wat vreemd, ze gaan door met tweede prikken geven terwijl GGD GHOR tegelijkertijd aan de NOS meldt dat dit niet de bedoeling is?

Wel fijn voor jou nu, natuurlijk :)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-07-2021 13:42
Wat vreemd, ze gaan door met tweede prikken geven terwijl GGD GHOR tegelijkertijd aan de NOS meldt dat dit niet de bedoeling is?

Wel fijn voor jou nu, natuurlijk :)
Ja, ik zei dit zelfs tegen een medewerker hier. Want ik stond in de rij en toen las ik het bericht van de NOS. Ze hebben vandaag hier al honderden mensen zonder afspraak gevaccineerd, volgens hem. Maar het kan dus in ieder geval vandaag nog gewoon. Ik ben er blij mee :)
Alle reacties Link kopieren
Positief getest: 10.247
Totaal: 1.798.570 (+10.135 ivm -112 corr.)

Perc. positief 14 jul - 16 jul: 13,5%

Opgenomen: 42
Huidig: 235 (+28)

Opgenomen op IC: 2
Huidig: 76 (-1)

Overleden: 1
Totaal: 17.776
Alle reacties Link kopieren
Veel besmettingen, maar ik vind het wel fijn om te zien dat (tot nu) er nauwelijks een toename op de IC te zien is. De overlijdens blijven ook heel laag.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
18-07-2021 18:06
Veel besmettingen, maar ik vind het wel fijn om te zien dat (tot nu) er nauwelijks een toename op de IC te zien is. De overlijdens blijven ook heel laag.
Hopen dat t zo blijft. Wel flinke toename op de verpleegafdelingen. Dus vrees dat dat door gaat stromen naar wat meer IC opnames.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
18-07-2021 18:26
Hopen dat t zo blijft. Wel flinke toename op de verpleegafdelingen. Dus vrees dat dat door gaat stromen naar wat meer IC opnames.
Henk-Jan Westeneng heeft een nieuwe voorspelling gedaan voor de kliniek. De eerste dag (vandaag 18 juli) is de werkelijkheid in ieder geval al 10 personen lager.

5/ Inmiddels stijgen de ziekenhuisopnames 6 dagen op rij dus tijd om het verloop van de ziekenhuisopnames voor de komende 7 dagen te schatten (stip = mediaan, range = 25e t/m 75e percentiel). Exclusief IC-opnames👇

Afbeelding

6/ Op 5 juli schatte ik de verdubbelingstijd (van vastgestelde besmettingen) op 1.6 dagen, vandaag schat ik de verdubbelingstijd (van ziekenhuisopnames) op 1.7 dagen (range: 0.9-4.7 dagen). Ik hoop maar dat ik er nu faliekant naast zit.

7/ Sommetje: op 5 juli waren er 1519 vastgestelde besmettingen, vandaag waren er 50 ziekenhuisopnames dus ~3.3% komt in het ziekenhuis. Momenteel hebben we al meerdere dagen >10000 vastgestelde besmettingen per dag wat dan overeenkomt met >330 opnames per dag.

8/ De hoge besmettingscijfers wennen helaas snel, maar dit gaat allemaal om mensen waarvan er echt best veel zo ziek worden dat ze naar het ziekenhuis moeten. Dit willen we de zorg toch echt niet aan doen? Als de zorg het überhaupt nog aan kan (tijdens zomervakantie nota bene)

9/ Zullen we gewoon besluiten dat we vanaf nu niet alleen grote bosbranden blussen (sturen op ziekenhuisopnames), maar ook gewoon de kleine bosbranden gaan blussen (sturen op besmettingscijfers)?

Er bestaat namelijk een wetmatigheid tussen kleine en grote bosbranden.


https://twitter.com/hjwesteneng/status/ ... 00098?s=12
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
18-07-2021 09:28
Ik vind dit toch wel heel zorgelijk ... en dat met bijna 68 % volledig gevaccineerd :-?
Dan heeft dat vaccineren ook dus helemaal geen zin. Pfff.
Alle reacties Link kopieren
Yasinaa schreef:
18-07-2021 19:12
Dan heeft dat vaccineren ook dus helemaal geen zin. Pfff.
Serieus?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Zonder vaccineren hadden de ziekenhuizen nu al zo vol gelegen als in de winter, nu zitten ze daar nog lang niet. Maar echt zinloos inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
18-07-2021 18:26
Hopen dat t zo blijft. Wel flinke toename op de verpleegafdelingen. Dus vrees dat dat door gaat stromen naar wat meer IC opnames.
In Brabant zijn deze week juist bij 10 ziekenhuizen de verpleegafdelingen gesloten en is aantal coronapatiënten op IC op 1 hand te tellen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-07-2021 19:26
Zonder vaccineren hadden de ziekenhuizen nu al zo vol gelegen als in de winter, nu zitten ze daar nog lang niet. Maar echt zinloos inderdaad.
Klopt. Zonder vaccinaties hadden we echt een drama gehad nu.

Het is zaak dat we er nu voor zorgen dat de besmettingsaantallen daadwerkelijk laag worden. Zo laag dat we na de zomer het hoger onderwijs en de mbo's weer kunnen open, de middelbare scholen en de basisscholen het bij fysiek onderwijs kunnen houden. En als de vaccinatiegraad voldoende hoog is het uitgaansgelegenheid voorzichtig proberen te openen.
Alle reacties Link kopieren
Even een aanvulling op het andere topic. Martijn Broekman:

https://twitter.com/tijnbroekman/status ... 37481?s=12

De ziekenhuiscijfers zijn nog aan het stijgen, waarbij de gele lijn iets lijkt af te buigen. Hopelijk zien we hier hetzelfde patroon als boven en daalt ook deze straks weer snel.

Ziekenhuisbezetting loopt nu op met 17% en deze groei lijkt ook te versnellen.
2/4


Afbeelding

Langzaam maar zeker keren we terug naar normale groeipercentages, maar de aantallen zijn wel in heel korte tijd erg hoog geworden.

Als de piek in ziekenhuisopnames net zo kort is, dan zou het allemaal mee kunnen vallen, maar dat weten we nog niet.

3/4


Afbeelding

Interessant is onderstaande 👇

https://twitter.com/richardwerken/statu ... 96161?s=21

Het zou dus zomaar kunnen dat we op korte termijn een daling in de meldingen gaan zien. Bovendien lijkt de top hoger dan in werkelijkheid door de vertragingen in de meldingen.
Alle reacties Link kopieren
Van Ad live blog:

,Wie zich niet laat inenten, heeft een grote kans om de deltavariant op te lopen'', waarschuwt Scott Gottlieb, voormalig hoofd van de Amerikaanse voedsel- en medicijnwaakhond FDA, op nieuwszender CBS. ,,Voor de meesten zal dit het ergste virusbesmetting uit hun leven zijn

Het is toch nog niet bekend of de Delta variant veel gevaarlijker-dodelijker is dan de Britse variant?
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
19-07-2021 12:55
Van Ad live blog:

,Wie zich niet laat inenten, heeft een grote kans om de deltavariant op te lopen'', waarschuwt Scott Gottlieb, voormalig hoofd van de Amerikaanse voedsel- en medicijnwaakhond FDA, op nieuwszender CBS. ,,Voor de meesten zal dit het ergste virusbesmetting uit hun leven zijn

Het is toch nog niet bekend of de Delta variant veel gevaarlijker-dodelijker is dan de Britse variant?
Dit is toch gewoon weer de zoveelste oproep om je vooral te laten vaccineren. In het artikel is ook te lezen dat in de VS het aantal vacciniaties stokt.
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
19-07-2021 12:55
Van Ad live blog:

Wie zich niet laat inenten, heeft een grote kans om de deltavariant op te lopen'', waarschuwt Scott Gottlieb, voormalig hoofd van de Amerikaanse voedsel- en medicijnwaakhond FDA, op nieuwszender CBS. ,,Voor de meesten zal dit het ergste virusbesmetting uit hun leven zijn

Het is toch nog niet bekend of de Delta variant veel gevaarlijker-dodelijker is dan de Britse variant?

Dat zegt hij toch niet? Hij zegt dat (voor ongevaccineerden) de kans om covid op te lopen en ziek te worden vanwege de deltavariant groter is geworden. Zo lees ik wat er in het AD staat.

Dit is het gehele interview bij CBS (Face the Nation): https://www.youtube.com/watch?v=QbKGAVwY1w8 (7 minuten)
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven